hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ekstrem NH ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ekstrem NH ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  15:44:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Marte&Don:): jeg håper du ikke mener at man må ha bitt/neserem på hodelaget for å ri ute blant folk? Skjønner iallfall ikke hvordan en neserem skal hjelpe deg bedre - eller et bitt for den del. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 02/04/2006 :  21:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Marte&Don:): jeg håper du ikke mener at man må ha bitt/neserem på hodelaget for å ri ute blant folk? Skjønner iallfall ikke hvordan en neserem skal hjelpe deg bedre - eller et bitt for den del.

Opprinnelig postet av Formosissima

Kopi av melding:
Det er fullt mulig å ha lite utstyr på hesten sin i dag (eksempelvis kun et hodelag uten nesereim/bitt), men noe bør man ha når man ikke oppholder seg på et inngjerdet område. Hestene lider ikke av det.

Sånn som jeg forstår henne så mener hun det at man kan fint ri uten nesereim og bitt på tur, men dersom man skal bruke enda mindre en dette(les ingenting) så bør man oppholde seg på inngjerdet område.
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 03/04/2006 :  19:59:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriterer meg over folk som tror at bare fordi de driver med NH så kan de ri uten utstyr. Sier ikke at alle NH-folk er slik, for det er de ikke. Men vi har disse jentene som tror de er både Wendy og hestehviskere, og det er ikke trygt. Selv om man har tillitt til hesten skal man alltid ri ansvarlig og sikkert. Og det er totalt uansvarlig og usikkert å ri uten noen ting. Men det var jo godt hun hadde hjelm i hvertfall da.
Redigert av - siljemarie den 03/04/2006 20:05:57 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  21:07:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nina kommer med atter en liten historie....

Et par jenter var på "leietur" med varmblodstraveren de var hestepassere/forryttere for,langs turveien i nærheten av stallen hesten tidligere var oppstallet på.
De møter her undertegnede.

Den hadde nå flyttet og "hadde blomstret sånn opp at det nesten ikke var sant,han var jo omtrent ikke til å få til å gå i nærheten av stall XX lenger"
Jasså trivdes han ikke her?
"Nei,det var tyyydelig,nå var han bare SÅ lykkelig og da de gikk forbi stallen litt tidligere på turen skalv han nesten over hele kroppen av redsel for at de skulle ta ham med dit igjen"

Du store,det var jammen voldsomt. Så fint at det gikk bra nå da.
Men si meg,har dere ikke hodelag på? (hodelaget hang over skulderen på den ene)
Åh nei,trengte ikke slikt,for nå hadde de vært på kurs hos Per hestehvisker så nå drev de med skikkelig natural horsemanship og de hadde lært "løpe-fort-brunen" at det var best å være hos dem,så han bare fulgte etter der de gikk han.

Oi,det var imponerende,men hva skjer om han blir skremt da? Her er det jo mye turgåere,hunder,sykler o.l.?

Nei,om løpe-fort-brunen ble skremt så bare gikk han inn bak dem og la mulen mot ryggen deres for å finne trygghet!!

Åh ja,ja det er jo fint. Jaja,god tur da.

Nesten fremme ved stallen kom det noe STORT og FORT bakfra gjennom busk og kratt.
Mulig Løpe-fort-brunen ikke løp fort nok på travbanen,men jeg skal love at den løp fort nok der og da.
Nedover gang/sykkelstien,inn på P-plassen på stall XX,rundt hjørnet og inn i gangen og bort til døren til sin gamle boks,der den ble stående og humre til gamle kamerater og den av personalet som hadde kveldsvakten den dagen....

Det var to noe flate jenter som kom løpende etter. Enda litt flatere ble de,da de fikk beskjed om hvor de kunne finne Løpe-fort-brunen....

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 03/04/2006 :  21:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nina kommer med atter en liten historie....

