hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ville du latt hesten din gå i rideskole?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ville du latt hesten din gå i rideskole?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  13:25:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tja, overskriften sier vel det meste.

Hvorfor/hvorfor ikke?

Kan det være fin erfaring for en litt uerfaren hest, å bli brukt for øvede ryttere i rideskole, eller vil det ødelegge hesten?

Wenche & Amber

Bustetrollet

Skrevet - 29/03/2006 :  13:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei.
For hun har det mye bedre hjemme med en trofast rytter som virkelig tar vare på henne.

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  13:50:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester blir ødelagt i rideskolen, hard i munnen, ulydig osv... "Min" hest hadde ikke egnet seg i rideskolen, og ville aldri ha sendt henne dit. Er ikke stort fan av at så mange skal ri en hest, og så forskjellig fra gang til gang. Ser så mye stygt i rideskolen, som feks saging av små nybegynnere, sparking, unødvendig smatting, pisking og saging. Noen rideskoleelever er så hardhendte med munnen...

Edit for å legge til: Dette gjelder sikkert ikke alle rideskoler, men dette er min erfaring!

Isabel og Perla for alltid <3
Redigert av - Isabel och Perla den 29/03/2006 13:51:22 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  13:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei!! pga min erfaring sier at det ikke er så mange øvede ryttere som tar rideskoletimer (DK) kanskje anderledes her i Norge, men det jeg kjenner til er det uerfarne ryttere på ridekurs. Min hest skal IKKe gå 10-15 skole, dag ut og dag inn i en ridehall, sparket og pisket av folk som heller ikke vet hva en pisk og sporer egentlig er til for.
Kanskje litt krasst men jeg sier bare hva jeg har sett. Ikke sikkert det skjer heller men risikoen for at en uerfaren idiot blir satt på ryggen av min hest vil alltid være der og det vil jeg ikke risikere!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  14:08:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei mine hester hadde heller ikke fått lov av meg og gått i skole!! Av samme grunn som de over meg har skrevet. Mine erfaringer med rideskoler helt den samme som "Isabel och Perla" og "Lopke" skriver.
Hadde jeg ikke hatt andre muligehter for og beholde mine hester, enn at de måtte i rideskole, hadde jeg heller solgt dem til et annet godt hjem, det fortjener de.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  14:14:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet nei!

Kommer an på hesten, og man har lagt i den av arbeid, hvor mye penger det er snakk om. Og selvfølgelig hvordan hesten er! Noen passer ikke til å gå rideskolen, andre er kanskje noe mer egnet.

Jeg tror ikke mange hester trives med rideskole, slik noen rideskoler blir drevet i dag. Jeg synes det er en forutsetning at kyndige ryttere rir skolehestene flere ganger i uka for å bevare det hesten kan, og ta seg av dårlig atferd som dukker opp.

Jeg ville ikke satt hesten min i en tradisjonell rideskole nei. Kommer nok ikke til å gjøre det med noen av hestene jeg kommer til å få i framtiden heller!
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  14:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Nei jeg ville ikke latt mine hester gå som rideskolehester. Rett og slett fordi jeg da ikke kan kontrollere hvem som rir hestene. Jeg er veldig nøye med hvem som får ri hesten min, om jeg er usikker på noen så leier jeg hesten. Det er enda ingen som har fått ri uten at jeg er tilstede.

Hoppa mi kunne på en måte ha passet i rideskole, siden ho er så rolig. Men ho er nok for sta, da ho nekter å gå med uerfarne ryttere. Ho er veldig myk i munnen, og dette vil jeg gjerne bevare. Da er ikke uerfarne ryttere den rette veien å gå.

Om jeg skulle ønske at hesten skulle ris av noen erfarne, ville jeg heller fått tak i noen som jeg kjenner og bedt de om ri hesten innimellom. Føler meg mye tryggere på den måten, da vet jeg hvem vedkommende er og kan være tilstede og lære jeg også.

