hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

oleo

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  12:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei igjen.

Dere som vet det virker å blistre/bruke liniment hvordan VET dere at det virker?

Ingvild: å spyle bena (10-15) min på hesten er MYE lurere enn å smøre på isbalsam... Tar bare litt lengre tid da...

Mvh Torill

Opprinnelig postet av Chevaleresse

I min karriere som heste-eier i hundre år så er nettopp å spyle bena med kaldt vann hver dag etter endt trening absolutt den beste behandlingen og meget forebyggende. Billig er det og
Elles må jeg bare si at jeg er helt enig med deg Torill

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/04/2006 12:16:42 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/04/2006 :  12:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i et kaldt vann etter trening er forebyggende. Gjør dette jeg også.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  12:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
har lest gjennom hele tråden og henger visst ikke helt med jeg... noen snakker om blistring som blemmer, andre som å bruke div linimenter uten blemmer. noen snakker om forebyggende før skaden er oppstått, andre snakker om etter skaden er oppstått...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  13:28:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei igjen.

Dere som vet det virker å blistre/bruke liniment hvordan VET dere at det virker?

Ingvild: å spyle bena (10-15) min på hesten er MYE lurere enn å smøre på isbalsam... Tar bare litt lengre tid da...

Mvh Torill

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Det er klart jeg spyler beina til hesten min på sommeren, men på vinteren er det ikke mulig, derfor bruker jeg isbalsam da.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  13:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Lucky June.

Blistring (blister på engelsk betyr blemme) er per definisjon å skape en betennelsesreaksjon i huden til hesten ved å påføre noe som etser. De som jeg har sett i bruk er cedar oil og red lotion. huden får blemmer og sprekker opp. Dette er smertefullt for hesten! Brukes lite i ridemiljøet, men har vært brukt endel på travere.

Liniment er mildere mot huden til hesten, og fører ikke til at hesten får sår. Det gir en varmereaksjon i huden til hesten. Det virker altså bare i hud, ikke lenger ned i vevet, som skal være hensikten med å bruke dette. Blue lotion er et eksempel på dette. Ettersom jeg forstår bruker Braastad såpass lite at det ikke gir sår på huden. Da mener jeg dette kan kalles å bruke liniment, ikke blistre, selv om selve stoffet kunne hatt blistreeffekt om det hadde vært sterkere/påført mer.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  13:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

forebyggende før skaden er oppstått...

Opprinnelig postet av lucky june

Det er det som er å forebygge...!! Man forebygger fremtidige potensielle skader... Dersom skaden er skjedd så er det en akutt behandling...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/04/2006 13:45:15 Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  13:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingvild:

Om det ikke er mulig for deg å spyle bena om vinteren, bruk heller kuldepakninger, bandasjer de fast, og ta av igjen etter 20 min. Ved å bruke isbalsam kan du lure deg selv. Det har bare effekt i huden det også.

Norm Rigel:

Det stemmer nok at hva som legges i hard trening varierer om man driver med ride eller travhest.

Først et lite eksempel fra vår verden. Og vi snakker nå på nasjonalt/internasjonalt nivå. (siden det er det jeg er utdannet innen) Det er stor forskjell på mellomdistanseløpere, sprintere, dansere, kroppsbyggere etc. Men det de har tilfelles er at alle trener hardt!

En travhest trenger meget god kondisjon, dvs. hjerte og lungekapasitet. kan sammenlignes med mellomdistanseløpere. En spranghest trenger en del kondisjon, men også mye spenst og fleksibilitet. kan kanskje sammenlignes med friidrettsutøvere? En dressurhest trenger mindre kondisjon da den sjelden løper så fort at det virkelig tar på hjerte og lungekapasiteten. Den må ha styrke/spenst nok til å løfte kroppen opp av bakken uten at det går så mye fremover, og den trenger fleksibilitet til å lenge seg, og kontrollert kunne korte seg inn igjen. Kan kanskje ssammenlignes med en kombinert danser/kroppsbygger(?). Feltritthester er vel hestens svar på tikjempere. De må ha alt.

Man må skille mellom kondisjon, styrke og fleksibilitetstrening, også blant hester.

Mvh Torill

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  15:02:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg tror uansett jeg fortsetter med isbalsam/linimenter jeg, folk får mene hva de vil, jeg bryr meg ikke! Det virker for meg

Men jeg tror jeg skal investere i et par kuldepakninger, for det høres veldig bra ut!

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 27/04/2006 15:04:39 Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  19:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at jeg har prøvd isbalsamen på meg selv (den fra AMC) og den virker!! Nå er vel denne av både de dyrere og bedre, men denne kan jeg hvertfall gå god for - denne virker ikke bare i huden, men trekker inn og kjøler ned..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  22:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil nå påstå at en traver MÅ ha alt! Å trene opp en traver tar gjennomsnittlig 8 md. Først må du få krefter i hesten, så må du få kondis i hesten. Spenst må den også ha, styrke gir spenst:) Mange grenser må tøyes for å få en god traver. Det er vel kjent at vareiert trening på traver, gir i mange tilfeller gode resultater:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  22:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Picasso:
Hvordan kjenner du at isbalsamen trekker ned i huden og kjøler ned? Under huden har vi ikke reseptorer som registrerer temperatur. De sitter kun i huden... Så hvis du kjenner det, så er du ganske spesiell...

Norm Rigel:
En traver må også ha spenst og elastisitet. Alle idrettsutøvere må ha en god grunnform(både Kondisjon, styrke, spenst og elastisitet). Men først og fremst trenger traveren kondisjon og fart.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  22:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrive feil... Hvordan kan du kjenne at isbalsamen trekker ned UNDER huden skal det stå...

Torill
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  22:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten ting til...
Å trene opp en dressurhest tar mange år...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  22:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torill!
Igjen bøyer jeg meg i støvet og takker for at en med fagkunnskap gidder å skrive så informativt...
Lurer på,liniment/isbalsam o.l. virker kun i huden,gjelder dette også tyoe "kjøleleire"?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  22:31:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
altså... Jeg mener at den belastningen travere utsettes for er vesentlig hardere enn normale hobbyhester. Noen i debatten lurte på hvorfor de som ikke blistrer ikke har haltere hester enn de som gjør det. Da tror jeg 1) at man må ta i betraktning hestens bruk og 2) vurdere om ikke kanskje det er lettere å finne haltheter på travere da vi tross alt belaster de mer og har de i høyt tempo i trav. Jeg tror det er mange ridehester der ute som har mer problemer med beintøyet enn eierene tror, men i lavt tempo er det vanskeligere å se dette. Jeg bruker igrunn ikke ordet halthet om en slik ting jeg blistrer for, jeg kaller det ukurrant. Altså ikke direkte halt, men i høyt tempo stemmer det liksom bare ikke helt. Småting som blistring (uten blemmer) ofte kan fikse.

Jeg har selv hatt hest til bøyeprøve som ikke slo ut det minste, som jeg befalte veterinæren om å se i høyt tempo forran vogn og da var gampen faktisk 3 grader halt (dog så vanskelig å bedømme nøyaktig hvor at det ble bedøvd sted for sted før det ble 100% lokalisert).
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.