Et par jenter var på "leietur" med varmblodstraveren de var hestepassere/forryttere for,langs turveien i nærheten av stallen hesten tidligere var oppstallet på.
De møter her undertegnede.

Den hadde nå flyttet og "hadde blomstret sånn opp at det nesten ikke var sant,han var jo omtrent ikke til å få til å gå i nærheten av stall XX lenger"
Jasså trivdes han ikke her?
"Nei,det var tyyydelig,nå var han bare SÅ lykkelig og da de gikk forbi stallen litt tidligere på turen skalv han nesten over hele kroppen av redsel for at de skulle ta ham med dit igjen"

Du store,det var jammen voldsomt. Så fint at det gikk bra nå da.
Men si meg,har dere ikke hodelag på? (hodelaget hang over skulderen på den ene)
Åh nei,trengte ikke slikt,for nå hadde de vært på kurs hos Per hestehvisker så nå drev de med skikkelig natural horsemanship og de hadde lært "løpe-fort-brunen" at det var best å være hos dem,så han bare fulgte etter der de gikk han.

Oi,det var imponerende,men hva skjer om han blir skremt da? Her er det jo mye turgåere,hunder,sykler o.l.?

Nei,om løpe-fort-brunen ble skremt så bare gikk han inn bak dem og la mulen mot ryggen deres for å finne trygghet!!

Åh ja,ja det er jo fint. Jaja,god tur da.

Nesten fremme ved stallen kom det noe STORT og FORT bakfra gjennom busk og kratt.
Mulig Løpe-fort-brunen ikke løp fort nok på travbanen,men jeg skal love at den løp fort nok der og da.
Nedover gang/sykkelstien,inn på P-plassen på stall XX,rundt hjørnet og inn i gangen og bort til døren til sin gamle boks,der den ble stående og humre til gamle kamerater og den av personalet som hadde kveldsvakten den dagen....

Det var to noe flate jenter som kom løpende etter. Enda litt flatere ble de,da de fikk beskjed om hvor de kunne finne Løpe-fort-brunen....

Opprinnelig postet av Kurre

Hihi... ser det for meg Noen ganger så føles skadefryd ganske bra
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/04/2006 :  21:44:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bra hesten ikke skada seg. Men ellers... Yess!! Lærepenge til dem jah!!
Selv om man har allverdens kontakt med hesten. Hva er galt med å i det minste ha en grime med longetau å holde i??? Man trenger da ikke å bruke den hvis hesten er så "lydig", men kjekt å ha.. Det kan vel Nina sine små venninner bekrefte...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  07:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var en god historie kurre.. "løpe fort brunen" og "per hestehvisker" he he Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  09:24:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Haha, ja du får jammen meg sagt det, Nina
Jeg lo godt av historien din jeg, hehe. Og det er nok en tankevekker for de "ekstreme NH-trenerne", burde være hvertfall
Takk og lov for at ikke noen mennesker eller andre dyr ble skadet av denne "lydige" store brune!!

Kan ikke fatte hva som er så galt med og legge på hesten et hodelag eller grime.. Jeg har selv gått på NH-kurs, men aaaldri lært at den ikke trenger hodelag eller grime??... Hmmm, kanskje Bente ikke har fulgt godt nok med i timene

Selv har jeg trent opp hestene mine, da spesielt araberen min, etter NH-prinsipper. Men har ikke trodd at alt innen dette er bra for hesten, mulig jeg tar feil men dette er min mening.
Jeg har prøvd og bruke det en kaller litt sunn fornuft, og trent etter hva jeg mener er riktig for hesten min. Og blande litt av horsemanship og ekte bondevett syntes jeg i noen tilfeller kan være litt lurt
Hvertfall så funket denne mixen på både araberen og min lille misshandlete hissigpropp som jeg pleier kalle "gamlegutt"
Men syntes det blir for dumt når det går folk til hodet. Hester er selvtenkende dyr og har medfødt fluktinstinkt, hvordan kan det gå an og tro at den da skal bare gjemme seg bak ryggen deres??

