hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Tone_

Skrevet - 26/04/2006 :  09:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blistring er først og fremst for konkurranse hester, og hester som går i hard trening... hvor sener og ledd belastes i stor grad. Det er disse hestene som har størst behov for å forebygge.

Men det er mange konkurranse hester som aldri har blitt blistret også...

Men jeg kan nesten garantere dere at hadde en gått rundt med blisterkosten på en del hobbyhester hadde en nok kunne finne en hevelse og to på mange av disse også...

Hvor ofte jeg blister varierer, gjør det ikke så ofte, for jeg har begynt med en del andre tiltak for å forebygge også. Bruker jevlig laser f.eks. Men tar nok en blistre-runde etter et hurtigarbeid gjennomsnittlig en gang i mnd.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 26/04/2006 :  10:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen. Her kommer et monsterinnlegg (langt).

Siden jeg har rotet meg inn i denne debatten, så får jeg vel fullføre løpet...

Først: Min definisjon på blistring (ligger i navnet) er å påføre hesten etsende væske på huden slik at det oppstår blemmer og sår. Ingen kan vel påstå at dette ikke er vondt for hesten? Og for at blister skal ha noen som helst effekt på annet vev enn hud så må det underhudsblistres. Og det synes jeg er enda verre.

Det finnes metoder som har bevist virkning, dvs øker sirkulasjonen i underliggende vev. Laser og ultralyd er vel de to best kjente av de metodene. Problemet med disse metodene er prisen. Metodene brukes en god del i humanmedisin med god effekt på endel skader, mindre god på andre. Men det er bevist at de øker sirkulasjonen opp til et par cm ned i vev. Vitafloor er også en metode jeg anbefaler på det varmeste.

Det som flere av dere beskriver som blistring (der det ikke oppstår sår) Kategoriserer jeg som å smøre på liniment, som som før sagt øker blodsirkulasjonen i huden, men ikke vevet under. At dere fortsetter med det, er helt greit for meg. Det medfører ikke smerter for hesten. Det eneste som får svi er lommeboken til eieren...

Hvorfor tror man så at liniment virker? Det man ser er at hevelsen i huden blir borte. Men å påstå at det virker på sener og ledd, er løgn. Dette kunne man også fått til ved å latt hesten beveget seg mye på godt underlag i rolig tempo etter hard trening. Lang nedtrapping etter innsatsen, og lett aktivitet etter hvile. Aktive travhester er toppidrettsutøvere, og her mener jeg man burde se litt til de andre idrettsmiljøene. Etter en hard treningsøkt smurte ikke Bjørn Dæhlie kroppen inn i liniment, og la seg på sofaen til neste dag. På cellenivå er vi nesten identiske med hestene våre. Det er bare organiseringen som er litt ulik (hvordan cellene settes sammen). En muskelcelle på en hest, fungerer akkurat på samme måte som på oss. Det samme gjelder senevev.

Blistring/ liniment er symptombehandling. Kanskje det mest skadelige vi gjør når vi holder på med hestene våre. Om det oppstår en akuttskade så skal man selvfølgelig symptombehandle, men lengt fra de fleste skader på både oss selv og hestene er akuttskader. De fleste har ligget og ulmet en tid uten at vi har merket det.

Skal bruke en venninne som eksempel. Hun spilte fotball sammen med en gjeng, og plutselig falt hun og vred kneet. Det førte til at korsbåndet røk. Dette er jo et typisk uhell. Men når man begynte å nøste opp forhistorien, så så man at dette hadde vært en accident waiting to happen. Hun hadde i lengre tid slitt med ustabile ankler, og små overtråkk. Denne ustabiliteten hadde mest sansynlig vært årsaken til at hun ikke hang med i den raske retningsforandringen når hun spilte fotball. Dermed tråkket hun over, falt og ødela kneet sitt.

Så tilbake til saken. Ved å ta bort hevelsen i huden, fjerner vi et viktig signal fra hesten om den tåler treningen eller ikke. Er hesten plaget med stadige hevelser i beina etter trening, så bør man begynne å analysere hvordan man trener og holder hesten sin. Her kommer riktig hovstell og foring også inn. Det er en viktig faktor som altfor mange vet for lite om. Man kan ikke gå rundt og kunne alt om hester. Men man skal være kritisk, og oppsøke ekspertise for å lære. Og da helst bruke flere kilder...

