hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  22:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får ikke kondis el fart uten krefter:)

Men men, jeg blistrer hesten min når det trengs:) Vi har alle forskjellige oppfattninger ser det ut til, så lenge vi selv tror på det må vel det være bra. Vi vil vell alle det beste for dyret vårt:)

vi trener nok forskjellig også. Når jeg sier 8 md trening mener jeg når vi er ferdig med temming, altså når traveren er klar til å ta fatt på grunntreningen.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  22:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er litt artig her er at Toril jo faktisk har fakta som bygger opp under det hun sier.
Målinger viser at det ikke hjelper.
Allikevel nekter folk å tro på det...Her gjelder det jo ikke "tro".Her er det enkelt og greit fleip eller fakta...
Er vel neppe noe som er mer forsket på enn hvordan holde idrettsutøvere så friske og hele som mulig?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  22:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, om den trekker under huden eller ikke kan jeg vel kanskje ikke kjenne da, men poenget mitt er at jeg har brukt denne på meg selv på stive og støle muskler og dette har hjulpet.. Mulig musklene mine sitter i huden da ;)
brukte den dessuten på foten min her i helga etter å fått 500 kg hest på den, foten var/er fortsatt fargeglad, men har ikke vært vond etterpå...
Bruker den også istedet for vann hjemme når jeg har brent meg el da jeg ikke har tålmodighet til å stå å kjøle ned med vann på meg selv.. Synes den virker jeg da..

Edit for tillegg..

We`re just out of controll
Redigert av - picazzo den 27/04/2006 23:00:13 Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  22:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fleip el fakta??? hmmm

Tror, retter til ser at det virker.

Hvorfor blistrer så mange hestene sine om det ikke hjelper?? Så mange kan da ikke være naive??!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  23:03:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvorfor blistrer så mange hestene sine om det ikke hjelper?? Så mange kan da ikke være naive??!

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Hadde vel håpt det ikke var så utrolig mange som gjorde det da..
OT: Men akkurat den påstanden har jeg jo selv tenkt på, når det gjelder barfot hester.
At så mange kan se at det funker, funker det ikke da??
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  23:59:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sjønte ikke helt hva du mente med den jeg lopke..?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  00:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

forebyggende før skaden er oppstått...

Opprinnelig postet av lucky june

Det er det som er å forebygge...!! Man forebygger fremtidige potensielle skader... Dersom skaden er skjedd så er det en akutt behandling...

Opprinnelig postet av oleo

jajaja. utrolig teit formulering, men til mitt forsvar så var jeg en smule forvirret på skrivende tidspunkt

chevaleresse: takk

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/04/2006 :  08:09:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror rett og slett at endel av dere som har ridehester har for lite erfaring med behandling av "ukurrantheter" til å uttale dere for mye om dette.

Dere sier at blistring ikke virker og at det er så fy-fy,de fleste av dere som kommer med denne påstanden aldri har prøvd å blistre en gang, har ikke peiling på hvordan det skal gjøres eller har sett resultatene av det.

Jeg er glad for at mange blistrer, det tyder hvertfall på at en er obs på ukurrantheten og forsøker å avskaffe den før det blusser opp til en skade. Det dummeste en kan gjøre er å ikke bry seg om å gjøre noe i det hele tatt.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  08:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har mange lange år med både traver (og ikke minst) galopphest på "baken" jeg og i tillegg ridehesterfaring fra den gang da dette var mer vanlig behandling også i disse miljøene.
Blistring har jeg både gjort og sett min del av.Mye! Virkelig mye...
Både vanlig og underhudsblistring,sett resultater man helst ikke vil oppleve når man er glad i dyr og slikt som er "akseptabelt" dersom det beviselig hadde virket.

Da jeg alltid har hatt litt vondt for å godta blister som behandling så har jeg også lest og undersøkt mye om hvordan det virker,hva som skjer på det indre planet,altså ikke bare på utsiden, hvordan har hesten blitt behandlet i TILLEGG til blistringen etc.
Blistring var også noe vi diskuterte mye da jeg gikk ettårig "hästfysioterapi"utbildning i Göteborg.

Med den erfaringen jeg har,selvopplevd og boklærdom og uttalelser fra veterinærer så er ikke blistring noe jeg ville bruke eller anbefale som behandlingsmiddel.

For all del,så lenge det ikke påføres sår/blemmer så ser jeg heller ikke noe galt i det,men da er det i min bok heller ikke "blister" eller "blistring" men påføring av varmende liniment.Som jeg har gjentatt til det kjedsommeklige (liker å gjenta meg selv,yrkesskade fra års rideundervisning ;) ) "Blister" viser til blemmene som oppstår på huden.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  09:06:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad:

Kunne ikke sagt det bedre selv. Takk!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  09:47:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sjønte ikke helt hva du mente med den jeg lopke..?

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

fikk kanskje formulert meg litt rart..

jeg mente at så mange mener at blistret fordi de "har sett" at det virker. Og det blir til deres forsvar..
for eks "Hvorfor blistrer så mange hestene sine om det ikke hjelper?? Så mange kan da ikke være naive?"

Det samme mener jeg med barfot debatten..

Veldig mange (flere og flere) ser at det funker å ha en barforhest.. Så mange kan da ikke være naive?

Ergo: hvis folk kan forsvare at blistring er bra (jeg er ikke helt enig, men har sikkert for lite kunnskap til å uttale meg)
Så kan man også konkludere at barfot hest er bra, siden så mange får gode resultater med det..

