hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  12:50:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt noe hardere enn cedaroil, og det har jeg kun brukt et par ganger. Blue og Red Lotion, arnica etc bruker jeg jevnlig. Når jeg skal ha en skikkelig effekt av det bandasjerer jeg det. Jeg har ALDRI fått avskallet hud/sår etc.

Ang. effekt så vil jeg bare si at jeg bruker bluelotion og pakker inn på meg selv jevnlig når jeg har en begynnende betennelse. Det både lindrer der og da, og gjør helt klart at jeg kommer meg fortere.

Jeg har nå ridehest, ikke hest i travtrening og hun får blue lotion etter harde treningsøkter (hvilket det ikke er mange av foreløpig). Jeg har ikke bandasjert henne enda men merker jeg en ukurranthet gjør jeg heller det enn å gi henne fri en halv evighet og se åssen det går eller ri på og måtte sprøyte senere.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/04/2006 :  15:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Braastad:

Kunne ikke sagt det bedre selv. Takk!

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Hehe...versegod

Kopi av melding:
Da kan man jo eventuelt slenge tilbake at jeg tror mange av dere som har travhest har så lite kjennskap til en ridehest Dressur/sprang at dere
ikke har fått med dere at en trenger faktisk pleie av slike ben og...og blister er da vel ikke forskrevet til kun travhester?!!!

Opprinnelig postet av Oleo

Ja det kan du! Jeg foreksempel har lite kjennskap til ridehest, og hva som er typiske ridehestskader! Ønsker gjerne å lære mer om dette..

Men jo, jeg vet selvfølgelig såpass at jeg vet at forebygging er viktig uansett hvilken type hest du driver med!!!

Og nei blister er ikke foreskrevet kun til travhester! Syns det er fint hvis de med ridehest også blistrer jeg!
Men når det gjelder ukurrantheter (som Yvonne kaller det, syns det var et så passende ord..) så vil jeg påstå st travhester generelt lettere får dette enn ridehester (da tenker jeg på ridehester generelt, og ikke på spranghester på elite-nivå....)

Og på grunnlag av dette vil jeg påstå at vi med løpshester er dem som har mest erfaring med forebygging og behandling av "ukurrantheter"...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  21:42:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg tror uansett jeg fortsetter med isbalsam/linimenter jeg, folk får mene hva de vil, jeg bryr meg ikke! Det virker for meg

Men jeg tror jeg skal investere i et par kuldepakninger, for det høres veldig bra ut!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Skal du ha det som en del av ditt stallapotek i tilfelle, eller mener du til daglig behandling?

Opprinnelig postet av oleo

Hva da? Isbalsamen eller kuldepakningene?
Begge deler blir vel til en del av stallapoteket mitt, og blir brukt 1-2 gange i uka!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  23:49:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Bare sånn et lite tips, kuldepakninger er sikkert kjekt å ha liggende i stallapoteket men blir litt dyrt å bruke så ofte i lengden (og noe upraktisk). Hvis du med kuldepakninger mener det jeg kaller isposer.

Anbefaler noen belegg som enten legges i kaldt vann eller i kaldt vann og siden fryser. Ikke disse som Høøks har, men sånne som er fyllt med "geleklumper" som eser når det blir vått.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  00:27:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes franske travere som har konkurrert på internasjonalt nivå i sprang (Jappeloup om noen husker han). Men den hesten var trent for sprang i flere år først!

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Jappeloup var ikke ren fransk traver.
Han var kryssning traver fullblodshest,etter en ureglementert "affære" da en hest hoppet over et gjerde og...ja.

Han var ridehest hele livet han.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 29/04/2006 :  09:53:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare et lite spørsmål til dere som "blistrer"/bruker liniment for å unngå å måtte sprøyte. Hvordan blistrer dere? I alle reklamer for liniment jeg har sett står det at det "er sirkulasjonsøkende i musklatur og senevev". Ikke i ledd. Hvilke mekanismer ligger bak som gjør at dere unngår å sprøyte ledd hvis dere bruker liniment?

Ang kuldepakninger, så finnes det både engangspakninger (blir dyrt) og pakninger som skal ligge i fryseren og som kan brukes mange ganger. Disse blir gele aktige når de fryses.

