hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tømmerstokkbein, heh.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Tømmerstokkbein, heh.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  17:41:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har ligget rett ut i influensa i 4 dager nå, 40 i feber, og vært helt borte, så for første gang siden jeg fikk hest, har mamma og pappa tatt seg av hesten min. I går hadde hun fått et sår på innsida av venstre frambein, ca midt på den øverste delen av beinet over kneet. De rensa og ordna det i går, men jeg måtte gå ned for å se etter selv. Det viste seg at hele beinet har hovnet opp, og rundt såret er det veldig varmt, mens resten av beinet har ca samme temperatur som det andre beinet.

Hun halter heller ikke tydelig, ihvertfall ikke i skritt. Har ikke fått sjekket i trav, da jeg ikke orker å løpe med henne.

Så i går kveld la jeg på jodosan omslag på såret, pluss at jeg bandasjerte begge frambeina ( plater + fleecebandasjer).

I dag tidlig så jeg ingen forandring, hverken positiv eller negativ, så hun har stått inne i dag.

Har bestemt meg for å kontakte veterinær i morgen, da jeg syns at såret ser ganske stygt ut, pluss at jeg syns det er merkelig at hele beinet har hovnet opp. Det kjennes ut som det er væske i hele beinet.

Er det noe annet jeg kan gjøre inntil videre?

Wenche & Amber

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/03/2006 :  17:52:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Spyl med kaldt vann og få kjølt det ned. Høres ut som hun kan ha fått lymfangitt, og da må du nok ha antibiotika på henne.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  18:36:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ja, høres ut som lymangitt, kloramin omslag kan hjelpe.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  18:52:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig m ovenstående innsendere...
Om du legger Kloramin eller nytt jodosan omslag,så vask litt "heftig" på såret sånn at det åpner seg litt og det komme litt friskt blod ut.
Skrubbe rent og omslag på.

Men det er nok veterinær og antibiotika du må ha er jeg redd.

Lykke til og god bedring både til deg og ponni'n!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  21:02:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Få tak i veterinær fort som fy og få ned hevelsen. Høres veldig ut som lymfangitt, og det vil du ikke ha, trust me.. Sjekk noen av de første bildene på vipen min av beinet til hesten min. Ta også en titt her. Ikke for å skremme deg altså, men ta det alvorlig, det er ikke så veldig kult med hest med stort bein. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  22:49:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
dere HAR skremt meg, hehe.

Leste at det kan komme av sår som ikke har vært godt nok rengjort/ikke rengjort i det hele tatt. Hun har vært fæl til å tråkke seg i vinter, og har hatt en del småsår på aktuelle frambein.

Vært nedi stallen igjen nå i kveld, lagt på varmebandasjer igjen. Det er mest hovent på innsida av senene nederst på beinet, samt i området rundt såret, og noe i kneet. Jeg håper virkelig ikke at det er lymfangitt, jeg som har sååå store planer om å starte i LD dressur med a i slutten av april

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  21:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det no lignende dette benet til hesten din er?
We`re just out of controll
Redigert av - picazzo den 27/03/2006 21:13:51 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 27/03/2006 :  21:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Det ser ikke mye bra ut, veit'u..

Red en fullblods med kronisk lymfagitt for noen år siden, og han hovnet opp fra hasen og ned hver gang han hadde stått litt. Var i tillegg litt stiv og ble ridd uregelmessig, så han haltet også når man tog han ut, men ble normal igjen etter å fått gått litt. Har ikke mer erfaring enn han da det gjelder lymfagitt, men kan ikke huske at han ble behandlet noe mer enn bandage på natta..? For at ikke væsken skulle samle seg så fælt

Niña var også veldig hoven i hasen i fjor sommer, og haltet veeeldig et par dager (trådde helst ikke på benet). Det var typ som på bildet over, og hun var skikkelig hard, varm og 'bulket' i skinnet på forsiden av hasen. Dette var heldigvis bare vridning og gikk over etter en ukes tid. Kjølte med isspray og klut/svamp med kaldt vann på henne..

