hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke lov?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ikke lov?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Catharina_

» VIP

Skrevet - 06/04/2006 :  22:36:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
bare har ett litt rart spm.
Er det ikke lov og ri igjennom boretslag?
Vet ikke om det fins noen regler for deg liksom!:S

-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Torpedo

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  08:28:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg vet i alle fall at det er visse nabolag vi ikke har lov å ri igjennom. Men på ett par staller jeg har vært tideligere, har vi måttet ri igjennom boretsslag, men vet ikke om det finnes noen regler for det.

Noen som vet, lurer jeg også?

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  14:15:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke det finnes noen fastsatte regler for det, men boretslaget selv kan vel nekte dere, så vidt jeg vet. Da må de i så fall henge opp skilt.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  15:27:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
En ide kan jo være å ta seg en tur bortover å spørre om det er lov til å ri der før dere gjør det. Ikke noe hyggelig å havne oppi en situasjon med noen av beboerne.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  18:04:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvor er det lov å ri til slutt?har akkurat kommet en haug med nye regler om hvor man ikke får ri..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  18:40:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvor er det lov å ri til slutt?har akkurat kommet en haug med nye regler om hvor man ikke får ri..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Har du en artikkel eller noen lover å vise til? Nyskjerrig.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  19:10:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nei desverre.da jeg bare fikk høre det muntlig av lærer.ikke lov å ri på jorde lenger under noen omstendigheter blandt annet:((
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/04/2006 :  19:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Boretslag, det er vel ikke det samme som byggefelt?
Tenkte borettslag var mere inne i byene jeg, men. Med store byggninger og bakgård.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  19:14:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fant alikevel noen regler,men vet ikke om de er av det nyeste: http://www.utmarksavdelingen.no/userfiles/Ridning%20i%20utmark.pdf
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 08/04/2006 :  19:39:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Syns det var veldig rart\dumt at det tydligvis ikke er lov til å ri fritt i utmark, at man må holde seg på eksisterende stier... :S
[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  10:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder ridning og kjøring på veier osv så gjelder stort sett de samme reglene/lovene som for biler (kjøretøy). Når det gjelder borettslag så går det under privat(borettslaget eier og vedlikeholder selv veier på området) og det er opp til hvert enkelt borettslag om de gir tillatelse til ridning der eller ikke, jeg ville i hvertfall ha tatt kontakt med styret i borettslaget og spurt først slik at ingen blir sure...hehe

Og når det gjelder utmark så mener jeg at man kan buke den fritt, men at det er noen unntak, bl.a har man ikke lov til å ri i lysløyper/skiløyper, på innmark/dyrket mark(man må da ha tillatelse av grunneier), foruten dette kan man fritt bruke naturen, både på og utenfor stier. Enkelte steder kan det være fredet natur(som her i Langesund) og da har man ikke lov å ri utenfor stiene. Det er det også satt opp skilt for.

Slik mener jeg det var sist jeg undersøkte saken for ca 5- 6 mnd siden.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/04/2006 :  19:32:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns det var veldig rart\dumt at det tydligvis ikke er lov til å ri fritt i utmark, at man må holde seg på eksisterende stier... :S

Opprinnelig postet av karen&irpill

I utmark har alle rett til å ferdes bortsett fra motorkjøretøy. Dette er jo en evig konflikt med turgåere som blir så sinte når stiene tråkkes opp av hestene.

Det sier seg selv at man ikke rir i skiløypene, her har fskioreningen lagt ned masse jobb i å lage sporene.

Men bortsett fra skiløyper er det faktisk fritt frem i utmarka.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  22:41:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
er jo kjempeteit at hester går som kjøretøy i hvert fall!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/04/2006 :  13:52:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nei desverre.da jeg bare fikk høre det muntlig av lærer.ikke lov å ri på jorde lenger under noen omstendigheter blandt annet:((

Hvis man har tillatelse fra grunneier kan det umulig være ulovlig å ri der. Men man skal selvfølgelig aldri finne på å ri på et jorde uten tillatelse...
Iallefall over jordet.

Synes de fleste bør tillate at man følger kanten av jordet, for å komme til skogen etc. men det er jo opp til den enkelte bonde

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/04/2006 :  15:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til informasjon så går IKKE hester inn under kjøretøy. Ikke motoriserte i alle fall, så du har lov til å ferdes på hest i utmark. Men du må skille mellom utmark og innmark, det er en vesentlig forskjell.

Vi hadde en konflikt gående på forrige stallen hvor jeg hadde hest. Vi fikk noen illsinte turgåere på nakken som mente at vi ikke hadde lov å ri i utmarka på turstiene fordi de ble tråkket opp og ødelagt.

Stalleier tok tak i saken og fikk klarert en gang for alle. Man har full rett til å ferdes i utmark til hest på lik linje med alle andre. Du har ikke lov til å kjøre moped, motorsykkel, snøskuter, bil etc.

Så ta deg en ridetur i skogen med god samvittighet. Det kan ingen nekte deg. (Men du har lov til å ta hensyn til de du måtte møte på din vei).
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  16:23:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Til informasjon så går IKKE hester inn under kjøretøy. Ikke motoriserte i alle fall, så du har lov til å ferdes på hest i utmark. Men du må skille mellom utmark og innmark, det er en vesentlig forskjell.

Vi hadde en konflikt gående på forrige stallen hvor jeg hadde hest. Vi fikk noen illsinte turgåere på nakken som mente at vi ikke hadde lov å ri i utmarka på turstiene fordi de ble tråkket opp og ødelagt.

Stalleier tok tak i saken og fikk klarert en gang for alle. Man har full rett til å ferdes i utmark til hest på lik linje med alle andre. Du har ikke lov til å kjøre moped, motorsykkel, snøskuter, bil etc.

Så ta deg en ridetur i skogen med god samvittighet. Det kan ingen nekte deg. (Men du har lov til å ta hensyn til de du måtte møte på din vei).

Opprinnelig postet av Birre

Veit ikke, men tror kanskje s,b&r tenkte på at hester går som kjøretøy i trafikken? For vi skal jo ri på høyre side av veien sånn i utgangspunktet.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.