hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det gikk galt..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Det gikk galt..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  01:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Halllooooo!!!!!
Med så mange dødfødte føll MÅ det være noe alvorlig galt!!
Abortvirus?? Andre årsaker??? - Dere som har fått dødfødte føll MÅ få vet'ene til å undersøke de døde føllene, og finne grunnen til denne tragedien!

Det er fordi dere faktisk har et "ansvar" i forhold til andre eiere av hopper i nærheten, som venter føll i nærmeste uker (april/mai).

Hvor i landet er det at at disse dødfødslene har funnet sted? Er det i noenlunde samme område, eller er det over hele landet? Dette er meget viktig å få vite, så andre som venter føll kan få vite hva som er årsaken.

Det ville jo være en tragedie hvis omtrent halvparten av alle føll i år blir dødfødte!!

Dette er et ansvar først og fremst på veterinærene, men også på de heste-eiere som har opplevde dette - så langt - i år.

Selv om det har vært trist å oppleve dødfødte føll, så er det MEGET VIKTIG at dette blir kjent, både for lokale veterinærer OG for eiere av drektige hopper som venter føll ganske snart.

Hvis dere ikke ønsker å bli "identifisert", så kan dere i det minste gi følgende opplysninger:
1. Region, fylke eller kommune.
2. Antall døde føll i forhold til antall drektige hopper.
3. Evt. funnet årsak til dødfødslene.

Her MÅ hoppe-eiere hjelpe hverandre!!

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  09:23:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hoppa på stallen her står nå i Østre Toten Kommune i Oppland, men hun kom fra Stavanger, og jeg er redd hun har dratt med seg viruset derifra. Har ikke hørt om noen andre dødfødte føll i området her, men vet heller ikke om noen drektige hopper her i området.
Vi kunne ikke finne noen årsak til dødfødselen.

I dag skal jeg ringe til veterinæren her, for å forklare ham hvordan det ligger ann, men jeg må da få vite hvor i landet dere andre med dødfødte føll befinner dere, slik at jeg har mer å snakke ut ifra.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 19/04/2006 :  09:44:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kunne ikke få sagt meg mer enig T.Boysen!
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  09:52:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Noen som har hørt om noen tilfeller i Trøndelag?
Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:04:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
HJELPE MEG!! Pappa blei nesten kvit i ansiktet når eg sa at dykk hadde skreve om mange dødfødte føl, eg trur han blei litt uroleg..

-Kor lang tid tek det fra ho er smitta, til følet er dødt, og kjem ut?
-Er der tilfeller i Møre og Romsdal? No har ikkje ho Victoria hatt kontakt med nokre andre hestar enn dei to eg har på stall her då...

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HJELPE MEG!! Pappa blei nesten kvit i ansiktet når eg sa at dykk hadde skreve om mange dødfødte føl, eg trur han blei litt uroleg..

-Kor lang tid tek det fra ho er smitta, til følet er dødt, og kjem ut?
-Er der tilfeller i Møre og Romsdal? No har ikkje ho Victoria hatt kontakt med nokre andre hestar enn dei to eg har på stall her då...

Hoppene bærer føllet drektighetstida ut, såvidt jeg veit. Det er ingen spesielle symptomer man kan se, og eneste måten man kan være med på å prøve å forhindre dette, er vaksine, som kan gies i 5, 7 og 9 drektighetsmåned, om jeg ikke husker helt feil.

Hoppa kan ha smitten i kroppen fra før, så hun kan ha vært smittet hele livet, men det vil ikke slå ut i alle drektigheter. Huff, syns dette er skummelt jeg..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  16:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke påvist virus på noen av de jeg har hørt om her faktisk. Og prøver er selvf tatt. (Vestfold)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  17:04:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hoppe med abortvirus kan kaste når tid som helst i drektigheten,føll som blir født levende dør etter kort tid.Unghester og eldre blir også syke så om man har det på stallen så vil man merke det på de andre hestene også.

Vet med sikkerhet at det er abortvirus på sørlandet.

Forholdsreglen er å ikke fly rundt på andres staller og være nøye med hvem som får komme på besøk osv.

Husk at om et føll har levd i hoppas mage kort tid før følling kan dø på vei ut.Så om føllet ikke ser ut til å ha noen skader eller men så kan det ha sin naturlige forklaring.
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  20:36:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Ok.. Ja, det er skummle greier! Blei skikkeleg uroleg eg no..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  13:14:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Helt enig med T. Boysen!

Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 22/04/2006 :  12:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg ikke husker helt feil, så finnes det vel flere typer abortvirus.
Vi her i Norge er kjent for å ha et "fattig" språk, og lager samlebetegnelser for sykdommer/virus som ligner hverandre, selv om det i virkeligheten finnes mange varianter.

Jeg ville i alle fall ikke stolt på at siden ingen andre hester på stallen har vist symptomer, så er det ikke abortvirus man har vært borte i...
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ååå!
:'-(.. Sånt burde ikke skje.. :'-(
Stakkars mammahest, babyhest og deg..
Skal dere begrave han eller noe sånt? :'-(

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  20:15:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen jeg kjenner som driver med oppdrett, har mistet tre av syv føll så langt i år, på nesten samme måte.

Opprinnelig postet av LisaFi

Tror jeg vet hvem du tenker på.. Litt "inngifta" i slekta vår..

Hoppa vår nedkommer når som helst, men hu har ikke vært i nærheten av andre hester enn våre egne, så derfor tror jeg hun er utenfor "fare".

Men for 3 år siden gikk det betydlig værre.. Om morgenen da vi kom opp i stallen (3 uker før forventet fødsel), og skulle sette henne ut, hang litt av den "vannposen" ut av sjeden. Vi fikk på plass vetrinær og han jekket ut føllet, siden han ikke kjente liv.. Men han syntes det var så merkelig stilling på føllet før han dro det ut, så når det var ute kjente han etter en gang til.. Og der lå ennå et føll, Så det ble jo selvfølgelig halt ut det også.. Men det var ikke liv i di, og knøttsmå var de også..
Sløvt av dyrlegen å ikke oppdage at det var 2 egg ved innseminering! Føllene var hopper, og en var lys brun mens den andre var rødbrun..

Et par månder senere.. Nærmere bestemt derby dagen, ble hoppa bedekket igjen.. Naturlig. Og ca. 30 dager senere på kriterie dagen ble hun konstantert drektig.. Det festlige var: at 10 minutter etter at Windsong Legacy hadde gått i mål i Hambletonian, dro vi ut Madam Fame.. ..

Så jeg føler med dere alle som har hatt uhell med følling osv. Men desto kosligere når det går bra neste gang! Lykke til dere andre som også venter føll!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.