hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Beinstell- hvor ofte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Beinstell- hvor ofte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LisaFi

Skrevet - 23/03/2006 :  22:01:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Jeg lurte litt på...

Hvor ofte steller dere beina på hestene deres?

Da mener jeg med linimenter, bandasjer etc etc? Jeg har fått inntrykk av at travmiljø legger større vekt på dette enn ryttermiljø, muligens fordi de bruker hestene sine med mye mer belastning?

Selv pleier jeg å bruke kjølende liniment på beina til *crazypony* etter å ha kjørt skikkelig i trav, og etter sprangridning. Da bandasjerer jeg ofte opp over knærne og ned over kodeleddet, og lar disse sitte på over natta.

Når hun har hatt det roligere, er jeg ikke så nøye, men etter et litt tøffere dressurpass hender det seg at jeg bruker varmende liniment og bandasjer.

I tillegg har jeg et par back on track- plater som jeg bruker på hester som har lett for å få galler over natta. Liker å innbille meg at det gir mindre sjanse for at hesten tramper over etc når jeg slipper ut om morran, om hestens bein (og leddvæske) er litt varmere enn helt kalde...

Hvor ofte steller dere bein på hestene deres? Har dere noe system på hva slags produkter dere bruker etter den og den typen trening etc?

Kajsa

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  22:12:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg har hobbyhest og kliner aldri på bandasjer og/eller liniment. Hun har heldigvis tørre, fine bein så jeg ser ikke poenget med det. Jeg er ikke helt "anti bandasjer", og kan godt anbefale å f.eks ha på varmebandasjer på en hest dersom jeg blir spurt til råds. På min egen derimot, og med den bruken jeg har på henne, så er det rett og slett ikke behov for det
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  23:06:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Etter en hard trening med araberen min legger jeg som regel på ham varmebandasjer over natten, siden han lett fyller rundt senene sine.
Men ettersom gamlegutt (welshen) lett fikk rasp når jeg la på ham liniment har jeg vært veldig forsiktig med og bruke det. Pleier heller da og kjøle ned bena med kaldt vann, tørke godt og legge på varmebandasjene når bena er tørre igjen.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  08:28:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid kjølegel etter hard trening (da enten sprangtreninger eller harde dressurtreninger), eller på lettere treninger på hardt underlag. Etter spesielt harde sprangtreninger (og ihvertfall om de går på hardt/dårlig underlag) bruker jeg absorbine liniment. Av kjølegel'er har Veredus en som er veldig god, og Cavalor har også en god en ("muscooler").

Bandasjer kan jeg ikke bruke, ihvertfall ikke på frambeina - av den enkle grunn at han tygger de av seg. Ponnin tygger på alt som er, tydder hull i bandasjeplatene, osv. Men det hender at jeg bruker bandasjer på bakbeina. På den forrige hesten min brukte jeg også magnetplater i perioder der hun fyllte litt ekstra, som funket veldig bra.

Ellers er jeg veldig nøye på å holde beina rene og tørre, vasker alltid både bein og hover etter en tur ute i gjørme eller våt sand - for å unngå mugg

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  09:42:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter stevner eller trening m endel pass er det på med "like-ice" kjøleleire,og plastikk over natten.
Må jo passe litt på gamle menn.

Ellers er det ikke behov for noe.
De andre hestene trenger ikke.Ingen hard trening eller belastning i noe tempo.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  12:25:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Bruker liniment og bandasjer etter hard trening, feks når vi har hoppet.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  12:25:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøler ned beina med kaldt vann,og legger på varmebandasjer etter en hard treningsøkt. Disse står han med over natten.
Før et løp,står han også med stall/varmebandasjer over natten og helt frem til rett før løpet...
Etter løp masserer jeg lett inn kjølende liniment,og på med varmebandasjer som han også står med til over natten.
Ellers er jeg veldig nøye med å kjøle ned beina med kaldt vann etter trening,og masserer endel.
Liniment brukes vanligvis kun etter løp/hurtigkjøring...men innimellom også om jeg har løshoppet litt høyere hinder.

Jeg har traver som går jevnlig løp,og er da veldig observang på beina og senene generelt.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  13:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Aldri! Selv om jeg har en gammel frøken på 18 år...hun har aldri fylt i bena, eller hatt neon som helst problemer med bena. Men nå er hun jo også en hobbyhest, spm ikke trenes så altfor hardt.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  13:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare for en litten oppdatering for meg her..

Hva mener dere med liniment?? finnes det forskjellige og hva brukes disse til?
Er det det samme som blistring?
Og er liniment det samme som coolgel? Vil det gi samme effekt som spyling med vann?

Som dere hører har jeg aldri brukt dette eller opplevd i stallen (dressur/sprang) at dette ble brukt. Dog har jeg kjølt beina ned med vann da den første hesten min hovna litt opp i bakbeina etter dressur..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/03/2006 :  15:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  17:24:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hesten min går i relativt hard trening, men jeg verken liniment eller bandasjer etter en endt økt.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 24/03/2006 17:24:37 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  17:31:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bruker bandasjer eller kjølegele kun hvis det er behov for det, f.eks hvis hesten er hoven i beina. Bruker det ikke regelmessig etter trening. Har stelt hester som har stått med bandasjer over natten fordi de fyller også.

Edit:
Forresten:
Kopi av melding:
Da bandasjerer jeg ofte opp over knærne og ned over kodeleddet, og lar disse sitte på over natta

Bandasjere opp over knærne over natten?`Høres litt ubehagelig ut, får ikke hesten problemer med å legge seg ned da?

Redigert av - Eva V den 24/03/2006 21:34:29 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  21:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja?? anyone?? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  22:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uavhengig av hva man evt. behandler bena med:

Viktig poeng LisaFi ha tatt opp her ifht. dette med å være observant med bena til hesten.
Hvor mange sjekker egentlig bena til hesten sin etter en treningsøkt?

Ingen ben= ingen hest

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  22:09:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Absorbine Veterinary Liniment er en av verden mest solgte linimenter til hest. Består av naturlige urter og oljer som gir god effekt på stive og såre muskler. Urteekstraktene som den inneholder er: Calendula, Echinacea, and Wormwood.
Kan brukes både som omslag og kroppsvask. Blir levert i flaske på 473ml

Denne kopierte jeg fra www.hestesports-centeret.no
Jeg synes den er god da det bare er naturlige ingredienser. Bruker til massasje etter herdtrening eller om han viser tegn til å være stiv. Hesten synes i alle fall det er deilig å bli massert, om linimentet funker vet jeg egentlig ikke.. he he.. kan jo være massasjen alene, men det kan vel ikke skade?
Den finnes også som gelee og den er litt lettere å håndtere. Står litt om linimenter på nettsiden deres under de forskjellige produktene. Håper det hjalp?
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  22:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager feil i linken, skulle være
www.hestesport-centeret.no

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.