hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket bitt skal jeg bruke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket bitt skal jeg bruke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  13:24:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Har du egentlig væårt borti en hest som stikker, og som er så og si klin umulig å stoppe??? Jeg kan love deg at å be hesten ta tre små volter hver gang den blir stiv i trynet er effektivt... Og det er noe helt annet når hesten stikker langs en hovedvei enn å være stresset inne på en trygg ridebane! Har hatt et par sånne hester, og det fungerer veldig godt! Men for all del... jeg er jo ingen lur rytter sant Spoff???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  13:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stormy: Ja det har jeg.

Vi hadde et flott galoppjorde på hytta der jeg jobbet, hvor vi pleide å galoppere. Det tok ikke lang tid før hestene stakk på det jordet hver gang vi var der (jordet jeg har fortalt om i barbakkdebatten). Etterhvert rei vi over jordet flere ganger i både skritt og trav, og forlot flere ganger jordet uten en eneste galopp. Ja, det hjalp.

Rir du flere hester sammen er det ofte ikke mulig å ri inn på volter.

Jeg skal ærlig innrømme at det er mange år siden jeg sist satt på en hest som stakk. Mye av grunnen er at jeg har ridd på en slik måte at jeg ikke oppfordrer hesten å stikke. Det betyr ikke at jeg ikke har galoppert på tur. Tvert om.. Jeg har også ridd turer hvor jeg har valgt å slippe hesten i galopp, dersom det har gjaldt en hest som jeg vet jeg er sjef over, og kan stoppe (har valgt å gjøre dette mest alene på tur, da det er mye enklere uten andre hester som evnt stikker). Hadde det vært en hest jeg ikke hadde klart å mestre i galopp, hadde jeg aldri galoppert hesten på tur.

--
spoff

Redigert av spoff den 14/09/2003 13:43:20
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/09/2003 :  14:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med volter har jeg egentlig ikke prøvd. Jeg har igrunnen svært sjelden vært oppe i situasjonen hvor hesten stikker. Det har skjedd en gang, og da stakk hesten over et jorde på 100 meter og opp til de andre hestene, og stoppet hos dem, så det var egentlig veldig lite dramatisk.

Men grunnen til at jeg sjelden har vært i den situasjonen, tror jeg er måten jeg rir på. Jeg rir faktisk ikke i galopp på en hest hvis jeg tror den kan komme til å stikke. Det er nemlig ganske uansvarlig etter min mening. Jeg rir faktisk ikke i trav en gang, hvis jeg tror at den kan finne på å stikke fra trav. Jeg unngår dessuten å ri sammen med hester jeg vet stikker, eller ryttere som raser av gårde i ukontrollert tempo.

Her er vi inne på noen som er veldig grunnleggende når det gjelder hester. Hester skjønner ikke automatisk alt vi mennesker forventer at de skal kunne. Noen hester skjønner ikke av seg selv at de skal gå rolig på tur, selv i trav og galopp. Særlig gjelder dette ofte, men ikke alltid, eks-løpehester. Da må vi som ryttere LÆRE hesten at den skal gå rolig. Å lære hesten noe, er ikke det samme som å tvinge den til å gjøre noe. Læring foregår et skritt av gangen, ved repetisjon, inntil hesten har forstått det ene skrittet. Først da går man videre til neste skritt.

Skritt en for turridning, er å skritte rolig, samt å ikke begynne å løpe av seg selv, selv om den blir redd. Jeg går aldri videre til skritt to, før hesten gjør dette. (Nå kan man selvfølgelig ha garanti for at hesten ikke blir veldig redd og løper av den grunn, men det skal være et unntakstilfelle som ikke skal skje utenom i ekstreme situasjoner.)

Skritt to er trave rolig. Først når hesten traver rolig, og stopper når vi ber den om det, kan man øke tempoet i trav. Det å stoppe når man ber den om det, er også en ting som må læres.

Først når hesten kan skritte, trave, stoppe kontrollert, kommer galoppen. Da skal hesten lære å galoppere rolig, og den skal lære å gjøre overganger til trav, skritt og holdt uten å protestere.

Hvis man ikke kan ri på tur uten å risikere at hesten løper ut, så skal man etter min mening ikke ri på tur. Så enkelt er det. Man kan selvfølgelig aldri ha noen garanti, men hvis man opplever at hesten stadig stikker på tur, så er den hesten og den rytteren ikke klar for å ri på tur.

Hvordan er dette relatert til temaet, nemlig bitt? Jo, mitt poeng er altså at læring ikke er det samme som tvang. En skrittvis tilnærming til å lære hesten å gå rolig på tur, er ikke det det samme som å slenge på et sterkt bitt, som er tvang. Jeg sier ikke at det alltid er galt å bruke et sterkere bitt på tur. I noen tilfeller kan det være greit som en ekstra sikkerhet. Men hvis man opplever at det er den eneste måten å stoppe hesten på, og det ETTER at den har løpt ut, så er det noe galt fatt. Da har man allerede gått over grensen for hva man selv og hesten er klar for å gjøre.

