hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Veddeløpshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Veddeløpshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/07/2006 :  00:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, du trenger ikke lisens for å trene travhest. Hvem som helst kan gjøre det.

Det er flere grunner til at jeg ikke synes noe særlig om galoppsporten. Måten hestene behandles på liker jeg svært dårlig. Jeg har jobbet på en av landets beste staller i så måte, og var alt fra imponert. Hestene fikk komme ut et par timer 2-3 ganger i uka, halvparten av treningen foregikk i skrittemaskin (der en også travet og cantret), flere av hestene var så ømme i muskulaturen og spesielt ryggen, at du knapt kunne børste over dem, enkelte av dem ikke med vanlig børste en gang! Samtlige! hester på stallen var sure og grinete, og flere hadde uvaner som biting, krybbebiting, veving osv.

Som sagt var dette en av landets beste staller, har hatt imponerende resulteter. Og alt ligger i grunn til rette fo at hestene skal kunne ha det bra. Massør som kommer jevnlig, veterinær og smed som er dyktige. Det hjelper bare så lite. Ingen hester skal ha så mye vondt i hele kroppen som disse hadde, og nesten ingen utegang er horribelt i mitt syn. Jeg klarer ikke å jobbe med hest når det skal være slik, derfor sluttet jeg kort tid etter. Jeg synes det er grusomt å se forholdene flere av galopp hestene lever under, bl.a på Øvrevoll der det omtrent ikke finnes luftegårder! Mørke bokser, uten mulighet til å komme ut utenom når de trenes, jeg skjønner ikke at folk synes det er forsvarlig å holde hest slik! At Øvrevoll i det hele tatt for lov til å ha hester oppstallet på banen når det er slike forhold der er uforståelig. Det er absolutt ikke et egnet sted for å ha hester, og spør du meg burde alle stallene stenges og trenerene burde flytte til staller som er bedre tilrettelagt for hestehold. Sier seg selv at det ikke akkuratt er et hestevennlig området, midt inni et byggefelt!

Driver med trav selv, og er godt kjent med påkjenninene hestene får ved treningen. Men aldri om jeg har sett så mange hester som har så vondt slik jeg gjorde på galoppstallen. Nei, akkuratt denne grenen innenfor hestesport burde tenke seg grundig om altså! Jeg kan desverre ikke si at jeg har særlig til overs for galopp. Det er synd, for siden jeg liker trav så godt, var jeg spent på å se galoppmiljøet. Det er jo samme prinsippet, og jeg tenkte det ville bli interessant og lærerikt å se hvordan galopphester blir trent, kanskje jeg kunne hente noe derfra. Slik ble det imidlertid ikke
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  01:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen av sportene i hestemiljøet er helt 100% bra, alle har sine sider!

Jeg liker fullblodser veldig godt.
Skal kanskje kjøpe ny hest i desember og utover der, og kommer til å se spesielt etter fullblodser. :)
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 20/07/2006 :  08:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som flere sier, er litt langt til Øvrevoll, så da blir det liksom ikke for alle å reise dit. Lettere med det som det er ett miljø for i hverdagen rundt en...

OT. Hesten min sin morfar vant vist Norsk Derby på Øvrevoll, Han gjordet det også godt både i sprang og dressur etter sin løps karriere. Er mye fullblods i hesten min, og det blir nok bare mer og mer av det.... Fine hester.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  09:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke det finnes flere ømme hester og dårlige stallforhold i galoppsporten enn travsporten. Det kommer nok mer ann på hvem man treffer på. Ikke noe problem å finne useriøse travtrenere med dårlig håndtering/stell/trening av hest, men som alikevel har gode resultater. Men det er ikke noe problem å finne flinke trenere heller ((:
Tror det er store variasjoner fra trener til trener i alle hestesportsmiljøene, og synes det ikke er riktig å dra alle under en kam.

Man trenger ingen lisens for å trene travhest, uansett alder. Fordelen med dette er jo at det er mer folkelig, og det er lange tradisjoner for dette i vårt land. Ulempen er vel at også de som ikke vet fram og bak på en hest kan trene de til løp. Men for å få starte i løp, må hesten bevise at den er i form til det. Det er ikke slik at hester kommer til løp uten å være trent til det.

