hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Veddeløpshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Veddeløpshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  16:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Situasjonene forandrer seg ofte i løpet av året på stallene, men det er allikevel ingen unnskyldning.

Jeg var der på vårparten, i April 2005. Da fantes det ingen åringer på stallen iallefall, bare to åringer. Og ingen av løpshestene stod sammen i paddock. De andre hestene gikk sammen, delt opp i to flokker som regel.

Da jeg var der hadde de 4-5 ryttere, 1-2 av dem (ulikt av hvem som red hver dag) var profesjonelle. I tillegg var det en, evt. 2 (husker ikke) som gjorde rent, og meg som hadde stallarbeid. Skifte i paddocker, maskin osv. Det var mye hest, og som sagt ble vel halvparten av treningen gjort i maskin. Hestene som stod i gruspaddocken skiftet jeg 3 ganger til dagen, da fikk de være ute 2 timer hver. Som oftes brukte jeg bare 3 gruspaddocker, den fjerde var mange ganger opptatt hele dagen av ikke-løpshester. De andre paddockene var det likt med, eller at hestene der stod ute lenger. Men de ble ikke brukt hver dag, ikke alltid at gruspaddockene ble brukt heller. Jeg hadde iallefall sykt mye å gjøre når jeg var der, og skulle skifte både maskin og paddocker. Fikk litt hjelp på slutten, men det ble ikke særlig store endringer av den grunn.

Denne stallen har utviklet seg ganske mye de siste årene vil jeg tro, og har med det fått inn bedre hester, mer hester, og i det hele tatt blitt mer profesjonell. Desverre ser det ut til at det har vært en negativ utvikling for hestenes del. Noen leieturer om ettermiddagen var det ihvertfall ikke tid til. Da var det nok å bare få pusset og stelt alle hestene.

Det finnes ingen annen måte å oppfatte dette på, selv om du håper det. Jeg tror at dersom du hadde jobbet der på samme tid hadde du sett en kraftig utvikling i stallen. Det du har opplevd, og slik forholdene var når jeg jobbet der er tydeligvis helt forskjellige. Å misforstå noe slikt er desverre ikke mulig, da det er lett å se hvor ofte hestene kommer ut og ikke, ettersom det faktisk var jeg som hadde ansvaret for å få dem ut. Jeg skjønner at du har vondt for å tro dette nå, men slik var det når jeg jobbet der. Det blir fote slik på staller som opplever mer og mer sukksess, de tar inn fler og fler ehster, og tror det vil gå bra. De firer mer og mer på kravene om utegang og generel velferd, og håper det går bra. Det er synd er det, men virkeligheten på mange steder. Så beklager å måtte skuffe deg, men her er ingenting misforstått eller feilaktig, slik var virkeligheten på denne stallen når jeg jobbet der.
Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 25/07/2006 :  17:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen

jeg kan fortsatt ikke tro det du skriver av en enkel og veldig innlysende grunn. En gallophest som kun blir ridd tre ganger i uken blir ikke i form til å vinne løp! Gallophester blir rid 5-6 ganger i uken uten det kan de rett og slett ikke vinne løp. Disse hestene du snakker om vinner massevis av løp.

På våren er det spesielt viktig å bygge muskler etter vinteren.

Det er ikke så rart at det ikke stod åringer der på våren for da er de blit to åringer. og ja da er det rett ogslett ikke forsvarlig å la dem stå ute sammen sånn er det bare. Gallophester for kjempe fort skader og de må passes på og kan ikke sto ute 24 timer i døgnet!

Og nei jeg løper ikke rundt med rosa briller på når det gjelder denne treneren jeg vet hva han har gjort og hva som foregår i stallen hans og jeg vet også at det faktisk i dette tillfelet ikke går ut over hestene.

Så jeg sier det igjen det finnes ingen storløpsvinner som bare bvlir tatt ut av boksen 3 ganger i uka. Det er klin umulig.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  18:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og hvorfor kan ikke to års hopper stå sammen ute da? Det gjør vi hele tiden vi. Eh, joda, åringene har vel blitt to år, menneh, det kommer nye føll hvert år da vet du. Og et av leveårene må de nødvendigvis være 1 år gamle Uansett, hva hester en vil ha på stallen spiller ingen rolle.

Poenget er at dersom man vil ha kun en hest i hver paddock, ja, da bør man ha veldig mange paddocker. Det er det ikke på denne stallen. Da blir det mindre utegang på hestene. Enkelt og greit, så får man selv avgjøre hva man synes er nok utegang. Etter min mening er utegangen på denne stallen ikke bra!

