hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foreldre.. Igjen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Foreldre.. Igjen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hvor mye har egentlig foreldrene mine lov til å bestemme over meg? Greit, jeg er ikke engang 16 ennå, men jeg synes de går for langt her..

Jeg har jo etterhvert utviklet mine egne hobbyer (hest, telemarkski og data), og vil gjerne drive med dette. Det får jeg ikke.

Har egentlig foreldrene mine rett til å si opp fòravtalen jeg har på en hest? Har de rett til å nekte meg å gå ut av huset? Jeg har da ikke gjort noe galt..

Jeg er rimelig fortvilet nå, synes de hersker litt vel mye over meg...

www.hestene.no

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:26:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
uff da..nå er det jo sånn at foreldre sier og gjør ting fordi de tror det er best for oss og fordi de er glad i oss.men jeg synes en del foreldre går litt langt når de truer med å selge hesten o.s.v.tror ikke jeg hadde blitt så mye bedre menneske om noen hadde tatt fra meg vennene mine.
nå kjenner jeg ikke ditt tilfelle fullt ut,men om du,som du sier ikke har gjort noe galt,forstår jeg ikke hvorfor.men om det er dem som betaler for alt er jo det en helt annen sak..prioriteringer,prioriteringer,prioriteringer

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:29:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fòrhesten koster meg jo ingen verdens ting, og jeg betaler jo mitt. Striden bygger mer på det at jeg har ulike interesser sammenlignet med mine foreldre. Jeg gidder ikke være med på lange, dritkjedelige skiturer, jeg har mye annet å gjøre, og slikt blir det dårlig humør av.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:35:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
åh er så glad mamma har gitt opp sånt mas for lenge siden=) selv om hun må true med å selge hestene avogtil då(hun hadde då aldri gjort det for då hadde det blitt krig i heimen).
men kansje viss du er med de på en skitur eller noe en gang i blant då??selv om du egenli ikke har lyst,så blir vertfall foreldrene dine glad;)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:39:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
åh er så glad mamma har gitt opp sånt mas for lenge siden=) selv om hun må true med å selge hestene avogtil då(hun hadde då aldri gjort det for då hadde det blitt krig i heimen).
men kansje viss du er med de på en skitur eller noe en gang i blant då??selv om du egenli ikke har lyst,så blir vertfall foreldrene dine glad;)

Opprinnelig postet av Brun best

Pleier å være med jeg, men jeg kan da ikke være med hver ettermiddag og hver helg.. Det får være grenser..

Lopke

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:49:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men du er 15 år?? da synes jeg ærlig talt foreldrene dine budre vise litt hensyn og la deg leve litt selvstendig. Jeg flytta hjemmefra som 17 årig. Har alltid hatt veldig fri oppdragelse og passet meg selv. INGEN skal presse på interesser på noen. Men hva med om du forlanger foreldrene dine å være med i stallen like mye som du skal være med dem på skitur?? Hadde de likt det?

Ang å si opp foravtale så kan de vel egentlig det da du ikke er myndig og kontrakter er forbeholdt "voksne" over 18 år. (husk det jenter når dere tegner foravtale!!!ha med foreldre på underskrift)

Men nei de kan ikke nekte deg å gå ut av huset.. på sitt vis. Det er ikke ulovlig å få husarrest, men det er ikke lov å leve som fange i eget hus. Hvor din situasjon ligger vet du best selv.

Men jeg synes de viker litt for strenge her. Med mindre du forsømmer skolearbeid osv. burde de være glad for at du har dine egne interesser og er en frisk og sund jente med sunne interesser..

Jeg hadde nok gjort litt opprør, men det kan også virke mot sin hensikt :(
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:49:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
hehe ok;)da så...hmm nei vet ikke eg har bare alltid vert ett skikkelig sta og egenrådig vesen og tilslutt har vel mamma så å ssi gitt opp å prøve å få meg med på ting eg ikke vil:P
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:55:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg fyller 16 om en måned. Greit nok at jeg burde ha med foresatte på den kontrakten(de har også skrevet seg under), men de burde ikke kunne bare si den opp uten å spørre meg først!!

Har prøvd å gjøre opprør, men det blir bare verre.. Synes de rett og slett kontrollerer meg. Ikke fikk jeg velge videregående skole selv eller noe..

Uff, gleder meg til jeg blir voksen jeg..

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:00:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Når du blir voksen er du bare glad for at du hadde foreldre som satte grenser :-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:00:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg fyller 16 om en måned. Greit nok at jeg burde ha med foresatte på den kontrakten(de har også skrevet seg under), men de burde ikke kunne bare si den opp uten å spørre meg først!!

Har prøvd å gjøre opprør, men det blir bare verre.. Synes de rett og slett kontrollerer meg. Ikke fikk jeg velge videregående skole selv eller noe..

Uff, gleder meg til jeg blir voksen jeg..

Opprinnelig postet av Mari^_^

Jeg forstår deg godt, jeg synes dette virker litt for strengt. Er de "indre missjon" eller noe sånt?? Tenkte forresten på dette tullebrevet da jeg leste innlegget ditt. Kanskje du skulle skrive et sånt? så ser de at de er heldige..

