hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det gikk galt..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Det gikk galt..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  11:45:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hoppa på stallen har nå gått 10 dager over termin, og i dag tidlig når jeg kom ned i stallen, lå det et dødt føll i boksen til hoppa. Det må være et av de verste synene jeg har hatt i virkelig live. Den stakkars bylten lå i hjørnet i boksen, med fosterhinna over ansiktet og resten av kroppen. Om føllet var dødfødt, eller om det har blitt kvalt av fosterhinna, er det ingen som vet. Ringte til 5 veterinærer, fikk kun svar hos en. Han kunne ikke komme for å sjekke over hoppa, men sa at dersom det ikke hang noe fra baken hennes, og hun spiste og såg grei ut, var det ikke noe å bekymre seg over.

Kunne det ha vært forhindret dersom noen hadde vært der og overvåket fødselen? Kunne føllet ha vært levende hvis det hadde blitt fulgt opp med veterinær den siste tida av drektigheta? Den siste uka har vi ikke lagt merke til noe særlig liv i magen til hoppa, og for to dager siden, virket det som om spenene gikk tilbake. Dette kan være tegn på at det var dødfødt, med veterinæren sa at hoppa ville ha blitt veldig dårlig dersom dette var tilfelle, og da spesielt siden hun er en varmblods.

Hvorfor jeg skriver dette? Nei, veit ikke.. Måtte bare få ut litt av skuffelsen og tristheten ov er at føllet ikke får vokse opp, samt å advare andre om at ting kan gå galt, når man minst venter det. Mange sier at hoppene klarer fødselen fint selv, men jeg har ihvertfall lært at det gjør de ikke alltid. Hoppa mi skal overvåkes til enhver tid når hun skal nærme seg følling neste år.

Føllet var helt nydelig, selv om jeg nesten ikke klarte å se på det.. en pintofarget hingst, og han var kraftig og stor.. Hvil i fred lille venn..

Wenche & Amber

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  12:06:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Huff, for eit syn det må ha vore! Eg fekk ein klumt i halsen når eg las det du skreiv, for eg går og ventar på ei merr som skal føle eg også.. Heldigvis har eg overvåkingskamera, og sjekkar det gongar om natta... Det er så trist når sånt skjer....
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  12:25:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det var ikke noe hyggelig syn nei.. syns innmari synd på eierene, som har gått og ventet på føllet. Atpåtil hadde han ene bursdag i dag, så blir ikke så hyggelig for han i dag.. Og midt i påska også.. nei, det er bare tragisk..

Heldigvis skjer nok ikke dette så ofte, så du kan nok bare ta det med ro :) Synd dette var den første erfaringen min med følling, ble litt turn off på å bedekke min egen hest nå i vår.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 14/04/2006 :  12:29:20  Vis profil  Svar med kopi av melding

For noen år siden mistet vi vår verdens beste hoppe i fødsel.

Hele livmoren kom ut sammen med føllet. Og da var det kjørt.
Det var ikke noe vi kunne gjøre.

Føllet døde døgnet etterpå.

Det var jævlig. denne hesten hadde fått flere føll før. Så det kan skje alle.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/04/2006 :  12:30:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Utrolig trist når sånt skjer, av og til er det heller ikke noen åpenlys grunn, og det er bare forferdelig tragisk.. Det hender det går galt, og da må en bare prøve å lære av det. Kunne noe ha blitt gjort annerledes? Noe som ikke ble sjekka? Vanskelig å tenke på sånt rett etterpå, men det er nettopp da det er viktig, og man kan finne ut hva som egentlig gikk galt.

Har dere sjekka morkaka? Ofte er det noe galt med den når føllet er dødfødt, enten at den har dødd og dermed ikke overfører næring til føllet eller at den har en infeksjon. Se nøye over den, er fargen klar rød? Lukter den vondt? Verk? Om noe er galt med den bør dere for all del ha veterinær til å sjekke hoppa, hun kan ha en infeksjon i livmora, og det kan gjøre henne alvorlig syk og i verste fall koste henne livet.

Jeg hadde alltid fått en veterinær til å sjekke grundig over hoppa etter en dødfødsel, uansett om hun ser frisk ut.

Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  13:04:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Utrolig trist når sånnt skjer...

