hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Venne hesten til gress?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Venne hesten til gress?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  21:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver å forbrede meg til sommeren og sommerbeitet, der ponnien skal gå ute på beite hele døgnet.

Tenker nå på dete med å venne henne til gress..
Hjemme i sytalln er det ikke mye gress i paddocken hennes, men det er utenfor, så hun spiser det. Jeg har også mulighet for å gresse henne.

Så hvordan skal jeg venne henne til gresset..? Kan jeg gjøre det ved å gresse henne, isåfall hvor lenge om gangen, osv?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:10:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gress henne litt av gangen, kanskje en halvtimes tid. Du kan også plukke gress og gi henne om kvelden i stallen. Kanskje du kan lage en midlertidig innhegning der det er gress sånn at du kan gjøre andre ting mens hesten står og gresser.

Når jeg skulle venne hest til gress fikk kan stå i gresspaddock noen timer til dagen hvis det var mulig (hvis ikke mulig gresset jeg ham eller at han sto han bundet utenfor innen rekkevinne til gress), samt at han fikk litt gress til kvelds. Veldig viktig å ikke gi ubegrenset adgang til gresset hele dagen, da kan hesten få forfangenhet eller kolikk ;) Gradvis overgang er viktig.

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan også plukke gress og gi henne om kvelden i stallen
Opprinnelig postet av Eva V

NEI! Ikke gjør det! Gress som plukkes for hånd og gis til hesten gjærer seg i magen, absolutt en anbefaling å la være

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh.. har aldri hatt prblemer med plukket/klippet gress (ikke fra motordrevet gressklipper da!) som jeg har gitt til hest(ene) mine.. Men de skal ikke ha fra motorklipper el veldig finkuttet gress da dette kan være skadlig...
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  22:30:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NEI! Ikke gjør det! Gress som plukkes for hånd og gis til hesten gjærer seg i magen, absolutt en anbefaling å la være

For noe tull, gress som plukkes og gis rett til hesten er overhodet ikke farlig. Som picazzo sier, plengress fra motorklipper er ikke særlig bra, men å plukke noen favner gress og hive inn til hester er ikke farligere enn om hesten går ut og plukker det selv ;)

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 12/04/2006 :  22:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:

Ehhhhh........... Hvor har du det i fra?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:41:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er best å leie hestene ut og la dem gresse selv. Det er koselig, og de liker det (: I begynnelsen pleier det å være et kvarter, senere en halvtime eller så lenge man har tid eller lyst til å holde på. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:53:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi pleier å gå tur på gress - både mosjon og gresstilvenning i ett :P

Første tur ca. en halvtime, deretter øker vi fra dag til dag.

Hender seg at vi slår litt gress med ljå og gir det til pånnis.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:54:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
begynner med en 10 minutters jeg.
for sikkerhets skyld!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  01:21:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Ehhhhh........... Hvor har du det i fra?

Opprinnelig postet av Braastad

Det er vel slik at gress som har liggi en stund begynner å gjære, så klipper/slår man plenen hjemme en dag og tar med gresset dagen etter så er ikke dette det beste man gjør. Men det å gå ut, plukke litt gress og legge det inn i boksen til hesten tror jeg ingen tar skade av.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  03:29:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det gjelder bare om det er klippet med maskin.hånplukket er ikke skadelig
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  09:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvor lenge skal jeg holde på?
Altså hvor lenge jeg skal "komme opp til" tid ved å øke litt og litt (hvis noen skjønte det..?)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  11:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Begynn med å et kvarter hver dag i ei uke, feks. Og øk så til en halvtime hver dag ei uke osv. Jeg er sannsynligvis overforsiktig, men vil ikke at elsklingen min skal bli syk..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  11:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville vendt den til det gradhvis, slik de andre sier her. Og jeg ville brukt MINST en uke! Har hatt hest som har fått kollikk av å komme ut på gress før den var "tilvendt", og det er ikke noe jeg anbefaler. Jeg ville fortrinnshvis latt den stå å gresse fremfor å "plukke" gress til den. Hørt ett eller annet sted at det ikke bare er gresset i seg selv som kan være farlig, men også det å gå å spise hele tiden som ofte er uvandt for de fleste hester idag. Jeg ville trappet opp til noen flere timer før jeg slapp den for godt.

Tidlig på sommeren er jo også gresset "kraftigst", så man bør være forsiktig. I år skal hesten min stå på skogsbeite med mindre gress tidlig på sommeren, slik at gresset på beitet ikke er fult så kraftig når han slippes ut på beite.

Tone og Engvinn
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  12:24:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det gjelder bare om det er klippet med maskin.hånplukket er ikke skadelig

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Gresset gjærer jo om du plukker det for hånd også?
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  12:31:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ikke på samme måte,men alikevel skal man være forsiktig.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.