hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor gammel bør fòrrytteren være???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvor gammel bør fòrrytteren være???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ellaaaa
» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  22:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, var ikke det jeg mente :)
Men jeg tok først grønt kort, og dagen etter tok jeg rideknappen 5 (har hørt noe om at det skulle være omvendt, men veit ikke jeg :s), og på det grønt kort-kurset gikk vi gjennom det meste man må kunne om å ri på tur osv..

Hehe, ble litt feil sånn som jeg skrev det
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  01:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, men det er det jeg mener. Man kan godt snakke opp og ned og att og fram om å ri på tur og å "lære" å ri på tur, men når det skjer noe - eller en situasjon må vurderes har fortsatt en voksen person bedre reaksjonsevne og en bedre vurdering av hva som må gjøres, enn en 11-åring.

Samtidig med at jeg er litt lysten til å tro at det gjerne frister litt mindre for en eldre person å hoppe over trær som ligger over stien, ta et kappløp over jordet osv.; situasjoner som potensielt kan bli veldig farlige.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  10:28:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke ha hatt en ung forrytter om jeg hadde hatt hest. jeg stelte travere når jeg var i 11-12årsalderen, fikk ri litt på de når folk leide, og fikk være med å kjøre. veldig mye drittjobb, men det var koselig da:) Når vi fikk ri så var vi jo storfornøyd! hehe:) om jeg hadde eid jivi f.eks, så kunne jeg aldri hatt en ung forrytter, pga hun er en stor hest, og har sine meninger. kan også finne på å steile. derfor ville jeg hatt en eldre person med mere krefter og som har kanskje litt mer "vet" i hodet(no offence mot yngre jenter/gutter). hun er en engel på bakken, og på tur, men som oftest hjem igjen, da kan hun til tider bli veldig sprek..;)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 20/04/2006 :  11:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
11 år kan være ungt det. selv hadde jeg hest på halvfor som 10-åring, og jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten at noen hadde latt meg få ri på hestene deres....
man lærer og vokser veldig mye på å ha hest på for, men selvsagt ; er mange unge som bare herjer og galopperer, så det vil alltid virke tryggere å velge en som er eldre.
alt ettersom hva man ønsker at forrytteren skal gjøre. =)
Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  14:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er selv fôrytter, får ansvar som å passe hesten visse uker og selfølgelig faste dager. Og er bare 13 år. Men hvorfor gidde og bare se på alder?? Har virklig det så mye og si om man er 12 eller 25 hvis man blir på hesten (og ikke slutter med en gang). Og hvis man er til å stole på og rir greit. Er selv fôrytter for en 7-åring men går over til en kalblods på 4 nå (pga. halthet). Og får høre at jeg er til å stole på.

Skjønner jo selfølgelig at viss folk ikke kan så mye som det ser ut som og at man vil ha en eldre ei. Men det finnes yngre til å stole på å. Og som kan oppføre seg med hester og i stallen.Kan dere ikke gi de litt yngre en sjanse å, og la dem prøve å ri hesten. Og senere bestemme deg for om han/hun klarte å hontere hesten bra. Få heller han/hun til å ha med mamma eller pappa, så det er litt mer seriøst så hesteiere vet at foreldre er med på det.

Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  15:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner at over 16 virker best.

Men, hvis noen prøverir fôrhesten din, en person som virker ansvarlig, og du ikke vet hvor gammel han/hun er, men tenker at han/hun sikkert er rundt 16-17, minst. Og du vil gjerne ha han/hun til å ri hesten din. Så slenger du ut "Forresten, hvor gammel er du?" og får svaret "snart 14" ... hva skjer da? ;)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  16:02:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da tror jeg at jeg skal gå til optiker og få revurdert synet mitt ganske grundig. :-P (Jeg bare måtte) Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:40:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hihihi, skjønner deg.. men det er veldig få som klarer å komme fram til alderen min uten å spørre. Og de som gjetter vilt er stort sett ikke i nærheten av det som stemmer.. :P Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, skjønner at noe av dette gjelder meg (har vært og hilst på Cindy og Fàlki, men fikk en mail av Cindy samme kveld om at hun hadde valgt og ha en voksen fôr-rytter)

Som de fleste fleste sier, så er det jo opp til deg.

Nå i ettertid beundrer jeg Tiina (eieren av den gamle fôr-hesten min), for at hun turte å ansette to jenter på 9-10 år. Da fikk ikke jeg lov til å ri på tur alene (gjør det nå, med mine to venninner. Synes egentlig det er greit, har for eks rideknappen 5 og kan reglene om å ri i trafikken), men vi red på et stort beite. Og siden Tiina bodde i huset 30 meter unna og kom når hun ville, stolte hun ordentlig på oss.

Selv om jeg ikke ble fôr-rytter for Fàlki, håper jeg du finner en snart :)

Lykke til!

Opprinnelig postet av Ellaaaa

Hei Ella! Jeg hadde en annen 11 åring som også red han og det gikk mildt sagt til helv... Han prøvde seg hele tiden og endte med at han stakk ut med henne og hun falt av, slo hodet sitt og kneet sitt, stakkars jente - fikk helt vondt av henne. Nå har jeg antageligvis fått en erfaren dame på 30 til å ri han. Håper ikke du føler deg støtt på noen måte, men det er min hest og jeg må gjøre det jeg føler er rett. Alle advarer meg mot å la unge jenter få ha han på for osv . Selv hadde jeg hester på halvfor fra jeg var ca 10 år og det gikk bra. Håper du finner deg hest snart da!
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:59:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men å ha rideknappen grad x sier vel egentlig svært lite om reaksjonsevne, ansvarstagning osv. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Enig med deg Formosissima - man tenker annerledes når man er 11, det er helt naturlig/normalt. Reaksjonsevnen og det å velge riktig løsning hvis noe skjer...
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 06/05/2006 :  19:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alder telles ikke synes jeg!! Var selv 11år da jeg fikk min først forhest og det var en islending... Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om en en 11-åring sikkert kan være like flink som en voksen person, så har det noe med modenhet hos personen å gjøre og. Evnen til å tenke og handle fornuftig er mye mer utviklet hos et voksent menneske enn hos et barn, og jeg ville dessuten følt meg mye tryggere med hensyn til mitt eget ansvar som hesteeier overfor forrytteren om han/hun var voksen.

Den dagen jeg får meg hest, kommer nok, og deretter den dagen der jeg kommer til å skaffe meg forrytter (for det er jeg sikker på jeg kommer til å gjøre...), og da vil jeg nok se på alder, selv om jeg er fullt klar over at det finnes dyktige unge jenter som kunne tenkt seg å bli forrytter...
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:44:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Batta: Ja, å være moden er en viktig ting. Er ikke vits med ei 20 år gammal dame som oppfører seg som en baby, liksom..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  20:56:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
En annen ting er at forrytteren følger beskjeder. Det er utrolig viktig. Men dette ligger vel innenfor 'modenhet'.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  13:07:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Uff... Alle skriver at 11 åringer er uansvarlige, bare vil ri, ikke møkke/pusse utstyr osv. men det er ikke alle som er det... Hadde jeg hatt hest på for hadde jeg vært fornøyd bare jeg fikk være inne med hesten jeg
(Sorry hvis jeg virker litt.. ja)

Iiiihaa! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.