Hesteindustrien er slue. De vil tjene mest mulig penger på hesteholdet vårt og får oss til å tro at vi trenger ting som egentlig bare er tull. Mange av oss flirer av de som går på lovordene og de gullkantede løftene til f.eks slankepiller og andre vidunderkurer. Heldigvis har vi et forbrukerombud som beskytter oss mot de verste løgnene, og som luker ut endel av de useriøse aktørene. Men når det kommer til hestehold så biter vi på disse lovnadene uten å tenke over det. Og her har vi ikke noe forbrukerombud som hjelper oss.

Sånn da har jeg lagt hodet på hoggestabben... Hogg ivei

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  10:59:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med Torill jeg!! Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/04/2006 :  11:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke tenkt å "hogge" noen, det har jeg verken tid eller lyst til...

Er enig i mye av det du sier Torill, i forhold til at en bør se på andre toppidrettsutøvere og tenke logikk i treningen av idrettsutøverene våre, som er hestene.

Men vil også si at det er litt naivt å tro at hvis en har riktig hovstell foring og nedskritting får en aldri skader. Slik forebygging er viktig ja, men somregel ikke nok. Skader oppstår med jevne mellomrom, hvis en nekter for dette har en aldri holdt på med konkurransehester hvertfall.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 26/04/2006 11:28:12 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ÅH TORILL!!!! PUH!
Eller med ord,takk for at du greier å skrive saklig fornuftig og forklarende om noe jeg absolutt IKKE greier å holde meg på matta når jeg skal forsøke å debattere.

Sukk...min helt!

Nina - nesten lyrisk...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 26/04/2006 :  12:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for smigrende ord Nina

Til Merete:

Jeg er ikke så naiv at jeg tror man kan holde på med konkurransehester på høyt nivå og unngå skader helt. Jeg har for lengst flyttet ut av den pennyverdenen. Jeg ser på travsporten (og galopp, sprang og dressur på toppnivå etc) som toppidrett, og som toppidrettsutøvere generelt vil hestene pådra seg skader innimellom. Alle vet at mosjon er sunt, til et visst nivå. Toppidrett er såpass belastene på kroppen at det ikke lenger kan kalles sunt. Mange toppidrettsutøvere sliter med store smerter og skader fra de er i 30 åra. Andre tåler helt sinnsykt store mengder trening og lever til de er 90 uten noen som helst plager. På mennesker kan man bytte ut et ledd eller to slik at personene får en ok livskvalitet igjen.

Det jeg mener med dette innlegget er at alle som bevisst trener hester på grensen til hva som er sunt (toppidrett) må for det første sette seg godt inn i hvordan kroppen fungerer (anatomi, fysiologi, biomekanikk osv). Deretter har de et ansvar i å luke ut de individene som ikke tåler så høye belastninger. Mange toppidrettsutøvere tar bevisst et valg om å fortsette å presse kroppen selv om de kjenner at dette kommer til å straffe seg i det lange løp. Den kortsiktige gevinsten er så stor at det i deres øyne er verdt å satse helsen på. Det valget er opp til hver og en å ta. MEN hestene våre kan ikke ta slike valg! Vi som eiere og trenere må ta disse valgene for dem! Jeg sier ikke at det er fy og skam å holde på med hestesport på høyt nivå. Så lenge hestene tåler det. Vi har et stort etisk ansvar i det at vi presser et dyr opptil grensene for hva det kan greie, uten at dette dyret kan si fra til oss hvordan det til enhver tid responderer på treningen.

Småskader skal og bør symptombehandles, med metoder som virker, ikke som virker kosmetisk (kun i hud) samtidig som treningsintensiteten settes ned. Om man så etter en stund får samme problem igjen, bør man vurdere hvordan man trener osv. OG i tillegg bør man begynne å tenke på om dette dyret kanskje ikke har kroppen som trengs for å fungere under så høy belastning.

Dette er et tema jeg virkelig brenner for! Og ja jeg har holdt på med konkurranse hester, både trav og ridehest, og angrer noe sinnsykt på endel ting vi gjorde, som jeg nå gjennom mer kunnskap ser var helt feil og på grensen til uetisk.

Og så til det som kanskje kan hjelpe hestene mest. Viss vi bruker de pengene som vi kaster bort på diverse linimenter og lignende på å øke kunnskapsnivået vårt istedet, vil hestene være oss evig takknemlig.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/04/2006 :  16:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
(Merete.. var det ment til meg? Uansett..)

