hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uansvarligt dyrevern?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Uansvarligt dyrevern?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kurre

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  21:22:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Høres ut som om en eller annen skulle skrevet en klage på dette,så iallefall det er kommet skriftlig melding til komunen om hvordan ståa er...

Opprinnelig postet av Lene.

Her er det faktisk gjort.
Av flere personer til og med!
De rykker nok ut her og kikker litt.Problemet er at de ikke vet hvordan det bør se ut.

At en islandshest kan være radmager UNDER 1 dm vinterpels for eksempel
Hvor ille det er for en hest å gå med "snabeltøfler" til høver.
At hesteeiere er sleipe nok til å flytte "overskytende" og "mindre presentable" hester til andre steder,når besøk varsles på forhånd.

At mye penger ikke betyr godt dyrehold.
At det ikke er noen unnskyldning for ikke å ta seg av dyra sine.
At hester med bakparten sauaet inn med stivnet (og fersk) diare ikke får det foret de bør ha.
At hester trenger tannpleie.
At islandshester også kan fryse

Huff,nå er jeg igang igjen og det hjelper ingen.

Du får tilgi meg. Det er noen års frustrasjon som bobler til overflaten og renner over med jevne mellomrom...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  21:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det skulle vært Animal Police her i Norge. Ikke bare her, over alt i verden! Synes at dyr her i verden har det alt for trasig... Hadde mer enn gjerne stilt opp til å hjelpe til i "Animal Police" hadde jeg vært større, eller voksen!

Ang. å ta bilder som bevis. Er ikke så lett, når eierne har utsikt over stallen. Det eneste er når de er borte, men det vil nesten alltid være en eller annen hjemme! Også er jo ikke jeg så ofte til min tante og onkel heller da. Men når eierne har nektet meg adgang, har jeg da lov å tre inn på eiendommen deres, og knipse bilder? Ikke det at jeg bryr meg om det er lov eller ikke, det er tross alt snakk om et levende vesen!!

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  09:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes uansett det var flott du reagerte som du gjorde og ikke ga opp med det første!! det skulle være flere mennesker som deg.. om flere reagerte på dårlig dyrehold hadde dyreværnet måtte ta sin oppgave litt mer alvorlig!! Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  11:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er dyrevernsnemda og mattilsynet samme nemd.Her har det som regel vært ganske ukyndige folk som har hatt med hestene å gjøre.Er jo litt forskjell om en ku/saue bonde skal innspisere en hestestall Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  12:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er dyrevernsnemda og mattilsynet samme nemd.
Opprinnelig postet av marcello

I fjor (trooor jeg) ble det som da var dyrevernsnemda underlagt Mattillsynet,så nå er det disse som står for oppgavene dyrevernsnemda hadde før...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  12:32:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror Kurre er inne på noe veldig viktig: mange steder er det ikke spesiellt hesteinteresserte eller oppdaterte mennesker som jobber i mattilsynet, med det til følge at de ikke skjønner helt hva de ser. Men samtidig skulle man tro at det skulle være mulig å lage noen regler for hva som er minstemål (type: hesten kan bli bedømt som svært overvektig om du ikke finner et eneste ribbein når den har sommerpels og du stikker fingrene godt inni sideflesket på den, forutsatt at du vet hvor ribbeina sitter. eller: hest kan regnes som svært undervektig hvis om atte osv).
Størrelsen på boksen, at det skal møkkes osv. burde jo ikke være så vanskelig å lage en "håndbok" over ? Eller?

Isabell och Perla veldig bra at du prøvde å si ifra iallfall :-) mange steder i Norge ville helt sikkert klagen din bli tatt til følge, hvis de som kom og kikket hadde vært litt mer hestekyndige.

