hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulike måter å sko travhester vs ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ulike måter å sko travhester vs ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  12:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så kjempe peiling på skoing, og snakket med en her en dag som mente at det er enkelte hovslagere i byen jeg ikke burde benytte fordi de ikke kan å sko ridehester (de er flinke, men best på å sko travere). Er dette noe som kan være tilfelle? Eller er det ikke så ulike måter å sko feks travhester og spranghester?
Det var vel snakk om beskjeringen, at ridehester ikke burde bli så lave i drakten.

Hege

frkelin

Skrevet - 03/04/2006 :  13:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal ikke ridehester bli så lave i draktene? Jeg vet ridehester ofte blir skodd med høye "hæler" men har aldri fått noen begrunnelse for hvorfor dette kan være gunstig for hesten.
Alt jeg har lest om anatomi og høver viser at det beste er at hovbeinet er parallelt med bakken, hårlinja skråner nedover og strålen har indirekte kontakt med bakken.
Jeg ville aldri brukt en smed som skjærer hoven til en unaturlig og belastende form for hesten.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  14:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke hvorfor ridehester ikke skulle være lave i drakten, det glemte jeg å spørre om. Jeg tror det var det han mente iallefall. Ponget var vel ulike bruksområder og belastninger. Skjønner tanken, men jeg har ikke nok kunnskap til å gjøre en god vurdering selv!
Hege Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  22:53:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det er forsjellig måte å sko travere og ridehester på.dette har med prestasjonsevnen å gjøre..f.eks. bare ha sko foran eller omvendt.å sette på skoene bak frem er også aktuelt.
dette har som med ridehester at hvert individ er ulike.
men er sikkert noen inne her som kan forklare mye bedre,da jeg ikke er hovslager.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  01:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sette skoene bak frem
Er det mulig og hvordan i all verden

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  01:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere har en mye kortere skoperiode og kan derfor skos trangere.Kan ikke fatte at ridehester skal ha så høye drakter ,her er det et anatomi spørsmål.
travhester blir dessverre ofte skodd utifra hva de flyr fortest på,ikke alltid til hva som er best for hest og beintøy.

Snudde sko eller åpen tå gjør overrullingen kjappere og blir brukt på travere.Oppreist tå er vanligere på ridehester(bra for slitne knær bla.)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  01:30:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å..... jaja.. man lærer virkelig så lenge man lever! Det hadde jeg aldri trodd gikk ann?
Hvordan får de skoen til å passe da om de setter de bak-frem? Blir ikke fassongen helt feil, eller er ikke det så nøye? merkelig.... interessant på en litt bisarr måte (-; Har ekstraver selv hvor hovene bar veldig preg av å være i hel-skodd. Nå har han fiiine høver, er barfot, men at hovene er blitt så fine kommer vel mer av pussingen og stellet enn akkuratat han går uten sko. Er i alle fall ulidelig spennende med HOV

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  01:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten går med snudde sko vil det si at sømmhullene er flytta sånn at de sitter fra midt på skoen og ut til drakta.Hm altså motsatt.Hadde vært lettere å tegne gitt,men jeg håper du skjønner Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/04/2006 :  07:29:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man snur skoene er man iallefall sikker på å ødelegge all hovfunksjon og låser hoven maksimalt, på samme måte som med ringsko. Det må da være mulig å få en tidlig overrulling på andre måter? Jeg er veldig skeptisk til å sko på måter som kanskje fører til kortsiktige prestasjoner, men som gir slitasjeskader på sikt.
Hoven er i utgangspunktet en veldig sterk konstruksjon som skal tåle belastningen fra en hest i bevegelse. Men når vi går imot naturen og endrer vinkler og funksjon er det ikke rart at man ender opp med hovsprekker, underskutte hæler, hovsenebensbetennelse, osv osv.
Dette er grunnen til at alle bør lese endel om barfothester. Selv om du skal sko hesten din bør du vite om enkle mekaniske sammenhenger i høvene og hva som fører til belastningsskader og andre problemer. De fleste traver ikke med hesten på asfalt fordi de er redde for belastningsskader over tid. Hva med å gi hesten din hovpleie som ikke gir belastningsskader over tid?

Forsøk av forskere i USA har vist at en hest MED SKO SOM SKRITTER på asfalt har 3 GANGER SÅ HØY BELASTNING som en hest UTEN SKO SOM TRAVER på asfalt.

