hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Beinstell- hvor ofte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Beinstell- hvor ofte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  23:18:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg går alltid over beina til hesten min etter endt økt. Kjenner på sener, ser etter sår, ujevnheter etc. Dette er for meg like selvfølgelig som sal og hodelag når jeg skal ri. Sier som Renegate; ingen bein = ingen hest.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  23:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
For øyeblikket (på lånt hest) føler jeg meg som "O store" bandasjeguru, her er det Arnika massasje, bandasjeunderlegg, helt tett med gladpack og tilslutt varmebansaje på ene bak.. Grunnet kronisk "skade".. Kommer til å bli den bandasjereseren snart.. hehe.. På min bruker jeg vanligvis veldig lite bandasjer, kun etter feltstevner el (da ofte som komplettering til kjøleleire evt også isbalsam etter jeg "oppdaget" denne), eller ved skade/behov.. Bruker derimot isbalsam endel for å kjøle ned etter en hard treningsøkt (både dressur og sprang) har AMC sin - denne er SUPER! Har også BOT underlag som hun bruker da hun står med bandasjer..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  23:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva mener dere med liniment?? finnes det forskjellige og hva brukes disse til?
Er det det samme som blistring?
Og er liniment det samme som coolgel? Vil det gi samme effekt som spyling med vann?
Opprinnelig postet av Lopke

Ja,liniment er kun en felles-betegnelse,så der er mange forskjellige typer. Generelt sett kan man si at liniment er kjølende/varmende væske. Brukes på dyr så vel som på mennesker,alt etter hvilken type.
Bruker selv mye av Absorbine Veterinary Liniment,den som Harneshaug beskriver i sitt innlegg.

Linimenter kan brukes som blister,men er ikke blister i seg selv...
Blister er alt ettersom hva man bruker...selv vanlig grønnsåpe kan brukes til å blistre med. Men man finner også typer liniment som er utviklet spesiellt for å brukes som blister.
Absorbine Veterinary Liniment er ikke en av dem,mens ceder oil er...

Coolgel kan man vel betegne som en type linimet...

Kjølende liniment kan nok sammenlignes med å kjøle ned med vann,ja. Men ved bruk av kjølende liniment varer effekten lengre,ogdet er tidsparende feks etter stevner ol,der man gjerne ikke kan stå med kjøleslange på beina i lang tid. Da brukes gjerne linimet og bandasjer istedet. Samme om en traver kommer seint tilbae i stallen etter løp...da ønsker ofte både hesten og eieren å bli ferdig..hesten ønsker kvelds,og fred og ro...eier vil gjerne hjem og i seng... *s*
Da er kjølende liniment og bandasjer en velsignelse...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  00:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker!! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/03/2006 :  10:08:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
en fordel til med bandasjer over natta er jo som Renate nevner, at da ser man automatisk over hestebeina morgenen etter treninga også... Etter min erfaring så blir ellers ikke dette gjort før utslipp på større staller, i alle fall ikke så nøye, når det mange hester å få ut etc.

Å bandasjere over knærne gjør man fordi hester like ofte blir halte i knær som i kodeledd og sener, dvs man ønsker å være "føre vàr" ovenfor disse leddene også.

Med myke bandasjeunderlag ser det ikke ut til å plage min hest i alle fall, hu ligger så fornøyd, så!
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 25/03/2006 :  11:56:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
På Wanda tok jeg på arnica og varmebandasjer etter harde dressurøkter, hun fylte lett i alle fire beina. Etter vanlig trening tok jeg bare på bandasjer uten noe liniment. Jeg ble en bandasjeracer etter å ha hatt den hesten..

På gamlepånnis bruker vi bare magnetbelegg annahver natt på fram og bakbein som forebyggende terapi. Han er 30 år, og har (bank i bordet) enda ikke fylt i beina eller vært halt en dag!!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  16:50:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å bandasjere over knærne gjør man fordi hester like ofte blir halte i knær som i kodeledd og sener, dvs man ønsker å være "føre vàr" ovenfor disse leddene også.

Jøss, det har jeg aldri hørt om eller sett før.. (og jeg har vært i en del "bandasje-staller"). Har altid lært, lest og praktisert at man skal bandasjere fra under kneet og ned til koden. Tror ikke jeg hadde tord å prøvd meg på det, men hvis det funker for deg..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  18:02:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg ser over beina til pånnis ofte flere ganger om dagen, og etter hver tur/trening. Bruker sjelden bandasje, men kjøler ofte ned beina til pånni etter hardere trening.

Jeg kjøler ned med vann eller sånn leire. Utover det så visiterer jeg beina nøye.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/03/2006 :  19:39:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Å bandasjere over knærne er helt normalt i trav miljøet. Det er selvfølgelig ikke stramme treningsbandasjer som sitter så høyt, men stallbandasjer. Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  09:22:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Å bandasjere over knærna er vel forsåvidt også normalt i sprangmiljøet... I og med at de fleste/mange bruker store "dyne"pads (om dere forstår hva jeg mener;P), så vil det jo være mer naturlig å legge bandasjene lenger opp, og som det ble sagt lenger oppe her, så er det jo greit å passe på knærna også.

Når det gjelder absorbine, så bør man være litt obs på at dette er et temmelig sterkt liniment. Selv foretrekker jeg å bruke mildere kjølegel'er etter lettere trening, og forbeholder absorbine til hardere treninger.

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  11:05:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Litt O.T. men når dere bruker linimenter, masserer dere det helt inn før dere legger på bandasjene? Eller er dere ikke så nøye på om hesten er litt fuktig i pelsen før bandasjene kommer på?

Etter og ha sittet og lest her har jeg veldig lyst og prøve det på araberen min, men som jeg skrev i et annet innlegg her så fikk welshen min rasp etter at jeg brukte liniment og bandasjer.(Noen som vet hva jeg kan ha gjordt feil da?...)
Etter det har jeg vært litt redd for og bruke dette etter harde treninger.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/03/2006 :  22:13:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det som slår meg, hvis hesten fikk rasp etter å ha brukt et mildt liniment (?) , er at det kanskje er blitt litt mye liniment, slik at det har blitt sittende i hårlaget, f. eks på baksiden av bakbeina hvis hesten har antydning til hovskjegg etc.

HVis det da er litt stor mengde, kan linimentene, i alle fall de som er litt tyktflytende klumpe seg litt, og henge i pelsen og skape mer irritasjon enn ønsket?

Eller at akkurat den hesten rett og slett er litt ømfindtlig for enkelte virkestoffer?

Som noen andre nevnte over her; liniment og liniment kan være to forskjellige ting, noen er så kraftige at de nærmer seg "blister" i effekt (disse bør man være forsiktige med å bandasjere over), og andre igjen som er veldig milde, og ment for å brukes med bandasjer. Forhandleren av produktene bør vite sånt.
Gå til toppen av siden

-Toril-

» VIP

Skrevet - 30/03/2006 :  10:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
på min fullblods bruker jeg som oftest stall bandasjer over natten etter treninger og/eller kjølegele... så slipper jag at han blit stiv eller fyller. kjøle med vann er også greit feks hviss hesten skal ut etter treningen (på vaarme dager, ikke nå på vintern...)

på ponnien var de sjeldent bandasjer... kun kjølegele etter treninger! kunne ønske jeg kunne beholdt beina når jeg solgte ponnien, å flyttet dem over på fullblodsen ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.