hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Veddeløpshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Veddeløpshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  18:02:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
jeg og en venninne fikk to flotte hester på rideleir som jeg mener å huske de sa var fullblods (de var store og fine iallfall^^) og da vi løp på galloppbanen de hadde der (ikke ordentlig bane da, men et stooort ovalt spor med sand) gikk det FORT.det var sinnsykt gøy, og litt skummelt..hehe.

har vært på øvrevoll og sett på løp, og det var spennende. men det er jo veldig stort og mye fokus på veddingen da synes jeg.

jeg visste ikke at man kunne ri der som "vanlig" rytter med hesten sin. hvis jeg noensinne får egen hest skal jeg reise dit å løpe med den..:) er fjordinger velkomne?

...:: ::.. Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 03/05/2006 :  19:10:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hesteraser er velkomne! Et år hadde man også egne fjording løp!

Iogmed at en stor del av hestenæringen lever av at det blir spilt på hest må man nødvendigvis ha en del fokus på den. Men har du prøvd å spille på hest selv? Veldig moro og spennende, særlig om man vinner! Trenger jo ikke satse mye, men kanskje spille en 10`er på den hesten man synes er penest! Dessuten så avhenger hele hestesporten av spillet.
Gå til toppen av siden

normanlic
» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  01:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
omkring 400 hester dør i galoppløp hvert år (husker ikke om det var kun i england, eller om det var i hele verden)

har sett diverse dokumentarer som får meg til å synes at galoppsporten er REN dyremishandling, synes synd på de stakkars hestene som må bøte med livet, særlig når det er pga en hodeløs jockey uten følelser... dessuten virker galoppmiljøet skikkelig dritt noen steder, doping og alt..
(men nå skal det også sies at jeg har ikke sånn kjempegod peiling, men dette er en utenforståendes mening..)

men jeg digger fullblodser. de blir stort sett veldig fine ridehester (spranghester), i og med at de er så lette og fine i typen.
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
normanlic: det er vel stort sett i hekkeløp osv hestene ofte detter og skader seg?! og for den saks skyld så er ikke terrengritt så mye bedre, hesten kan tråkke feil og tryne når som helst!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elenion: OT: var det på kragerø ridesenter du var på leir? Var der dene uka og de har jo et slikt galoppspor. Drit gøyxD

Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  14:37:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
jeg har vært på øvrevoll ei gang og sett løp, virker jo spennende, men aldri om jegkunne taklet å deltatt i løp med andre!! :) jeg var med i galoppløp med varmblodsen min tidligere i år, sånn lokalstevne... synes det var ekkelt nok det, med folk som fløy av hestene sine, og hester som snubla. men så var det jo ikke stabile ryttere som har drevet med galopp heller da, hehe..
men virker ganske kult å fly avgårde på en skikkelig galoppbane!!

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 16/07/2006 :  15:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker verken fullblodshest eller galoppløp jeg. Ikke travløp heller for den saks skyld. Jobbet hos vetrinær tidligere, og må si at disse hestene blir belastet langt mer enn nødvendig :/ Men, meg om det Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  16:48:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Hørt så masse om ulykker i galoppsporten og sånt, og det ser litt skummelt ut... Er jo kanskje litt ung også..? :P
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  18:13:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er mange grunner til at galoppsporten sliter med rekruttering. Én av grunnene er nok at man må ha lisens for å trene hester til løp. Det gjør at man ikke finner galopphester som blir trent "rundt og kring" i nærmiljøet. Galoppsporten i Norge er så liten, og vi har kun en bane og få trenere og hesteeiere. Dette gjør jo at det er svært få barn/ungdom som kjenner noen som holder på med galopphester og som tar de med på banen/får de interessert. Derimot så finnes det nesten alltid noen i nærmiljøet som har en eller flere travere, eller tur-/ridehest som barna blir kjent med, og som deretter fører dem til en travstall eller rideskole/senter.
Jeg tror også mange skremmes av det at de faktisk ikke kan trene opp hestene til løp selv, for da må de ha lisens. Ok, de kan ta lisensen, men det er fortsatt flere år til de kan trene f eks 2-åringer. De færreste har økonomi til å ha hesten på trenerstall. De færreste har vel også interesse av det å ha hesten borte i trening, da selve gleden i det å ha hest (for de fleste) er å jobbe med den selv.
I tillegg tror jeg vekten bremser/hindrer mange.

Mitt inntrykk er at det er få eiere involvert i sporten, og de er gjerne som en liten familie. Jeg tror ikke det er så lett for fremmede, som ikke kjenner noen i sporten, å komme inn i miljøet og det kan skremme mange. Ikke missforstå meg, det er sikkert mange hyggelige ryttere/stallpersonell som gladelig tar imot nye fjes i stallene/på banen, men de fleste gruer seg nok for å ta turen alene, når de ikke kjenner noen.

I tillegg sliter sporten med stempelet, at det kun er for de rike og at alle er snobbette. Det stemmer jo selvsagt ikke, men det ER faktisk en del spesielle og "sære" personer i galoppen. Selvom det finnes mennesker av denne typen i alle miljøer, kommer det ekstra godt fram i galoppmiljøet, fordi miljøet er så lite. Og det er utrolig synd, for de fleste er jo veldig trivelige!

Jeg tror mange som har ridehester blir mer og mer positive til engelsk fullblods, men da som ridehester ikke som løpshester. Veddeløp blir nok veldig fremmed for mange, og det er dessverre mange fordommer pga uvitenhet.