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 27/03/2006 21:36:23 Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  21:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Korreksjon Christin, ser faktisk ganske bra ut nå synes jeg.. Heldig vinkel kanskje ;)

Behandlingen av dette beinet er Arnika massasje, deretter på med bandasjeunderlag med gladpack rundt for at det skal bli tett, deretter varmebandasje tilslutt..

We`re just out of controll
Redigert av - picazzo den 27/03/2006 21:39:50 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  23:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Å hjelpes, nei, beinet er ikke i nærheten av å være så ille en gang!!

Hun står nå inne på andre dagen, stått med varmebandasjer + plater hele tida, og nå i kveld så jeg en tydelig bedring. Syns at beinet var en god del bedre, og kunne nesten ikke se noe hevelse rundt senene i det hele tatt. Nå var det kun litt hovent i området der hvor såret er, så ikke vet jeg hva som kan ha vært grunnen til at beinet ble slik. I morgen skal jeg nok slippe henne ut igjen, for hun blir så himla sprek av å stå inne, grøss..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  07:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er sikkert en liten infeksjon i såret. Rens godt men la henne gå ute og bevege seg. Slipp gjerne luft til. Bakterier elsker fuktige og varme sår, så jeg ville ikke bandasjere så mye. Bare slik at det ikke kommer møkk og gjørme direkte i såret. Dersom hun står tørt og rent kan hun stå uten.Blodsirkulasjon er viktig. Jo mere jo bedre. Lei henne på tur f.eks. Kan anbefale å smøre såret med Grønn leire (fås kjøpt på helsekost). Det er effektivt mot betennelser og får såret til å gro raskere. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  09:58:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er kjempe viktig det Frøya sier- når en hest har lymfangitt MÅ den være i mye bevelgelse slik at blodsirkulasjonen kommer i gang. Om det er lymfangitt, vil det bli en "dolp" om du klemmer med en finger på det. Jeg hadde en hest som fikk lymfanigtt noen ganger, men det var kun små utbrudd. Så hesten ble ridd som vanlig, men jeg renset såret godt og om natten sto hun med kloraminomslag. OBS! Hesten skal bare står med kloraminomslag 3 dager på rad. Har ikke lymfangitten gitt seg da- ring dyrlege!
Hadde også en hest som fikk veldig utsalg av lymfangitt etter beitet, og da ringte jeg dyrlegen tvert. Hesten ble fort frisk igjen.

Hege Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:02:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tusen takk for hjelpen alle sammen, flinke er dere :)

Skal ned i stallen nå og slippe ut hesta, rense såret til Amber først. Virker som om det meste av hevelsen er borte, heldigvis. Jeg så litt mørkt på det ei stund her, når dere trodde det kunne være lymfangitt, huff.

:)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

-Toril-

» VIP

Skrevet - 30/03/2006 :  10:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en fullblods som er virkeli uheldig innimellom, skal bare små sår til før han fyller å får tjukke føtter.... spesielt bakføttene.
men som oftest er det nokk med jod eller kloramin omslag ett par dager, i tilegg til bevegelse for å få igang blodsirkulasjonen.

en gang ble de omentrent sånn som på bilde picazzo viser oss, å da var det lymfangitt... etter ett par dager på antibiotika så var han fin ijenn! så det er ikke krise om det er lymfangitt heller ;) men om jeg ikke hadde hatt dyrlege så raskt ville det sikkert blitt ille...

Tror jeg er så vant med sår å hevelser nå, for før fikk jeg panikk om hesten var litt fylt ol. for gammel ponnien hadde jærnhelse! aldri syk hun... i forhold til dancer som er en skikkeli "pingle"!

fortsetter han sånn så kommer jeg til å bli flinkest i stallen til å legge bandasjer og omslag
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  15:57:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare tillegge at denne hesten går dressur som bare det, blir brukt som vanlig (ikke sprang/ bommer) og benet blir besre ved bruk.. Så er faktisk ikke så ille på bildet, har vært verre..
Diagnosen som nå gjelder på dette er vel kronisk lymfangitt dvs helvelsen går ikke ned selv.. Dårlig blodsirkulasjon.. Men hun lider ikke av det, går helt rent og synes det er digg å få komme ut å jobbe ;)

We`re just out of controll Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.