hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  21:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
MEN blistring kan hindre små "usynlige" skader å blusse opp til å bli synlige skader...

(Ved å blistre kan du, som noen andre her sa ta "halvgrader" med halthet...som ofte ikke vises i trening/vanlig mønstring.. )

Det er dette jeg mener når jeg snakker om at blistring er "forebyggende"...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 21/04/2006 :  21:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okej...
Jeg kommer nok ikke til å la hesten min få blemmer o.l for å se om han har det bra! Tviler jeg, spør jeg noen med mer erfaring med hest enn meg selv!
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 22/04/2006 :  21:59:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
fransk blister, som nevnt tidligere her, er vel ikke engang i salg i Norge lenger, nettopp fordi det var for hardt mot huden til hestene. De preparatene som brukes i dag, er relativt milde, og lager ikke blemmer. Derfor tror jeg mange ser for seg, ut i fra denne diskusjonen i alle fall, noe som er langt verre enn det egentlig er..

Ordet blister brukes jo (på norsk) stort sett om produktene, og ikke om resultatet. Fordi vi ikke ser mange blemmer lenger...
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  23:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare få si noe:) Det er viktig å vite hva man gjør når man blistrer, og å følge det opp etterpå. Jeg har nettopp blistret hesten min med fransk blister:) Dette en uke siden. Det er viktig å ikke få vann på området ca 4-5 dager etter blistring. Bandasjere beina med bomull under. Så smøre på resset parafin for å holde området mykt, og at ruene skal løsne. Passe på at hesten holder seg i aktivitet og ikke blir stående, da fyller de mer. Hesten min er glad og fornøyd, beina er fine. Huden er myk og fin. Rytmisk og fin er han i travet også:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  23:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri sett en hest som er blistret, eller kjenner noen som gjør det, så jeg spør; Du gjør det for å forebygge sier du. Hvor ofte gjør du det? Hva forebygger du? Hvordan ser du resultater? Får ikke hesten veldig vondt? Både mens du gjør det og dagene etter? Er det stort sett bare i travsporten dette blir gjort nå? Hvorfor?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/04/2006 :  00:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste litt på den andre tråden som er lagt ut, og ble enda mer forvirret... Om hesten tråkker meg på foten eller jeg tråkker skjevt eller noe, så kjøler jeg det først ned, og så tar jeg på en eller annen form for Blue Lotion/Ice Blue/eller en annen form for kjøle-greier, og så støttebandasje rundt. Foten er da blå dagen etter, men hevelsen er så godt som borte. Vil det da si at jeg har blistret meg selv? Jeg har aldri fått blemmer av det. Hvordan klarer de da å lage blistre-sår/blemmer av Blue Lotion og andre ting???
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  00:45:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
påfører folk blemmer på beina til hesten for å FOREBYGGE?
trodde da kun blistring ble bruk når det allerede var noe galt med beina. HVa er vitsen i å påføre smerte og sår for å forebygge??

Ikke i min verden nei takk... Sorry men.. nei!
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  01:24:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Nå skal d være sagt at jeg ikke har noe egen erfaring med blistring... Men min bestefar som hadde mange gode travhester opp gjennom 20 år gjorde dette bare 1 gang og ALDRI mer... Han fikk hjelp av en kamerat som var dyrlege og selv brukte d jevnlig... Men allikevel dette gjorde han ikke igjen fordi hesten så ut som kjøttkakedeig på beina dagen etter... Dette er mange år siden, og kanskje en "type" som er forbudt i dag... Kan drøfte å reflektere d slik at blistring skaper fortgang og hindrer/forebygger større skader, samtidig som naturen kanskje ikke får den tiden den trenger til å hele skaden selv... Men så bruker jo også hesteverden masse ulike produkter som "backer" opp naturen... Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 25/04/2006 :  17:49:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg skal ikke påstå at jeg aldri gjør noe som er ubehagelig for hesten min. Jeg rir den, trener dressur som hesten nok oppfatter som tungt og "ubehagelig" innimellom. Akkurat det samme gjør jeg med meg selv, nemlig jogger og trener styrketrening. Ingen synes vel at det er så veldig behagelig når man trener hardt og er skikkelig sliten.