Hvordan man trener hestene er også forskjellig. Jeg kan f.eks. imformere deg om at flere travhester blir bare trent annenhver dag, og vinner fortsatt løp. Hvordan det er mer galopphester kan jeg ikke si allverden om, men som sagt, halvparten av treningen gikk i maskinen. Har du sett treningen de får i maskinen? Det er ikke bare å skritte rundt. Både trav og cantring, så joda, de får god trening av det også. Men min mening er nå at det ikke er gunstig for hestene å løpe i maskin ofte, mye også pga trivsel til hestene. Da kan det godt tenkes at denne treningen kan være helt ok, evt. brukes det som opptrening eller noe, og at man forandrer på rutinene i sesongen?

Det er flere trenere som har gode hester, uten at jeg vil kalle hesteholdet godt. Og det finnes flere grunner til at enkelte trenere har bedre hester enn andre. Hvilke grunner trenger vi ikke komme inn på her. Og nei, jeg mener ikke at det blir gjort noe ulovlig! For all del! Men som sagt, en trener kan ha gode hester av flere grunner.

Hvorvidt det jeg skriver her er sant eller ikke, den diskusjonen gidder jeg bare ikke ta. For jeg jobbet og bodde der i 3 uker selv, og jeg skriver hva jeg såg i den perioden. Og det var noe jeg likte dårlig, og synes ikke er bra for hestene. At du ikke tåler å høre det får være ditt eget problem. Hva folk synes er greit hestehold og ikke er opp til hver enkelt, men ikke vær grinete på meg for at jeg setter litt høyere standard, og ikke synes noe om forholdene i denne stallen. Det kan ialleffall på ingen måte misforstås det jeg såg i disse ukene. Ferdig med det.

Det er hyggelig at du har gode erfaringer med stallen, og synes hestene har det bra. Men det har desverre ikke jeg, og det får du bare tolerere, for det er ingenting å gjøre med det.
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  10:00:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Syns det er kjempemorro med galopphester og galopp jeg var inne på Øvrevoll sammen med veninna mi for å se på noen løp, mye mer morro det enn et dressurstevne!
Drar for å se på en galopphest idag :D -gledeseg-
Det blir mamma som skal eie den da, hvis det blir noe kjøp. Selv har jeg en morsom Dansk Varmblods som er veldig glad i å løpe ^__^

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 27/07/2006 :  10:29:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kit:

Så spennende hvem skall dere se på?
Hvor skall den stå?
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/07/2006 :  12:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen interesse for galoppsporten og har vel ingen god grunn jeg kommer på i farten. Vedr fullblodshester så er dette nydelige og grasiøse dyr, men de får for lett skader etter min mening.

De fullblodsene jeg har hatt innpå meg klarer av en eller annen merkelig grunn å skade seg hele tiden, og en av grunnene kan nok være at de har en tynn hud. Kanskje litt vimsete og svimete også...?
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  13:41:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kit:

Så spennende hvem skall dere se på?
Hvor skall den stå?

Opprinnelig postet av reaching nirvana

Hun heter Royal Abigail Nå står hun i enebakk, men hvis vi skal ha henne blir hun stående på stallen hjemme, i Fredrikstad :) så nå må jeg i tenkeboksen for hun var virkelig noe for seg selv!

reaching nirvana

Skrevet - 27/07/2006 :  16:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp hun er ganske fin Likte dere henne? Ønsker dere å fortsette å løpe henne? Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  16:24:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
likte henne veldig godt blir nok mest en ridehest :) siden hun blir stressa og sånn av å gå løp, men kan hende vi tar henne med inn på øvrevoll en gang bare for morro :)
..hvis det blir til at vi kjøper henne ^__^

reaching nirvana

Skrevet - 27/07/2006 :  16:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ellers er det en annen skimmel hingst som er til salgs og en annen hest som heter grooms doughter som er til salgs for 10 000. De er begge til å anbefale og den skimle hingsten kan nok bli kåret til ridehest avl for han er ordentlig flott.

Bare si ifra om du lurer på noe..
Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  23:54:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er nesten nødt til å være intresert i gallop. Mamma har ridd mange mange år på Øvrevoll,Pappa har vært jockey. Jeg sto hos en galopp trener før,leide da til løp og red også litt på banen. Vi bor 5 min derfra,og er der nede på alle store løpsdager. Mamma kjenner nesten hele øvrevoll. Han som skor hesten min er galopptrener og jockey og dattern hans rir også løp. Skulle egentlig ha kjøpt gammel fullblods og ridd til men så ble det ridehest istendenfor. Men jeg elsker denne sporten Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.