hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tunge stropp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 tunge stropp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LisaFi

Skrevet - 18/04/2006 :  22:23:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hmmm. Gummi, nylon og avrevet bandasje er ikke lov etter travreglementet i Norge. Kun ordentlig lærstropp med en viss bredde. Dukker du opp med noe annet i ordentlige totoløp, får du bøter.

Tungestropp er veldig viktig for at enkelte hester skal få nok luft. Mange hester som blir ivrige og går på litt, krøller på en måte tunga litt bak bittet, om en ikke har på stroppen, og dette kan føre til at de "drar lufta ut" av seg, og rett og slett besvimer. Stroppen festes akkurat i det man kjører ut til løpet, og tas som oftest av såsnart hesten er kommet ut av banen, før nedskritting.

Den festes aldri så stramt at tunga blir blå. Ganske humant, når nødvendig, mener jeg.

Tungestropp kan også være en bedre korresjon enn såkalt tungefeilsbitt (sånn med plater, dere vet..) for "geitete" unghester som ikke holder tunga si i i ro på riktig sted. Ikke alle hester godtar å ha en "haug med stål" i kjeften...
En fuktig lærstropp gjør ikke vondt, og gjør ofte at saliva (spytt) produseres i rikt monn, noe som gjør at en unngår gnag. Etter at hesten har lært hvordan den SKAL gå, kan man ofte ta av stroppen, slik at den bare brukes i en innlæringsfase.

At unger uten erfaring bruker dette feil, blir jo bare dumt, men det gjelds jo egentlig også for det meste av utstyr en kan få kjøpt.

Hørte en gang om et par "småjenter" som hadde bandasjert "i stykker" beina på en halv travstall med vanlige stallbandasjer fordi de hadde bandasjert dritstramt og latt hestene stå over natta med dette. (Blodomløp, hva er det...?).
Feil er det nok mulig å gjøre med de mest uskyldige typene utstyr en kan tenke seg, og det går jo ikke an å forby alt heller.

Kanskje lettest å forby at folk får kjøpe eller ha hovedansvar for stell eller bruk av hest før de har tatt "grønt kort" eller lignende på hest???

Bare en tanke....
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  22:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det skulle virkelig vært en infokurs før man fikk kjøpe noe slags dyr.. men det lar seg nepe gjøre
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/04/2006 :  23:17:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i det LisaFi skriver Har betta tunga på noen travere med lovlig reim og det gjøres rett før hesten skal ut i løp og aldri så stramt at tunga blir blå Stramt nok til at hesten ikke får dratt den ut og at den ligger på plass INNI kjeften på hesten Jeg var vel ca 16 år da jeg lærte å sette den på siden hesten jeg hadde måtte ha tungestropp i løp da han hadde svelgt tunga i trening på banen en gang. Heldigvis skjønnte kusken raskt hva som var i gjære da hesten skjenna ut mot yttergjerdet av banen. Har aldri sett en så rask reasjon ifra en kusk

Den skal vel ikke sitte på så lenge som en (sprang) time varer??

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  11:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
det fins mange andre tunge feils bitt enn det med klaffer på, det ene jeg har sett og brukt er et som er bøyd opp funker velfig bra for hest med tunge feil har selv brukt dette og hesten jeg red dette med ble mye bedre og ri enn med den med klaffer på (dette var da kjøpt på øvrevoll)

Men jeg mener at på ridehest så finnes det så mye annet man kan bruke enn tungestropp er greit med travere/galopphester som skal yte sitt beste i løp men det er ikke ofte de før dette på når de skal trenes(jeg har ikke sett mye av det) men en ridehest som skal gå da 45min el mere med tunge stropp blir helt feil for meg

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/04/2006 :  12:19:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder tungestropp er dette en av de tingene som det er en fordel at noen som har kjennskap til bruket av den uttaler seg om. Dette fordi dette er en sak av typen som ser mer brutal ut enn den er, og lett kan bli stemplet som "lite humant" og "styggdom" av (kanskje spesielt ridehestfolk) som ikke er vant til dette utstyret, og derfor forkaster det.

Ja, tungestropp er for hestens del. Den har flere funksjoner, en av dem er å hindre at hestens tunge skal skli bakover under store anstrengelser. Kommer tunga for langt bakover hindrer den hesten i å få nok luft. Å ikke få tilstrekkelig luft er en stor fysisk og psykisk belastning for hesten, og ved å hindre at dette skjer skåner en hesten.

I tillegg er tungestroppen en sikkerhet mot at hesten skal svelge sin egen tunge. Dette har faktisk skjedd i løpsbanen, og dette kan få katastrofale følger både for hester og mennesker.

Hesten min går -alltid- med tungestropp han, og dette av medisinsk grunn. Han er operert for slakk gane, (som han ble bedre av) men trenger fortsatt forhåndsregler for å fremme nok lufttilførsel. Dyrlegen som opererte hesten min sa at det var veldig viktig at jeg passet på å trekke tunga hans godt ut under trening og løp for å sikre at han får nok luft. Dette er et av de viktigste tiltakene for "halshester" påpekte han.

Når det gjelder tungestropper er det -kun- egne spesiallagde stropper i web eller lær som er lov å bruke. Avrevne bandasjer eller nylonstrømper er (heldigvis) strengt forbudt i konkurranser.

Når det gjelder den unge jenta som ble anbefalt tungestropp syns jeg det er positivt at hun lærer sikkerhetsmessige tiltak hun kan gjøre for hesten sin del. Jeg ser ingen problem i at 10-12 åringer skal kunne gå og kjøpe tungestropp til hesten sin. Aldersgrense er jeg ikke for. Er enig med de andre her om at det opplæringen som er det viktigste tiltaket her. Jeg har brukt tungestropp i mange år og aldri opplevd at tunga blir blå.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 19/04/2006 12:20:23 Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  13:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke at det er mange 10-12 åringer som vet hva en tungestropp er for noe. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.