Ellen Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  15:00:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Nei, jeg hadde nok ikke rideskole elever ridd på våre varmblodstravere..
Selvfølgelig er de greie å ri på sånn innimellom, med de har veldig sterke egne meninger, og hadde nok ikke vært noe å sitte en uerfaren jente/gutt oppå.. Har heller ikke lyst å få hestene enda mer hard i kjeften, pga saging, eller mindre lydhør for sjenkler pga. unger som sparker hestene i siden helt til de går... Dessuten er ikke hestene våre vant til å gå i bane/ridehus..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  15:13:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
nei! Liker ikke å ha så mange ryttere på hesten min, og i tillegg så mange uerfarne ryttere som i en rideskole. Det fleste rideskole hester er harde i munnen, skjenkeldau og lei, og det vil jeg ikke skal skje med min hest.

hoppa mi ville heller aldri ha passet inn på noen rideskole pga de ekstra gangarten og ho er veldig følsom.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  15:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Under forutsetningen av at elevene red for en dyktig instruktør, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Sharmis ville aldri blitt brukt av nybegynner uansett, så det ser jeg ikke på som noe problem.
Jeg ville nok ikke latt hesten min gå fulltid i rideskole, men et par dager i uken tar hun nok ikke skade av. Jeg drømmer selv om å starte rideskole, og da må jo nødvendigvis hestene mine gå i skolen.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:01:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten vår gikk i rideskole. Hun var nybegynnerhest, og jeg tror det gjorde godt for henne. Har aldri vært borti noe så stødig noen gang.

Nå har ikke jeg egen hest, men om Miss skulle ha gått i rideskole, så hadde jeg i utgangspunktet nektet. Hun er veldig følsom overfor ukjente ryttere, og i det hele tatt velig følsom. MEN om instruktøren var dyktig, og elevene kunne endel + at de samme elevene red henne hver gang, så hadde jeg sett på det som en fin treningsmulighet for henne.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Under forutsetningen av at elevene red for en dyktig instruktør, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Sharmis ville aldri blitt brukt av nybegynner uansett, så det ser jeg ikke på som noe problem.
Jeg ville nok ikke latt hesten min gå fulltid i rideskole, men et par dager i uken tar hun nok ikke skade av. Jeg drømmer selv om å starte rideskole, og da må jo nødvendigvis hestene mine gå i skolen.

Opprinnelig postet av lino

Nå satte du meg inn i en helt annen tankegang lino. Aldri tenkt på det egentlig, at dersom man skal starte rideskole, så må jo hestene nødvendigvis gå i rideskolen. Men det blir jo ofte slik, at dersom man driver en rideskole, så får man ikke det samme forholdet til hestene, som man får når man har en helt egen hest, som det kun er en selv som rir og trener. Blir vel vanskelig å få det samme forholdet til 15-20 hester?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Stettson

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:40:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStettson  Svar med kopi av melding
Nei

..Aldri.

Hesten min har kapret den beste plassen i hjertet mitt <3 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  16:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt hesten i rideskole, men da var jeg instruktøren. Ellers nei.

Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 29/03/2006 :  17:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går i rideskole. Men det er ikke sånn "standard" rideskole med masse hester og masse elever. Kun fem hester som går i skolen der, og hovedsakelig en til en timer og terapitimer. Han går mye som terapihest, en til to timer om dagen stort sett. I tillegg er det to gode venninder som driver den. Det funker helt greit. Han har faste elever som rir han, og jeg vet at han blir passet godt på. Han har på ingen måte blitt ødelagt av det, men som sagt, det er ingen "standard" rideskole.

Hadde det ikke vært akkurat den rideskolen med akkurat de menneskene, hadde aldri i verden jeg gjort det jeg heller. Så jeg skjønner godt dere som sier bastant nei.

Tone og Engvinn (som har det fint som rideskolehest)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  17:13:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har fått flere spørsmål fra småunger om hesten min skal gå i rideskole, for en fjording må jo bare gå i skolen lissom..
men jeg ville aldri latt hesten min gå i noen som helst rideskole..

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.