Personlig har jeg mest erfaring med varmblodstravere, fullblods har jeg kun hatt som ridehester. Jeg driver like mye med ridning som med trav. Utfra det er min personlige mening at det er store fordeler å heller trene galopphest enn traver, fordi får galopphesten en skade som setter de ut av spill som løpshest har man fortsatt en meget god ridehest. Blir traveren skadet (varmblods) må man gjennom en lang prosess med omskolering, og de er uansett ikke byggd for å gå særlig dressur. Det er jo en smakssak, men jeg kunne ikke tenkt meg å hatt en varmblodstraver som ridehest, pga bygning og gangarter. Det er så mange andre raser som er mye mer behagelige og egnet til å ri på. Så da er alternativet å selge traveren svært billig (fordi få vil kjøpe en avdanket traver) eller avlive den. Som ikke er særlig ålreit siden man blir knyttet til hesten sin.
Så sånn sett ser jeg store fordeler med å trene galopphest i stedefor, da de er mye mer egnet som ridehester.

Jeg tror helt klart at det er et marked for å selge galopphester til "ridejenter" som skal ha kombinert løpshest/ridehest. Men de fleste "ridejenter" vet svært lite om dette, og tror nok ikke de selv er gode nok til å trene en løpshest.
På travsiden er jo dette blitt mer og mer populært. Eldre travere blir satt i trening eller solgt billig til ridejenter og får masse oppmerksomhet, stell og variert trening, og hestene får en ny giv og blir plutselig gode i løpsbanen igjen. Dette er jo sikkert like aktuelt med galopphester.

Hilsen en som har litt lyst til å prøve galopphest ((o:
En ting er ihvertfall sikkert – det er flere flotte åringer tilsalgs hvert år på øvrevolls auksjon, til en meget billig penge. Det virker som man kan gjøre veldig gode kjøp, enten man vil ha løpshest eller ridehest.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  01:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet nok litt mer en gjennomsnittet av "ridehest-ryttere", men mye kan jeg ikke.
Men jeg er veldig interessert, og har veldig lyst til å jobbe på galoppstall. Så noen i oslo som trengte noen til å jobbe. De hadde 10 galopphester. Har veldig lyst til å søke der!
Men må nok prioritere skole og utdanning først.

Hva som skal til for at jeg kjøper en fullblods? Jeg kjøper gjerne en fullblods, bare den er høy nok! Når jeg ser på hester, ser jeg som regel på varmblods ridehester eller fullblodser =)

Jeg tror flere ville blitt intressert hvis man arrangerte "amatørløp" kanskje? Litt sånn uoffesielt, som helt vanlige hesteeiere kunne meldt på fullblodsene sine. Araberløp burde også arrangeres!

Syns noen bør ta i et tak. Reklamere masse. Arrangere ting, som kanskje er litt underholdene på store stevner, som Hest-arrangementene og OHS og sånt...

Sorry hvis dette blei litt rotete. *seint nå* Bare å sende en PM hvis det er noe du ikke skjønte helt eller lurer på. Har flere ideer jeg, og bidrar gjerne med noe, hvis det treng =)
Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  01:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, du trenger ikke lisens for å trene travhest. Hvem som helst kan gjøre det.

Det er flere grunner til at jeg ikke synes noe særlig om galoppsporten. Måten hestene behandles på liker jeg svært dårlig. Jeg har jobbet på en av landets beste staller i så måte, og var alt fra imponert. Hestene fikk komme ut et par timer 2-3 ganger i uka, halvparten av treningen foregikk i skrittemaskin (der en også travet og cantret), flere av hestene var så ømme i muskulaturen og spesielt ryggen, at du knapt kunne børste over dem, enkelte av dem ikke med vanlig børste en gang! Samtlige! hester på stallen var sure og grinete, og flere hadde uvaner som biting, krybbebiting, veving osv.

Som sagt var dette en av landets beste staller, har hatt imponerende resulteter. Og alt ligger i grunn til rette fo at hestene skal kunne ha det bra. Massør som kommer jevnlig, veterinær og smed som er dyktige. Det hjelper bare så lite. Ingen hester skal ha så mye vondt i hele kroppen som disse hadde, og nesten ingen utegang er horribelt i mitt syn. Jeg klarer ikke å jobbe med hest når det skal være slik, derfor sluttet jeg kort tid etter. Jeg synes det er grusomt å se forholdene flere av galopp hestene lever under, bl.a på Øvrevoll der det omtrent ikke finnes luftegårder! Mørke bokser, uten mulighet til å komme ut utenom når de trenes, jeg skjønner ikke at folk synes det er forsvarlig å holde hest slik! At Øvrevoll i det hele tatt for lov til å ha hester oppstallet på banen når det er slike forhold der er uforståelig. Det er absolutt ikke et egnet sted for å ha hester, og spør du meg burde alle stallene stenges og trenerene burde flytte til staller som er bedre tilrettelagt for hestehold. Sier seg selv at det ikke akkuratt er et hestevennlig området, midt inni et byggefelt!

