hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor gammel bør fòrrytteren være???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvor gammel bør fòrrytteren være???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  20:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sliter litt med å finne en "voksen" fòrrytter til islendingen min... Så nå lurer jeg på hva dere syns er minimumsalder for å få hesten din på for et par dager i uken??
Det er snakk om å måke, stelle + ri på tur.
Jeg har nesten bare fått svar fra 11 åringer,men syns faktisk det er litt ungt selvom de har erfaring osv. Er det bare jeg som føler dette??

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:29:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hvor ung (les: erfaren og ansvarlig) fòrrytter må være kommer an på hesten og hva eier ønsker fòrrytter skal utføre.

Min hest er veldig heit i hodet så til han ville jeg ikke hatt noen som var yngre eller mindre erfaren enn meg selv.

Elleveåringer er uansett for unge til å ri på tur alene, mener jeg. Syns igrunn ikke de skal få drive med hest alene i det hele tatt.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  21:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest er rolig og kald i hodet men man vet jo aldri hva som kan skje uansett, derfor jeg føler at 11 åringer er for unge...

Hadde selv hester (les: ponnier) på halvfor da jeg var 10-11 år men føler som sagt at det er litt vel ungt...
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:06:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Det er du som må bestemme hvem du vil skal håndtere hesten(eller sier du ponnien) din og ingen andre. Du må se på hvem du tror vil passe best på islendingen din og hvor ansvarlig de er.
Bare vent det vil vel komme andre som er litt mer gammel.

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  22:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er du som må bestemme hvem du vil skal håndtere hesten(eller sier du ponnien) din og ingen andre. Du må se på hvem du tror vil passe best på islendingen din og hvor ansvarlig de er.
Bare vent det vil vel komme andre som er litt mer gammel.

Opprinnelig postet av Azzesnuppah

Joda,er bare det at så og si alle advarer meg mot å ha så unge forryttere :(
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:20:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg sender deg en PM jeg, Cindy. ;-) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:57:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hehe, Formosissima på hestejakt Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sender deg en PM jeg, Cindy. ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Den er grei ;)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:18:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, Formosissima på hestejakt

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Er jeg så lett å gjennomskue altså? ;-P
Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  18:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner at 11 år høres lite ut.. men vil gjerne stille deg et spørsmål: hva syns du om "snart 14"? :) Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  22:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skjønner at 11 år høres lite ut.. men vil gjerne stille deg et spørsmål: hva syns du om "snart 14"? :)

Opprinnelig postet av The One

"Snart 14" høres bedre ut... men over 16 høres enda bedre ut ;)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:13:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
12 da?hehe
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  23:58:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg egen hest, men jeg håper jo på fremtiden, og da kommer jeg nok til å vurdere det. Hva ønsker jeg at fôrrytter skal gjøre? For meg er det aktuelt å kjøpe en unghest, og dermed setter det visse krav. Jeg vil gjerne at en eventuell fôrrytter på lik linje med meg skal ri for instruksjon, slik at jeg vet at fôrrytter får utvikle seg og få igjen noe for ridningen sin, samtidig med at jeg vet at hesten blir korrekt ridd. Sånn sett spiller det for meg lite rolle hvor gammel fôrrytter er.

Dersom jeg derimot ønsker at hesten skal bli ridd på tur også, ville jeg nok vurdert alderen litt mer nøye, siden jeg selv har vært ung en gang og vet hvor mye ting frister (samtidig med at søsteren til kjæresten er 11 år, har egen hest (og har hatt det i mange år) og huttetu, jeg vet hvordan det går for seg >.<) Jeg ville faktisk foretrukket en voksen (16-18+?) fôrrytter for dette formålet.

Jeg tror det er en vurderingssak; hva brukes hesten til, hvor gammel osv.
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  09:01:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg sier det samme som Formosissima; jeg tror det er en vurderingsak;hva brukes hesten til, hvor gammel osv...

jeg har f.eks ridd inn en ung kaldblods, som var så snill at "alle" kunne ha ridd ham.
mens den gamle kaldblodsen min, som faktisk hadde vært rideskolehest som ble mye sprekere på rolig stall, med mye utegang og ikke minst, RIKTIG FOR, han kunne så absolutt ikke hvem som helst ha ridd...

jeg ville heller hatt en dyktig ung forrytter, enn en uerfaren eldre forrytter... men når det kommer til en yngre forrytter blir det ikke vanskeligere med forsikring...?

men noen som aldri ville fått bli forrytter på min hest (når jeg engang får en) er disse jentene som absolutt skal ri, men som ikke orker å gjøre de andre såkalte "drittjobbene"... å være forrytter innebærer også disse jobbene, ikke bare hui og morro på hesteryggen...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ellaaaa
» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  21:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, skjønner at noe av dette gjelder meg (har vært og hilst på Cindy og Fàlki, men fikk en mail av Cindy samme kveld om at hun hadde valgt og ha en voksen fôr-rytter)

Som de fleste fleste sier, så er det jo opp til deg.

Nå i ettertid beundrer jeg Tiina (eieren av den gamle fôr-hesten min), for at hun turte å ansette to jenter på 9-10 år. Da fikk ikke jeg lov til å ri på tur alene (gjør det nå, med mine to venninner. Synes egentlig det er greit, har for eks rideknappen 5 og kan reglene om å ri i trafikken), men vi red på et stort beite. Og siden Tiina bodde i huset 30 meter unna og kom når hun ville, stolte hun ordentlig på oss.

Selv om jeg ikke ble fôr-rytter for Fàlki, håper jeg du finner en snart :)

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  22:36:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men å ha rideknappen grad x sier vel egentlig svært lite om reaksjonsevne, ansvarstagning osv. :-) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.