På ridehester ønsker man vel at hesten skritter godt ut og tråkker over sitt eget steg. Da er det jo en fordel med tidlig overrulling. For å unngå belastninger høyere opp i bena er det også en stor fordel med lave drakter. Tenk på deg selv sko med høye hæler. Det er ikke veldig behagelig å jogge i. Hester som går stivt med korte skritt går bare på samme måte som jeg gjør i stiletthæler.
Når hesten har lave drakter er alle leddene over hoven satt sammen slik at de danner en myk bue som tar imot støtet ved landing. Når hesten har høye drakter klarer ikke kodeleddet å ta imot støtet på samme myke måte og dette forplanter seg oppover i systemet. Ikke rart at mange ridehester har vondt i ryggen, er stive i skuldrene og har masse låsninger.

Stadig flere oppdager fordelene med equiterapeuter og massasje på hestene. Etterhvert håper jeg flere vil oppdage at mange av spenningene og låsningene som oppdages ved massasje stammer fra dårlig hovpleie og unaturlige fasonger som er påtvunget høvene. Ved å ta bedre vare på høvene og la dem fungere mest mulig slik de er ment å fungere kan man forebygge låsninger og spenninger og la hesten bevege seg mer naturlg.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  11:16:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke snakk om å snu sko osv, hovslageren skor med helt "normale" sko! Så det var som sagt kun beskjæringen som var anderledes, går jeg ut i fra. Men jeg skal prøve å høre med han igjen om hva han egentlig mente, så skal jeg skrive det her når jeg har fått snakket med han:)
Jeg tviler på at han mente at ridehester skal skoes på en unaturlig måte, men som sagt skal jeg få han til å forklare det nøye for meg.

Bustetrollet

Skrevet - 04/04/2006 :  13:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men så kjenner jeg også hovslagere som ikke vil sko travere, for da er det enda viktigere at vinklen blir 100% riktig. For bare en liten millimeter feil kan da ødlegge et helt løp.

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  17:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vi være enige om at der det blir diskutert skoning holder vi oss til det? Er jo nok av innlegg om barfot.Om ikke kan du lage dine egne emner om det frkelin. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  19:33:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når man snur skoene er man iallefall sikker på å ødelegge all hovfunksjon og låser hoven maksimalt, på samme måte som med ringsko. Det må da være mulig å få en tidlig overrulling på andre måter? Jeg er veldig skeptisk til å sko på måter som kanskje fører til kortsiktige prestasjoner, men som gir slitasjeskader på sikt.

Opprinnelig postet av frkelin

Bare sånn til orientering så tror jeg de fleste som skor på "rare" måter gjør dette utelukkende i løpssituasjon, og at skoen tas av etterpå. Mange travere har jo bestemte sko når de løper i forhold til vekting osv. for at traven ikke så lett skal bli galopp osv.

Jeg må stemme i med de her som lurer på hvorfor ridehester skal ha så lange drakter jeg Hege;-) (og for den del er det vel sikkert nok av dem som har lange tær også...) men det gjelder vel både travere og ridehester..

Men dette med åsko trangere fordi skoen skal sitte på kortere. Blir det ikke litt feil å sko trangt samme hvor kort eller langt skoen skal sitte på?? Jeg trodde det med å sko trangt var ille fordi det innsnevrer hoven og gjør at den ikke vil ha noen mulighet til å vokse riktig. Er jeg omtrent ute på finnmarksvidda da??

Jeg tror på å finne en hovslager som er grei med hesten, kan forklare -hvorfor- h*n gjør som h*n gjør, og hva som er meningen, utfra andre prinsipper enn "sånn har jeg alltid gjort", og som dukker opp når h*n skal, så får de nå være travfolk eller ridefolk alt de vil for meg :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  19:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg fått en forklaring om hva han mente!

Han mente IKKE at ridehester skal skoes med høye drakter- men normal høyde. Endel "trav" hovslagere skor hestene med veldig lave drakter nemlig. Han viste meg det på en "normal" hest hvordan vinkelen skulle være, klarer ikke å forklare det her, men det var snakk om en 45 graders vinkel fra foten gjennom hoven (om noen skjønner!). Om denne blir for lav, vil det jo feks slite veldig på kodene på en spranghest, fordi vinkelen på hoven blir unormal lav bak.
Noen som skjønner hva jeg mener nå? :)

marcello

» VIP

Skrevet - 04/04/2006 :  21:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner hva du mener Hege.
Snudde sko blir som regel brukt på travere.Om man bruker det på ridehester blir det mer som et sjukebeslag,samme som med eggbar og ringsko.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.