hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket bitt skal jeg bruke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket bitt skal jeg bruke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2003 :  21:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Rir en islending som jeg nå rir med pessoa bitt.(utterste ring)
Men han hører nesten ikke noe på det han stikker hele tiden i full-galopp over og rundt hele banen men gar ikke og stoppe han uansett hvor myk og hvor mye du gir og tar eller noe.
Men er redd for og dra for hart for da kan jeg jo ødelegge følesene hans på det stedet!

Hva synes dere synes dere jeg skal fortsette med bittet eller bytte?
Hvis bytte , byte til hva?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2003 :  21:24:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å bytte bitt gjør som oftest bare vondt verre, og utsetter problemet som en dag blir større enn hva du har mulighet for å takle. Å bytte til sterkere og sterkere bitt etterhvert som hesten tar overhånd fungerer ikke i lengden. En dag finnes det ikke flere bitt.. Og du har et sinnsykt stort problem!

Prøv heller og finne ut hvorfor han stikker. Er det fordi du vanligvis slipper hesten på tur? Kapper du? Galopperer du på faste steder? Er all galoppen du har på tur "full fart"? Ofte er det endringer i disse rutinene som gjør at hesten blir mer kontrollerbar. Ikke hva som sitter i munnen, for det er hestens hode som heter den opp, og her du må lære hesten og roe seg ned.

--
spoff

Redigert av spoff den 09/09/2003 21:25:06
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 10/09/2003 :  00:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du bør få en god berider til å ri opp hesten din, så skal du se at problemet ditt er løst!
Slike problemer som du beskriver her bunner tilnærmet bestandig ut i dårlig grunnutdanning av hesten. Den er rett og slett ikke opplært til at tøylepress betyr stopp/gi etter, så hesten prøver heller å unngå presset ved å kjempe imot, noe som faktisk ligger i hestens natur.

Som oftest trengs det en erfaren, vettug person for å rette opp i slike problemer. Hvis du ikke har 'tilgang' på en god berider etc, og bestemmer deg for å hamle opp med problemet på egenhånd, så følger her en liten (svært kortfattet forklart) oppskrift som bestandig har fungert for meg:
Lær hesten at hver gang den gir etter for tøylene, så gir også du etter (det må du gjøre momentant - i nøyaktig samme øyeblikk som hesten viser den minste lille antydning til å tenke på å gi etter!)
Du må begynne fra bakken, ikke fra ryggen før hesten tydelig har skjønt, og at dere har repetert flere ganger, hva det vil si å stoppe på tøylesignal. Du skal ikke behøve mer press enn en 'ørliten lillefinger'.
Når hesten er 100% innforstått med hva som er forventet av den, kan du forsøke å sette deg opp. Tren kun overganger fra skritt til holdt. Om og om igjen.
Avanser etterhvert, men husk; skynd deg sakte!
Du må belage deg på at hele prosessen vil ta deg lang tid, men resultatene vil heller ikke utebli om du gjør det riktig.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2003 :  10:54:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Godt å høre at du ikke røsker og drar hvertfall! Vil råde deg til å bytte bitt. Pessoabitt gjør vondt for hesten når man har stramme tøyler, så det kan hende hesten har dårlige erfaringer med dette bittet. Jeg ville heller prøvd med et bitt som hadde vært mest mulig behagelig for hesten. Hesten min har mest sansen for et tynnt trinsebitt i sweet iron og kobber. Et tykt bitt er ikke nødvendigvis bedre for hesten enn et tynnt, så lenge "tullingen" som holder tøylene ikke sitter og røsker og drar. Høres ut som du er bevisst på være forsiktig med hestens munn, så velg gjerne et forholdsvis tynnt trinse bitt. Har hørt at enkelte islandshester trives med tre-delt bitt siden de har så liten munn.
Når hesten stikker avgårde så kan det være fordi den er redd smerte fra bittet. Virker ikke særlig gjennomtenkt, siden å løpe ut ofte medfører stramme tøyler og vond munn. Men hester har det ofte med å tro at løsningen på alle problemer har i verden er å stikke av i en helvetes fart... Hvis jeg var deg ville jeg forsatt å være forsiktig med hestens munn, og prøve å lære den å lystre bittet istedet for å blokkere helt og stikke. Frik beskriver godt hvordan du starter med den jobben.
Når hesten først raser omkring i full galopp, styr den i sirkler uten å være for brå, stryk den gjerne på halsen og snakk rolig og sitt oppreist og avbalansert. Når den roer tempoet en smule, gi den mye ros istedet for å bremse mer. Høres ut som om den er veldig redd og usikker, og da hjelper det på selvtilitten å få mye skryt for selv de enkleste ting

