hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

NOPAGE

Skrevet - 09/06/2006 :  23:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
sorry mg men det var IKKE JEG SOM BLISTRA HESTEN DET VAR STALL MANNEN.. OG HAN ER OVER 50 OG HAR PEILING PÅ SÅNNT... MEN JEG VILLE BARE HA TIPS JEG... IKKE VÆR SÅ JÆ.... NEGATIVE MOT MEG DA;( Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  23:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir nesten frista til å spørre hvorfor du lar en man som ikke har peiling gjøre det?!

Men....ikke ta ting personlig:)

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

NOPAGE

Skrevet - 10/06/2006 :  00:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
han har jo peiling da.... men kansje han tar litt mye på

men faen heller mannen er ikke helt bra
Gå til toppen av siden

NOPAGE

Skrevet - 10/06/2006 :  00:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
når skal horgen trond starte igjen da? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh... Catrine86 ta det roooolig nå da (-:
Det er jo viktig å vite hva man holder på med når man blistrer, ikke sant? Du sa ingenting om at det ikke var DU som gjorde det, du husket ikke hva det ble blistret med... Ut fra innlegget ditt virket det som du var veldig usikker, derfor lett å misoppfatte, sant...
Jeg vet alt for lite om det, men har fulgt nøye med over lang tid her inne og vet at Norm Rigel kan dette her, så om du roer ned litt får du sikkert hjelp. Greit å være tydelig i innleggene sine (-:
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/06/2006 :  00:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sorry mg men det var IKKE JEG SOM BLISTRA HESTEN DET VAR STALL MANNEN.. OG HAN ER OVER 50 OG HAR PEILING PÅ SÅNNT... MEN JEG VILLE BARE HA TIPS JEG... IKKE VÆR SÅ JÆ.... NEGATIVE MOT MEG DA;(

Opprinnelig postet av Catrine86

BLÆÆÆ!
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  00:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Harneshaug:) nå ble jeg litt kry...:) Men til saken. En ting er verdt å merke seg er om hevelsen går ned etter trening. Om den ikke gjør det, kjøl ned beina. Viktig at hesten ikke blir stående, da fyller det og sprenger. Smør renset parafin olje på beina før trening ( slik at de er myke, vondt å løpe på bein med stram hud. De kan i værste fall sprekke og blø i skinnet) Ikke bandasjer beina før de er tilbake til normalen. Varmt på varmt er ikke bra. For å få bort ruene, vask beina godt med grønnsåpe, og skrap ruene bort. Tørk godt og smør inn med olje. Denne behandlingen gjentaes hver dag til det er blitt bra igjen.

Jeg begynner å jobbe med beina til hesten min 4 dager etter det er blistret ferdig. De fleste blistrer 3 dager etter enann når de bruker cedar oil.

Men sjekk ut hvilket blister som er brukt på hesten din!!!

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  00:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg må bare si det igjen....vit hva du gjør når du blistrer!!!

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se der! Jeg VISSTE det, du kan det du Norm rigel....
Om jeg kupper tråden helt her, du har vel ikke peiling på krysslammelse i forbindelse med travhest?
Varmblodshoppa mi har vært VELDIG plaget, hun går ikke løp lenger men jeg er så redd for at hun skal få det igjen.. Har lest det jeg kommer over på nettet men det står ikke så mye om forebyggende. Akkurat nå har hun kul på beinet og er små-halt men skal brukes til vanlig tur-ridning. Det jeg er redd for er at min form for tur-ridning faktisk er ganske krevende, mye klatring opp og ned.. Sist vi gikk ned av fjellet (hun er fra Lier aldri sett et fjell) stoppet hun plutselig opp og nektet å gå! Sto slik i alle fall 20 min. Hoppet av og leide henne ned... hun skalv litt men tror ikke det var krysslammelse der og da, det vises vel tydelig? Er så redd for å overanstrenge henne. Jeg fikk henne for 1 mnd siden og hun har ikke blitt ridd siden før jul...
Den andre gampen min Ulskaug etter Braute er jo i kanonform og kanskje ingen bra turpartner?