Driver med trav selv, og er godt kjent med påkjenninene hestene får ved treningen. Men aldri om jeg har sett så mange hester som har så vondt slik jeg gjorde på galoppstallen. Nei, akkuratt denne grenen innenfor hestesport burde tenke seg grundig om altså! Jeg kan desverre ikke si at jeg har særlig til overs for galopp. Det er synd, for siden jeg liker trav så godt, var jeg spent på å se galoppmiljøet. Det er jo samme prinsippet, og jeg tenkte det ville bli interessant og lærerikt å se hvordan galopphester blir trent, kanskje jeg kunne hente noe derfra. Slik ble det imidlertid ikke

Opprinnelig postet av Irriducibili

Er intressert i galopp, men sånn som det du har opplevd syns jeg ikke er bra! Hestene kan faktisk stå ute hver dag, selvom de er i løpstrening.

Ikke lagt ifra her er det en galoppstall. Der er det innhenninger, og jeg tror hestene får gå en del ute hver dag. Gården er skjønn, og eierne er kjempegreie! =)
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 23/07/2006 :  16:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Monaco Image:

Det arrangeres ponni- og ridehest løp som hvem som helst med hvilken som helst rase kan melde seg på. Masse informasjon om disse løpene finnes på sidene til norsk amatørrytterklubb, www.noark.info eller hvis du ikke finner noe der kan du maile meg på anita@noark.info

Araberløp arrangeres også på Øvrevoll, araberne som går disse løpene trenes som vanlige veddeløpshester.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  19:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

OT. Hesten min sin morfar vant vist Norsk Derby på Øvrevoll.

Opprinnelig postet av ked

Med fare for å knuse noen illusjoner så vant nok ikke Temple Wind (går ut fra det er den du mener) Derby på Øvrevoll. Han var imidlertid til start i DERBY CONSOLATION og kom på femteplass i 1990.
Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 24/07/2006 :  12:51:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
På tide at jeg endelig også skriver her. Jeg synes det irriducibli har opplevd stemmer ikke. Det finnes kun 3 toppstaller i norge har jobbet i alle sammen. Det hun beskriver stemmer ikke i det hele tatt. Sånn har ikke gallophester det. Hadde de hat det sånn hadde det ikke vert lov og stengt fra mattilsynet for lenge siden.

Jeg er lei alll den dritt slengingen fra norske jenter som aldri aldri har vert i nærheten av en gallopbane hele sitt liv.

Det er en ting jeg ber dere om kom til en gallopstall du kan helt sikkert jobbe der lit for å se hvordan de har det men IKKE sleng dritt om noe dere ikke har peiling på!! Og vær så snill ikke si ting som ikke er sant!

Det er kun en lykkelig og godt trent hest som vinner løp. Og det burde da være logisk for alle!!!

Ps. Opal: HVordan går det med opal? Har hun og føllet det bra? HVem er faren? Ønsker deg lykke til med føllet
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 24/07/2006 :  13:12:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er riktig som noen sier her at det er få paddock muligheter på Øvrevoll. Men trenere der gjør likevel sitt beste for at hestene skal komme ut. Bedre å komme ut en tur i maskina enn ikke å komme ut i hele tatt. Mange av hestene der inne blir ikke bare på banen, men ris på tur også. Bare man kommer sseg litt utenfor baneområdet er det fine steder det går an å ri. Vet også at noen trener litt dressur med hestene sine for å få de til å tenke på noe annet enn bare å løpe.

Vet også det at det faktisk er mange sprang og dressur (og alle andre hester) som også står ute bare noen timer hver dag. Men har man ikke mulighet til mer så har man ikke dt, og man får da gjøre det beste ut av situasjonen.