Jeg er fysioterapeut, og vi jobber bl.a med folk som har slitasjeskader, senebetennelser, og lignende. Om jeg som fysioterapeut skulle foreslå for en pasient at han eller hun skulle bruke blister for å forebygge/kurere en skade, ville jeg fått en alvorlig reprimande, og kanskje mistet lisensen min (ganske sansynlig). Det jeg mener er at det finnes absolutt ingen forskning som viser at blistring virker positivt, og det brukes IKKE på mennesker. Nå brukes det sikkert en rekke andre ting på hester som heller ikke har dokumentert positiv effekt på hestens helse. Men så lenge dette ikke får hesten til å lide, er det bare eieren det går utover (bortkastede penger). Blister derimot gjør vondt for hesten!

Ikke en hel storm med sinte debatanter kan få meg til å skifte mening om det...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:25:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det jeg mener er at det finnes absolutt ingen forskning som viser at blistring virker positivt, og det brukes IKKE på mennesker. Nå brukes det sikkert en rekke andre ting på hester som heller ikke har dokumentert positiv effekt på hestens helse. Men så lenge dette ikke får hesten til å lide, er det bare eieren det går utover (bortkastede penger). Blister derimot gjør vondt for hesten!"

Forklar meg da hvorfor hesten min blir tydelig bedre etter blistring???

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/04/2006 :  21:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
påfører folk blemmer på beina til hesten for å FOREBYGGE?
trodde da kun blistring ble bruk når det allerede var noe galt med beina. HVa er vitsen i å påføre smerte og sår for å forebygge??

Opprinnelig postet av Lopke

Ikke "påføre blemmer", (det gjør ikke blistring av den vanligste typen - cedaroil- ved riktig bruk!), men blistring som forebygging: Ja folk gjør faktisk det....

Som jeg har sagt tidligere, ved å ta en runde med blisterkosten jevnlig kan en varme huden og forebygge/reparere "usynlige" skader som ikke har oppstått enda. (Ikke har blusset opp til betennelse enda).

Jeg har tro på blistring som forebygging og å ta "halvgrader", men har derimot dårlig erfaring med det ved "helgrader" av halthet (--->synlig halt) Da tilkaller jeg heller dyrlegen og får han til å sprøyte. skader som har kommet så langt må behandles fra innsiden.

Du spør om vitsen å påføre smerter og sår for å forebygge. hesten får ikke smerter eller sår av denne måten å blistre på (forebyggingsblistring). Du blistrer da kun en gang og kun for å varme. Hesten skal være ganske sart i huden for å få sår av slik behandling.

Jeg synes blister som forebygging er et fint tiltak (dersom det gjøres riktig) - konsekvensene av å la være å forebygge er jo ikke et bedre alternaltiv.... (i verste fall en halt hest).

Et annen konsekvens av å la være å forebygge (blistre) kan jo være hyppigere sprøyting; som også har negative konsekvenser med seg...

Edit for å tilføye et par ord..

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 25/04/2006 21:53:48 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  22:59:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dere som blistrer hvor ofte gjør dere dette?

Jeg synes bare det er litt merkelig at vi som ikke gjør det ikke har noe mer halte hester enn dere.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 25/04/2006 :  23:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Enig med Lino. Hva skjer om dere ikke blistrer da?

Er sent på kveld så jeg orker ikke å lete fram diverse artikler med dokumentasjon, men skal prøve å gjøre det senere. Det er bevist gjennom å sette elektroder gjennom huden og inn i musklatur/senevev, at ved å smøre på diverse linimenter økes temp og blodgjennomstrømning kun i hud, ikke i underliggende vev.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/04/2006 :  23:07:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Torill. Mener du at produkter som linimenter, som gir en lokal økt blodgjennomstrøming heller ikke har effekt? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  07:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes bare det er litt merkelig at vi som ikke gjør det ikke har noe mer halte hester enn dere.

Opprinnelig postet av lino

Jeg synes Lino har et veldig godt poeng der..

og ja, vil også høre hvor ofte dere gjør det??? en gang i året? hver måned? hver fredag??
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.