hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bitt til følsom hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 bitt til følsom hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

miliam

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  10:39:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Da jeg kjøpte hesten min var han ganske hard i munnen, den gamle eieren hadde brukt et tredelt trinsebitt på ham, det er også det jeg har brukt siden jeg kjøpte ham for rundt 1år siden
Det har fungert veldig bra og etter en del jobbing ble han fin og myk i munnen sin. Men nå kan jeg knapt ta i ham før han "gaper" og prøverå "vri" seg unna det.
han har hatt tannsjekk og alt er normalt, så det er ikke det.
Har hørt noen versjoner om hvilke bitt som er sterkest og svakest, blir jo helt tummelumsk! Er det noen bitt som er svakere enn det tredelte trinsebittet? jeg har prøvd rett bitt, men det var ikke stort heldig!

http://archi.milady.biz

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  10:51:57  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
to delt trinsebitt,gummibitt,to delt muffebitt osv
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/04/2006 :  10:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da jeg kjøpte hesten min var han ganske hard i munnen, den gamle eieren hadde brukt et tredelt trinsebitt på ham, det er også det jeg har brukt siden jeg kjøpte ham for rundt 1år siden
Det har fungert veldig bra og etter en del jobbing ble han fin og myk i munnen sin. Men nå kan jeg knapt ta i ham før han "gaper" og prøverå "vri" seg unna det.
han har hatt tannsjekk og alt er normalt, så det er ikke det.
Har hørt noen versjoner om hvilke bitt som er sterkest og svakest, blir jo helt tummelumsk! Er det noen bitt som er svakere enn det tredelte trinsebittet? jeg har prøvd rett bitt, men det var ikke stort heldig!

Opprinnelig postet av kit

Hva med å prøve et tykkere bitt? Jo tynnere bittet er, jo skarpere er det. Eller kan det være så enkelt som at hesten din kvier seg når du skal putte det inn i munnen? Jeg bleier å stikke en finger inn på siden i munnen før jeg putter inn bittet. Da åpner hun munnen så jeg ikke kommer borti tennene hennes.

Jeg har både hørt og sett i mange tilfeller at enkelte "gnir" bittet på tennene for å få hesten til å gape opp. For meg høres det ikke godt ut, men jeg sier IKKE at du gjør det, jeg bare kaster ut forslag til deg om hva som kan være årsaken

Videre så synes jeg det er en jungel der ute av ulike typer bitt, og man får ofte like mange svar som spørmål man spør. Du har jo forhørt deg allerede, så da må du vel nesten bare prøve ut og se hva som fungerer best for hesten din.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  10:59:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

Er ikke todelte skarpere enn tredelte?

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  11:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
takk for svar
Birre: ikke noe problem å få inn bittet :)
Helle & Bjerge: var det jeg trodde og :S

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/04/2006 :  12:01:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

Er ikke todelte skarpere enn tredelte?

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Jeg tror egentlig tredelt gir en sterkere effekt. Men det todelte kan være mer ubehagelig når man tar mye i det pga "nøtteknekkereffekt" og at det presses opp i ganen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  12:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte hester trives bedre på todelt enn tredelt.
Det kommer jo an også på hva slags tredelt du har?
Trinse,frenchlink,dr.Bristol,dråpe,kule....en jungel det der.

Det som er viktig med det todelte er at det passer,ikke er for stort.
Om man i tillegg investerer i et som IKKE kan få nøtteknekkereffekten,men låser seg når det er bøyd til en viss grad,kan det være et godt alternativ.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:05:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
okei =) takk for svar :D
prøver meg frem litt jeg da :)

oleo

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  02:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester er individuelle når det gjelder bitt, en kan like et bitt en annen spytter ut. Idielt sett så bør man ha flere bitt å veksle på.

Jeg er ikke særlig fan av to-delte bitt av den grunn at de aldri er helt jevne og like. Det finnes et merke som spesialiserer seg på dette men husker ikke navnet.

Et tre-delt bitt vil aldri skade gomm på samme måte som et to-delt men er like viktig å få tilpasset perfekt.

Muffebitt har faste ringer noe som gjør bittet rolig, ringene roterer ikke og klyper ikke slik et trinse bitt kan, vet om mange hester som digger dette bittet.

Når det er sagt så er tilpassingen enormt viktig. Hva en annen legger i tilpassing sier ikke meg noenting da noen mener at en hest skal ha 1 cm på hver side av bittet og 3 rynker i munnviken, mens min lærdom er at bittet skal ligge helt intill og at lengden på sidestykkene skal være tilpasset mellomrommet mellom tennene til hesten.

Hva en annen sier om at hestens tenner er sjekket sier meg heller ingenting da noen stoler på at veterinæren med en rasp gjør jobben tilfredstillende mens jeg vet at de færreste veterinærer knapt nok kjenner til hestens munn. Til informasjon så er det kun 3 timer av en veterinærs studie som omhandler hestetenner. Jeg har sett og hørt om utallige hester som nylig har blitt sjekket av veterinær og fått beskjed om at alt er ok, som da senere får besøk av en hestetannlege og dyret blir satt på smertestillende i 3 dager med store kjøttsår på innsiden av kinnene, i tungen, med gommbitninger og avskallinger på tenner etter hard tøylebruk og feil tilapassede bitt/hodelag.

For å ta ditt konkrete eksempel så drar jeg ingen tvil om at du ikke vet det jeg nå har skrevet fra før, men det er det mange andre som ikke gjør og det føles godt å utdype det litt. Når hesten har tidligere vært fornøyd med bittet men plutselig spenner seg og viser tydelig missnøye så sier det meg først en ting, da igjen tenner , så rygg, nakke osv, og dersom hesten har hatt endringer i ridningen, kosthold, gått opp/ned i vekt osv kan det være salen som ikke lenger ligger like bra.

Dersom du har hatt besøk av en veterinær som sjekket slik de fleste ser på som tilfredstillende, men en rasp, så vil jeg sterkt anbefale deg å få hesten tenner sjekket på nytt, da av en hestetannlege.

Dersom du har hatt besøk av en tannlege(veterinær med utdypning tenner) og kan kontanstere at hesten munn er bra så ville jeg sjekket resten av dyret først som sist... Dersom hesten også er sjekket av faglig orientert person og fremdles er frisk så ville jeg sett på utsyr og ridningen..... Et eller annet plager han, han sier ifra men desverre ikke høyt nok til at vi kan høre

Har du byttet tøyler, eks til tøyler med stål spenner festet til bittet???

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  09:33:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
takk for svar
har ikke byttet tøyler, de jeg bruker har lærfeste har hatt tannlege på ham og hun kunne ikke finne noe galt. Har nå bestilt time med en equiterapeut som skal ta en titt på ham, vet at han har blitt litt skeiv, og mistenker at salen ikke passer helt som den skal lengre siden han har gått litt ned i vekt og fått en del muskler :)
Det er når jeg skal bremse ham opp at han begynner og "gape" med munnen, hender også at han gjør det når jeg ber om at han skal samle seg

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.