På stallen der jeg jobber er hestene for tiden ute 2 timer hver seg, og blir ridd ca 1 time. Og de vil ikke være ute mer, står og henger ved porten og vil bare inn. Varmen er en stor årsak nå om dagen, men får de være ute ca 2 timer er de fornøyde med det.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  13:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
reaching nirvana: Og hvordan kan du bevise at jeg ikke snakker sant da?

Jeg synes det er utrolig synd at hestene skal bli behandlet slik i det som skal være en av Norges beste staller. Et sted der alt ligger til rette for at hestene skal ha det supert, slik var det imidlertid ikke. Det er ikke bra for ehstene å ikke komme ut hver dag, et par timer 2-3 ganger i uka er alt for lite! Halvparten av treningen i skrittemaskin, og enormt mange med ømme muskler. Vondt i hele kroppen hadde de, og sure og grinete var så godt som samtlige hester. Jeg uttaler meg aldri om noe jeg ikke vet noe om, men dette her har jeg faktisk sett med egne øyne. Jeg jobbet i denne stallen i 3 uker, da måtte jeg bare reise hjem. For slikt ehstehold kan ikke jeg forsvare iallefall, og jeg ønsker ikke å jobbe i en slik stall!

Og alle! kan ta seg en tur til Øvrevoll, og se med egne øyne hvordan hestene lever der. Det finnes nesten ikke en eneste paddock der! Hestene står ekstremt lite ute, og som sagt, jeg forstår ikke hvordan d kan få lov til å holde på slik. Det er på ingen måte forsvarlig. Eneste grunnen jeg kan komme på, til at de får lov til å fortsette, er at vi bare har en galopp bane i Norge. Miljøet er lite, og man øsnker kanskje å opprettholde mangfold i hestesporten, men dette er bare bedrøvelig.

Jeg er lei alll den dritt slengingen fra norske jenter som aldri aldri har vert i nærheten av en gallopbane hele sitt liv.

Det er en ting jeg ber dere om kom til en gallopstall du kan helt sikkert jobbe der lit for å se hvordan de har det men IKKE sleng dritt om noe dere ikke har peiling på!! Og vær så snill ikke si ting som ikke er sant!

Som nevnt før, har jeg jobbet på denne stallen selv, og sett med egen øyne hvordan hestene behandles, er ikke imponert. Siden jeg jobbet i denne stallen, var jeg også ved flere anledninger på Øvrevoll og fikk også der se med egne øyne hva forhold hestene lever under. Som sagt så kan alle, og bør alle, ta seg en tur ut dit og se stallen og 'paddockene' med egne øyne, for å gjøre seg opp sin egen mening.

Selv synes jeg det er frekt å insinuere at jeg ikke vet hva jeg snakker om, da jeg tross alt har jobbet i stallen som nevnes selv. Dersom du har jobbet i Norges toppstaller slik du sier, synes jeg det er uhyre merkelig om du ikke ha klart å få med deg dette selv. Eller kanskje du bare lukker øynene? Jeg er ingen anonym person (opfordrer alle som vil skrive her inne til å ikke være det), så det er ikke vanskelig å finne ut om jeg snakker sant eller ikke.

Forhåpetligvis er forholdene bedre i mindre staller, slik det ofte er. I travsporten ser jeg også en vesentlig forbedring i hesteholdet, når det gjelder utegang, i de mindre stallene. Men selv i store travstaller har jeg aldri opplevd så mange hester med vondt i hele kroppen, og så lite utegang. Synes ikke noe om slikt hestehold, og ble skikkelig skuffet over å se det i galopsporten. En sport som ligger nært til trav, og hvor jeg håper å kunne plukke opp mye nyttig til min egen trening av travhester. Men desverre var det lite å hente her.
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 24/07/2006 :  13:54:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet hvilken stall du har jobbet på, og forholdene der ligger veldig bra til rette for at hestene skal ha det bra. Men noe av problemet ligger i det at det er for få ansatte i forhold til antall hester. Ikke alle blir ridd hver dag, og ikke alle får gå i paddock hver dag. Mulig de har for få paddocker også, pluss at noen av de er jo opptatt av andre hester enn galoppører...

Forholdene for hestene sånn hestemessig er bedre på mindre staller, der de ansatte har tid til å ta seg av hver og en. Synd du jobbet der og ikke følte du fikk noe ut av det i hele tatt. Det er jo faktisk den største stallen her i landet, med flest hester. For å sette det i perspektiv så er vi der jeg jobber 3 ansatte på 12 hester per dagen i dag. Mens det der du var kanskje var bare noen fler til å ta seg av tre ganger så mange.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  15:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
reaching nirvana : Opalen ville ikke ha noe føll gitt og tok seg ikke. Prøvde med Deceptor som far. Ingen krise. Hoppen er ung og vi kan prøve igjen et annet år. Evt kjøpe åring , selv om det nok ikke blir helt det samme som hjemmelagd. Når skal din starte?

