hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesteraser: Hvilken ville du ikke kjøpt/ridd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hesteraser: Hvilken ville du ikke kjøpt/ridd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tåfta
» VIP

Skrevet - 04/02/2003 :  19:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne aldri tengt meg en nordlandshest for jeg har inntrykk av at dem er sure og sære... og så er det meste av rasen innavel ( for lenge siden holdt den på å bli utrydda...) Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  21:21:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Til Tåfta: Nordlandshester er supre! Måtte bare fortelle deg det. Nordlandshesten "min" hopper 1.10m, og han er gammel, pluss går LA dressur, og er ikke sur og sær i det hele tatt. Han oppfører seg faktisk som en araber, alltid øra spissa etter nye ting, elsker fart og har gankse edel kroppsbyggning. SUPER RASE! Hvis du har den oppfatninga av n/l hesten, ta deg en tur til en privatstall og prøv en N/L hest der. Hvis du har den oppfatninga vedder jeg på at du har fått den fra rideskoler, men der er jo "alle" hestene sure og sære.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  21:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig med tåfta(?), ville heller ikke hatt nordlandshest. selvfølgelig er det sikkert mange fine nordlandshester, men de er ikke min type hest... Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  21:47:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg tror at de fleste velger hest til det de liker å bruke dem til. Altså; alle har forskjellig smak og forskjellig interesse innen hestesporten.
Jeg liker de hardføre, lette kaldblodstypene. (har selv en "lett" kaldblodshoppe) Kaldblods, det ligger i ordet, de er "kalde" i hodet, og er derfor ikke så skvettne og nervøsne som varmblodshestene (de er "varme"/heite i hodet). Selfølgelig fins det skvettne kaldblodshester og hardføre varmblodshester, men det er flest hardføre kaldblodshester i forhold til varmblodshester vil jeg tro.
Når du skal kjøpe hest, bør du tenke over hva du skal bruke den til, hvor stor den skal være osv. +++++++
Men nå var det ikke snakk om hva du skal gjøre ved et kjøp, så jeg dropper det=)
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 08/02/2003 :  16:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
ANETTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du vil ha en hest som går MB dressur!
Hesten til venninna mi går MB dressur og hopper over 125 på trening.
Greit, hun klarer ikke 130, men du skal bare vite at mange av de kaldblodige hestene gjør det godt de også!

Hesten er faktisk en 6 åre gammel fjordhoppe på 156cm!!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 08/02/2003 :  16:55:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Ehh, javel. Sorry at jeg såret deg så veldig med uttalelsen min. Jeg har ikke lyst på en kaldblodsrase uansett hva folk sier til meg. Er det ikke opp til meg hva slags hest jeg kjøper? Synes nesten det er noe folk må få velge selv. Og jeg har faktisk aldri hørt om en fjording som man kan starte 1.30 klasser med.. Jeg sier ikke at de kaldblodige hestene er dårlige hester, men de er jo ikke avlet for å gå høye klasser på stevner. Sånn er det bare..

Gå til toppen av siden

Pride3

Skrevet - 09/02/2003 :  01:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid dervet med trav og galopp, så det er naturlig at jeg liker disse rasene best...
Men innerst i hjertrota må jeg si at Kaldbloden er...
Den rasen jeg ikke ville hatt er Fjording..Sorry!!
Men det er så fint at vi har forskjellig smak!!!
Gå til toppen av siden

lilli

» VIP

Skrevet - 09/02/2003 :  17:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker best arabere! Jeg har en araber og en welsh mountain, som jo nesten er en liten miniaraber. Grunnen til at jeg liker arabere er at de er allsidige (kan brukes til alt akkurat som poteten!) og vakre, og de er menneskekjære og tillitsfulle.
Jeg er ikke noe konkurransemenneske, og trenger ikke en hest som går grandprixnivåer i sprang eller dressur. Jeg rir både sprang og dressur på hobbynivå, og ellers rir jeg mye i skogen. For meg er en araber perfekt

Hest jeg ikke ville hatt er en avdanka traver som er hard i munnen og stresset. Ikke fordi jeg ikke tror det går an å få en brukbar ridehest ut av dem, men det tar rett og slett så mye tid og krefter at jeg ikke vil. Ikke når det finnes så mange hester som IKKE har vært løpshester!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  16:43:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ANETTE!
jeg veit om i alle fall fem fjordinger som går 1.30 baner!
og det er maange fjordinger som går over middels dressur! det kommer jo helt an på hvordan den har blitt utdannet!! jeg synes fjordinger er helt greie hester, men kunne ikke tenkt meg en!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  19:20:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Javel, det er flott at fjordingene går så høye klasser i sprang og dressur. MEN jeg vil fortsatt ikke ha en fjording. De er bare ikke min type hest, sorry, mulig jeg er dum, men sånn er det bare..

