hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Venne hesten til gress?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Venne hesten til gress?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:03:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
uanset,har ikke sånn med bensin.men hesten tåler det visst ikke for det..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er du sikker på at det ikke var pga at han spiste for mye krafitg gress at han ble uggen i magen?

Opprinnelig postet av Asbjørg

Kanskje det, men han hadde jo spist av det samme gresset flere andre ganger før

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo da, leste alt

Kopi av melding:
Hrafn spiser gress i sus og dus, men når jeg hadde PLUKKA gresset fra MINE hender og gitt det til han etter noen minutter, gjæret det kvelden etter.. I`NGENTING annet var det enn gresset som KUNNE forårsake dette.

Vet ikke helt hva som menes med at en hest spiser gress i sus og dus, men jeg tolka dit hen at han beita, og derfor fikk dårlig mage pga at han hadde spist for mye. At det skjedde akkurat den dagen du plukka gress til han, tror jeg like gjerne er tilfeldig. Eller kanskje at det du plukka var et mye kraftigere gress enn hva han var vant til? Vet ikke jeg, høres bare litt rart ut vanlig håndplukket gress skal føre til trøbbel

Opprinnelig postet av Asbjørg

Det jeg mener med sus og dus er at han spiser gress helt vanlig, sorry, skulle ha uttrykket meg bedre.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 16/04/2006 :  21:53:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm.. venne hesten til gress???
det har jeg ALDRI gjort med mine hester.... det har aldri slott meg en gang...
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:07:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
kris10na: Hestene til debattlager står sikkert i en paddock med aldri så lite gjørme, og nesten ingenting gress. Hestene dine står sikkert på beiter med noe gress, eller hva?
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:27:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ikke nødvendigvis. Er ikke alle som venner hestene sine til gress, av en eller annen grunn. Ingen jeg kjenner gjør det. Vi startet med det da gamlehoppa mi ble syk. Forfangen. Etter det har det vært tilvenning på alle hestene her.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  23:10:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tror ikke min hadde blitt sjuk om jeg hadde sett han rett over på gress,siden han er ganske hardfør.men hvorfor ta kjansen??
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:07:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har vel ikke noe med hardførheten å gjøre. Noen hester tåler det, andre ikke - sånn er det bare vil jeg tro. Men kan vel uansett være lurt med litt ilvenning før det blir 'alvor' ;)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:09:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
tarmflora eller hva nå det heter.er aldri fysisk sjuk i hvert fall..ikke i de 6 åra jeg har hatt han i hvert fall..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  00:42:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hester generelt har ømfintlig mage og når man skal skife forslag bør det alltid skje gradvis, også når det gjelder overgang fra høy til gress. Noen hester tåler mer enn andre, men både forfangenhet og kolikk er alvorlige lidelser så det er best å være på den sikre siden. Grådige og nøysomme ponnier er spesielt utsatt og burde ikke sleppes rett ut på beite med friskt grønt vårgress i ubegrensa mengder. Noen steder blir heller større utmarksbeiter med utspredd eller lite næringsrikt gress brukt som beite, dette minsker faren for forfangenhet.
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 19/04/2006 :  14:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er trivelig å ta med pånnis til det første gresset jeg ser langs veier og stier, så de får nappe litt.
Binder dem et sted med gress når jeg steller de, tar pauser o.l
Slik blir de tilvent gresset etterhvert som det dukker opp.

Dessuten har de så stor plass ute at det begynner vel å komme opp litt gress inne i skogen hos de etterhvert også.
Har aldri hatt trøbbel med dette.
Tror mye kan unngås hvis man bruker hodet og har et mest mulig naturlig liv med hestene.
Gå til toppen av siden

Diisa-

Skrevet - 22/04/2006 :  10:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
me i stallen pleie å latt di gressa i 3 min kver dag i 1 uga neste uga 5 min osv..
man må gå veldi gradvis framm, hestår e iche lakt får å spisa gras,dei e lagt får å spisa lyng å lav
får hestane fårmøye gras sån blutseligt kan di få kolik og ble forfangne .
vis hestane iche har blitt vent t gras før di bler slopne ud på beide t sommeren bler dei sansynlivis forfangne av VELDIG brått fôr skifte.
d e at hoven løsne fra hov beine , åg d tar ivertfall 9 månår før dei bler bra i gjenn.... får d må våksa ut ny hov d e keilt fårferdelikt! me har hat ein hest så døde av forfangen het åg ein så døde av kolik!!! i stallen
å i høst/sen såmmår va d ein av hestanne så fek nyklipa gras fra gras -klippår uten motor, han blei veldi dårli på kvelen, d va rett før me mista han!! d hadde sikårt me sånn så mangen ander seie her att d jæra itte ein stonn
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  11:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
3 minutt i en uke, så 5 minutt neste uke??? Her er det vanlig å begynne med en halvtime, så gå over til en time, så til to timer osv... Selv har jeg alltid hatt hesten min ute på beite noen timer hver dag gjennom året, så hun er jo vant med gress, og får det i seg etter hvert som det blir mer og mer næringsrikt.

-Elle ska eg seia at u e vane me gras, fårr u får d i seg ittekvart så d blir mær nering???? TOK DU HINTET SPOLA? IKKE SKRIV DIALEKT!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvom jeg skriver dialekt selv på VIP, msn og sånt, så var det veldig vanskelig å lese..

Kopi av melding:
Her er det vanlig å begynne med en halvtime, så gå over til en time, så til to timer osv

Skal noen begynne med kun 3 min så er det vel hesten som blir sint..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 22/04/2006 12:30:08 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 22/04/2006 :  16:42:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Har pleid å gå med hestene og beite dem siste årene. Går ute med en 20-30 minutt en stund for så å øke litt, før dem slippes ut på gress..
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 22/04/2006 16:45:51 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.