Guro
Gå til toppen av siden

mullert

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  12:37:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
kommer danmark med noe sånn?? heia danmark..hehe..det er sånne øyeblikk man er stolt over å være dansk:p
ny profil!!! den nye er mighty_spin Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:24:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror Kurre er inne på noe veldig viktig: mange steder er det ikke spesiellt hesteinteresserte eller oppdaterte mennesker som jobber i mattilsynet, med det til følge at de ikke skjønner helt hva de ser.
Opprinnelig postet av Guro

Det er dyrleger på alle mattilsyn!!.. dvs alle er kompetente til å se om et dyr er i forsvarlig forfatning.
Om de ikke reagerer skyldes det ikke kunnskap, men likegyldighet, noe folk innenfor alle felt desverre har mere eller mindre.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kommer danmark med noe sånn?? heia danmark..hehe..det er sånne øyeblikk man er stolt over å være dansk:p

Opprinnelig postet av mullert

er du og det?
Gå til toppen av siden

mullert

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp det er jeg..bodd her i snart 6 år
ny profil!!! den nye er mighty_spin Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  17:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Tror Kurre er inne på noe veldig viktig: mange steder er det ikke spesiellt hesteinteresserte eller oppdaterte mennesker som jobber i mattilsynet, med det til følge at de ikke skjønner helt hva de ser.
Opprinnelig postet av Guro

Det er dyrleger på alle mattilsyn!!.. dvs alle er kompetente til å se om et dyr er i forsvarlig forfatning.
Om de ikke reagerer skyldes det ikke kunnskap, men likegyldighet, noe folk innenfor alle felt desverre har mere eller mindre.

Opprinnelig postet av Lopke

Det er som oftest distriktsvet som reiser rundt og sjekker opp.
Fantastisk hvilken kunnskap disse innehar...
Eksempel:
Utreisepapirer skulle skrives ut til Islandshingst som skulle hjem (til Sverige)
Dette var en hest som er meeeget høyr bedømt,har en VM-seier i bagasjen og følgelig er verdt plagsomt mye penger.

Den gikk ute i en luftegård,dette var i februar,den bruker ikke dekken om vinteren.

Vets kommentar: Jeg synes du sa den var verdifull jeg,denne her er jo liten jo.
Aldri om jeg har sett en god hest som har hatt så mye pels. Dette må jo være feil.

Jadda.....Hva sier man da?

Samme vet holder foredrag i stall om bl annet foring:
Spm:Hva er forskjellen på høy,silo og sånn høysilage da?
Svar: Øh...altså...silo er jo surfor det da og...nei,det er jo våtere da?

Vet forteller om at hester er så følsomme for kvaliteten på foret de får. Mugg o.l.
Deretter titter han på det som ble foret med på denne stallen (særdeles lite imponerende ,støver,lukter etc)
Nei dette er da heeelt fint. Ikke noe å si på dette!
Spm:Jammen er det ikke muggent da? det lukter jo mugg?
Svar:Åh,hester tåler da fint en del mugg de. Det er vel ikke noe problem.

Sukk.

Red for å si: DÆVEN! Det var innlegg nr 1000 det.
Fy som jeg skravler...

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 28/03/2006 17:02:26 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  17:08:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Først vil jeg si: Utrolig bra at du reagerte, og følger opp så bra som du kan.

Har du snakket med de som eier ponnisen?

Men syns dette er utrolig dårlig av dyrevernet. Ja, kanskje personen ikke er hestekyndig men litt må da de vite! Om boksen er ren eller ikke tror jeg mamma også kunne ha sett, der trenger du ikke akkurat noe erfaring. *riste oppgitt på hodet*

Kurre: Grattis ;) Kommet med utrolig mye bra på forumet her du!

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  17:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Kurre, dette var ikke bra, direkte flaut å kalle seg dyrlege uten disse kunnskapene. Jeg håper ikke dette er "normalen" for norske dyrleger... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  17:16:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kurris'n: Grattis med nr. 1000!! Utrolig mye fornuftig du har å komme med! Særlig de smilefjesene :-)

Over til saken:

Uff, har vært borti en sånn situasjon selv. Ingenting ble gjort. Ikke bra.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  21:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner ei som fikk dyrevernet på besøk fordi hestene sto ute i gjørme og fikk høyet på toalettet(gulvet i boksen).Det var bare flisespikkeri.

Har og vært med distriktsveterinæren og verket høver.Han la ansvaret over på meg med at,hvis du setter så og så høy pris så vil de ikke betale og da kan vi ta dyra fra dem,med påskudd om at de ikke har råd til å ha dem.Disse dyra stod for tett og var ikke ute om sommeren en gang,men de fikk mat og vann,og da kunne de ikke gjøre noe.

Og jeg leser med glede om strengere krav til hestehold,men holder det egentlig langt ute på bygdene.Når man er ute og skor så ser man mye rart,det er til å grine av.og så hjelper det lite å melde i fra.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.