hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Holde pisken riktig.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Holde pisken riktig.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  02:02:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg greier ikke å ri med pisk, jeg..
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  10:51:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg har faktisk ingen problemer med å ri med pisk, når jeg detter av hesten, hva er det som fortsatt ligger trygt i hånda mi?! jo pisken..hehe vet ikke helt hva som foregår i huet mitt, men pisken går ned med meg:p
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/04/2006 :  12:01:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hehe, som på nyttårsaften når kusina mi holdt ei champagneflaske. En unge kjørte i beina hennes med akebrett. Kusina mi gikk i bakken mens mamm (som sto ved siden av) plutselig holdt flaska i handa. Snakk om å redde det viktigste! hihi

Tilbake til topicen. Kristine prø å holde pisken som Spoff sa. Jeg pleier også å holde litt langt ned på pisken, nesten under håndtaket.. Blir enklere da.. men et ikke hvorfor.

Sigyn brauta og rubin: Fikk en liten aha opplevelse der... Når det gjelder hvordan barokk/akademisk ryttere holder pisken. thanks..

Når det gjelder sprangpisk er den kort fordi en dressurpisk er en smule upraktisk tenker jeg. Den kan hjelpe til å forsterke, helst på skuldere. Som en vekker akkurat som dressurpisk, eller for å hjelpe på en skulder som sklir ut. Desverre er det en del som bruker den til å slå med, som også dressurpisken "kan" brukes til. Men det er ikke for alle den er der til det formål.

Uff det er fælt å se når en rytter hever pisken og slår på baken tre ganger fori hesten stopper på et hindre fx..Som regel rytteren som skulle hatt bank, for de er ofte vår feil at hesten ikke gjør det vi vil

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  15:19:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har nesten bare sett hester bli slått med sprangpisk skjønner du,er nok veldig utbredt.men om den brukes som forsterker(noe den helst bør brukes til)så er vi enige:))

kjempesynd egentlig,da hesten ikke har respekt for pisken men er sykt redd den i stede..kjipt å måtte hive fra seg pisken på sprangbanen fordi hesten bare ruser i frykt for å bli slått igjen.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 15/04/2006 15:22:16 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  16:12:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri sprangpisk, bare dressurpisk. Jeg hadde litt problemer med å holde den riktig i starten, men ridelæreren min ryddet opp der =)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  17:01:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, holder ikke piske riktig jeg.. Den peker rett ned! Tenker aldri på det når jeg rir da... Burde hatt en time i sits og stil

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  19:25:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tilbake til topicen. Kristine prø å holde pisken som Spoff sa. Jeg pleier også å holde litt langt ned på pisken, nesten under håndtaket.. Blir enklere da.. men et ikke hvorfor.

(...)

Opprinnelig postet av carambee

Det gjør jeg også, holder ganske langt ned på pisken, de få gangene jeg bruker den. Føler at jeg får bedre tak på den da, samtidig som den lettere peker "riktig" vei. Rir med dressur pisk når jeg trener på sjenkelvikninger med hesten min, for da legger jeg den bak på låret hennes, slik at hun kjenner et press bak der, for da skjønner hun bedre hva jeg mener. Dette er kun nå i innøvings prosessen. Etterhvert skal jeg ikke bruke den, skal bruke den mindre og mindre, men bruker den som en forsterkende hjelper nå i begynnelsen :) Ellers bruker jeg den aldri.

mer OT : Styg å se på når sprangryttere pisker løs på hesten fordi den ikke vil hoppe. Så bl.a. dette i Oslo spektrum under OHS. Hesten stoppa, og rytteren smelte løs 3 harde slag på rompa til hesten. Er det rart mange unge, uerfarne ryttere får feil "møte" med pisken.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:06:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Mange måter å ri hester på. Det med pisk er et stort emne. Ved sprang rir jeg med sprangpisk, eller ikke så mye. Men om hesten blir treg før et hinder eller vegrer får den et lite slag på skulderen. Ser ikke på dette som noe form for dyremishandling, eller feil bruk av pisk. Jeg kjenner hesten min, og veit hun ikke gjør noe som helst av det. Hunn skjønner fullt ut hvorfor hun evnt får et lite slag, men rir som regel med pisk som støtte, ikke noe mer enn det.

Jeg sliter med å ri med pisk i dressuren. Får "mototsykkelhender" med pisk. Men som Spoff har skrevet. Tenk på sitsen, sitter jeg helt rett med hender/armer er det mye lettere å ri med pisk.

Mange bruker psik unødig, fordi andre rir med pisk bruker de det oxo. Mange hester trenger ikke denne støtten.

Jeg syntes det er greit å bruke pisk som hjelper når man skal få med baken under jobbing på bakken...

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:34:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg holder også slik som spoff forklarer.

Synes det fungerer utmerket, og det er helt klart den letteste måten å holde piska etter min erfaring.

Therese
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/04/2006 :  22:07:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange måter å ri hester på. Det med pisk er et stort emne. Ved sprang rir jeg med sprangpisk, eller ikke så mye. Men om hesten blir treg før et hinder eller vegrer får den et lite slag på skulderen. Ser ikke på dette som noe form for dyremishandling, eller feil bruk av pisk. Jeg kjenner hesten min, og veit hun ikke gjør noe som helst av det. Hunn skjønner fullt ut hvorfor hun evnt får et lite slag, men rir som regel med pisk som støtte, ikke noe mer enn det.

Opprinnelig postet av Røkaas

Du sjønte vel hva det var snakk i? Som eksempelet over her. Type tre harde slag på rumpa med hevet hånd...

Hvis ikke min hest hører etter når jeg ber henne gå bakover fx så smekker jeg hånda på bringen (står på bakken da), fordi jeg vet hun kan det. Ser ikke på det som noe problem. Men hvis jeg hadde sparka av all kraft i bringen hennes hadde det vært noe annet... Noe overdrevet, men du sjønner

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  23:08:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
du skal ikke slå hesten din hardere enn du ville slått deg selv..så lenge du ikke er selvskader da:/
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  18:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Bruker pisk til og stille hesten jeg, men noen ganger må jeg bare kaste den for hesten finner ut at akkurat i dag er pisken det mest "farlige" som finnes..Andre dager bryr han seg ikke om den.
Har sansynligvis den minst delikate sitsen her og hvordan jeg holder pisken skal jeg ikke utale meg om..

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/04/2006 :  18:59:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Red med pisk idag. Gikk greit i venstre arm, men i høyre går det ikke.
Jeg prøvde å støtte opp pisken med håndleddet på en måte.. Funka ganske greit.

Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:13:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Veit ikke helt om jeg skjønte hva du mente carambee?
Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:17:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker bare dressurpisk, siden dette har mer virkning på bakparten ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.