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 10/02/2003 :  20:29:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ELSKER kaldblodstravere (er ikke så glad i fjordinger da...). Likevel har jeg lyst på en mer varmblodig ridehest type neste gang jeg skal kjøpe hest. Grunnen til det er at det går raskere å lære opp en ridehest, man slipper avlæringsperioden før opplæringen. Det er lettere å få gode forryttere og hestepassere til en grei ridehest. Slik situasjonen min er nå er jeg ikke villig til å ha ansvaret for en hest hele døgnet hver dag i mange år. Jeg trenger litt mer frihet, jeg trenger gode ordninger, slik at jeg kan reise bort en uke eller to uten at det går ut over hesten. Om jeg savner kaldblodser kan jeg nok få lånt en og annen avdanket traver. Nå før jeg kjøper hest igjen har jeg lyst til å være hestepasser. Folk bombarderer meg med hester jeg kan ri hvis jeg har lyst, spranghester, dressurhester. Gode ridehester, som trenger mer mosjon. Jeg sikter meg heller inn på travere, for å få litt avveksling. Har spurt om å få jobbe i en stall med varmblodser. Varmblodstravere har jeg vært lite borti, tror det ville være greit å ta et år eller to med slike hester også.

Egentlig kunne jeg sakt dette på en kort og grei måte: Når alt kommer til alt ELSKER jeg alle hester, alle har sin sjarm når man blir kjent med dem.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2003 :  22:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg tabrathe!
måtte bare si det... :)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  12:22:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg synest ikke at dere bør rakke sånn ned på annette! det er hennes mening, om hun ikke vil ha en fjording så må hun da få lov til å mene det! tviler ikke på at fjordinger kan gå både middel og 130, min yndlingsrase er er fjordinger, eier en selv, og den går ganske bra nivå. Selv ville jeg ikke hatt en varmblods, men det er min mening, de blir litt for heite og "spinkle" for meg.. liker litt lavere og rolige hester.. da jeg har fått inntrykk av at kaldblodige raser er mye mer avlappet og kalde i hodet enn varmblodsraser. Jeg tror egentlig heller ikke at jeg ville hatt en shettis, rart hva? jeg har jo en shettis, men grunnen til at jeg vil ha en som han, er fordi han har bygningen til en amerikansk shetland(ser ut som en miniatyr araber, og et et lynne som ikke minner om en shetlandsponni's lynne ;) Men fjording er altså min favoritt, og de skal jeg fortsette med!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  16:14:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Takk for at det finnes noen som kan akseptere at det er forskjellige meninger ute og går. Men det at varmblodser er heite og spinkle er jeg ikke enig i. Jeg har en dansk varmblods ridehest, hun er liten (160 cm), kraftig og hun er rolig. Kjempesnill, ikke heit i det hele tatt. Det finnes forskjellige typer av alle raser, også fjordinger. Fjordingene er fine hester, men jeg ville ikke hatt en selv. Jeg liker egentlig alle typer hester, men da jeg kjøpte hest, falt valget på en ridehest. Kanskje jeg ikke har noen god begrunnelse for det, men sånn ble det bare..

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  09:48:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
enig med anette. jeg kunne heller ikke tenkt meg en kaldblodig hest. de blir for små for meg...

og det er ikke alle varmblods hester som er hete og spinkle. første hesten jeg hadde var litt spinkel og brukte 145 i dekken. men den nye er så sinnsykt bred at jeg må bruke 155... så hvis det er noen som vil kjøpe verdens beste dekken fra alpha horse (er så glad i det dekkenet) i grått, kun brukt tre ganger, så send meg en mail eller noe! :)

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.