hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slakting av friske hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Slakting av friske hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  22:54:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg ser stadig flere annonser om helt friske hester som må slaktes fordi eieren ikke har tid, penger eller plass til hesten lenger. Dette er horribelt! Før man skaffer seg hest, må man tenke på om man har mulighet til å gjøre det beste for hesten, helt til man får solgt den til noen som kan fortsette å stelle pent med den. At syke og gamle hester slaktes er jo det beste for hesten, men at friske, ofte unge hester med hele livet foran seg slaktes, det klarer jeg ikke å akseptere! Hester er like mye verdt som oss mennesker, de er ikke noe man bare skaffer seg, og slakter når tiden ikke lenger strekker til. Hvis dere ikke klarer å ha en hest, la vær å kjøp en. Jeg ville gjort alt for å unngå at min friske hest skulle slaktes. Og det er mye man kan gjøre. Slakting av 100% friske hester skulle vært forbudt!! Hva mener dere andre?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:19:08

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/01/2003 :  01:06:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har inntrykk av at mange av disse "hjelp-hesten min må slaktes!"-annonsene spiller på de potensielle kjøpernes følelser.

Grunnen til at jeg sier det er at jeg har kontaktet flere av disse heste-eierne og gitt bud på hestene (på langt over slaktepris!), men da skal de ha mye mer for hesten allikevel fordi den er "verdt mer", at den er renraset osv... Verdt mer enn hva spør jeg meg da, for hvorfor skal den først slaktes, men deretter selges for priser mange ganger dobbelt av slaktepris? Er det kanskje bare en psykologisk måte å plukke opp potensielle kjøpere på, og når de først har blitt oppmerksomme på hesten og tar kontakt, så presser selger prisen opp ved å fortelle om "hvor fin hest det er", "hvor underpriset den er", "hvor mange interesserte det er" osv..
Noen ganger er også hesten priset etter hvor høye utgifter det har vært på den, hvor mye stall-leie eier skylder osv. Men si meg: Tror folk at slaktern betaler gjelda til heste-eier??? Eller er det beste å slakte hesten og få 5000 kr. for den, fremfor å godta et bud på 10.000 kr, selvom det fortsatt mangler 5000 på stall-leie-gjelda?
Jeg bare spør meg...

Jeg tror disse annonsene ofte er en snedig (og effektiv)måte å tiltrekke seg folks oppmerksomhet på, uten at det nødvendigvis er tilfelle at hesten står i faresonen for noen slakting...
Dette gjelder nok selvfølgelig ikke alltid, men ganske ofte etter min oppfatning.

Og helt til sist: DET VIRKER!! Jeg kan bare ikke la være å ta kontakt, jeg mååå bare redde den stakkars hesten!!! (Men det jeg gjør da er at jeg legger inn et bud på over slaktepris, men ingen overpris, og sier at de kan kontakte meg som siste instans, hvis alt annet skulle skjære seg. Da har jeg ihvertfall gjort mitt for å redde hesten fra slakting.)

Men i de seriøse tilfellene Anette, JA(!) jeg er enig med deg, friske hester burde ikke slaktes!! (men på den annen side, vi må jo være rettferdige, hva da med alle kuene, kalvene, lammene, grisene osv..??)

Mvh. Ida
Gå til toppen av siden

Siri

Skrevet - 15/01/2003 :  07:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare si at jeg hjalp en gammel eier å sette inn en annonse igår på hesten Norm Rigel igår. Dere så sikkert den.
Det var fordi jeg syntes det var så synd den skulle slaktes når den var frisk...
Den skulle faktisk slaktes i dag tidlig, men jeg klarte å få tak i en dame som kjøpte ham usett igår kveld. En dame på 32 år som ikke bor langt fra Kristiansand der hesten står. Så idag blir hun lykkelig eier av en flott hest, og jeg er kjempe happy for å ha hjulpet til :)
*trallala*
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  09:57:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, gleder meg stort over at hesten ble reddet!