Nå har jeg ikke lest hele debatten, men selv om en går på et NH-kurs kan en ikke forvente at de metodene du lærer der skal passe til alle hester?!

*Bente som har vært på NH-kurs men likevel rir med hodelag og bitt *

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

HampusGoldstar

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  00:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHampusGoldstar  Svar med kopi av melding

Hei! Hesten min stopper når jeg sier STÅ, også hvis jeg traver eller galloperer og sier hyssssshhhh, så sakner hun farten, Hun er kjemp flink. Jeg trenger heller ikke hente henne med grime å luftegåren, hun kommer, går ut av porten og venter på meg på andre siden av gjerdet, så går hun ved siden av meg når vi er på vei inn i stallen. Hun er så søt:) sånn er hun når hun skal ut til luftegården også:) Jeg er så glad for at jeg kjøpte henne... Hun betyr så masse for meg!

Hilsen Caroline

Så lenge hesten har det bra, har jeg det bra! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  00:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hei! Hesten min stopper når jeg sier STÅ, også hvis jeg traver eller galloperer og sier hyssssshhhh, så sakner hun farten, Hun er kjemp flink. Jeg trenger heller ikke hente henne med grime å luftegåren, hun kommer, går ut av porten og venter på meg på andre siden av gjerdet, så går hun ved siden av meg når vi er på vei inn i stallen. Hun er så søt:) sånn er hun når hun skal ut til luftegården også:) Jeg er så glad for at jeg kjøpte henne... Hun betyr så masse for meg!

Hilsen Caroline

Opprinnelig postet av *Sunny:)*

Det er ikke bare Sunny som er flink, det er du også
Du har gjort en kjempejobb med henne Caroline!

*Renate tar av seg hatten*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 11/04/2006 00:51:07 Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  01:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
heisann. jeg har ridd jivi og hellegutt i grime og leietau før, men ikke ofte. f.eks til og fra beite, det går fint, da går de rett og slett bort til beite, eller til stallen, ikke snakk om noe annet fra deres side:P Har ridd Hellegutt på barbakturer i grime og leietau, det er fordi han lystrer like mye på dette som med hodelag, faktisk mer. for med hodelag legger han seg på bittet. Jivi har jeg èn eller to ganger skrittet ned en grusbakke der med stallen i grime og leietau barbak, men hun har jeg alltid vært litt forsiktig med, spesiell dame dette;) men jeg råder ikke andre til å gjøre dette, og det er helt min egen feil om jeg detter av eller ikke. har heldigvis gått bra til nå:)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/04/2006 :  07:39:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Du må huske Kristine at hvis du detter av er det ikke sikkert det er bare deg det går ut over.
Det er litt av pointet da. Hesten kan skade andre mennesker, dyr eller seg selv.

De gangene jeg detter av er det hesten jeg tenker mest på... men d er meg da

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:51:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Selfølgelig. Derfor har jeg ikke ridd sånne turer på lenge. Jeg har sett ulykker skje. Men til og fra beite, det er noe vi alltid har gjort.. ikke trygt d heller, men men.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/04/2006 :  19:18:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir barbakk flere ganger i uken i bare grime og leietau. Full fres i alle gangarter.

Tror jeg må begynne å tenke mer sikkerhet, eller falle av så jeg lærer på det.

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  22:30:21  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Eg prøver og kommunisere med hesten gjenomm dens kroppspråk .
Men dette er jo nokon med ekstremt lite vet.Å ri på tur i skogen uten noko ting,det er jo utrolig farligt. Grett nokk med per werner og dei som har studert hesten i mange tiår,men ei heilt vanlig hestejente (sånn som dei fleste andre her på forumet). Det er ikkje nh men galskap

å så må me huska på at nh er ikkje noko sport men å sjå ting frå hesten sin sia.

*Lene prøver så godt ho kann *

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.