Til Picasso: Når du har brent deg så er det jo huden som er blitt skadet, og jeg er enig i at isbalsamen kjøler ned huden. Det samme kan sies om foten din etter at hesten tråkket på deg. Selv om man får noe tungt på foten er det ikke sikkert det skjer noe annet enn at man får hevelser i huden. i fotlbadets overside er det nesten bare bein, sener og bindevev, og om noe av dette hadde fått seg en skikkelig skade, hadde det ikke hjulpet med isbalsam ihvertfall...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  10:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torill!
Kjøleleire...samme humbug eller er det noe effekt?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 29/04/2006 :  10:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøleleire er nok samme humbug det også. For at noe skal kunne kjøle lenger ned enn bare i huden, må det være fysisk kaldt. Dvs. kaldt vann eller kuldepakning.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  11:41:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nå er det ikke bare ledd som sprøytes da... En hest på stallen er nylig sprøytet på siden av sena (kortison).

Jeg føler at det funker, for ukurrantheten har forsvunnet. Men igjen, jeg har ingen dårlig samvittighet med å gjøre det på min hest når jeg klarer å gjøre det på meg selv, og jeg har fint lite pels ;) Men så kan ikke det jeg driver med kalles blistring heller, selv om jeg pakker inn innimellom for det oppstår aldri sår
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  12:27:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir sagt her,opptil flere ganger,at det er dokumentert at blistring ikke virker...
Jeg har enda ikke sett noe dukumentasjon.
Gode innlegg fra endel,men det er dog ingen dokumentasjon...bare deres mening skrevet på en ****lig bra måte

Ang at blistring ikke skal ha noen virkning på leddene...jeg vil tro(!) at ettersom man øker blodsirkulasjonen på det bestemte området,så vil da også blodsirkulasjonen til leddet der økes også,noe som vil være positivt og forebyggende.
Men dersom leddet allerede har tatt skade,vil nok ikke blistring fungere...da må man nok inn i leddet(sprøyte).

For å forbygge best mulig,er det faktisk endel en kan gjøre...
Man må tillpasse treningen til den enkelte hest (som min,sliter med ledd/sener og må trenes deretter),kjøle bein etter trening og bruke div linnimenter for å øke blodsirkulasjonen. Stallbandasjer hjelper også til på å øke blodsirkulasjonen. Være obs på små endringer som kan tyde på ømmhet slik at en kan behandle dette fortest mulig,da gjerne med blistring i samhold med endring av trening og evt fri-periode.
Foring har også mye å si,og rett hovstell er like viktig som annen behandlig av beina!

For min del,så er kjøling av bein etter trening like selvfølgelig som annet stell av hesten,det hører med. Om han har blitt trent hardt,kommer det også på stall-bandasjer,og arnika/blue lotion.
Massere hører også med,og gjerne i sammenheng med varmende linnimet også på muskler for å holde disse myke og smidige.

Beina er alfa og omega for alle hester,om disse ikke fungerer optimalt med tanke på både ledd,sener,bånd,så vil heller ikke hesten kunne fungere optimalt.
Hester i full trening,og da gjerne en gren som tar mye på beina/ledd er avhengig av å kunne fungere optimalt.

Jeg bruker blister,og jeg har erfart at dette fungerer.
Om min hest ømmer seg under en oppbøyning av ledd(som gjøres regelmessig),så tar jeg i bruk blister. Skulderpartiet er eneste leddet på hestens bein det ikke er mulig å blistre,da en ikke vil kunne "nå inn" til selve leddet (vetrinærs uttalelse,Watne fra sørlandet).
Knær og haser vil en da altså kunne hjelpe forebyggende ved riktig bruk av blister,ettersom det øker blodgjennomstrømningen rundt leddet,og skaper varme som også når inn til leddet.

Jeg vil igjen understreke at dette er min erfaring,utfra år med trening av travhest. Jeg har også mye erfaring med alternativ behandling,som streching/manupulering("Thoresen-metoden"),og selv der blir det anbefalt linnimenter og blistring for å hjelpe ømme ledd/forebyggende.

Men for all del...jeg har ingen dokumentasjon på dette,kun det jeg selv har erfart...
I motsettning til andre har jeg dog heller ikke påstått at jeg har det.
Så før jeg tar alt dette med "fakta om blistring" for god fisk,vil jeg gjerne se dokumentasjonen det hentydes til...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 29/04/2006 :  13:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene:

Du skal få dokumentasjonen, men som jeg har skrevet tidligere tar det litt tid å finne frem. Har NOEN 1000 sider med diverse artikler i permer stående her.

