hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Lene.

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  14:12:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For meg er ikke det viktige at alle skal være enig med meg og synes det jeg skriver er "velskrevet". Jeg vil få fram at en del ting vi bruker og tror blindt på faktisk er bevist at det ikke virker. Folk får da gjøre seg opp sin egen mening om de vil bruke det eller ikke, men da vet de i allefall litt mer, og ikke bare stoler blindt på de som selger dette, eller bruker det fordi det bare er sånn vi gjør.

Det viktige for min del er heller ikke at alle er enige med meg

Jeg ønsker kun å lære her,og om den dokumentasjonen du kommer med,motbeviser det jeg før har erfart/trodd,så er jeg ikke lei for det!
Da har jeg lært noe viktig,som jeg tar med meg videre...
Jeg har før måttet gå tilbake på ting jeg har sagt,så for min del er det bare positivt å høre andres mening,så lenge det holdes saklig og jeg faktisk kan lære av dem

Komentaren om at det var skrevet bra,var da et kompliment...ikke noe å ta ille opp... *s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  14:26:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det finnes jo tigerbalsam til mennesker som brukes på ømme muskler da... Jeg vil tro at årsaken til at irritasjonsbehandling av hud ikke er utbredt på mennesker er at det er andre løsninger som ikke er potensielt smertefremkallende som er bedre. Må huske det at produsenter av produkter ikke kan risikere å bli saksøkt for at du har bedre hud enn meg og jeg får blemmer over noe du blir litt rød av. Bare en liten tanke på hva som kan være årsak til at lett liniment heller ikke er mye brukt. Det har vel for mange potensielle "bivirkninger" til at det er aktuelt på mennesker

Send knappen gikk litt fort her...

Redigert av - xxxoooxxx den 29/04/2006 14:28:45 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  16:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes jo tigerbalsam til mennesker som brukes på ømme muskler da...
Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Veldig sant...

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  18:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gir meg ikke helt jeg da.. AMC sin isbalsam er vitenskaplig testet og anbefales av flere.. mer info og dukomentasjon om denne finnes her www.acutemedic.com.
der kan man lese og avgjøre selv, men så lenge jeg synes den virker så er det det viktigste for meg og så får andre gjerne mene noe annet, den gjør hvertfall ingen skade da

We`re just out of controll
Redigert av - picazzo den 29/04/2006 18:58:34 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 29/04/2006 :  19:44:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
by the way, jeg lærte det jeg kan om bruk av blister og linimenter av en veterinær, som forklarte meget godt både hvor, hvordan og hvorfor det virker. Denne veterinæren har hest som hovedfelt, og bruker både linimenter og cedar-blistring, på hester.

Dette er en seriøs veterinær som etter hva jeg har forstått holder seg godt oppdatert på forskning (det er jo dennes fagfelt!), og blistringens teorier og funksjoner er såvidt meg bekjent ikke avskaffet siden sist jeg snakket med vedkommende.

Angående at produktene bare virker i huden, og på overflaten, har jeg ikke helt tro på det. Det kommer selvsagt an på området det er snakk om, og hva man ønsker å behandle. Ledd som er omgitt av tykkere hud, mye seneapparat etc er det mindre sannsynlig å komme til (hofter, bekken etc..) med en blistring, mens f. eks senefester (baksiden av pipen, rett under knærne,- ofte ømme på travhester, i alle fall) ligger rett under et tynt lag med hud, og blodtilstrømningseffekten her er jeg ganske overbevist om at har effekt, ikke bare i huden. Det er også vanlig å klippe av pels på området man ønsker å behandle, for å få mest mulig effekt.

Jeg bruker også linimenter på meg selv etter hard trening, og kan skrive under på at varmen som tilføres på huden på mine ømme knær etter (overdreven, nåvel..) jogging på asfalt lindrer ømheten der og da, samt gjør at jeg er merkbart mindre stiv og smertefull dagen etter enn jeg er ellers. Har bevisst testet samme treningstur, med samme belastning, og hatt på liniment den ene dagen, og unnlatt den andre. For meg er det i alle fall åpenbar forskjell.
Nå har ikke jeg hatt på meg apparater som måler blodgjennomstrømningen i selve leddet, så dette er nok forskning mest på "hobbybasis", men på MEG virker dette i alle fall..... Dette produktet er ikke et blister, men et linimentprodukt ment for mennesker ( EDTA chelation-terapi gel med kapsaicin, heter det. Kapsaicin er forresten såvidt jeg vet, det samme stoffet som finnes i chili, og gjør at det smaker sterkt).