Jeg er fortsatt enig i mye av det du skriver Torill, spesielt det du skriver om at vi som har hester som går i hard trening har et ansvar å sette oss inn i hestenes fysikk. Det tror jeg er kjempeviktig, spesielt med tanke på dette med hardtrening, treningsintensitet og rekonvalenstid.

Jeg tror majoriteten av de som driver med løps/konkurransehester ser viktigheten av dette. Spesielt de av oss som har trent selv.
Dette er kjempeviktig. Har selv skrevet om dette her på mix med at hestene er toppidrettsutøvere og faktisk trukket fram Bjørn Dæhlie som eksempel i andre diskusjoner..hehe...

Er også enig i at en kanskje bør justere treningsopplegget litt (dersom en har et ensidig treningsopplegg) hvis en har skader som stadig kommer tilbake.

Men det som er viktig å huske er at ofte kommer ikke skadene av presset i selve treningen, men når hesten begynner å konkurrere.
I trav ser en hvertfall ofte at det er først når hesten begynner å gå konkurranser at skadene blomster opp, til tross for at hesten er godt grunntrente. Jeg lurer litt på hva du mener med å luke ut hester. dersom en sitter med et talent, skal en da velge å luke det ut, i stedet for å behandle?
Skulle en "luke ut" alle hestene som har måttet sprøytes gjentatte ganger som unghester hadde mange stjerner (som f.eks Spikeld) avbrytt karrieren sin for lenge siden. Han slet lenge med blant annet framknærne som unghest.

Allikevel går han på topp. Og denne hesten hadde aldri kunnet utført de prestasjonene den har gjort hadde han hatt smerter når han har utført dem. Jeg tror en av grunnene til de høye prestasjonene hans har kommet fordi de som trener hesten er observange og leter etter tegn på skader og behandler før de blomstrer opp, ja ofte før de oppstår i det hele tatt.

Jeg tror hemmeligheten i å få frem en god konkurransehest (selvfølgelig utenom å fore og trene rett) er å være observang, forebygge, og behandle dersom nødvendig.

Hvilke tiltak er gjør for å forebygge og behandle får være opp til hver enkelt så lenge resultatet er at hesten blir smertefri, mener jeg...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 26/04/2006 16:39:24 Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  08:57:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Det gikk litt fort i svingene... Det er bare første del ang. at jeg er naiv og tror man kan trene så hardt uten skader som er til Merete. Resten er et generelt innlegg.

Jeg håper virkelig det er slik du sier Merete at de fleste har god peiling på hestens fysikk. Jeg har desverre erfart det motsatte.... Det kan være jeg som har vært uheldig.

Jeg har hørt fra en pålitelig kilde at man ikke har treningslære/treningsfysiologi som eget fag i travtrenerutdannelsen. Stemmer dette? I såfall synes jeg det er ganske hårreisende...

Ang talenter (hester) som sliter når de er unge, men som får det til når de vokser seg til, Tror jeg kan være vanlig. Hestene er jo ikke ferdig utvokst før de er 6 år, og mange klarer nok ikke av så store belastninger før da. All ære til teamet bak Spikeld som hadde tid til å vente på han.

Jeg har vært borti gode talenter som har trøblet mye med bein i unge år. Utfallet der har desverre ikke vært så bra... Når hesten ikke har tålt belastningene, men hatt smerter over lengre tid, har løpsgnisten gått ut av dem. Dette er et fenomen man finner igjen blant oss mennesker også.

Hesteeiere som har godt med ressurser har nok tid til å vente på disse hestene, mens en vanlig lønnsmottaker kanskje har brukt i overkant av det man har råd til på en travhest som viser seg å ha talent, men som trenger å bli voksen for å tåle belastningen. For den eieren kan det få store økonomiske konsekvenser å vente. Da tror jeg at noen presser disse hestene mer enn de tåler, og konsekvensen blir en hest som kanskje løper inn noe, men som er ferdig i ung alder. Man sier jo at hest ikke er den raskeste veien til konkurs, men den sikreste...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  09:08:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg er 100% enig i at hester er toppidrettsutøvere, har prøvd å forklare mange som ikke driver med hest det, men de vil ikke høre. Og å ri er bare å sitte der!