Dette er jo typisk en "ide" fra naturfolk, men kanskje man skulle høre litt på dem og om de taler av erfaring?
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  10:08:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,forsto nå:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  11:02:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror rett og slett at endel av dere som har ridehester har for lite erfaring med behandling av "ukurrantheter" til å uttale dere for mye om dette.

Dere sier at blistring ikke virker og at det er så fy-fy,de fleste av dere som kommer med denne påstanden aldri har prøvd å blistre en gang, har ikke peiling på hvordan det skal gjøres eller har sett resultatene av det.

Jeg er glad for at mange blistrer, det tyder hvertfall på at en er obs på ukurrantheten og forsøker å avskaffe den før det blusser opp til en skade. Det dummeste en kan gjøre er å ikke bry seg om å gjøre noe i det hele tatt.

Opprinnelig postet av Braastad

Da kan man jo eventuelt slenge tilbake at jeg tror mange av dere som har travhest har så lite kjennskap til en ridehest Dressur/sprang at dere
ikke har fått med dere at en trenger faktisk pleie av slike ben og...og blister er da vel ikke forskrevet til kun travhester?!!!
Til info har jeg personlig viet det meste av mitt hesteliv til trav hesten og jeg mener fortsatt at daglig spyling og nedkjøling av frisk naturlig vann er det beste på både for forebyggende og for det akutte.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  11:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror uansett jeg fortsetter med isbalsam/linimenter jeg, folk får mene hva de vil, jeg bryr meg ikke! Det virker for meg

Men jeg tror jeg skal investere i et par kuldepakninger, for det høres veldig bra ut!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Skal du ha det som en del av ditt stallapotek i tilfelle, eller mener du til daglig behandling?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 28/04/2006 :  11:15:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Har tre ukers sykemelding, og derfor MASSE tid til å diskutere hest, lese om hest osv.

Først: xxxoooxxx: SELVFØLGELIG går travhester i hardere trening enn hobbyhester! Jeg vet det er mange som starter stevner på distriktsnivå og som tror de trener hardt men det gjør de ikke. Travsporten har nasjonalt og internasjonalt kommet mye lengre i Norge enn det ridesporten har. Økonomi er vel en vesentlig faktor der...
Men en spranghest som går 140-160 trener hardt og utsettes for store belastninger i konkurransesammenheng. Det samme gjelder en GP dressurhest. Og hadde du kjent meg, så hadde du visst at jeg er meget kritisk til endel av det som skjer i ridehest miljøet, og jeg er enig i mye av det du sier. Hesten min har påvist draktbruskforbeininger, og ville mest sansynlig være halt om han ble utsatt for like store belastninger som en travhest. Men jeg gjør jo ikke det. Jeg har lagt om treningen, tatt av sko osv, og hesten fungerer nå supert til mitt bruk, Han blir bøyd opp regelmessig, uten utslag og det blir tatt rtg. med jevne mellomrom. Med lett til moderat treningsbelastning fungerer han supert.

Norm Rigel: Har lest en del diskusjoner om at travhester er mye mer alsidig enn ridehester osv. For det første er det ganske urelevant da belastningene ikke kan sammenlignes. Jeg VET at travhester er godt trente hester. Men ber du en travtrent hest å hoppe en sprangbane på 160, får den store problemer. Det finnes franske travere som har konkurrert på internasjonalt nivå i sprang (Jappeloup om noen husker han). Men den hesten var trent for sprang i flere år først! Det samme gjelder i dressur. En travtrent hest har mye skyvekraft, men lite bære kraft til å løfte en rytter oppover uten å skyve avgårde og bli framtung, miste takten etc. Her finnes også unntak. Norne til Geir Nordbotten er aktiv traver, og går både piaff og passage. MEN Geir har lagt ned mye trening for å få så god bæring i hesten.

Så vil jeg si at på generelt nivå så er kunnskapsnivået om hest (anatomi, treningslære etc) generelt større blant de som driver med travhest. Og nok en gang tror jeg penger er en årsak til det. I ridehest miljøet er det mye større uvitenhet ute og går... Men det er en helt annen diskusjon ( Nå blir det vel storm her...)

En ting slår meg til stadighet når jeg snakker eller diskuterer med hestefolk. Vil ikke si at dette gjelder inne på diverse diskusjonsforum, da dette stort sett er mennesker som er spørrende til hesteholdet sitt (ellers hadde de vel ikke giddet å bruke energi til å diskutere). Av og til får jeg følelsen av å være tilbake til Columbus tid. Han hadde mange beviser for at jorden var rund og ikke flat... De fleste vet vel hvordan han ble behandlet. Jeg blir IKKE behandlet slik altså, men hestefolk er utrolig trege til å ta til seg ny kunnskap som går noe på tvers av det de har lært før.

I mitt eget fagfelt (fysioterapien) har de slitt med i mange år at metodene som er brukt har hatt dårlig dokumentert virkning. Det har vært mye synsing og vi tror, det kjennes ut som osv. Dette har endret seg de siste ti årene, og det forskes nå MYE i fagfeltet muskel-skjelett på mennesker. Dette har gjort at en del metoder som før ble anerkjent som riktig for bare ti år siden, nå er gått helt bort fra. Og mange har nok måttet svelge både en og to kameler og innsett at de har tatt feil. Men vi har myndighetenes blikk på oss som sørger for at vi MÅ holde oss oppdatert innen forskning å bruke metoder som er anerkjente. Dette vil si at hvis vi kan ikke drive vranglære å si at noe virker når det er bevisst gjennom kliniske valide (godkjente) studier at det ikke gjør det.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.