Redigert av eligj den 14/09/2003 14:03:47
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  12:16:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hei
Har akkurat vært på et bitt tilpasningskurs(natural horsemanship kurs) og fikk endel råd angående hvilket bitt man bør bruke,som kan kanskje være til hjelp;
For det første er pessoabitt noe av det verste du kan putte i hestens munn, ikke fordi det er veldig skarpt, men det klyper veldig, og ikke bare i munnen, men også oppover kinnet til hesten.
For det andre skal man (faktisk) bruke så tynt bitt som mulig (mange vil protestere her), men tenk på hvordan hesten ser ut i munnen; "hulrommet" hvor bittet ligger er svært smalt (blir smalere med alderen), og de fleste hester synes derfor det er ubehagelig med tykke bitt, men selvsagt må også rytterens hånd være myk (noe den uansett ALLTID skal være). Ble anbefalt å bruke Muler-bitt, da disse er tynne og har svært stor reguleringsfrihet.
Men det viktigste av alt er at hesten trives med bittet, jeg har prøvd alle slags bitt på min hest, og har endt opp med et middels tykt 3-delt trinsebitt!
Dette er noe av det jeg ble fortalt på kurset, sikkert ikke alle som er enig, men jeg syntes det virket logisk, men selvsagt kommer alt an på hesten, det er tross alt den som skal ha de greiene i munnen
Men når det gjelder islandshesten din, ville jeg først lære den å gi etter for trykk i munnen (så lite som nødvendig), lær den å rygge for en hest som kan rygge er en hest som kan stoppe, og dette gjør du IKKE ved å hale og dra i tøylene, du tar i tøylene til du får en reaksjon fra hesten, samme hva det er bare den reagerer på trykket, så venter du til den finner ut hva du ber den om, i starten kan det være lurt å ha noen på bakken som samtidig ber den gå bakover.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 28/09/2003 :  23:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker de ett eller to sett tøyler når du rir med tysk gag (pessoa)?
Mitt råd ville være å bruke to sett,ett festet i ringen der trinsen er festet og ett sett i den nederste ringen.Ri han som om du rir med kandar.Bruk trinsetøylen som vanlig trinse,hvis han stikker,løfter du bittet forsiktig i hestens munn med nedeste tøyle.Det vil stimulere han til å løfte hodet,da unngår du at han senker hodet,tar tøylen og stikker.Men uansett hva du gjør så ikke heng og dra i tøylene,det vil bare gjøre han hardere i munnen.Han vil få vondt og reagere med å prøve å løpe fra smerten.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  18:46:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har egentlig et spørsmål som passer å stille her i denne debatten:
Helfòr hesten min er x-traver og da ofte ganske stressa. Hun har fått en uvane som et utrolig irriterene. Hun drar tøylene ut av hendene mine og jeg mister helt balansjen. Hun er egentlig ikke så hard å holde igjen men når hun drar er det klin umulig. Jeg har prøvd å ri henne på så løse tøyler som mulig, siden da drar hun mindre. Hun gjør det selig når vi skal hoppe og er på tur. Det virker som om hun blir så ivri at hun ikke gidder å løpe sakte...

Jeg rir henne på vanelig trinse bitt, men lurer på om jeg kanskje skal bytte... Noen som har noen forslag?

MVH Camilla

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  23:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis hun går bra på det bittet så synes jeg du skal fortsette med det... noen hester drar hodet ned for å få mer tøyler (hesten min gjør det når hun blir lei av banen), og når rytteren faller framover eller mister tøylene så lærer hesten seg at det var en effektiv måte å får mer tøyler på. da skal du gi etter, men ikke gi mer tøyler. når hun tar opp hodet igjen så skal du klemme med sjenklene, eller gjøre noe annet, slik at hesten lærer seg at når hun gjør det så må hun anstrenge seg mer... det er iallefall det jeg har lært...

hvis hun er stresset så kan du godt gi mer tøyler, særlig fordi det er traver. de har jo lært at de skal løpe når du henger i munnen demmes. da må du roe ned med stemme og sete, og ta små, men bestemte, tak i tøylene. hvis du har mulighet så kan du trene mer dressur på bane, det pleier å hjelpe. hesten min er også slik, det som hjelper til henne er å sitte tilbake, ta MANGE halvparader og prate rolig...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2003 :  00:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!Kaja88.

Det kan være mange grunner til at hesten gjør dette.Men er du sikker på at den ikke har vondt noe sted og bittet er riktig tilpasset, samt at hånden din er myk og rettferdig, kan du "sparke" den løs fra bittet som vi kaller det..