Men det var egentlig ikke det jeg skulle si
Jeg blistrer ikke (har egentlig aldri hørt om det, kall meg gjerne uvitende, men jeg har nok kunnskap til å eie en hest for det), men etter en hard trening masserer jeg gjerne på isbalsam, og jeg tror faktisk at det virker. Selvfølgelig passer jeg nøye på at han får riktig for, riktig trening og godt hovstell også, siden det MÅ passes på for ikke å få slitasje/overbelastningsskader.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  10:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitter her og leser alle svar:) men hard trening...hmm...hadde vært intressant og fått forklart hva dere mener er hard trening. Tror nemlig vi har forskjellige terskler der! Og vil påstå at forskjellen mellom trav hest og ride hest er stor. Forklar meg gjerne hvordan dere hard trener en ride hest??

Og så kan jeg jo si at i forhold til min hest, så behandler jeg med kiropraktik, akkupuntur og massasje. Bruker fag lært personell til dette:) men blistrer selv:) Vetrinær bruker jeg også.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  10:37:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
...glemte noe:)

Har også utarbeidet ved hjelp av for ekspert, en individuell forplan for min hest.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  11:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare på emnet,ja jeg blistrer...og med hva kommer helt an på hvorfor jeg blistrer.

Men kan nevne ceder oil,grønnsåpe,en blanding(husker ikke hva den inneholder,travtrener som lager til for meg),arnica,andre kjølende/varmende linnimenter...

Hvorfor?
Fordi jeg heller vil behandle på denne måten innimellom,fremfor å måtte sprøyte hesten en gang i halvåret...

Om jeg tror det virker?
Ja,det vet jeg det gjør...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  11:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Dere som vet det virker å blistre/bruke liniment hvordan VET dere at det virker?

Ingvild: å spyle bena (10-15) min på hesten er MYE lurere enn å smøre på isbalsam... Tar bare litt lengre tid da...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/04/2006 :  11:22:53  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Det gikk litt fort i svingene... Det er bare første del ang. at jeg er naiv og tror man kan trene så hardt uten skader som er til Merete. Resten er et generelt innlegg.

Jeg håper virkelig det er slik du sier Merete at de fleste har god peiling på hestens fysikk. Jeg har desverre erfart det motsatte.... Det kan være jeg som har vært uheldig.

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Det var jeg som skrev dette, men jeg heter ikke merete... Det var derfor jeg spurte om det var til meg...

Kopi av melding:
Jeg har hørt fra en pålitelig kilde at man ikke har treningslære/treningsfysiologi som eget fag i travtrenerutdannelsen. Stemmer dette? I såfall synes jeg det er ganske hårreisende...

Hvor har du hørt dette... Jeg kan forsikre deg om at dette er tull! Jeg har selv noen tykke permer stående i hylla som samboeren min har fått kopiert av en kamerat som gikk travtrenerskolen.
Det står ikke annet enn treningsfysiologi i den...

Kopi av melding:
Dere som vet det virker å blistre/bruke liniment hvordan VET dere at det virker?

Ut i fra erfaringer.

For meg er den sikreste empirien for om noe virker eller ikke å ha erfart og sett det selv.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  11:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Så bra at det jeg har hørt om travtrenertudannningen ikke stemmer! Ble litt mørkeredd da jeg fikk høre det.

Vi kommer vel sikkert aldri til å bli enige om dette, men skal i det minste lete fram kilder slik at dere kan lese selv. mulig språket er litt avansert... Gi meg litt tid bare. Er NOEN sider jeg må bla gjennom her...

Jeg tror kanskje at når man føler at man har trent så hardt at man må "blistre". Så gir man hesten lettere trening etterpå, og at den da får hentet seg inn igjen slik at skader ikke oppstår.

Så lenge det er snakk om blistring uten hull i huden, så lider ikke hesten, og da er det greit for meg. Eneste bekymringen er hvis noen som ikke har nok kunnskap blir anbefalt dette og bruker det i den tro at nå vil hesten ikke bli skadet så lett.

Jeg har flere eldre damer som pasienter som sverger til varmesalve når de er stive i nakken. Jeg forbyr det ikke, men forklarer hvordan varmesalven virker. Den er smertedempende (varme, lettberøring og kulde er smertedempende ), men gjør ikke noe mer for dem. De som ikke tror på meg kommer ganske fort tilbake med samme problemet.

Mvh Torill

Mvh Torill
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.