hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp.. Hest som aldri har vert på henger!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hjelp.. Hest som aldri har vert på henger!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

randik

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  23:30:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg skal laste en hest nå, men hun har bare vert på henger da hun var føll.. ( 11år siden)

Hun kommer sikkert til å være helt rabiat.. noen som har råd, tips om hvordan jeg skal få henne innpå?!! ( det skal skje denne uken mest sansynlig, så det blir ikke tid til trening)

Alle råd og tips taes i mot med STOOOR takknemlighet!!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:22:32

Acie

Skrevet - 07/01/2003 :  13:50:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du absolutt ikke har prøvd å få henne til å gå inn i hengeren, kan du jo prøve??det er jo ikke helt sikkert om hesten ikke vil gå.. hvis du har en dag på deg, foreslår jeg(ikke noe trening akkurat) å kjøre hengeren inn på beitet til hesten, og åpne den, så hesten får utforska litt..(pass på å ha et eller annet ved siden av åpningen, så hesten ikke tråkker utenfor og snubler(da vil den i hvertfall ikke gå inn) og stå å se litt på hesten mens den utforsker, og hvis den går inn i hengeren av seg selv>(bare for å se) roser du den masse! egentlig trenger du bare å gjøre dette dagen før innlastingen, og nå dagen er kommet, kan du la hesten få gå litt rundt hengeren før den skal lastes inn, og hvis døra er åpen, kanskje hesten går inn av seg selv!!!
lykke til!!
mvh kristine
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  13:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da min hest var ung var han vanskelig å få på henger. Jeg leide ham i grimen, i tillegg sto to menn bak ham. De holdt hverandre i hendene, og holdt rundt bakparten hans (låra, ned mot hasene). På den måten "løftet" vi hesten enkelt og greit opp på hengeren. Det er ikke så tungt som det høres ut som, man trenger ikke å være noe særlig sterk. Poenget er å stenge for hesten så den ikke kommer bakover, da er det enklest å gå framover. Det er viktig at hesten ikke sparker. Metoden er mye mykere enn om man bruker tau o.l., hesten blir trygg av kontakten med menneskene. Jeg har aldri hatt egen henger så jeg må låne, da tror jeg det er viktig å la hesten få tid til å lukte litt først. Det har jo vært fremmede hester der før ham.
Om poenget er å få hesten på hengeren, og det kanskje går ti år til neste gang tror jeg dette er en grei metode. Skal du kjøre mye med hesten på henger i framtiden, ville jeg velge andre metoder.
Min hest ble veldig grei å få på henger etter å ha blitt løftet på et par ganger. Vet ikke om han bare ble voksen, eller om han lærte noe direkte av den metoden vi brukte.
Uansett er det viktig at det ikke blir mye oppstyr, da blir det bare værre og værre å få dem inn. Det er enklere å bare lempe dem på, før de får tenkt seg om så mye.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  16:38:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hvis du prøver og hesten absolutt ikke vil inn på hengeren, kan du sette hengeren ut på beitet når hesten er ute. Lukk opp baklemmen og legg maten til hesten inn i hengeren (hvis det ikke er mye gress på beitet). Hvis hesten da vil ha mat, MÅ den gå inn på hengeren. Har ikke prøvd dette selv, men har hørt om noen som har prøvd det, og det funker visst.
Lykke til!

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  21:27:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Takk for gode råd folkens :)

Jeg har ikke mulighet til å trene med å på hesten på henger før den dagen den skal på henger.. :(

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.