hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det gikk galt..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Det gikk galt..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  00:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff,dette var trist.
Har selv opplevd å miste ponni etter dødfødsel og utpressing av endetarm,uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Har akkurat vært i stallen og sjekket hoppa til svigermor,blir ikke noe mindre nervøs nå. Er livredd for at det skal bli noen komplikasjoner når hun er aleine.. Hun har løftet mye i halen de siste dagene,og det er en del begelser i bakparten hennes. Hun var litt svett,men rolig da jeg tittet til henne. Veit ikke om jeg bør la henne være i fred eller sjekke igjen snart. Virker ikke som om det stresser henne at det er folk der,men vil jo ikke at hun skal holde igjen heller.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Huff, kjempetrist
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  20:20:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kjempetrist
Therese
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  09:56:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Virker som det er mange dødfødte føll i år? Hører om så mange.. Er dette vanlig?
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:26:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
håper ikke det..?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/04/2006 :  12:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kan hende det er noe abortvirus som går.. Vi var i isolasjon i to måneder pga fare for utbrudd her i vinter, det er en sykdom som bør tas på alvor! I England er det meldeplikt ved enhver mistanke om sykdommen, og alle aborterte føll anbefales obdusert.

Synes det virker som mange tar litt for lett på det og sier "trist, men det er sånt som skjer..". Få ut fingern og få det grundig sjekka! Det kan kanskje redde mange av de enda ufødte føllene. Mulig de er litt hysteriske i England rundt dette, men med mange stutterier som ene og alene lever av føllene de produserer er det en ren katastrofe å få abortvirus, et utbrudd kan være kroken på døra for mange. Ble iallfall satt igang voldsomme prosedyrer når ene hoppa vår aborterte før jul, selv om det viste seg at det var en feil i morkaka som var årsaken.
Tilfellene som beskrives her høres mer ut som abortvirus.. Sen drektighet, ingen åpenlys årsak, føll ser ferdig ut, relativt frisk hoppe. Nei, sjekk hoppene deres folkens!!

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Huff, det hørtes ikkeno særlig ut. Da vi ringte til veterinæren nevnte han ikke noe om dette i det hele tatt. Da de spurte om hva de skulle gjøre med føllet, fikk de beskjed om å grave det ned i møkkhaugen, fordi der råtna det fort. Det ble SVÆRT lite aktuelt for å si det på en pen måte. Så endte med at vi fikk det på en henger, og fikk kjørt det til et sted hvor det kunne graves ned.

Kan dette abortviruset på noen måte påvirke hoppa? Isåfall, hva er behanldingen for dette? Blir det karantene? Jeg har tenkt å bedekke hoppa mi nå i mai, er dette noe jeg bør sjekke henne for, før evt. bedekking?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
her hos oss er det kommt 4 død fødte, gjenomsnitt 7 uker fortiflig født... hoppa i fin form, alt virket greit.. allle fire er sjekket, alle med abort viruset
Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å hjelpe og trøst,skal vi få en sånn epidemi igjen?
Husker med skrekk og gru tilbake noen år da det ene føllet etter det andre var dødfødt....

Trenden ser ikke hyggelig ut her nede på de "store" hestene,men rett nedi dalen her er første Isisføll født for et par uker siden.
Frisk og fin liten hingst etter Floi fra Husavik.
(Jeg har fremdeles leenge igjen før det kommer barn her,men nå skal jeg love at nervene begynner å toppe seg!!)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:28:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hva slags virus er det det er snakk om? Hvordan smittes det og hva slags symptomer er det? Og hva kan man gjøre for å forhindre at det rammer en selv?

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå begynner det å høres skummelt ut!
Så mange dødfødte føll.
Veterinærene burde være alamert så det holder, så de kan sjekke alle drektige hopper som ikke har født enda. De bør nå jobbe "døgnet rundt" for å få orden på dette.

Den veterinæren som sa "bare grav ned" kan umulig være helt seriøs. At han/hun ikke kom og sjekket hoppa, sjekket morkaka osv. og ikke tok med seg føllet for undersøkelse.