Å se det lille føllet ligge der livløst, må ha hvert fryktelig!

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  13:35:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var ikke noe hyggelig syn nei.. syns innmari synd på eierene, som har gått og ventet på føllet. Atpåtil hadde han ene bursdag i dag, så blir ikke så hyggelig for han i dag.. Og midt i påska også.. nei, det er bare tragisk..

Heldigvis skjer nok ikke dette så ofte, så du kan nok bare ta det med ro :) Synd dette var den første erfaringen min med følling, ble litt turn off på å bedekke min egen hest nå i vår.

Huff, kor grusomt! Føler verkeleg med eigaren......

Kopi av melding:
Hele livmoren kom ut sammen med føllet. Og da var det kjørt.
Det var ikke noe vi kunne gjøre.

Det skjedde med eine kua vår i vinter/haust. Veterinøren kom og "putta den inn att".. Eg har lese om det i føl-boka, der står det at den går fint and å putte inn att. Men at sjangsen for å få fleire føl er ganske liten (?)..

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  13:37:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Huff, noe så trist..
Det måtte hvert et forferdelig syn?

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  13:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Som sagt, det er noe av det verste jeg har sett med egne øyne når det gjelder hest.. Det sitter brent fast på netthinna, synet av den lille krabaten som lå sammentulla borti hjørnet, helt stiv..

Hoppa har det iallefall bra, og det er det viktigste nå, føllet får man ikke gjort noe mer med..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 14/04/2006 :  14:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det skjedde med eine kua vår i vinter/haust. Veterinøren kom og "putta den inn att".. Eg har lese om det i føl-boka, der står det at den går fint and å putte inn att. Men at sjangsen for å få fleire føl er ganske liten (?)..

Nei hun døde like etter fødselen. Dyrlegene prøvde å ta det inn igjen.

Har hatt flere kuer så jeg vet at det er lett på dem. Men hestene tåler ikke så mye.

Hun stod på et kjent stutteri i utlandet da dette skjedde. Vi hadde lånt henne ut. Min far var der da det skjedde, jeg fikk høre det på tlf noen timer senere. Jeg var helt ute av meg i mange måneder. Hun var våres alle GULL hoppe. Fantastisk hest.

Redigert av - linki den 14/04/2006 15:34:47 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/04/2006 :  15:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Noen jeg kjenner som driver med oppdrett, har mistet tre av syv føll så langt i år, på nesten samme måte. Årsaken der er herpesvirus, som gjør at hoppene kaster mot slutten av drektighetstida.

Vanskelig å oppdage, i og med at hoppene selv ikke trenger å bli syke av det, og så smitter det som dråpesmitte fra hest til hest... Eneste trøsten er at hoppene visstnok skal bli immune til neste år..

Stakkars stalljenter, sier jeg bare, når de fant føllunge nr tre død i en boks på like mange uker...

=(
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  16:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nei hun døde like etter fødselen. Dyrlegene prøvde å ta det inn igjen.

Har hatt flere kuer så jeg vet at det er lett på dem. Men hestene tåler ikke så mye.

Hun stod på et kjent stutteri i utlandet da dette skjedde. Vi hadde lånt henne ut. Min far var der da det skjedde, jeg fikk høre det på tlf noen timer senere. Jeg var helt ute av meg i mange måneder. Hun var våres alle GULL hoppe. Fantastisk hest

Åja, då so.. Triste greie...

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  16:57:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huff, så leit... De gangene gamlehoppa vår fødte hadde vi overvåkningskamera i stallen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  17:53:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Huff, så trist :(

*gråte en skvett*

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  18:26:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, dette var kjempetrist Wenche... Må ha vært helt grusomt å oppleve... Bra det har gått bra med hoppa da.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff.
Forferdelig trist å høre.Det er bare en tragedie når slikt skjer,klart det er lett å tenke "om jeg bare hadde" mer det hjelper så lite.

Har vært flere hopper som har fått dødfødte her (Vestfold) hittil iår,men har ikke hørt noen grunn så langt.

Heldigvis går det jo stort sett bra med både mor og barn. Her får man jo bare vært takknemmelig for at hoppa er i fin form.

Trøstkram

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.6 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.