Når det gjelder det med "falske trusler om slakt" er jeg helt enig!
Jeg har kjøpt til slaktepris to ganger, og da ble det jo ren pruting for å få det til! Jeg måtte slå meg hard og si "det er jo din hest, så hvis du heller vil slakte enn å selge får du bare gjøre det! Men da forstår jeg ikke helt hvorfor du annonserte salg som et alternativ!" Jeg har også latt være å kjøpe hest av samme grunn.
Jeg lar meg ikke manipulere, og en hest som eieren vil ha dobbelt slaktepris for, får eieren bare beholde for meg...
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  11:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ville ikke falt meg inn å slakta hesten min, bare fordi jeg ikke hadde tid eller råd til den lengre. Er den ikke verdt mer enn slaktepris, eller man ikke får solgt den, så gir jeg den heller gladelig bort, enn å slakte.. Slakte er siste utvei, syns nå jeg da!
Har mått slakte en hest i mitt liv, men denne hadde en uhelbredlig skade da, og hadde ikke fått noe verdig liv. Tapte masse penger på det, en dyrekjøpt lærepenge (til å undersøke hesten litt grundigere neste gang jeg kjøper hest... Ble nok lurt der ja.)
Men dette vet vel du også alt om Anette, ikke sant? :)

~Kristin~
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  12:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg blitt spurt for noen måneder siden, hadde jeg vært enig med Spich. Nå angrer jeg på at jeg ikke slaktet hesten min. Jeg ga bort hesten min til Linda Aagedal (Stall Super Bike rehab. senter), hun solgte ham videre. Jeg mener han lider der han står nå. Jeg var hos advokat i går, og det enenste jeg kan gjøre er å få igjen pengene Linda fikk for ham. Jeg kan ikke ta hesten tilbake, fordi hester er på lik linje med blomsterpotter i følge Norges Lover... De regnes som en gjenstand. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  13:37:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det eneste du vel nå kan gjøre er å tilby de nye eierne å kjøpe hesten tilbake for de pengene du får av Linda...? Samt evt. melde de nye eierne til Dyrevernet dersom hesten ikke har det bra.
Noe mere får du nok ikke gjort, nei...
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  13:38:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stakar deg, føler med deg tabrathe. Leste gjennom debatten om Linda, både mix og den forrige, hun virker helt syk i hodet sitt....

Ang. slakt er det så utrolig teit at de skal ha så mye for dem!!! Nå er vel slakteprisen på rundt 3500,-, jeg har sett en som skulle slakte hesten sin, og hun måtte ha 15000 for den pga kastrering, frakt til Norge(den sto i Danmark),og det ene og det andre. Det blir for dumt. Helt enig med Spich, jeg hadde heller gitt den bort til et godt hjem enn slakt, det er så absolutt siste utvei.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  14:33:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Ja, Kristin, det vet jeg alt om. Men som du sa, han var jo uhelbredelig syk. Men jeg synes synd på han for det, hvertfall de siste dagene jeg hadde han.

Dette med å spille på kjøpernes følelser synes jeg heller ikke er riktig, skal hesten selges, skriv at den skal selges, ikke at den må bli solgt innen da og da, hvis ikke så blir den slaktet. Det er jo direkte lureri.

Siri: det var annonsen angående den kaldblodsen i går som fikk meg til å skrive dette. Jeg synes jeg har sett fryktelig mange slike annonser i det siste. Ikke misforstå meg, jeg synes det er flott at hestene blir reddet, men det jeg mener er at man må tenke gjennom ALT før man kjøper seg hest. Man kan ikke bare kjøpe en hest, for å så finne ut at man vil studere i utlandet, og så sende hesten til slakt. Det er dette jeg mener er grusomt. Hesten velger ikke hvem han skal komme til, så det er vårt ansvar gjøre det beste for dem!!

