hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - På ferie i utland. Hesteserverdigheter å anbefale?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 På ferie i utland. Hesteserverdigheter å anbefale?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  03:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Du har sikkert vært på ferie i utlandet før. Og trangen til å oppsøke steder med hest kan være stor.. Har du noen erfaringer med å finne steder som virkelig var fint og flott, og som du absolutt vil anbefale andre å få med seg om de skulle være i området? Flotte oppvisninger med hest, museer med hest, flotte staller/rideskoler e.l.?

Kan være kjekt med noen gode tips før vinter-, påske- eller sommerferie fastspikres!

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:22:44

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  04:41:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har noen gode erfaringer

Chantilly, Frankrike
Musee Vivant du Cheval (Det levende hestemuseet). Over 10 år siden jeg var her, så husker ikke så mye. Men husker det var et gigantisk sted! Det var en lang stallgang med ulike sjeldene hesteraser. En egen arena hvor de hadde oppvisning som vi så på (veldig bra!). I tillegg masse rom med ulike ting. Alt fra ulike rideantrekk opp gjennom historien til en gigantisk hestepostkortsamling som tydligvis ga inntrykk på meg den tida.. Var ivrig hestepostkortsamler da jeg var liten og skikkelig hestegal nemlig . Også rom med masse bitt, og masse annet utstyr som har blitt benyttet opp gjennom historien. Og hestehistorie..

Stedet fant jeg fordi jeg hadde en bok som het "Ponniboken" (tror jeg) da jeg var liten. Her var dette stedet omtalt som "Verdens fineste hestemuseeum", så da ferieplanene våre ble lagt til Frankrike var det ikke tvil om hvor jeg ville. Stedet ligger nord for Paris. Tror det var ca 1 time med bil. Ikke så alt for langt iallfall..

Torremolinos, Spania
El Ranchito. En liten hestelandsby faktisk! Flere staller som har gått sammen og laget et skikkelig stort sted med bare hest! Til og med pub og restaurant i den ene stallen! Alle på stedet dreiv med spansk dressur, og bare å dukke opp å se på noen trene var virkelig morsomt.

Fant stedet fordi vi spurte om det fantes et sted en kunne ri Andalusierhester da vi var på turistinformasjonen i Malaga (Torremolinos ligger like ved Malaga. Går også buss mellom Malaga og Torremolinos). Vi ble da henvist hit, og dro hit for å ri . Hadde meg meg en gjeng veldig ferske hestefolk, så vi rei bare en veldig rolig skrittetur.

Hver onsdag har den ene stallen (El Ranchito) en oppvisning som heter "Ritmo a Caballo". Masse flotte andalusier som har tilsammen en times lang oppvisning med ulike innslag. Tømmerkjøring av hester som gjør de utroligste ting. Piaff, passage, piruetter, sjenkelvikninger, versader, traverer, steiling, levader, "the Courbette" (vet ikke hva det heter på norsk) og ikke minst de fantastiske capriolene.. Alt var lagt opp med passende spansk musikk til, og med spansk preg. Jeg var iallfall oppe i skyene etter det showet, og noe jeg absolutt vil anbefale for andre som eventulet skulle dra til det området å få med seg.

Wien, Østerrike
Den Spanske rideskolen. Her har jeg ikke vært selv da.. De fleste kjenner vel til stedet. Iallfall hørt om det.. Et sted jeg kunne tenke meg å reise en gang iallfall.

For noen år siden (1997) var jeg på et show med lipizzanerne fra Den Spanske rideskolen i Oslo Spektrum. Synes det var ganske bra.. Men tror det ble for stort, og for lite preg av å være det det var.. Hadde nok vært en mye større opplevelse å være i Wien og få med seg omgivelsene rundt, og se alt på litt nærmere hold.

--
spoff
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  18:34:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg har nok ikke vært på noen flotte staller eller fantastiske hestemuseer, men jeg var på en liten, koselig stall i London, der jeg også bestilte å være med på en ridtur gjennom Hyde Park:) Det er noen år siden nå, men de har fortsatt sånne turer. De har hester i alle størrelser og alle nivåer, har turer med skritt, trav, kort galopp og full galopp. Det går også ann og få ridetimer. Hjelm og sko har dem der:) Kjempe morsomt.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.