hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har du grønt kort?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Har du grønt kort?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lino

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  00:03:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
<klipp>

Kan man ta grønt kort hos en annen klubb enn man er medlem i? Så slipper vår klubb å arrangere kurs for bare 3-4 stykker..?

Opprinnelig postet av lino

Jepp, det kan du. Vet at Hordaland Rytterkrets ofte arrangerer KR1-kurs. Sjekk terminlista, så ser du når neste er. Ser dessverre ut til at forrige akuratt har vært, og det ikke er noe nytt før i september.

Opprinnelig postet av spoff

Om det er lenge til gjør ingenting, hvis jeg må ri godkjent LC (?) med hesten min tar det jo litt tid før jeg kan gjøre det uansett.
Vet faktisk ikke kravene, jeg..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  00:32:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke fått summet meg til å ta noe sånt enda jeg *treg* Har startet bare klubbstevner likevel så..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  08:26:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Om det er lenge til gjør ingenting, hvis jeg må ri godkjent LC (?) med hesten min tar det jo litt tid før jeg kan gjøre det uansett.
Vet faktisk ikke kravene, jeg..

Opprinnelig postet av lino

Når det gjelder den praktiske ridedelen av grønt kort er det ikke krav til å ri godkjent LC. Du skal vise at du behersker hestens tre gangarter, og at det er sikkerhetsmessig forsvarlig å slippe deg ut på et stevne. Man legger bare opp rideprøven med et dressurprogram for å ha et opplegg for hvordan man kan vise nettopp dette. Så man kan fint ri til underkjent, men likevel få godkjent grønt kort.

En annen sak er selvfølgelig om man har tenkt seg ut før man tror man har noenlunde kontroll på hesten til å ri en godkjent LC. Men jeg synes heller man skal ta grønt kort så raskt som mulig, så er grønt kort klart til den dagen man faktisk trenger det. Jeg vet om alt for mange som har vært hindret i å starte når de gjerne skulle det, fordi de ikke har vært litt strategiske med å ta grønt kort før de faktisk trenger det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:12:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
spoff: Jeg har alltid trodd at du må ri godkjent LC, men så det er ikke sånn.
Nei, nå må jeg finne ut når neste grønt kort kurs er her i byen. (var jo nettopp på Vaadan :S)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:27:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hæ? Må man bare vise at man beherkser hesten?? Jeg skulle ta grønt kort kurs for en tid tilbake, men klarte ikke kortet fordi jeg ikke red helt godkjent LC... Står bl.a. på dommerkortet mitt: "Rolig og positiv rytter som beherkser alle gangearter. Småfeil i programmet trekker ned". Jeg red feil mange ganger, og hesten var litt løpsk. Jeg fikk dermed ikke godkjent program, noe som gjorde at jeg ikke fikk kortet. Hm..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  11:37:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
De var ikke så strenge på sist grønt kort her i Trondheim ihvertfall, mange red feil flere ganger, og hadde ikke fått over 50% dersom det hadde vært konkurranse, men alle fikk godkjent program, og dermed grønt kort:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  12:07:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte ri godkjent på LC og at de måtte arrangere klubbstevne for at jeg kunne gjøre det. Men hvis ikke det stemmer, hvordan gjør man det da? Hvem skal godkjenne ridningen min?
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  19:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Reglementet er noe man må godta, og ikke mene så mye om. Det er satt for å rettferdiggjøre, og er også tildels basert på tradisjon, men med hestens ve og vel i fokus, samt sikkerhet til hest og rytter. Når det gjelder nesereimer rister jeg på hode over de som er så oppgitte over det. Det eneste som sies om hvordan nesereimsa skal festes er at den ikke skal festes så hardt at det gjør vondt for hesten. Hva er i veien med å ha en nesereim, slakk og til pynt, uten noen funksjon?

Ang. reglementet: det kan man vel strengt tatt mene hva man vil om og også ha lov til å uttale seg om? Hvorvidt man har noe fornuftig å mene om det er kanskje en annen sak, men såvidt meg bekjent er fremgang og positive forandringer et resultat av at noen har hatt meninger.

Ang. nesereim: enkelte kan vel driste seg til å riste på hodet tilbake?
Bruker man en stram nesereim fordi hesten gaper har man kanskje et problem man burde overkomme, ergo: hva skal man egentlig med denne nesereimen, er den til pynt eller er det kun tradisjon?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  19:47:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte ri godkjent på LC og at de måtte arrangere klubbstevne for at jeg kunne gjøre det

Høres veldig kluderte ut. Det jeg har hørt er at hvis man rir fast for instruktør er det nok at hun eller han skriver under for vise til at rytter har ridekunnskaper. Og har man ridd godkjent LC på et klubbstevne er dette også nok for å bevise ridekunnskaper.

Kopi av melding:
ergo: hva skal man egentlig med denne nesereimen, er den til pynt eller er det kun tradisjon?

Hva skal man egentlig med hvit ridebukse og svarte ridestøvler og ridejakke? Dette er også mest tradisjon og pynt på stevne (man rir jo ikke sånn til vanlig), så hvorfor ikke ha på neserem til pynt på stevner? ;)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  20:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såvidt meg bekjent har ikke hvite ridebukser etc. noen effekt what so ever på hesten
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:00:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det har vel ikke en løs neserem heller? Ser at det er flere med blant annet islandshest som rir uten pannerem/hakerem, så disse er ikke alltid nødvendig, men man kan vel bruke de løst for pynt for det? Enig med spoff, hva er problemet med det, det er vel bare å godta som en regel som alle må forholde seg til? Det er ikke nødvendig med neserem for å ri hesten skikkelig akkurat som det ikke er nødvendig med hvite ridebukser for å ri hesten skikkelig, det var i den sammenhengen jeg sammenlignte.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke nødvendig med neserem for å ri hesten skikkelig

Nettopp derfor jeg satt spørsmålstegn ved nødvendigheten ved dette:
Tradisjon/ pynt?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  21:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grønt kort: Ja, tok KR I på Melsom hesten 2004. Også tok jeg sikkerhetskurs og rideknappen grad V på Grorud Gård i starten av april for et år siden cirka. Så er hvert fall det i orden hvis jeg faktisk kommer til å løse lisens en gang.. tviler på det skjer med det første, men det vil tiden vise Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  21:58:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg rir jo ikke fast for instruktør heller, har ei på stallen som kan instuere litt, men aner ikke om det er nok. Må snakke med henne om det i så fall.
Synes det virker som disse reglene er litt diffuse - står det noe sted på NRYF sin hjemmeside hva som kreves for grønt kort?

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  22:56:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har ikke grønt kort, eller noen rideknapper :S Høres så skummelt ut å ta det
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.