hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tunge stropp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 tunge stropp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  13:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

lurer på hva dere mener om tunge stropp?

Jeg synes det er greit i noen sammenhenger men ikke i alle...

Det jeg synes er værst er at 10-12åringer kan gå og kjøpe de for så og bruke de...

Bør det være aldergrense på dette?

smil til verden så smiler den til deg :)

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  13:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brukes ikke tungestropp hovedsakelig i trav? Jeg har aldri sett det bli brukt til noe annet. Jeg går også ut i fra at ungjenter på 12-13 år ikke kjører trav på egen hånd, eller tar jeg fullstendig feil? Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  13:45:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva er det?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  14:01:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har lite peil, men er ikke den for å hindre at tunga ikke blokkerer luftveien på travere i løp?
Isåfall er det vel greit nok til sitt bruk synes jeg.
men forstår ikke hva småjenter skal med en sånn da?

Tror du må utdype ha de brukes til før man kan "vurdere" aldresgrense

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  14:12:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo den blir brukt mest til løps hester trav og galopp, men her om dagen så jeg ei jente på 12år bruke den på sprang hesten sin tungen var blå!!!!
Ho hadde da fått beskjed av instruktøren sin og kjøpe og bruke den når hun red, men det instruktøren hadde glemt og si var hvor hardt denne skulle strames osv og da synes jeg detter er fælt

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  14:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er det?

Opprinnelig postet av lino

Det er en lær stropp som festes rundt tungen for at hesten ikke skal svelge el slenge tungen over bitte el tette luftveiene når de anstrenger seg

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  14:35:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er det?

Opprinnelig postet av lino

I trav benytter man tungestropp på hesten for at den ikke skal legge tungen over bittet. Man får de i gummi, nylon eller man kan bruke en avrevet bandasje.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  14:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jo den blir brukt mest til løps hester trav og galopp, men her om dagen så jeg ei jente på 12år bruke den på sprang hesten sin tungen var blå!!!!
Ho hadde da fått beskjed av instruktøren sin og kjøpe og bruke den når hun red, men det instruktøren hadde glemt og si var hvor hardt denne skulle strames osv og da synes jeg detter er fælt

Opprinnelig postet av Enebakk racing

Det er synd å høre om sånt. Og denne jenta har jo bare gjort som hun har fått beskjed om og stoler selvsagt på instruktøren sin. Helt på trynet å anbefale noe sånt synes jeg.
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  15:16:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi pleier som regel ikke å bruke tungestropp, med mindre vi har en hest som er voldsom med å ta tunga over bittet, men da bruker vi det bare i løp.
Når jeg trener Redlight, rir/kjører, så bruker jeg alltid tungefeilsbitt. :)

Men stroppen må for all del ikke strammes for mye, og det høres jo helt på viddene ut å be en ung jente om å kjøpe tungestropp til hesten sin, uten og fortelle hvordan den skal sitte..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  15:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen et bilde av en tungestropp, slik at jeg kan se?
Er tungestropp det du ser som ser ut som et bitt med pittesmå ringer som blir festet oppå hodet?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  15:44:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Som du sier så hadde trenern bedt ungen kjøpe det, men ikke forklart bruken. Det vil jo ikke dermed si at det er helt idiotisk at unger får kjøpe det. Ba treneren ungen kjøpe det, så var det nok en grunn for det.

Man kan si sånt om alt egentlig. Burde det være aldersgrense på bandasjer fordi jeg en gang så en jente stramme bandasjene så hardt at hun stoppet blodtilførselen til beina til hesten? Burde det være aldersgrense på å kjøpe hest fordi jeg en gang så ei jente sulte hesten sin? (dette var bare eksempler, ikke opplevd)

Alt kan misbrukes både med vilje og pga. uvisshet. Det høres ut som i ditt eksempel at det er uvisshet som gjør at det ikke gikk så bra. Da bør man bryte inn og si at dette er feil og heller vise vedkommende riktig metode, evt. si til treneren til vedkommende at h*n kanskje bør forklare bruken litt bedre.

Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  16:03:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har noen et bilde av en tungestropp, slik at jeg kan se?
Er tungestropp det du ser som ser ut som et bitt med pittesmå ringer som blir festet oppå hodet?

Opprinnelig postet av *Hrafn*

http://www.travutstyr.no/index.php?action=display_info&id=64&search=1&page=1

Bittet med bittesmå ringer, er sjekkbittet, og det blir festet i sjekken, har ingenting med tungestroppen å gjøre ;)

Tungestroppen surres rundt tungen, og festes under haken..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  16:54:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
vi brukte det på traverne.. eller på den ene.. som la tunga over bittet så han ikke skulle kveles når han løp fort.. brukte avrevet bandasje...

hvis en trener anbefalte dette til en jente på 12 uten forklaring og på en ridehest syntes jeg det var et dårlig råd.. hva med et tungefeils bitt i stedet?

og aldersgrense? nei.. men det hadde jo vært grei og fulgt opp rådet sitt litt da..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  19:33:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det er nesten ikke den ting man ikke kan misbruke, å sette aldersgrense på det vil ikke fungere. Man bør heller jobbe med de som lærer bort småjentene Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at tunge bitt bør da være det siste du sier til en 12åring at den skal gå ut og kjøpe for og bruke daglig i trenig man bør da kansje ta og si at det er siste utvei man har jo mange bitt som kan brukes i vanlig trening er noe annet vis de da skal ut ogstarte og hesten da skal anstrenge seg en del

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:05:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vææ.er dette humant da?
hesten min er fæl til å stikke ut tunga og sånn(veldig vanlig på travere,men vet ikke hvorfor...?),men tror ikke jeg ville sette på noe sånnt for det.
men min er ikke akkurat noen aktiv traver lenger heller da.men er det for hestens skyld man bruker det?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.