hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Turridning med "uegnet" rase
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Turridning med "uegnet" rase
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

TinkerBell
» VIP

Skrevet - 29/10/2005 :  13:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen raser som ikke egner seg til turridning, altså at de er for verdifulle eller at eieren rett og slett er for redd for hesten til å ta den med på tur...
Er det noen som aldri rir tur med hesten og som bare trener med den?
Hva mener dere om det?
Hester er jo skapt for å bevege seg i naturen, er de ikke?
Men, det ville kanskje likevel ikke være ansvarlig å ri på tur i fjellet med en fullblods til over 100.000?

Jeg vet ikke, jeg bare spørr...

Lev livet

Molly

» VIP

Skrevet - 29/10/2005 :  15:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns at alle hester,uansett rase og verdi skal få gå i marka! Det er jo med på å trene muskler,balanse osv Og ikke minst humøret Om hester til over 100 tusen får gå på fjelltur får bli opp til hver enkelt heste eier å avgjøre! Forutsettningen er jo at hesten er stødig på foten og kan plassere beina i ulendt terreng,noe ikke alle er vel forundt...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 29/10/2005 :  15:25:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Verdien på hesten kommer alt an på eieren. For ei jente på 14 som har spart og spart og spart i mange år og endelig kjøpt hest, er denne kanskje mer verdifull enn en voksen person som bare har vært i banken og "hentet" noen penger. Er ikke alltid verdien kan telles i kroner og ører...

Og så er det ikke alle som har tilgang på tur-terreng, eller kanskje hesten ikke er vant med det, da må det jo tas forsiktig...

Den forge hesten jeg hadde hadde en verdi på ca 75 000,- den red jeg overalt i fjellet, klatret og styrte på. Den jeg har nå er mye billigere, men den er så heit at jeg har problemer å kunne skritte på en normal liten tur engang, og da er det direkte uansvarlig av meg å ta den opp i marken, da den hopper, spretter, rygger osv. Selvsagt håper jeg at hun skal bli roligere, at vi engang, om en mnd, om et halvt år, om et år, skal kunnne ri på en skikkelig klatretur, men først må jeg få henne rolig på flat jord, før jeg begynner i ulendt terreng....Så altså er det ikke verdien på hestene, eller rasen som avgjør, men hvordan hestene er i hodet.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  00:27:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Veldig enig med de to andre her. Men må også innrømme at jeg føler meg litt tryggere i terrenget på en kaldblods/døl eller annen tung og kraftig hesterase, enn det jeg gjør på f.eks. en varmblods med tynne spinkle bein
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  12:21:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Alle hesteraser kan brukes til turridning, selv om noen er bedre egnet enn andre til vårt barske, norske terreng. Det sier for eksempel seg selv av en stor, tung hest har et handicap når den skal krysse myrer, i forhold til en mindre, lettere hest. Jeg foretrekker også at hesten ikke er for høy, da det plutselig blir dobbelt så mange greiner å dukke under.

Kopi av melding:
Den forge hesten jeg hadde hadde en verdi på ca 75 000,- den red jeg overalt i fjellet, klatret og styrte på. Den jeg har nå er mye billigere, men den er så heit at jeg har problemer å kunne skritte på en normal liten tur engang, og da er det direkte uansvarlig av meg å ta den opp i marken, da den hopper, spretter, rygger osv. Selvsagt håper jeg at hun skal bli roligere, at vi engang, om en mnd, om et halvt år, om et år, skal kunnne ri på en skikkelig klatretur, men først må jeg få henne rolig på flat jord, før jeg begynner i ulendt terreng....Så altså er det ikke verdien på hestene, eller rasen som avgjør, men hvordan hestene er i hodet.

Enig med Torhild. Vil legge til at det også har noe å si om hesten "bare" er en hobbyhest, eller om den er jobben min mao jeg er avhengig av inntektene den gir meg.

Jeg syns alle hester skal få gå turer innimellom. Om man ikke har turterreng rett utenfor stalldøra, får man anstrenge seg såpass at man evt leier en transport og kjører til aktuelt sted.
or å sette det på spirren, så inderlig synd på hester som aldri har sett annet en de fire veggene i et ridehus.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  01:26:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg har da en Islending til 100 000 og den rir jeg helst mer på tur med enn på bane.
Syns alle hester fortjener å gå turer uanz prisklasse.

Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  13:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
enige me dei fleste her. alle hester uansett prislapp og rase bør få komme sg ut å få litt variasjon fra banen/ridehallen.
Gå til toppen av siden

Frøya93

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  18:07:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes ALLE hester bør få være ute!!!!!!!!!!!!!!!!;) Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  15:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri tur er med på å variere treningen til hesten, både for at den skal trives og ikke bare gå bane. Det ender som oftest at hesten går lei. De fleste rideskoleponnier går opp til flere timer hver dag i ridehallen, og omentrent aldri på tur. Er sikkert derfor rideskolehester går sdå fort lei, og blir ødelagt! Veldig enig med TORHILD her ;) Alle hester, uansett verdi og rase, eller hva enn det måtte være, skal få gå tur! :) Gå til toppen av siden

Gitte+Fragona

» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  20:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med de fleste andre her.. Tenk om du bare skulle gått rundt i et rom hele dagen lang! det hadde blitt kjedelig!!
Alle hester, uansett rase eller prisklasse fortjener en tur i skogen!

Men det er jo ikke alle hester som er like støe på foten heller, men når man skal på tur MÅ man jo ikke nødvendigvis ri i terrenget..Det er fint å ri på vanlige turstier i skogen også!
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  20:38:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det er jo ikke alle hester som er like støe på foten heller, men når man skal på tur MÅ man jo ikke nødvendigvis ri i terrenget..Det er fint å ri på vanlige turstier i skogen også!

Opprinnelig postet av Gittegrønn

Det er noe som kan trenest opp. Det sier jo seg selv at en "banehest" ikke trenger å tenke på hvordan den best kan plassere beina på samme måte som en "turhest" må. (Kanskje litt kryptisk formulert.)

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  21:39:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
I Norge ligger vi (som alltid) langt etter andre land når det gjelder trening av hester. I Sverige blant annet er det mye mer vanlig å trene konkurransehester i skog og mark. Da bygger en musker som en ikke har mulighet til å bygge på banen, samt generell utholdenhet og styrke. Om litt vil nok lille Norge følge etter; for alle hester fortjener variasjon i treningen og muligheten til å bygge seg opp for de oppgavene som kreves av dem i konkurranse.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  22:00:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det er da noen som har prøvd det i Norge også. Vet ivertfall om noen i galoppbransjen her i Norge (dette brgynner dog å bli noen år siden) som trente hestene sine ute i det fri i en periode, tre ganger om dagen. Folk kjente ikke igjen hestene når de kom tilbake på banen
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  10:22:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er da noen som har prøvd det i Norge også. Vet ivertfall om noen i galoppbransjen her i Norge (dette brgynner dog å bli noen år siden) som trente hestene sine ute i det fri i en periode, tre ganger om dagen. Folk kjente ikke igjen hestene når de kom tilbake på banen

Opprinnelig postet av Ullsokken

Galoppsporten ligger vel en del foran ridehestsporten i å ta i bruk nye treningsmetoder så vidt jeg vet.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  17:11:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel jeg har en hest til nesten 200 000 kroner. Den prøver jeg og ri på tur så mye som mulig, merker godt at hesten og jeg har veldig godt av det. I begynnelsen var det bukking og steiling og andre rare ting som å løpe bakover, men jo mer og oftere jeg rir på tur og ikke tillater den å gjøre slikt jo bedre blir det jo også. Rir jeg den bare på banen merker jeg at begge to blir trøtte og leie. Nei jeg er glad jeg lett kan ta en runde hvis jeg vil skritte av på tur eller dra på en lengre tur. Skulle gjerne kunne dratt på turer som tok mer en halvannen time men da må jeg over veien og det har vi foreløpig ikke turt og gjøre, men kanskje til sommeren da det blir lyst :)
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  19:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ridd på ei varmblodstraverhoppa i terrenget, og hun var like bra som en tinker jeg har hatt på fôr. Kansje litt mer pysete, men like stø på foten, om ikke bedre! Men andalusieren jeg har på fôr nå snubler bare han går på en skogsvei. Tror det er litt etter om hesten selv har vokst opp på et flatt jorde eller om den er vant til å gå i bakker fra den er føll. Selvsagt kommer det an på talent også, men jeg har den troen at en "finere" rase kan bli flink i terrenget hvis den har klatret i bakker fra den var liten! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.