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  00:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...hva gir du av mat i døgnet? Jeg sverger mye til akkupuntur:) hjelper mot krysslammelse.

For og bruk må stemme. Jeg skal høre med min venn akkupuntør i morgen:)

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  00:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå går hun ute på beite da..
Ellers fri tilgang på høy kl2, 1l gull til frokost+multi
1l energi oppbløtt med Selen/vit E fra Equine America

Hun er jo nesten ikke i bruk nå så derfor lave rasjoner. Beitet er bra, ikke for kraftig.
Bor på ei øy utenfor Ålesund...HJELP! Finnes ingen å hjelpe seg med her ute.. om dere vet av noen i Møre og Romsdal = evig taknemmelig. Hun går så utrolig skeivt med ene bakfoten, jeg har en mistanke om at det er pga alle krysslammelsene..
Jeg fikk henne gratis fra de samme eierne jeg kjøpte Ulskaug av, hun har opplevd MYE vondt (ikke fra dem, de er supersnille og har hatt henne siden føll) men hun har vært serdeles uheldig med det meste og trengte desperat miljøforandring.
Hun er den snilleste hoppa jeg noen gang har vært borti, hun forguder ungene mine, er noen utrolig fine bilder i galleriet som sier mer enn 1000 ord, og jeg vil så gjerne at hun skal ha det bra og smertefritt...
Tusen takk for hjelpen!

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  01:19:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Harneshaug: at hesten din stod i ro i 20 minutter og hadde litt skjelving. Det kan nok tyde på at det var ett lett anfall av krysslammelse. Jeg har ridd to hester som har vært plaget med dette. Og de gangene de ble ridd for hardt, stoppa de opp og stod en stund. Anfallets grad varierte selvfølgelig. På begge de hestene ble alt kraftfor kuttet ut, og de ble ridd lett i en laaang periode. Husker ikke hvor lenge! Men de har ikke hatt noen anfall siden. De fikk seff nødvendige vitaminer og slikt. På vinteren hadde de alltid dekken, da de ble verre når det var kaldt i lufta. Men nå på sommeren skulle vel ikke det være noe problem
Så for disse hestene ble det null kraftfor, moderat ridning, varmt dekken på vinteren og akkupunktur
De brukes nå som vanlig, men bruker ett spesielt kraftfor - husker ikke i farta hva det heter.. I allefall viktig med ett for som baseres på olje og fiber og LITE stivelse. Eloktrolyttbalansen er det også viktig å opprettholde, da kombinerte vi seltin og havsalt i forholdet 2:1. Og det er jo kjempebra med utegang for de som sliter med krysslammelse. Tror de brukte High Fiber Cubes fra Spillers den perioden de ble lite brukt. Spillers som har informert meg om krysslammelse da

Du visste kanskje dette allerede fra før, men kanskje det var noen nyttige tips her

Lykke til!

Beate & Alger
Redigert av - Alger97 den 10/06/2006 01:40:25 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  01:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Krogstad og eh... nei... (-:
Det med stivelse har jeg fått med meg! derfor lite kraftfor, kanskje jeg skal kutte det helt nå når hun går på beite? Er ikke noe kraftig gress enda men det er vel helst jeg som synes det blir så snaut uten? Skal følge opp bedre med saltet nå når de går ute, hun bruker ulldekken om natta men står ute. Nå er det jo 13 grader så det er jo ikke kaldt...
Kan du sjekke opp kraftforet til meg, knuppeluppen?
Takk skal du ha, og som sagt noen som vet av akupunktør/equiterapeut el. i M&R?

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  02:29:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Skriver om alt annet enn blistring her nå men, hehe... Sklir litt ut. Redigerte innlegget mitt, og skrev at de brukte High Fiber Cubes fra Spillers i en periode. Men først var de helt uten kraftfor altså. Men de starta opp med HFC. Som inneholder lite stivelse. Jeg ville i allefall kuttet ut kraftforet nå, når hun går på beitet. Blir vel rund nok etterhvert alikavel tenker jeg ;)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  23:04:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Titt titt....Enig med Krogstad. Kutt ut kraftforet!!!

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.