Men nå gjør kanskje jeg samme feilen som mange andre, og sammenligner heste-kropp-funksjoner med menneske-kropp- funksjoner...? Vi er jo tross alt to ganske forskjellige organsimer, og noe som virker på meg trenger ikke nødvendigvis virke like godt på en hest.

Eller for å snu det på hodet... Fordi om noe beviselig ikke har stor effekt på mennesker, kan det fremdeles kanskje virke bedre på hester???

Bare noen tanker fra blistre-guri.... ;)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/04/2006 :  20:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skulderpartiet er eneste leddet på hestens bein det ikke er mulig å blistre,da en ikke vil kunne "nå inn" til selve leddet (vetrinærs uttalelse,Watne fra sørlandet).

Opprinnelig postet av Lene.

O.T., men...Dag Vatne?

Han er fra Sandnes... Bruker han selv, han er flink...
Det morsomme er at han behandla hesten min i skuldrene på mandag. Ha-ha..
Jeg har også hørt det du sier om at skuldrene er de eneste leddene som ikke kan blistres...

Som LisaFi har også jeg lært å blistre av div. veterinærer.
Blister har blitt brukt i maaange år.
Dette med at blister "ikke virker" er helt nytt for meg...
Jeg skulle som de andre her likt å sett noe dokumentasjon på dette....

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 30/04/2006 :  23:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du blistrer setter man igang de hvite blodlegemene, og dvs hestens kropp hjelper seg selv i få vekk betenelsen......

Jeg for min del har konvertert fra ridemiljøet over i travmiljøet.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  12:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skulderpartiet er eneste leddet på hestens bein det ikke er mulig å blistre,da en ikke vil kunne "nå inn" til selve leddet (vetrinærs uttalelse,Watne fra sørlandet).

Opprinnelig postet av Lene.

O.T., men...Dag Vatne?

Han er fra Sandnes... Bruker han selv, han er flink...
Det morsomme er at han behandla hesten min i skuldrene på mandag. Ha-ha..
Jeg har også hørt det du sier om at skuldrene er de eneste leddene som ikke kan blistres...
Opprinnelig postet av Braastad

Ja,er det ikke Dag Watne han heter da?
Han sprøytet hesten min bla annet i skulderen,og da komenterte han at dette var det leddet man ikke kunne nå ved vanlig blistring,men enten måtte underhudsblistre eller sprøyte på... Men for all del,det er jo godt mulig jeg har misforstått hva han sa.
Han er flink,ja! Godt fornøyd med ham...

NOPAGE

Skrevet - 09/06/2006 :  21:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei...

lurer på en ting...
jeg blistet hesten min på tirsdag båe kne koder og bak.. og bak beina er tjukke som tømmer stokker...
han er ikke halt eller noe, men bare tjukk.. legger på salve og bomull og bandasje værdag men ennå går det ikke ned... hjjjep
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  22:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva har du blistret med?? Og du må jo ikke legge bandasjer på sånn rett etter blistring, når de er hovne. Og går det ned etter trening?

Gå til toppen av siden

NOPAGE

Skrevet - 09/06/2006 :  22:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
har blista med noe oil el noe... Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 09/06/2006 :  22:47:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hvis det er cedar oil, så spyl godt med kaldt vann noen dager, og ikke bandasjer over.

Om det etter noen dager begynner å komme "skurver" kan du legge på salve og bandasjere for å unngå at hesten blir tørr i huden eller "stiv i skinnet". Hehe..
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  23:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
VIKTIG Å VITE HVA MAN HOLDER PÅ MED NÅR MAN BLISTRER!!

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:34:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh... takk Norm Rigel! Holdt på å brenne opp inni meg men vet hvilken retning det kan ta. Det var akkurat det du sa jeg ville frem til...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  23:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på en ting jeg: Hvordan kan man blistre en hest når man tydeligvis ikke vet hva man driver på med? Ikke gjør man det riktig tydeligvis, og ikke vet man hva man blistrer med...?

Uææææ...
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.