hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten å knele
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære hesten å knele
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  17:42:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har veldig lyst til å lære Winnie å knele en gang i nærmeste framtid, men boken jeg har er litt forvirrende, så lurte på om noen hadde en annen måte å lære det på?! Med gamle hesten min prøvde jeg å gi godbit mellom beina, min fikk henne aldri ned på bakken. Og hvor er det mest praktiske stede å øve på dette?

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  17:50:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
er den den boken som det er bilde av to pintoer som står på to kasser som du har lest?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  17:51:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Jepp. Gi hesten nye utfordringer eller noe sånt heter den. Dumme meg får ikke med meg så mye av det som står
-
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  19:19:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du bør trene på en rolig ridebane med sandunderlag. Prøvd beinlonge?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/04/2006 :  19:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beinlonge er enda vanskeligere.

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  20:00:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har ikke prøvd det på Winnie, men tror ikke det er så lurt med henne, siden hun er litt klomsete med beina, og slenger de litt rundt.
Men om jeg prøver med hode mellom beina, hvordan får jeg henne til å gå ned på kne?

-
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/04/2006 :  20:08:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kan ikke dette selv. Men vil tro du må lære henne å holde ene foten i lufta, beinlonge el ikke før du får henne ned mot bakken. Altså at kneet er bøyd først, så ned i knel
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  20:30:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Strever med å lære dette selv,men hestene her har tatt det veldig fort...
Da tar jeg en godbit mellom bena så de går ned så langt som mulig og lærer det skikkelig først.
Og for å få dem ned på kne,holder jeg den ene foten oppe mens jeg tar godbiten mellom bena,og da går de ned som vanlig og jeg slipper foten når den er komt ned i bakken lissom...
Litt innviklet forklart,men det er hvertfall min metode som har virket veldig bra;)

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  20:38:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Beinlonge er enda vanskeligere.

Opprinnelig postet av X-tine

Er det? Jeg og Miss har vært på kurs, og hun knelte ikke uten videre, ikke engang når vi lokket med mat, men ved tålmodig bruk av beinlonge og snop som lokkemiddel, tok hun det svært fort. Men vi hadde hjelp fra instruktør da.
Det er ihvertfall min erfaring.

Edit: leif

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 07/04/2006 20:44:06 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/04/2006 :  21:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Plystre på Eikdokka*

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  22:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale "Træn din hest" (dansk) med Nathalie Penquitt.
Mye mer hestevennlige metoder, ingen steiling og lett og forstå....

Renate
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  22:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*Plystre på Eikdokka*

Opprinnelig postet av X-tine

Det tenkte jeg også med en gang jeg så overskriften.

Therese kan jo dette, så hun har sikkert noen gode råd

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  01:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Ok, skal tilkalle henne
-
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  07:54:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg tror (og mener) at du må få hesten helt rolig og trygg først, slik at du kan bruke beinlonge feks. .
Beinlonge er garantert ikke det som krever mest trygghet eller mot fra hesten din, jeg har i allefall opplevd på hester jeg har trent med at det som krever mest fra hestens side er akkurat det å tørre å legge kneet i bakken de første gangene. Hvis du først har hesten trygg på beinlonge (ting fast i foten så rundt kroppen) så blir det enklere å få hesten til å skjønne hva du vil. Beinlonge skal du bruke bare under innlæringa da

Jeg tror du skal bruke god tid på det grunnleggende i første omgang. Nå vet ikke jeg hvordan din hest er, men før du starter knelinga burde du og hesten være trygg på det grunnleggende fra boka.

Kan skrive mere senere, nå skal jeg på hingsteutstilling å se etter mann til Eikdokka

Lykke til i allefall! Kristine kan jo forresten fortelle litt om hva hun mener om beinlonge, og om hun tror det hadde gått like bra uten? Og litt om hva de trente på før selve knelinga..?

Therese
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 09/04/2006 :  08:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker personlig ikke å bruke tau ol når je glærer hestene triks, jeg vil de skal være helt trygge, og ikke minst *STERKE nok til å utføre det jeg ber om.

Det er utrolig mange måter å lære hesten å knele på, og der er det vel litt opp til hver enkelt og komer jo også an på selve hesten.

Jeg foretrekker å lære hesten alle delelementene, blant annet fordi jeg også bruke de i annen setting. Dvs at i stedet for å lokke hesten ned med mat, foretrekker jeg og lære den to ting, sette det på kommando, og deretter sette de sammen :

Senke hodet, veldig greit at hesten kan senke hode på kommando.
Løfte beinet, og holde det selv . Den siste delen er ganske vesentlig i kneling føler jeg ,at hesten løfter beinet sitt opp selv og holder det der, bare me dstøtte av en fingre.

Når man har kommet dit, er det greit å sette disse to sammen. Man kan da be om foten, støtte den, og be hesten senke hodet sitt. Så kan man lirke foten forsiktig bakover , og evt lokke med en godbit. gradvis lengre bakover til kneet treffer bakken.

Veldig mange hester føler seg utrygge på den settingen, og skulle knele med kne i bakken, det virker so mde faller, og noen ganger gjør de det. Det er en balansekunst, og hesten bør få ta den tiden det tar og finne balansen. Min brukte veldig lang tid på dette. Helt til hun fant ut at hun kunne plante panna i bakken og støtte seg der, da gikk det greit ;) Hun har en spesiell versjon av bukk ja .

Jeg synes det er viktig og la hesten forme et bukk so mpasser den selv, som den føler seg komfortabel med.

Er det en stiv eller gammel hest, kan man godt lage en annen versjon av bukk, hvor hesten ikke trenger å knele :)

Lykke til !!

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  13:29:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt samme metode som Rosita forklarer her og Sunny skjønte det på 2 eller 3 forsøk

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.