hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - har hoppa jeg har på for kverke??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 har hoppa jeg har på for kverke??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hoppa jeg har på for har et sår (stikk?) mellom kjevene .
Har hatt dyrlege men han visste ikke hva det var (han sa det kunne være kverke).. Skal få ei heste"lege" til å komme snart..

lurer på om det kan være kverke, men tviler stort!

tror hun har hatt såre i 1 mnd., det begynnte med en liten rar klump på noen mm. fikk eieren til å se på, hun sa at det ikke var noe å bry seg om, at det var en fettklump eller noe sånnt.
så da har ikke vi brydd oss noe om det, helt til 1 uke siden, da var det en stor klump på noen cm. den var vansklig å se, pga. mye pels. vi klippet bort pelsen mellom kjevene å fikk se an stor ekkel klump med et bittelite sår på, så sprayet vi med jodd. to dager senere sluttet vi med det fordi pelsen var borte å det var et gult bellegg som dekket hele kulen (verk).

men jeg tengte å spørre hva dere tror?!

som kanskje dere vet er kverke smittsomt.

har ei hoppe til på for, hun har ikke noe! naboen sine hester, har ikke!
hester litt lengere borte, har ikke!

hun er stressa som før, ser ikke syk ut, hoster ikke og snørra "henger" ikke!

Never give up on the things that make you smile!

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
få dyrlegen ut igjen.. litt fort kanskje?? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  20:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
sa dyrlegen at det kunne være kverke også ikke noe mer?
hvis veterinæren ikke visste hva det var men trodde det kanskje kunne være kverke ville jeg straks tilkalt en annen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  21:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Forer du med havre?!
Kan være det som gjør det også..

Ene hoppa på stallen har også noe lignende klumper mellom kjevene.. Dette er ikke kverke, og det er ikke noe verk i det.. Er liksom bare der.. Kan pilles av.. Det kommer av at hun reagerer på havren.. (Soppen)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com

Redigert av - Leikas den 11/04/2006 21:07:07 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  00:35:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en vet sier "kanskje kverke" og så drar sin vei igjen, er det grunn til alarm!
Kverke er en alvorlig sykdom, særlig på denne tiden da føllene er på vei.
Ved kverke skal stallen isoleres og alle tiltak settes iverk med smittehindring.
Vil sette store spørsmål ved denne vet'en.

Sitter "klumpen" mellom kjevene under? Da kan det være et insektstikk også, f.eks. brems/klegg.
For der kommer ikke hesten til med kløing osv.

Forhåpentlig er det ikke noe alvorlig - men altså KVERKE - det er alvorlig!

Få tak i en annen vet!

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  09:54:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
forplanen min på Herkula:

1/2 kg bygg
1/4 kg champion komplett
1/4 kg champion oppdrett
75 g multitilskudd
7 kg høy (delt på i 3 måltid)
til gang til friskt vann og saltstein hele tiden

hun går på utestall (velger om hun vil være inne eller ute) hele døgnet, ser at hun vil være ute! (islandshoppe).

at hesten er syk er det første tegn på at hun har kverke. i går hvar jeg på ridetur, hun var veldig hyper (hun har hele tiden vært stressa, selv om jeg rir henne nesten hver dag). så hun er ikke syk! hun hoster ikke, ikke noe snørr.

dyrlegen så ut til å være litt redd henne. så nå har hun får hun penselin.

det som er dumt er at hestedyrlegene her omkring har startet heste klinikk lengere borte (hesteklinikker tar bare i mot hester, de drar ikke rundt for å se på hester). så om de bare hører at det mulig er tegn for kverke kan ikke hesten på klinikken fordi det er smittsomt... men jeg TVILER SÅ STERKT PÅ AT DET ER KVERKE. etter som hun kunne ha hatt det i nesten 1 mnd. før vi oppdager denne kulen, mange andre hester bare noen meter lengere borte og den andre hoppa jeg har på for, at de ikke hadde blidt smittet for noen uker siden (hvis hun fikk det for 1 mnd. siden).

Hvis hesten din har kverke blir den jo syk, begynner og hoste osv. etter hvert for den blemmer, men siden hoppa mi har et stikk sår på blemmen, og stikk sår før hun fikk blemmen. er det ikke kverke, tror ikke jeg i hvertfall. men kanskje et stikk sår eller lignende. at det har blidt bettent...
dyrlege mat tilsynet (som jeg kaller det) var her å, hun skulle ta noen prøver av bakteriene. men hun brydde seg ikke noe mer om den kulen, hun mente ikke noe hva det kunne være..

i dag skal jeg få dyrlegen her igjen, den samme som i går. så vi for ser hvordan det går, og hva han mener om det..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  18:43:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
i dag var dyrlegen her, han ga henne penselin..
han mente ikke noe mer...

i går visste han ikke hva det var (ikke hestedyrlage), derfor ringte han til ei som jobber på hesteklinikk, men hun syntes det hørte ut som kverke...
men hun kunne ikke si at det var kverke pga. hun hadde ikke sett det..
sånn er det at alle her er usikker..
men nå går hun på penselin, hun har 3 doser/sprøyter igjen.