Redigert av Dagros den 10/09/2003 10:57:36
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/09/2003 :  10:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg vil på det sterkeste annbefale deg å følge rådet til spoff.Lykke til!!
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 11/09/2003 :  12:14:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
er aldri gøy å sitte på hester som bare ruser avgårde uten mål&mening. hesten min var også slik og jeg prøvde pessoabitt,det gjorde alt verre! han ble utrolig stressa og rømte hver gang jeg løftet handa for å ta i ham,så det måtte jeg bare kutte ut! nå går han på trinsebitt med tungefell og fungerer helt fantastisk!
jeg longerte ham med det nye bittet en periode,og da fant han fort ut at det eneste han oppnådde med å ruse avgåre slik var at han ble sliten..
Mvh.Mona

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  12:21:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hei!
er enig med spoff.. Du bør heller "gå litt tilbake i tid" og finne ut hvorfor han gjør som han gjør...
For all del, ikke bytt til et sterkere bitt vertfall, det vil gjøre alt værre!!!

Begynn fra bakken av, og lær hesten å stanse derfra før du prøver på ryggen. Tror frik kom med en grundig forklaring ang. dette, så jeg gidder ikke å skrive hvordan ;)

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  09:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Prøv å vrenge hesten inn i småvolter hver gang den stikker! Det er også veldig funksjonelt, da hesten lærer at arbeidet blir tyngre om han ikke hører! Ta flere og flere for hver gang, så skal du se at han fort ikke gidder mer...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/09/2003 :  14:46:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Å endre adferden hans, slik at han forstår hva man ber om og respekterer det er vel bedre enn å lære han at hvis han gjør det han tror han blir bedt om så blir det fort ille å være til!?!?

Altså, å få både han og deg til å gå på trynet er ikke noe å anbefale!!! Å vrenge inn på volter er heller ikke annet enn en nødbremsløsning, og vil i mitt hode ikke være blant ting man foretar seg for å lære en hest noe som helst!!!

Slik det høres ut stiller jeg meg bak Spoffs uttalelse, bedre å løse problemet en gang for alle, enn å lage nye...

Ok, slutte å gå rundt grøten, det jeg prøver å si er hør på Spoff og Frik osv. ikke Stormy (og nå snakker jeg om akkurat denne saken, ikke alle andre..bare så jeg har understreket det også...så ingen føler seg tråkka på osv...)

Guro

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2003 :  21:15:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde også ein hest som bare stakk, hun skiftet jeg bitt på å da ble saken mye bedre etter bare noen turer.
men vet også om hester som eigeren bare jaget på helt til hesten ble så sliten at den ikkje orket mer, den sluttet å stikke ut etter det.
det er og mange som bruker det med å vrenge hesten runt hver gang de jenner at den prøver å stikke, det er mange som har hatt god erfaring med....

prøv deg frem...du finner raskt ut om det er noe for deg og din hest.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2003 :  22:51:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En hest som ikke greier å gå på småvolter er det noe galt med, og hvis du virkelig vrenger til hesten tryner bør du virkelig tenke på i hvilken grad du gjør det! Det er en veldig smart måte å bli kvitt problemet på, hester er smarte dyr, og skjønner fort at arbeidet blir tyngre hvis den stikker. dette har jeg gjort med suksess, men alle må værsågod gjøre det på sin måte, det kan godt være det finnes bedre måter å mgjøre det på...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  10:35:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å vrenge hesten på småvolter eller bytte bitt til noe sterkere er iallfall ingen god løsning. Det løser ofte ikke problemet. Og hvis det først ikke løser problemet har du i tillegg laget deg et større problem (jeg ville aldri tatt risikoen på å lage meg et større problem, iallfall ikke når sjansene for at du gjør det er såpass store.. Jeg vil påstå at volter/sterkere bitt langt oftere gir et større problem, enn et godt resultat). Derfor vil den lure rytter gå tilbake og finne ut hvorfor hesten er slik, og jobbe derifra. Ikke bruke nødbremsen i hvert tilfelle. Nødbremsen fungerer ikke evig.

Vo hadde fx en svært stressa skoleponni på rideskolen jeg rei før. Vi fikk beskjed om å ri den mye på volter, fordi det ofte er enklere og slappe av for rytter, og derfor få ponnien rolig. Sant nok.. Men ponnien var evig stressa, og vi fikk aldri løst stressproblemene. Nå vet jeg lite om hvorfor denne ponnien var slik, men selv om volter i seg selv roet ned ponnien der og da, stresset den like mye med en gang man rei rundt på firkantsporet. Altså ble ingen problemer løst. Ponnien ble heldigvis senere solgt, og slakta (kjenner ikke til historien videre, og det er godt mulig den ble slakta fordi den var så stressa. Men mulig ting kunne vært annerledes om en grep inn før. Slik ponnien gikk på rideskolen kom den ingen vei iallfall).

