hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Lene.

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  11:21:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor i alle dager påføre hesten unødig ubehag for å forebygge??? Riktig trening, foring og hovstell er det eneste som kan gjøre det! hvem blistrer seg selv før en treningstur for å forebygge???

Det finnes ikke dokumenterte positive effekter av blistring

Mvh Torill

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Hvis du går inn på linken Kurre har lagt ut,har jeg og flere skrevet lange innlegg ang blister. Både for og imot.
Les der...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/04/2006 :  10:22:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
en liten tanke...

For at vi ikke alle skal bli for "skinnhellige" her... Altså...

"hvorfor påføre hesten sin ubehag bevisst?"

Hvis man ikke kan, vet noe om blistring (Trenger IKKE være videre plagsomt for hesten, gjort riktig. Men nyttig, ja. Kan kurere "halvgrader" her og der uten dyrlege, dvs vedlikeholdsarbeid på hardt brukte hester) så hørest det sikkert fryktelig ut.

men tilbake til det med å "bevisst påføre hesten ubehag"...
ER du sikker på at hesten din følte det behagelig første gang den ble ridd på? Hadde den bedt om det?
Er du sikker på at hesten LIKER å ha metall i munnen for at du skal ha noe å styre med? Hva om det er å "bevisst påføre hesten ubehag"? Er du sikker på at hesten liker, eller hadde gjort det du ber den om, om den hadde oppfattet det som den har noe valg?

En del ting må vi bare innnse at vi gjør med hestene våre fordi det passer OSS, og ikke hestene. Hestene ville nok helst beitet og formert seg og ikke gjort stort annet, om de hadde fått velge selv.

Så når VI velger å trene hestene våre for å oppnå mål som VI har satt (ikke hestene altså), så hender det seg at vi må gjøre noe vedlikehold på beina til hesten som vi (uten å spørre hesten) belaster ganske skikkelig ved trening av ymse slag.

Men ikke la det bli en sånn "det vil jeg AAALDRI gjøre mot hesten min" diskusjon, det er så kjedelig...

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/04/2006 :  11:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra skrevet LisaFi

Nei, det er ikke alt som ser like behagelig ut for hesten, men som en gjør/bruker i situasjoner fordi en vil oppnå det beste resultatet...

Jeg både blistrer, bruker tungestropp og tilogmed brems om jeg må.

Jeg har tilogmed en pisk liggende på lur i stallen et sted.

Dette utstyret ligger på lik linje med annet utstyr, i skapet mitt i stallen, og brukes hvis jeg mener det er behov for det. For å si det sånn: jeg bruker det i situasjoner der jeg ser at å la være å bruke det kan også gi negative konsekvenser!

Kall meg dyreplager de som vil...

Jeg vil tross dette påstå at hesten min lever et godt liv...

Hilsen Tone som "bevisst påfører hesten ubehag"

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 20/04/2006 11:06:11 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  11:38:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet er jeg enig med LisaFi, men jeg tror - dersom man anser blistring som når det oppstår blemmer og sår - at dette er mer enn ubehag. Jeg tror ikke hesten min får smerter av at jeg sitter på henne eller av å ha bitt i munnen. Jeg bruker aldri pisken til å slå med, jeg rir en sjelden gang med dressurpisk og da pirker jeg borti bakparten med den for at hun ikke skal glemme at den er der.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  11:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I utgangspunktet er jeg enig med LisaFi, men jeg tror - dersom man anser blistring som når det oppstår blemmer og sår - at dette er mer enn ubehag. Jeg tror ikke hesten min får smerter av at jeg sitter på henne eller av å ha bitt i munnen. Jeg bruker aldri pisken til å slå med, jeg rir en sjelden gang med dressurpisk og da pirker jeg borti bakparten med den for at hun ikke skal glemme at den er der.

Opprinnelig postet av lino

enig!!
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:00:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fungerer det som en vaksine lissom eller?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,det er ingen vaksine.
Det er ment å skulle øke blodgjennomstrømmingen til det skadede området.

Meeen som jeg har sagt før forskning har vist at det har ingen beviselig effekt på legingsprosessen og det er hvilen som hesten får i forbindelse med "behandlingen" og ikke blistringen i seg selv som gjør at skaden leges.

Påføring av "varmende liniment" VIL hjelpe noe,men det er ikke slik som man tidligere trodde at det virket mer dersom det ble blemmer/sår.
Du får like stor effekt av å gni inn litt Blue lotion e.l. som å "svi" beina med Fransk blister.Det eneste som skiller er at det ene påfører ikke hesten ubehag.

(Bruker her kun ordet blistring om det dannes blemmer/sår)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  10:35:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Det er ikke meningen at hestene skal få sår og blemmer av blistring, hvis de får det, så har man blistret for hart. Dessuten kan hestene få sår og blemmer av blue lotion og andre linimenter også, det varierer mye hvor følsom hver enkelt hest er mot det. Det viktigste er å vite hva man driver med før man bruker blister og linimenter.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  10:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blister = Blemme...

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  11:21:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vet da at det ikke er en vaksine,men spurte om den fungerte som en?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei-igjen.
En vaksine fungerer ved at man tilfører mikroskopiske mengder virus (eller hva det nå er som smitter stakkaren) slik at kroppen danner antistoffer,som gjør at den har noe å "sette inn" når den blir utsatt for virkelig smitte.

(Er det noen med litt medisinsk bakgrunn her som kan hjelpe meg med å forklare mindre klønete er jeg veldig takknemmelig nå...)

Påførsel av liniment øker blodgjennomstrømmingen.
Omtrent like mye vaksine effekt som å ta på seg ekstra varme sokker for å slippe å bli kald på bena.
Det har ingenting med hestens immunsystem å gjøre.Er en "mekanisk" effekt. Økt varme = økt blodgjennomstrømming.

Påføring av liniment etter anstrengelse vil kunne forbygge skader fordi den økte blodsirkulasjonen (der var endelig ordet jeg hadde glemt ja) gjør at slaggstoffer,melkesyre blir raskere borte.
Man kan også feks legge på varmebandasjer,men om man vil bruke det på f eks ryggen er ikke det heeelt praktisk.

Morsomt,men ikke praktisk.

Dekken er selvfølgelig da en mulighet,ikke fullt så morsomt,men langt mer praktisk.

Konklusjon...praktisk er ikke morsomt..

Nina-morer seg på en fredag ettermid.

lino

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  16:45:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det med vaksine er enkelt.
Når du blir angrepet av feks et virus, må kroppen først finne ut hva slags type virus det er og deretter produsere anti-stoffer mot dete viruset. Det kan ta lang tid, og for "farlige virus" (virus der tiden fra man blir smittet til sykdommen bryter ut) kan det var dødelig fordi kroppen ikke klarer å produsere anti-stoffer raskt nok.
Når vi vaksinerer tilfører vi kroppen svært små mengder døde eller svekkede virus, slik at kroppen kan produsere anti-stoffer uten at det er noen stor fare for at vi blir syke. Når kroppen først har produsert disse anti-stoffene én gang husker den oppskriften slik at de raskt kan bli kvitt viruset dersom kroppen blir angrepet på nytt.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  17:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det jeg mente var om det fungerte som en hindring på at hesten fikk vondt i bena senere da,men..
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  18:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, det gjør ikke det.
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  18:33:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ok,takker:)
tror jwg kansje sjønte litt mere nå..

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.43 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.