hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - har hoppa jeg har på for kverke??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 har hoppa jeg har på for kverke??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  10:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å gi pennicillin uten "grunn" er vel noe uproft...?
Forøvrig høres det - heldigvis - ikke ut som det er kverke din hest har. Da ville du hatt en meget sjuk hest, og du ville merket det tydelig.
enig, lite snannsynlig

Heller til teorien om et insektstikk. Så kan det være en helt vanlig "kvise", forårsaket av en betent hårsekk. Alle som er/har vært tenåringer "vet" at århundres kvise kommer midt på nesa dagen før en fest......det kan det være..

Et annen årsak kan være tannproblemer - og DET må du få sjekket, for en tannrotbetennelse er ingen spøk. Men da hadde nok hesten vist adskillige symptomer.
hun spiser det hun trenger, tror ikke det er det hun plages med..

Så kan den ha stukket seg på en spiss kvist akkurat under der. Det kans skje hvis det er beitende elg i området (som er på beitet om natta) og som kutter småkvist så de blir knivskarpe.
Har sett flere tilfeller der hester har stukket seg på "elge-kvister".
hestene går i hagen..så tror ikke det er så veldig mange elger her..

Blir en smule sjokkert over at "hestedoktorer" ikke drar ut for å se til syke hester!!
Sitter med beina på bordet på en "klinikk" til eier med sikkert mye besvær har fått fraktet hesten TIL dem!
En GOD veterinær reiser TIL en syk hest! Basta!!!!!
synes de skal dra seg ut, ihvertfall hvis det kan være kverke som er alvårlig

Opprinnelig postet av T. Boysen

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  10:25:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
det kan jo være insektstikk, for få hester klarer å klø seg der...

Fröya

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  11:00:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Er vell ikke så mye insekter som stikker på denne tiden av året? Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  12:49:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
nei, det var nettopp det, men det kunne jo kanskje ha vært dær siden høst? vansklig å si!

men hun som eier hoppa, har jo rudt 30 hester som går på samme beite. Herkula kunne jo ha blitt sparket?- før hun kom til meg, jeg har aldri sett Vena og Herkula sparke etter hverandre..
det kan jo være, litt rar plass og bli truffet men...

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:37:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
forplanen min på Herkula:

1/2 kg bygg
1/4 kg champion komplett
1/4 kg champion oppdrett
75 g multitilskudd
7 kg høy (delt på i 3 måltid)
til gang til friskt vann og saltstein hele tiden

Kopi av melding:
Navn: Herkula, Uttales: Hærrkulla
Alder: 10 eller 36 år i hæste år

OT, men likevel: Hvorfor gir du henne oppdrett?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Kopi av melding:
hun har lett for å bli tynn, komplett er fetende! bygg er også fetende!

Opprinnelig postet av Karentuppah

At bygg er fetende vet jeg, men hvorfor gir du champion oppdrett som er beregnet på føll, ungester og drektige hopper?

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 13/04/2006 22:41:32 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:58:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
fikk tips om at det var det rette fôret for henne nå!

den kulen ser ut til å være mindre nå

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  15:13:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Men hvorfor?

Nyskjerrig, nyskjerrig...

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  19:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
det er fetende + at det er biligere enn bygg, derfor.. hun er ikke derktig og hun er i sin beste alder

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  19:39:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
sorry, ullsokken, skrev feil på det første sprørsmålet ditt. det står komplett, jeg mener oppdrett... sånn var det, skjønner du mere nå?

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  22:41:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Igrunn ikke, men så jeg da litt blond..
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  11:59:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Proteinoverskudd kan gi byller. Det fôret du bruker inneholder jo mye proteiner. Har du analyse på høyet? Islandshester er jo ekstremt nøysomme. Er høyet H1 klasse, kan det bli i meste laget uansett og å kombinere det med oppdrett kan gi problemer. Jeg ville gått over til et annet fôr eks. Komplett. Det finnes også mange andre merker som har fôr som er proteinredusert. Kan anbefale Eggersmann Struktur Equichamp. Fungerer meget godt på islandshester, men også på andre. Hestene blir i fint hold, får nydelig pels og høver. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  19:51:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
dat er kanskje noen dager sider jeg gikk over til komplett (ikke oppdrett) gir de også litt mindre kraftfôr. 1/2 kg bygg, ca. 1/3 kg komplett.

nå får hestene noen som jeg kaller: hestesilo, det er silo med annen syre som er laget for hest.
da spiser hestene etter appetitt, dvs. de spiser så mye de vil og når de vil
(fôret er ikke så kraftig) det er selvfølgelig begrenset (ca. 2 stapp fulle trilleborlass på ett døgn)..

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
da har jeg gitt alle sprøytene Herkula skulle ha

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  23:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVIS det er et insektstikk, så er det et gammelt et, selvfølgelig.
F.eks. brems og klegg legger jo egg i huden til hesten, og egg og larver utvikler seg der.
Ikke sjelden blir stikkstedet infisert, så det blir en "kvise".

Ikke rart hester er livredde for brems og klegg - skikkelige eklinger!
(En av teoriene med Brkisdalsulykken, var at en hest ble skremt av en klegg....)
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  17:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
ja, da har vi fått svar på prøvene!- Herkula hadde ikke kverke
de fant ingen bakterier

takk for tips

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.