--
spoff
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  11:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, bytte bitt har ingen hesikt hvis hesten mangler grunntrening... og vrenge inn på volter kan bare føre til at hesten tryner, og det er ikke noe gøy. jeg hadde en fjording på fôr i fjor, og hun var stein hard i munnen (eierne hennes brukte et stang kjøre bitt med kjetteing på henne...), og jg byttet til et rett pessoa bitt... i begynnelsen måtte jeg ri med det på nederste hakk, men etter mye trening og ros når hun sakket farten så kan venninnen min, som har henne nå, ri henne med det på "vanlig" hakk. hun blir stadig bedre nå er det opp til veninnen min, som har henne nå, men jeg er ganske sikker på at hun kan ha et vanlig rett trinsebitt nå, istede for pessoaen... jeg sier ikke at du skal bytte bitt, men begynne på nytt med grunntreningen... helst på en bane, hvis du har tilgang på det, hvor hesten bare kan rase fra seg (vi hadde ikke bane i fjor, så jeg måtte trene henne på tur, noe som er litt skummelt med henhold til folk), og GI ROS bare hvis den viser antydning til å sakke farten... du kan godt skifte bitt, til et mildere et... husk at de hestene som er hardest i munnen er vanligvis de som er mykest...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  11:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er helt enig i at du ikkje må bytte til et sterkere bitt1 men det jeg gjorde var å bytte til et mildere bitt (det hørest fjærnt ut, men sant) det virka veldig bra, for hesten hata det gamle bittet sit som gjorde at den fikk vondt i munnen, så når den fikk et mildere bitt så ble hesten bedre i kjeften av det....

husk hester er flukt dyr og flukter fra det som er ubehagelig!!!!!

jeg vet og at det dyktige islandshest folk som bruker metoden med å snu hesten hver gang den prøver å stikke, under temjing, det fungerer veldig bra og de har oppnådd veldig gode resultater med det, fordi at hester er late dyr og de finner raskt ut at det er tyngre å måtte snu helt rundt for så å forsette fremmover enn det er å bremse ned tempoet litt.

men jeg ville anbefale at du kontakter den du kjøpte hesten av eller noen som driver med temming av islandshest.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/09/2003 :  12:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg er helt enig i at du ikkje må bytte til et sterkere bitt1 men det jeg gjorde var å bytte til et mildere bitt (det hørest fjærnt ut, men sant) det virka veldig bra, for hesten hata det gamle bittet sit som gjorde at den fikk vondt i munnen, så når den fikk et mildere bitt så ble hesten bedre i kjeften av det....

Det høres ikke fjernt ut i det hele tatt! Jeg har sett flere eksempler på dette. Hvis problemet er at hesten er redd for bittet, og stresser av gårde av den grunn, så er det helt logisk at den roer seg hvis den får noe mildere i munnen. Bra at det ordnet seg for deg! :)

Dersom hesten unndrar seg bittet ved å senke hodet langt ned, unndra seg støtte på tøylen ved å gå bak tøylen, kaste med hodet eller liknende, er det veldig mulig at hesten føler ubehag forbundet med tøylen. Særlig gjelder dette dersom hesten aldri forsøker å støtte eller lene seg på tøylen. Da er det på tide å forsøke et mildere bitt, eller å tenke nøye over hvordan man bruker tøylen (for hardt eller for brått?). Det er en misforståelse at hesten skal gå i holdning slik at man ikke føler hestens munn i andre enden av tøylen. Man skal ha en lett kontakt, og man skal føle at hesten går frem til bittet.

I de tilfellene hesten gjør opprør mot tøylen fordi den føler ubehag, løser problemet seg ofte ganske raskt hvis man går over til mildere bitt og tøyleføring. Men jeg har også sett hester som bare "toger" mot tøylen, og ikke ser ut til å ense at bittet er der i det hele tatt. Dette er nok kanskje et problem som er vanskeligere å løse, har ikke erfaring med dette selv.

Redigert av eligj den 14/09/2003 12:33:23
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  12:54:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette har lite med stikke problemet til ;o) å gjøre, men med bytting til mildere bitt.

Hesten jeg rir (unghest på 5 år) ble ridd med et vridd trinsebitt (sterkt og stygt bitt) da jeg begynte å ri han (for ca 2 uker siden). Etter første gang byttet jeg ut bittet med et tykt, massivt og mildt trinsebitt. Problemet hesten hadde var at den slang konstant på hode, og ikke ville ta støtte på tøylen. Etter å ha skiftet til trinsebitt har han gitt seg med ristingen på hode, og de siste to gangene jeg har ridd han (har ridd han kun 5 ganger totalt) har han begynt å ta støtte på tøylen, han tårler at jeg tar han litt i munnen og han er mye roligere å jobbe med. Utrolig fremgang jeg har hatt med den hesten på så kort tid. Det er nok ikke bare trinsebittet som har gjort alt så mye bedre, også det at vi har blitt bedre kjent. Men jeg har stor tro på at bytting til et mildt trinsebitt i bunn og grunn er vår største hjelp.

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.