Ang oppstallingsforhold på Øvrevoll så er de jo et stykke fra det optimale, men har sett mang et ridesenter som ikke er det "spøtt" bedre. Kritikkverdige forhold er det nok innen alle grener av hestesporten desverre.

Redigert av - Opal den 24/07/2006 15:12:02 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  15:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er et problem på flere staller. Når det gjelder treningen er det en ting, men når det går utover utegangen blir det ille. Ikke var det nok paddocker til det antallet hester heller, ikke så lenge de bare skal gå en i hver paddock.

Flere travstaller lider også under dette, de har ikke nok bemanning. Men jeg har ikke sett at hestene får mindre utegang av den grunn. Det som skjer er at man ikke får tilstrekkelig med tid til treningen, og at man heller ikke har tid til å stelle med bentøyet slik man burde. Det er ille nok med 6-7 hester per person, men jeg har vært på steder og vet om flere plasser der man har opptil 10 hester hver. Umulig å rekke over. Et anet stort problem jeg ser ofte er at man rett og slett har fopr mange hester i forhold til antall paddocker. Egentlig burde det være enkelt å skjønne at man ikke bør ha fler ehsten, enn man faktisk har uteplass til. Uheldigvis spiller penger en større rolle for menneskene som driver disse stedene.

Men det jeg bare ikke skjønner, hvorfor skal det være nødvendig at ehstene blir så ømme i muskulaturen. Selv om veldig hard trening, har jeg ikke opplevd noe slikt på noen av travhestene jeg har hatt opp gjennom årene. Det var skummelt å se hvor mange av hestene som slet med store muskelsmerter, spesielt i ryggen. Håper det ikke er slik jevnt over. Store staller som går foran med et slikt eskempel blir desverre dårlig reklame for sporten. Og for min del nok til at jeg kommer til å holde meg unna. Det som imidlertid var imponerende, var å se hvor store og utviklet unghestene var. De var nesten dobbelt så store som mine to åringe travhester.

Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 24/07/2006 :  22:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

Har nå sett på vipen din og sett hvilken trener du jobbet for. Jeg jobbet der i nesten et år i 2002. Jeg bodde der og var med på alt. Og jeg forstår ærlig talt ikke hva du snakker om i det hele tatt. jeg tror du må ha misforstått noe veldig vesentlig i det som sjkedde der for dette er helt galt. Når jeg jobbet der sto årings hoppene ute sammen. vær hest stod i paddock og maskin eller ble ridd. Jeg har selv vert med på å leie ut HALVE stallen på ettermiddagene for en ekstra tur. selv om de har vert ute på mornigen. når jeg jobbet der var det en gutt som bare møkket. 3 jockeyer og ja du leser riktig proff jockeyer som rei ut vær dag det var en lærling jente som gikk 3 året som lærling og meg. Selvfølgelig også treneren og kona til treneren. Dette var etter min mening mange som rei og ja det var mye jobb men det var ikke noe problem i helgene kom det flere amatører og rei og møkket ut. det var MAAAANGE paddocker fire grus en rund paddock og rundt 8 store gress paddocker.

Så nå skjønner jeg virkelig ikke hva du snakker om... Jeg jobbet før det hos den andre store stallen i norge som lærling den ligger på øvrevoll og jeg vill heller si at det var noe tvilsomme ting som foregår der men alt kan forklares og alt absolutt alt har en grunn. Hvilken årstid var du der? Kan det hende at de hestene var syke da du var der?
Så kan du forklare lit mer om situasjonen da du var der? når var det?

Så jeg bare sier det igjen jeg tviler ikke på at du snakker sant fra ditt syn av hva som skjedde. Men jeg tviler strekt på at du virkelig fikk med deg hva som foregikk (trenere snakker aldri om skader/sykdom til stall jentene)

Opal: Min lille klump skal kvale 3 august. og så gå et løp og så auksjon sløpet om alt går bra. hvis ikke tar vi det for det meste rolig og venter til alt blir bra og han er 3

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.