Håper dere klarer å rekruttere flere til sporten! Det trengs flere eiere og interesserte til å jobbe med hestene – ingen tvil om det.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  23:35:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
veldig enig Irene! godt sagt!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  11:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Elenion: OT: var det på kragerø ridesenter du var på leir? Var der dene uka og de har jo et slikt galoppspor. Drit gøyxD

Opprinnelig postet av MajaPeWs

jepp

...:: ::.. Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 19/07/2006 :  14:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det innlegget som er skrevet over her på debatten sammenfatter mange av de problemene vi sliter med i galoppsporten om dagen.

Særig med rekruttering av nye eiere, trenere og stallarbeidere og folk som vil være med generellt. Men en liten ting, må man ikke gå kurs for å ta lisens for å trene travhest? Trodde det faktisk var slik der også, men gjerne arrester meg på det! Grunnen til at man må gå kurs er at det er så mange regler og bestemmelser som skal følges, med hesyn til doping, melding til løp og trening. Men det er ikke så forferdelig dyrt å ta denne lisensen, 2500 kr ca. Kurset gir en god innflring i galoppsporten, og da jeg tok det for noen år siden var vi fire stykker som hadde holdt på med galopp før, mens resten var nye. Noen av disse har senere tatt ut lisens.

At amatørtrenere ikke får trene to åringer synes jeg forsåvidt er greit. Proff trenere innhar (som regel) mye mer kunnskap og erfaring på området med ungehester. Men hvorfor kjøpe to åring? Ofte kommer de jo ikke til start engang men ventes med. Hva med å kjøpe en eldre hest som kan gå rett ut å starte? Mange "banehester" som flytter til andre trenere utenfor banen får en ny giv. Dessuten kan man samtidig som de er i trening brukes til dressur og sprang. Mange ridefolk klager på galopphestene, men hvorfor ikke kkjøpe en selv? Trene den opp slik de vil ha den, ri dressur og hoppe litt og samtidig ha den på banen? Det måtte da vært et spennende og nytt prosjekt?!

Håper jeg inspirerer noen her til å kikke litt mer på galoppsporten for den er så innmari mye mer enn det folk flest vet og innbiller seg!

Ta gjerne en tur på Øvrevoll, og er det noen som ønsker omvisning på banen eller har spørsmål, så ta kontakt på mail, anita@noark.info eller gå inn på hjemmesiden til Norsk amatørrytterklubb www.noark.info der det finnes masse info om galoppsporten under fanen "om galopp"
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 19/07/2006 :  14:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det innlegget som er skrevet over her på debatten sammenfatter mange av de problemene vi sliter med i galoppsporten om dagen.

Særig med rekruttering av nye eiere, trenere og stallarbeidere og folk som vil være med generellt. Men en liten ting, må man ikke gå kurs for å ta lisens for å trene travhest? Trodde det faktisk var slik der også, men gjerne arrester meg på det! Grunnen til at man må gå kurs er at det er så mange regler og bestemmelser som skal følges, med hesyn til doping, melding til løp og trening. Men det er ikke så forferdelig dyrt å ta denne lisensen, 2500 kr ca. Kurset gir en god innflring i galoppsporten, og da jeg tok det for noen år siden var vi fire stykker som hadde holdt på med galopp før, mens resten var nye. Noen av disse har senere tatt ut lisens.

At amatørtrenere ikke får trene to åringer synes jeg forsåvidt er greit. Proff trenere innhar (som regel) mye mer kunnskap og erfaring på området med ungehester. Men hvorfor kjøpe to åring? Ofte kommer de jo ikke til start engang men ventes med. Hva med å kjøpe en eldre hest som kan gå rett ut å starte? Mange "banehester" som flytter til andre trenere utenfor banen får en ny giv. Dessuten kan man samtidig som de er i trening brukes til dressur og sprang. Mange ridefolk klager på galopphestene, men hvorfor ikke kkjøpe en selv? Trene den opp slik de vil ha den, ri dressur og hoppe litt og samtidig ha den på banen? Det måtte da vært et spennende og nytt prosjekt?!

Håper jeg inspirerer noen her til å kikke litt mer på galoppsporten for den er så innmari mye mer enn det folk flest vet og innbiller seg!

Ta gjerne en tur på Øvrevoll, og er det noen som ønsker omvisning på banen eller har spørsmål, så ta kontakt på mail, anita@noark.info eller gå inn på hjemmesiden til Norsk amatørrytterklubb www.noark.info der det finnes masse info om galoppsporten under fanen "om galopp"
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 19/07/2006 :  14:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff ble visst så ivrig at jeg fikk lagt inn innlegget to ganger.....anyway bare glemte en liten ting.

Vekt: Vekten har ikke så mye å si for trening av galopphester, det er bare når det kommer til løp at dette spiller en rolle. På stallen der jeg rir har vi ryttere som veier alt fra 55 til 85 kg. Selvfølgelig setter vi ikke den tyngste rytteren på den minste og spinkleste hesten. Men ser an hesten også.

I løp (proff løp) bærer hestene vekt fra 50 kg og oppover. De aller færreste ryttere rir 50 kg. og vanligste vekten en hest bærer er rundt 57-58 kg. Men noen hester går ofte bedre med høyere vekter mot dårligere hester. På stallen har vi en som har satt banerekord med over 70 kg på ryggen!
I amatørløp er vektene enda høyere, minstevekten en hest kan bære i amatørløp er 58 kg, og høyeste 74 kg. Nettopp for ikke å skape et vekthysteri.
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  23:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Elenion: OT: var det på kragerø ridesenter du var på leir? Var der denne uka og de har jo et slikt galoppspor. Drit gøyxD

Opprinnelig postet av MajaPeWs

jepp

Opprinnelig postet av Elenion

Når var du der? hvilken hest red du?

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.