hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gjerde til villstyringer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Gjerde til villstyringer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  19:32:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Gårdens 3 fòrpånniser er litt ville. Eller, rettere sagt, de er helt gale når de går på beite sammen. Det spruter av energi, og guttaboys (Sasha og Trym) har noen ganger så stor fart at jeg må holde meg for øynene - 'kommer dette til å gå bra?'

Skal nå ha dem på sommerbeite, og mitt spørsmål er:

Hvordan sette opp et strømgjerde som holder dem sånn ca. innenfor gjerdet? Er ikke ute etter 'super-duper-strømtråd', men litt tips om hvordan man bør kombinere ulike gjerdetyper og merker.

En eldre hestekar sa at jeg burde sette opp sånt sauegjerde (sånn gult, lavt) nederst, og en (evt. to) strømtråder øverst, og bruke et kraftig batteri på dette..

www.hestene.no

samor

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  18:26:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
det er viktig at det er STRØM i tråden.. ikke bare litt killing(har ikke peiling på hvordan det skrives):p om du bruker hvit eller gul tråd tror jeg ikke har så mye å si.. selv foretrekker jeg en ganske tykk ståltråd..

man kan selvfølgelig kombinere strøm og tregjerde, og dette er opp til deg.. jeg velger bare strøm med kraftig strøm på.. hesten får respekt for gjerdet utrolig fort, og dette er veldig greit da jordingen blir dårligere om vinteren..

3 tråder er nok nok men 4 tråder er ikke noe negativt..

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  19:26:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er strøm i tråden ja, ganske kraftig. Men problemet deres er at jeg er redd for at de bare løper rett igjennom, har opplevd det med andre hester. Men vi får nå se da, håper de ikke gjør det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  12:03:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å gjøre deg enda mer frustrert her.. hehe
Men for Rosalita er sauegjerde intet hindring;) På det ene jordet har vi sauenetting+ strømtråd med kraftig strøm.. Endte med at vi måtte ha to strøm apparat:p Hvis de absolutt vil ut, så tror jeg de kommer seg ut stort sett uansett hva man gjør... Virker sånn på Rosalita hvertfall.. Heldigvis er det bare i perioder hun løper gjennom(virker som hun gjør det når hun kjeder seg). Mens på Svarten igjen er det nok å bare legge en tråd på bakken uten strøm i, så tør ikke han gå over.. Gjett om jeg har funnet en stykk frustrert hest igjen på jordet mange ganger når Rosalita har sprunget ut... hehe
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  12:21:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Bjerge var også av 'utbrytertypen', likte gresset på utsiden mye bedre enn det på innsiden. Vi løste det ved at han bare fikk gå på skikkelig gjerde(tre/fire rader med plank+ strømtråd med strøm) hele fjor høst og i vinter, slik som dette. Så nå på våren var han kurert, og gikk fint på bare tråd uten strøm.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  12:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Anita&Svarten: Hehe! Er nok ikke det at de VIL ut, men det er snakk om 2 stk. nykastrerte tullerusker med litt for mye energi. De løper rundt og liksom sånn plutselig 'oida, der tok vi med oss gjerdet... Næmen, vi er FRIII!'

Helle: De går med skikkelig tregjerde og strømtråd øverst nå, men de skal på sommerbeite, og der har vi ikke mulighet for å bruke tregjerde, dessverre. Har vurdert å sende den ene tilbake for å få i bytte en rolig oldis, men vet liksom ikke jeg..

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  12:51:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Helle: De går med skikkelig tregjerde og strømtråd øverst nå, men de skal på sommerbeite, og der har vi ikke mulighet for å bruke tregjerde, dessverre. Har vurdert å sende den ene tilbake for å få i bytte en rolig oldis, men vet liksom ikke jeg..

Opprinnelig postet av Mari^_^

Nei, jeg tenkte meg det, sommerbeite er jo ikke akkurat veldig lett å gjerde inn med plank nei... Bjerge var ute på egenhånd flere turer i fjor han, mens han stod på beite..

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  12:53:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, vi må nok regne med litt hestejakt.. Får prøve å sikre gjerdet så godt som mulig :)

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  16:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres hvertfall ut som skikkelig morsomme hester å se på;) hehe
Litt mindre morsomt for den som må ut for å fange de inn igjen:p
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  17:27:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Høres hvertfall ut som skikkelig morsomme hester å se på;) hehe
Litt mindre morsomt for den som må ut for å fange de inn igjen:p

Opprinnelig postet av Anita&Svarten

Hehe, ja! De er helt herlige når de løper rundt og skvetter gjennom gjerdet. Så står de der noen sekunder 'eyy, vi er frie jo', før de børner videre. Heldigvis er de lette å fange inn igjen. Men jeg må innrømme at jeg ofte holder meg for øynene når det raser som verst..

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.