hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulykkes fugl ( haster)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ulykkes fugl ( haster)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  09:19:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
skulle vel egentlig lagt dette under helse, men føler at diverse et et mer benyttet forum. Og skulle gjerne hatt litt svar på dette ganske fort.

Hoppa mi har en tendens til å skade seg selv, ikke en gang, ikke to, men helst flere ganger. En ordentlig selvskader.
Disse skadene forekommer som oftest når hun står på beite eller i boksen på natten.
Siste nytt er at hun tråkker av seg sin egen sko og tryner og har hovnet opp fra koden og oppover. Veterinæren ( uten å bruke navn) ga hesten antibiotika og smertestillende og sa hesten skulle stå inne i en uke. at hun hadde tråkket over.
MEN hvorfor antibiotika?
Fikk og beskjed om ikke å fikle med foten. at den skulle ha ro.
MEN bør jeg ikke spyle den og/eller ha på isomslag? virker helt banalt å ikke gjøre noe for å motvirke smertene hennes og få bort hevelse.
Har tidligere dårlig erfaring med denne veterinæren og ringte en annen for å forhøre meg. han forsto ikke meningen med antibiotikaen ( som hun skal ha i fem dager) det ble opplyst om at hesten responderer svært dårlig på den og at bakteriefloraen i tarmene hennes er svært lett nedbrytbare, altså: hun blir TYNN av den.
Han mente og at hun skulle spyles og ha på kalde omslag, som både er lindrende og tar hevelse.

Noen som har erfaring med dette? skal eller skal jeg ikke?

Take the time it takes, so it takes less time.. ~ Pat Parelli ~

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  09:36:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hei!

Dette blir litt O.T, men jeg må bare si at jeg vet AKKURATT HVORDAN DU HAR DET!!!

Hoppa mi, hu skader seg uansett hvor hun går, ligger og står.
Og da mener jeg uansett! Har alltid ei eller annen ny rift eller noe pels avskrapt.

Heldigvis går det ei stunnd mellom hver av de "store" uhella, men nå ser det ut som om hun har fått en sønn som er like uheldig, så nå har jeg to "selvskadere".. hehe..

Måtte bare vise litt sympati
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  10:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kan du ikke bytte veterinær da? For hvis du har hatt dårlige erfaringer før også, er det kanskje lurt å prøve en annen? Den du ringte til f eks?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 01/06/2006 :  13:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen vits i å legge på is eller kjøle ned foten når hevelsen allerede er kommet. Antibiotika har hun vel gitt for å minske faren for betennelse i sener og ledd?

Og at hesten skal stå i ro inne er fordi den mest sannsynlig vil gire seg opp ute sammen med andre og dermed slår opp skaden og gjør det verre.

Men er du i tvil ville jeg kontaktet en annen dyrlege og forhørt meg over telefon hva den ville ha gjort. Det er lov å spørre og undersøke, og så kan du bruke hodet selv også
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  09:02:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Er så dårlig med veterinæren her. Den står på beite nå litt uten for veterinære jeg ringte sitt distrikt.
så d var enten han eller en typisk "ku veterinær".
Men ingen vits å spyle når hevelsen allerede er kommet? når du kjøler ned så lindrer du jo smerten. Det er jo akkurat som når du brenner deg.

eller?

Take the time it takes, so it takes less time.. ~ Pat Parelli ~ Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  14:53:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Avkjøling hjelper nok, siden det gjør at hevelsen går raskere ned.
Ellen Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  18:37:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Rart den ikke skal bevege seg... Garsy er en selvskader oxo, får lymfangitt fortere enn ja... Der blir det gitt antibiotika sprøyte og må skritte henne (leie) i 15 min hver dag, kan gå ute, bør bevege seg mye, men ikke herje. Fikk beskjed om å ha på stallbandasje for å få varme og sirkulasjon...

Dette er vel ikke helt det innlegget handler om, men stå inne en hel uke? ikke røre beinet? hmm

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 04/06/2006 :  23:27:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gamlehesten min var også sånn! Skjønner godt hvor kjipt det er.

De sier jo det at nyoppslåtte skader skal kjøles ned og gamle skader skal varmes opp. Så i teorien skal du kanskje ha på varmebandasjer.. Det er vanlig å kjøle ned for å forebygge og hjelpe ved overanstrengelser i senene og ved slag for å hindre hevelse.. Men men, jeg kan aldri tenke meg at det vil skade å spyle med kald vann, det er sikkert bare godt for henne!

Skjønner at det ikke er lett å ikke gjøre noe, er sånn selv. Er litt overbeskyttende kanskje..

Håper hun blir bra fort da!
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 05/06/2006 :  11:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne ikke dy meg men måtte bare se på vipen din om hva slags hest du hadde...Er det fullblodsen som har skada seg???Har selv en fullblods som er håpløs klønete. Hun har blitt litt bedre nå heldigvis!!Vet ikke hvor mange ganger hun har blitt sparket og behandlet for infeksjon i sår!!!Spesielt nå om sommeren blir det infeksjon med en gang!

I fjor høst måtte hun ha en hestekur med antibiotika for å få bukt med en sårinfeksjon. Heldgvis gikk det bra, men magen og avføringen var ikke helt som den skulle!Antibiotika bryter jo ned de gode bakteriene i tarmen også! Hesten min tiok derfor av ganske mange kilo i løpet av kort tid...Her er et supertips som har hjulpet meg. Har prøvet litt forskjellig men Har tilsatt Baylis Digest + i kraftforet. Dette er sps. beregnet på hester som har gått på antibiotika eller som har problemer med fordøyelsen. Etter dette har jeg fortsatt med equilibra(du har sikert hørt om dette). Dette må hun ha fått i tilegg til maten hun vanligvis har fått. Håper å kunne trappe ned etterhvert som tarmene tar opp mer næringsstoffer...

Lykke til videre med ulykkesfuglen din....skjønner deg veldig godt!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.