Og forresten, om jeg ikke hadde dokumentasjon på dette så hadde jeg aldri skrevet det jeg har skrevet heller. Jeg har da en viss yrkesstolthet! For meg virker det som du insinuerer at jeg har funnet på dette selv, og det synes jeg er litt drøyt.... Hva slags interesse skulle jeg hatt i det? Jeg prøver jo ikke å "selge" en annen behandlings metode slik at jeg kan tjene penger på det?

For meg er ikke det viktige at alle skal være enig med meg og synes det jeg skriver er "velskrevet". Jeg vil få fram at en del ting vi bruker og tror blindt på faktisk er bevist at det ikke virker. Folk får da gjøre seg opp sin egen mening om de vil bruke det eller ikke, men da vet de i allefall litt mer, og ikke bare stoler blindt på de som selger dette, eller bruker det fordi det bare er sånn vi gjør.

OG som sagt flere ganger, så lenge det ikke er snakk om blistring i ordets rette forstand, lider ikke hesten og da er det eieren som får den største belastningen ved å bruke penger på dette.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 29/04/2006 :  13:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten ting til.

Hvis blistring/linimenter skulle ha så god effekt på hester, hvorfor brukes da ikke dette innen toppidretten?

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  13:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lene:

Du skal få dokumentasjonen, men som jeg har skrevet tidligere tar det litt tid å finne frem. Har NOEN 1000 sider med diverse artikler i permer stående her.

Og forresten, om jeg ikke hadde dokumentasjon på dette så hadde jeg aldri skrevet det jeg har skrevet heller. Jeg har da en viss yrkesstolthet! For meg virker det som du insinuerer at jeg har funnet på dette selv, og det synes jeg er litt drøyt.... Hva slags interesse skulle jeg hatt i det? Jeg prøver jo ikke å "selge" en annen behandlings metode slik at jeg kan tjene penger på det?

(Fjernet endel.Lene.)

Mvh Torill

Da har du missforstått meg...jeg tror ikke at dette er noe du finner på... Det er bare det jeg også har sett dette virker på både egne hester,og andre. Derfor vil jeg gjerne ha dokumentasjon.
Tar jeg feil,har jeg ingen problemer med å gå tilbake på det jeg sier,det er jo i hestens interesse jeg gjør dette...ikke for å lette min lommebok.

Kopi av melding:
En liten ting til.

Hvis blistring/linimenter skulle ha så god effekt på hester, hvorfor brukes da ikke dette innen toppidretten?

Mvh Torill

Hvilken toppidrett sikter du til da?
Jeg vet det er blitt brukt blister innen topp-travere...så da er det vel ikke trav du tenker på?
Andre idretter kan jeg ikke svare på.

*Ser frem til å lese dokumentasjonen mot blistring*

Chevaleresse

Skrevet - 29/04/2006 :  13:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Jeg sikter til menneskelige toppidrettsgrener...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  14:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei igjen.

Jeg sikter til menneskelige toppidrettsgrener...

Mvh Torill

Selv om man nok kan sammenligne trening av hest med trening av menneske-kroppen,blir det feil å skulle ta mye utgangspunkt i dette.
En som jogger på asfalten,har på seg joggesko som demper slaget på både ledd og sener/ligimenter,og selv uten joggesko,så er mennesket lettere bygget,med myke føtter,og beveger seg med tygdepunktet på en helt annen måte enn en hest gjør...

En hest beveger seg ikke på samme måte,har ulikt tyngdepunkt, harde høver,og i tillegg jernsko på beina (sett bortfra barfot,som er en totalt annen diskusjon,men etter mitt syn heller ikke kan brukes som sammenlignings-grunnlag 100%...).
Så støtet oppover i hestens bein kan ikke sammenlignes med støtet opp i en menneskefot...

Samtidig ser man ikke så ofte et menneske i full trening med noe tungt på ryggen,eller trekke vogn

Jeg skal si meg enig i at man kan bruke mange aspekter fra den menneskelige treningen og bygning(med tanke på sener/muskelbygging ol),men jeg vil nå ikke dra det så langt som å si at man kan bruke det samme på både hest og menneske og få like resultater....

Så la oss holde oss til trening av hest...

Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.