bare skriv flere meninger!!!!!!
trenger litt mer hjelp og tips tror jeg

lucky june

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  18:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
får hun pencilin for noe de ikke er sikre på hva er??
kan høres ut som det du trenger er en ny veterinær spør du meg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  19:12:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
ja, jeg tror ikke jeg har funnet riktig vetrinær... (han er vist flink på kuer..)

men tror ikke de andre er så mye bedre.
alle de som er "expert" på hest her omkring jobber på hesteklinikk, da drar de ikke rundt for å se på hester, men får hester inn dit, men siden det "høres" ut som det kan være kverke, tar de ikke sjansen på å bre smitten (hvis det er)

men synes det er kjempe dumt de ikke kan komme å se 1 eller 2 ganger for å si hva det er helt sikkert, enn å si: det kan være .. eller er det bare ...

vi får resultatet på bakterie prøven etter påske.
synes eggentli det er forlenge å vente, etter som det er mange andre hester rundt her, med tanke på at de også kan bli smittet..

Flokus

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  19:13:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
du trenger er en ny veterinær spør du meg.

Opprinnelig postet av lucky june

Kunne ikke sagt det bedre selv ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  20:52:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
forplanen min på Herkula:

1/2 kg bygg
1/4 kg champion komplett
1/4 kg champion oppdrett
75 g multitilskudd
7 kg høy (delt på i 3 måltid)
til gang til friskt vann og saltstein hele tiden

Kopi av melding:
Navn: Herkula, Uttales: Hærrkulla
Alder: 10 eller 36 år i hæste år

OT, men likevel: Hvorfor gir du henne oppdrett?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:08:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hun har lett for å bli tynn, komplett er fetende! bygg er også fetende!

jalla

Skrevet - 12/04/2006 :  23:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom dette hadde vært kverke, så hadde nok hesten din blitt veldig dårlig før de byllene kommer. slik jeg forstod dette så er det et sår? Ved kverke er det -byller-, skikkelige byller som blir store og harde som egg før de sprekker. Sprekker de ikke må de skjæres opp. Allmenntilstanden på hesten er da dårlig, høy feber, opphovnet i ansikt og svelg. Hesten min hadde et alvorlig tilfelle av kverke våren 2004, og ut i fra dine opplysninger her synes jeg ikke det høres ut som kverke. Sikkert bare et vanlig sår, sår kan jo dukke opp på de underligste steder Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:40:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hei.. hørest ut som at du har en typisk "bonde" dyrlege! har selv erfaringer med de.. løsningen blir altfor ofte antibiotika. for litt siden hadde hesten min tråkket seg bakpå hovballene, ganske stygt. fikk dyrlegene har til å kikke på ho, de ga ho antibiotika.. tiden gikk og det ble ikke bedre, det bygget seg opp daukjøtt på såret (noe jeg ikke viste da) og hun fikk bare mere antibiotika av dyrlegene her. men heldigvis skulle jeg til kr.sand og tok m hesten. fikk dyrlenge der til å kikke på ho og de skjærte av masse kjøtt og jeg fikk masse til å rense det med og bandasjere det. hadde ikke jeg vært der hadde hesten min fortsatt hatt sår og vært halt.. så ikke stol for mye på disse bonde dyrlegene.. de er veldig ofte spessialisert på smådyr eller kuer\sauer, og det er stor forskjell fra hest.

Foresten, jeg syns det bare hørest ut som ett stikk ell no lignende.. har de kverke hovner nymfekjertlene opp, de snørrer og blir slappe. det er hvertfall det vansligste tegnet på kverke.. hatt noen tilfeller av d rundt her.. men ville hørt m en annen dyrlege for å være sikker=) lykke til!

mvh ronja&connie
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:41:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
unnskyld at jeg sier det,men han dyrlegen virket ikke særlig særiøs om han sa at det kan være kverke.vanligvis ved en liten mistanke om dette er det jo full alarm!!
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  00:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å gi pennicillin uten "grunn" er vel noe uproft...?
Forøvrig høres det - heldigvis - ikke ut som det er kverke din hest har. Da ville du hatt en meget sjuk hest, og du ville merket det tydelig.

Heller til teorien om et insektstikk. Så kan det være en helt vanlig "kvise", forårsaket av en betent hårsekk. Alle som er/har vært tenåringer "vet" at århundres kvise kommer midt på nesa dagen før en fest......

Et annen årsak kan være tannproblemer - og DET må du få sjekket, for en tannrotbetennelse er ingen spøk. Men da hadde nok hesten vist adskillige symptomer.

Så kan den ha stukket seg på en spiss kvist akkurat under der. Det kans skje hvis det er beitende elg i området (som er på beitet om natta) og som kutter småkvist så de blir knivskarpe.
Har sett flere tilfeller der hester har stukket seg på "elge-kvister".

Blir en smule sjokkert over at "hestedoktorer" ikke drar ut for å se til syke hester!!
Sitter med beina på bordet på en "klinikk" til eier med sikkert mye besvær har fått fraktet hesten TIL dem!
En GOD veterinær reiser TIL en syk hest! Basta!!!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.