Det hadde jeg FORLANGT!!

Da jeg fikk et dødfødt føll for 10 år siden, kom vet'en styrtende, undersøkte hoppa, gav henne antibiotika for sikkerhets skyld - OG tok med seg føllet for undersøkelse. Det viste seg at det var noe galt med leveren på føllet. Altså ikke abortvirus.

Føler nå med alle som har fått døde føll - huff så trist.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/04/2006 :  01:07:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare si at dette var trist lesing, og jeg sender mange oppmuntrende tanker til alle innvolverte.

Guro
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  10:06:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg syns dette begynner å virke skummelt jeg også. Jeg blir også mer og mer sikker på at hoppa på stallen her har hatt abort virus. Alt sammen stemmer.

- Hoppa har vært traver ( Over 90 % av traverne har dette viruset i kroppen)
- Viruset kan bryte ut dersom hoppa utsettes for store påkjenninger eller ikke behandlet godt nok. ( Hoppa ble frakta fra Stavanger og hit, altså 8 timers kjøretur, da hun var i 9. drektighetsmåned. Hun har ellers blitt behandlet godt, fulgt opp med riktig foring og stell)
- Det er ingen symptomer å se på hoppa. (Hoppa her har virka i god form hele tida, INGEN tegn på at noe var galt).

Vi har ikke fått noe annet til å stemme. Det kan ikke ha blitt kvalt av fosterhinna, den var det hull på, langs hele føllet. Det har sparka helt intil den siste uka. Men den siste uka av drektigheten var det lite tegn til liv der inne, og de to siste dagene før føllet ble født, trakk spenene seg litt tilbake, og hoppa var veldig urolig i forhold til hva hun pleier. Jeg skal nok ringe til veterinæren og snakke med han.

Kopi av melding:
Den veterinæren som sa "bare grav ned" kan umulig være helt seriøs. At han/hun ikke kom og sjekket hoppa, sjekket morkaka osv. og ikke tok med seg føllet for undersøkelse.

Denne veterinæren har 100 % min tillit, uten at jeg vil nevne navn. H*n er svært dyktig, og har godt rykte på seg. Aldri hatt noe problemer med h*n. MEN, jeg reagerte også da da h*n ikke kom for å sjekke hvordan tingenes tilstand var, og vi bare fikk beskjed om å grave ned føllet.

Noe av problemet i denne saken, er også at eierene skal spare penger, og ikke vil ha veterinær uten at det er 100 % nødvendig, noe som igrunnen irriterer meg litt. De harheller ikke vært borti fødsler før, og derfor vet de ikke konsekvensene av hva som faktisk KAN skje, dersom ting ikke blir sjekket ordentlig opp. Nei, heller ei veterinær regning for mye enn for lite sier nå jeg..

Ane,Blida&Brana: Det er et herpesvirus. Smittestoffet er vidt utbredt i Norge, og over 90 % av travhestene har vært i kontakt med det. For å unngå sjukdommen, skal man holde de drektige hoppene best mulig atskilt fra andre hester. Særlig er det unghester som som kan være smittefarlige, men også andre hester. Hester som en gang har vært i kontakt med smittestoffet, vil alltid bære det i kroppen. Hvis hoppa utsettes for store påkjenninger, kan viruset bryte ut, og forårsake aborter. Det går ann å vaksinere mot dette, men vaksinen er ikke 100 % effektiv. Siden abortvirus er såpass smittsomt, bør det rapporteres til veterinær. Jeg regner med at dette viruset smitter gjennom utveksling av kroppsvæsker e.l. Noen andre som er sikre på smittemåte?

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 17/04/2006 10:07:51 Gå til toppen av siden

Pony Power-P

Skrevet - 17/04/2006 :  20:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er også mistet 4 føll hos oss...
Alle drektige hopper i området har kastet....
Dette skyldes abortviruset...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/04/2006 :  22:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff =/
Men sånn er vel livet, man skal ikke lykkes med alt

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.