Gå til toppen av siden

CC

Skrevet - 15/01/2003 :  17:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har man en hest man ikke kan ha og må slakte, så er det ingenting i veien for å sette inn en slik annonsne mener jeg. Men da må man også selge hesten for slaktepris. Det blir jo en siste løsning, og en slik annonse som Siri satte inn ser jeg ikke noe galt med (så lenge hesten blir so,lgt for slaktepris så klart). Å spille på samvittigheten til folk er dårlig gjort. Å sette inn en annonse om at hestyen slaktes om ingen kjøprer den i løpet av en uke, for så å sette prisen til 15 000... Vel, om noen da kjøper så får de stå for den tabben selv.

Kjøper man en hest så har man et ansvar, men ofte så skjer det itng man ikke kan forutse. Man kan ikke ha hesten lengre, og om man ikke får solgt den så går desverre hesten ofte til slakt. Jeg ville ikke bare gitt den vekk heller, for slik jeg ser det så kan det faktisk være bedre å avlive en hest enn å la den komme til helt feil mennesker.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  17:46:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde slaktepris var ca. 5 - 6000? Er ikke sikker da, følger ikke akkurat med på kiloprisene...
Ellers har jeg allerede prøvd med dyrevernet og jeg har prøvd å få kjøpe Tiril tilbake fra Linda, men det er ingen ting som nytter!!! Blir litt fortvila...
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  17:50:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Så klart kan uforutsette ting se, men jeg hadde gjort alt som stod i min makt for å slippe å slakte en frisk hest. Og da mener jeg ALT. Jeg hadde gjerne gitt den bort, men da skulle det vært til noen jeg visste kunne ta vare på den, og vi skulle skrevet en ordentlig kontrakt. Hester er levende dyr, å slakte en syk/gammel hest er en tung avgjørelse å ta, men å slakte en frisk hest, det mener jeg er urimelig. Jeg hadde ikke klart å gå å tenke på at en ung, frisk hest døde p.g.a. meg, det hadde jeg bare ikke klart å leve med!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  22:40:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Må bare få si dette: Jeg er lei av alle de useriøse hesteselgerene! Jeg ringte inn til en som skulle selge en kaldblods. Mannen i røret fortalde om hesten, og det hørtest bra ut. (8år, mye ridd, aldri travkjørt...) Da jeg ville vite om dette var helt sant, spurde jeg en venninne av meg om ikke hun kunne ringe til den samme mannen, og spør om de samme informasjonene. (selfølgelig ikke med samme tlf-en)
HA! Jeg hadde min mistanke der, ja! Ikke de samme informasjonene om den samme hesten.... Selfølgelig var det ikke interessant lengre!!
Kanskje det var litt "dumt" av meg å gjøre det på den måten, men jeg fant ihvertfall ut hvordan det stod til i andre enden av røret..

Det jeg egentlig ville si var:
Det å kjøpe hest for slaktepris, hvorfor slaktepris? Det må da være en grunn for det? Kanskje hesten er syk på en eller annen måte? Et tilfelle kan jo være at selgeren virkelig ikke har tid til den, men hvordan kan vi vite det? Hvordan kan vi i det heletatt vite hvem som er seriøse og hvem som er useriøse hesteselgere? Det er "farlig" det der med hestekjøp. Noen ganger er en heldig og finner de seriøse (de få som er) mens andre ganger finner en de useriøse uten å vite det før etter noen måneder da alle de dårlige tingene med hesten slår ut?

Vi lærer av feil. Noen erfaringer er veldig kostbare.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  13:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å gi uriktige opplysninger om hesten man selger er livsfarlig både for hest og eier. Det medfører mye stress for hesten om den blir misforstått. For å kunne behandle den så riktig som mulig, er det viktig å ha rette opplysninger om hesten. Jeg tror at en hest med fornøyd eier har det bedre enn om eieren føler seg lurt. Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  17:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
slakting av friske hester bør absolutt være forbudt! får de ikke solgt dem her i norge, så får de prøve i utlandet. det er alltids noen som vil ha dem..

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  18:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Helt forferdelig! skjønner ikke at folk har hjerte til det jeg... Rideskoler vil sikkert ha en fin frisk ponni/hest til en billig penge! Bedre å selge hesten til 5000kr, enn å slakte den... Jeg tror jeg til og med ville gitt fra meg hesten enn å slakte den!!!!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.