Du gjør følgende; Kjenner du hesten "pønsker på" og ta tak i bittet og dra tøylene unna,vri sporene i siden på den og hold støtten konstant på tøylene slik at du ikke "mister" hesten.Så fort du merker hesten slipper taket, tar du vekk sjenklene og slipper samtidig presset i tøylene!Her er timing UTROLIG viktig, ellers blir alt galt.det er også viktig at du ikke slipper opp presset med sjenklene før du er 100% sikker på at hesten har sluppet sitt tak.

Like viktig er det at du bruker sjenklene og tøyletaket samtidig.Dette blir som en kraftig halv/helparade, alt ettersom hvor mye ned i tempo du må før hesten slipper opp for presset.

Timer du dette riktig, vil hesten fort lære seg at dette ikke var særlig behagelig, i tilegg blir den jo mer lydig og lettridd.Dette krever selvfølgelig en god porsjon følsomhet og timing hos ryttern, men dette er den raskeste og mest "humane" metoden.Ikkeno røsk og riv og alt du forlanger er ;gi etter for press..Lærer du hesten dette kan du ri den på sytråd i munnen etter kort tid,da ris den nemlig gjenom sjenklene og ikke kun bittet..Lykke til!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  08:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Takk for svar

kristy: Hun er veldig flink når jeg trener dressur, men med engan det står et hinder på banen eller er på tur med grusveier og "løpeveier" drar hun... Det er sååå gøy vettu ;)

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  11:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjenner igjen den du...... et par hester jeg har ridd var slik, de sprang i hundreogh****** når de så et hinder... da er dt bare å trene da, ta hundrevis av volter til hun er rolig, da kan du komme på hinderet..... tidskrevende, men det gir resultater

lykke til da

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:08:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
liker ikke helt det med å alltid skulle kjøre hesten inn på volte når den stikker (og ingen her kan komme å si at de rir hesten på volte, for en hest som stikker er ikke såpass ridbar når den stikker)

mange hester (iallefall islendingene) er litt skrudde oppe i de små hodene sine, og skarpe bitt kan være grunn nok til at en hest stikker... prøv med et vanlig tre delt bitt, eller et tredelt kk sprenger bitt (de som er litt vridd), men husk at midtdelen skal være rund, IKKE plate. Veldig mange hester reagerer utrolig bra på dette :)

i tilleg bør få ridd dressur, lær hesten å svare + grunnleggende lydighet. Her er det viktig at du rir med sete og lite tøyle, sinnsykt effektivt. Funker på ALLE islendingene jeg har ridd

Ønsker deg lykke til :)

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:38:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du refererte til mitt svar til kaia1988, så mente jeg ikke at hun skulle rive hesten inn på 5-meters volter, men ri fine store volter som hesten kan trave/galloppere i jevn gange, og så "flytte volten" så hinderet kommer naturlig inn på det... men er enig i at å vri hester som stikker inn på volter ikke hjelper, da får man prøve noe annet. mange hester (inkl. min) bli bare mer stresset av det...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/10/2003 :  23:48:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig ofte når hester stikker, har man faktisk ikke mulighet til å snu hesten inn på en volte. For eksempel på veier, enten det er bilveier eller skogsveier/stier. Derfor funker ikke alltid dette så veldig bra. På bane blir det selvfølgelig en annen sak.

Som sagt mener jeg at løsningen ligger et helt annet sted, nemlig å ikke ri hesten over det tempoet man kan kontrollere.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  00:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva om det ikke finnes noen bane i mils omkrets og hesten stikker i skritt? det var situasjonen med meg og fjordingen jeg hadde. kunne ikke levere den tilbake heller, da hadde hun ikke blitt brukt, og det unner jeg ikke henne. så potensiale i henne skjønner du, og nå kommer det tydelig fram. den stakkars hesten som nå er en fin barne hest, trygg turkamerat og noenlunde fin banehest, hvis du er bestemt nok... om jeg hadde gitt opp i vinter så hadde hun bare stått og blitt ødelagt... den eneste løsningen jeg hadde var å sette på et sterkere bitt og trene. nå er hun mye bedre

jeg sier ikke at folk bare skal sette på et sterkere bitt og være fornøyd med det, men hvis du ikke har noe mulighet til bane og hesten stikker i skritt så står du jo der da... men: du er nødt til å være innstillt på å jobbe, og du være veldig forsiktig!!! det er veldig viktig, ellers så ender du opp med å ødelegge munnen til hesten.

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  00:56:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
var ikke ment som personlig hets.. bare det at veldig mange sier det som løsningen for å stoppe en hest som har stukket.. har prøvd det neon ganger (før jeg kom dit jeg er idag som rytter) hesten snørra verre begge gangene... Stikker en hest nå, tar jeg det helt rolig bruker heller 10 meter ekstra på å stoppe. ikke heng og man er alngt på vei.

Den dagen man klarer å bruke sete riktig, er MANGE problemer løst, er overlykkelig for at jeg endelig har lært meg å bruke sete fremfor tøyle

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.