hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Venne hesten til gress?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Venne hesten til gress?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  21:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke på samme måte,men alikevel skal man være forsiktig.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Kan du forklare litt hvorfor? Er det virkelig så forskjell på gjæringstiden til gress som er kuttet av maskin, og gress som er plukket av hånd? Hvorfor er det så stor forskjell? Og hva da med gress slått med ljå f.eks?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  22:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gress som plukkes fra hånd gjærer etter 10-15 min.. Dette er ikke kødd da Hrafn spiste gress noen hadde plukket til ham ca 10 min etter selve plukkingen. Sånn har ALDRI skjedd før med annet!

Sådeså..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  22:41:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
okk,så rart.det lærte ikke vi på landbruks-skolen i fjor..

men de har tatt feil før de:/

godt folk kommer med eksempler,for da kan ting bevises:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  23:40:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gress som plukkes fra hånd gjærer etter 10-15 min.. Dette er ikke kødd da Hrafn spiste gress noen hadde plukket til ham ca 10 min etter selve plukkingen. Sånn har ALDRI skjedd før med annet!

Hva er "sånn" som aldri har skjedd før, at hesten spiste det? Er det så uvanlig at hesten spiser gress da? Forsto ikke den... :P

Her på stallen og ridesenteret like ved er det helt vanlig å plukke gress og gi til hestene i boksen og jeg har aldri hørt noen hester som har tatt noe som helst skade av det (og her er det snakk om femtitalls hester som har blitt "utsatt" for dette...). Dette er da vanlig høyt "ugress-gress" som vokser her og der. Også når man er på tur med barnehager og skolebarn er det vanlig å få streng beskjed om at man ikke må gi hestene brød og sånt men at man heller kan plukke gress og blader til hesten å gi.

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  23:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hrafn spiser gress i sus og dus, men når jeg hadde PLUKKA gresset fra MINE hender og gitt det til han etter noen minutter, gjæret det kvelden etter.. I`NGENTING annet var det enn gresset som KUNNE forårsake dette.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvordan så du at gresset gjæret?
forårsaket gresset at det selv gjæret?
å hvorfor plukke gress for å la det ligge til kvelden før?
hmm

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han fikk lett kolikk, begynte å sparke i magen, og bæsjen kom ut som lys grønn diarè.
Når sa jeg at jeg plukket gresset og ga det til ham dagen etter?!
Jeg ga det ca 10 min etter jeg hadde plukka det!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessuten er det snakk om gress som blir gitt ca 10 - 20 min ETTER selve plukkingen
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  01:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
tull og tøys
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  02:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
forsto bare innlegget ditt sånn..
skjønner hva du mener altså,men er bare litt kverulant i natt.hehe

hva mener du med et g.l.b?

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  09:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Er du sikker på at det ikke var pga at han spiste for mye krafitg gress at han ble uggen i magen? Plukka en del gress til hesten min der han stod før for å lette overgangen før de ble sluppet på beite, og det kunne sikkert gå over en halvtime av og til før alt ble spist. Ingen problemer! Men skrubbsulten hest ute på frodig beite, det har resultert i grønn, blaut møkk.
Når man slår gress for å tørke høy, så går det lang tid før det blir tørt. Det begyner ikke å gjære for det. Så sorry *Hrafn*, jeg tror ikke teorien din stemmer helt

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:49:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,er jo gress som er klippt med plenklipper man skal være forsiktig for.er det ikke?
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:47:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Jo, om det er klipt med plenklippar som går på bensin så, det er jo fullt av eksos.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:49:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er bare håpløst!
Ingen som GIDDER i det hele tatt å lese hva jeg har skrevet?!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  13:15:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jo da, leste alt

Kopi av melding:
Hrafn spiser gress i sus og dus, men når jeg hadde PLUKKA gresset fra MINE hender og gitt det til han etter noen minutter, gjæret det kvelden etter.. I`NGENTING annet var det enn gresset som KUNNE forårsake dette.

Vet ikke helt hva som menes med at en hest spiser gress i sus og dus, men jeg tolka dit hen at han beita, og derfor fikk dårlig mage pga at han hadde spist for mye. At det skjedde akkurat den dagen du plukka gress til han, tror jeg like gjerne er tilfeldig. Eller kanskje at det du plukka var et mye kraftigere gress enn hva han var vant til? Vet ikke jeg, høres bare litt rart ut vanlig håndplukket gress skal føre til trøbbel
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.