Dear Mom and Dad, It has now been three months since I left for college. I have been remiss in writing and I am very sorry for my thoughtlessness. I will bring you up to date now, but before you read on, please sit down. You are not to read any further unless you are sitting down, okay? Well, I am getting along pretty well now. The skull fracture and the concussion I got when I jumped out of the window of my dormitory when it caught fire shortly after my arrival are pretty well healed now. I only spent two weeks in the hospital and I now can see almost normally and I only get those sick headaches once a week. Fortunately, the fire in the dormitory and my jump was witnessed by an attendant at the gas station near the dorm and he was the one who called the fire department and the ambulance. He also visited me at the hospital and since I had nowhere to live because of the burnt- out dorm, he was kind enough to invite me to share his apartment with him. It's really a basement room, but it's kind of cute. He is a very fine boy and we have fallen deeply in love and are planning to get married. We haven't exactly set the date yet, but it will be before my pregnancy begins to show. Yes, Mom and Dad, I am pregnant. I know how you are looking forward to being grandparents and I know you will welcome the baby and give it the same love and devotion and tender care you gave me as a child. The reason for the delay in our marriage is that my boyfriend has some minor infection which prevents us from passing our premarital blood tests and I carelessly caught it from him. This will soon clear up with the penicillin injections I am taking daily. I know you will welcome him into the family with open arms. He is kind, and although not well educated, has ambitions. Although he is of a different race and religion than ours, I know oft-expressed tolerance will not permit you to be bothered by the fact that his skin colour is somewhat darker than ours. I am sure you will love him as I do. His family background is good, too, for I hear that his father is an important gun-bearer in the village in Africa from which he comes. Now that I have brought you up to date, I want to tell you that there was no dormitory fire. I do not have a concussion or a skull fracture, I was not in the hospital, I am not pregnant, I am not engage, I do not have syphilis and there is no colored man in my life. However, I am getting a "D" in history and a "F" in science class and I wanted you to see these marks in their proper perspective. Your loving daughter, Mary
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:05:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når du blir voksen er du bare glad for at du hadde foreldre som satte grenser :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Joda, men det er forskjell på å sette grenser og å stenge meg inne (nærmest).

Lopke: Hehe

Bustetrollet

Skrevet - 26/03/2006 :  14:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har vel ikke noen eldre søsken? For som regel er det de som må brøyte veien for deg.
Min bror brøytet veien veldig godt for meg. Får lov til det meste, er ofte hjemme alene osv.

Lurer på om foreldrene dine har satt seg i samme situasjon som du er i nå.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:27:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
K&R: Har en 4 år yngre søster...

Guro
» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  15:21:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ok, hobbiene dine er altså data, hest og telemark, og så vidt jeg har fått med meg har du dårlige knær. Da vil jeg først bare si at jeg skjønner moren og faren din om de syns du ikke behøver å kjøre så masse telemark. Jeg opplever det som en skikkelig "dødare" for knærne mine (ergo: jeg driver ikke med det).

Så over til andre ting: jeg syns også at moren og faren min måtte være århundrets duster når de syns jeg kunne være med ut på skitur, og det faktisk rett som det var. Nå er jeg bare glad til, jeg har mange fine minner fra de gangene jeg klarte å være med uten å forsure hele turen med mitt utrolig dårlige humør. De tok meg jo bare med fordi de var glad i meg. Nå er jeg mer enn gjerne med på ski når anledningen byr seg:-)

De har også all rett til å si opp fôrkontrakten din iom at du er under 18 år. Men jeg har et forslag som er veldig vanskelig å gjennomføre, men vel verdt et forsøk: Prøv å prat med dem slik du ønsker/forventer/vil bli pratet til. Hvis du er sur/slem/grinete så er det faktisk ikke så lett for dem å være engleblide og greie tilbake heller. Samtidig er det også lov å si ting til foreldre på en real måte, i stedet for å brøle stygge ting (noe jeg var utrolig flink til en stund *oppgitt på egne vegne sånn i ettertid*) går det ann å _snakke_ med dem. De er voksne, fornuftige sjeler, det er jeg helt sikker på. Hvis de hadde vært superdustete så kunne de umulig fått en såpass hyggelig og oppegående unge som deg.

Nei, jeg er ikke 50 år, og nei jeg syns ikke "dagens ungdom gjør bare ugang", men jeg er helt sikker på at mye av "foreldrene mine er duster" kommer av at vi ikke forstår hverandre. Du skal bare se hva et par år til på baken gjør med forståelsen av at ikke alltid du har rett og de har feil;-)

Jeg er ikke bestevenninner med mamma, for hun er moren min (og det samme gjelder pappa), men jeg har en enestående støtte fra dem, og vi har en gjensidig forståelse av at vi er individer som gjør feil innimellom, men at ingen slutter å være glad i hverandre likevel.

Guro
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  16:14:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Flott innlegg Guro, kan skrive under på det!!
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  16:26:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Guro: Veldig bra innlegg, jeg forstår hva du mener.

Knærne mine er elendige ja, men for meg er det faktisk verre å f.eks. gå bortover enn å kjøre nedover. Belastningen er forskjellig, og jeg tåler bedre eksplosive bevegelser som ved kjøring, enn rolig bevegelser som ved gåing.

Jeg er bare litt lei av de f.eks. tar fra meg Miss fordi de vil presse meg til å jobbe enda mer på skolen, og til å ikke dra på fest osv. Jeg prøver å være hyggelig, men særlig pappa er alltid veldig glefsete.
Når jeg prøver å forklare at jeg faktisk gjerne vil være med på klassefester osv. jeg også, får jeg bare høre "pøh, tenk deg, før i tiden fikk vi aldri på fest vi. Vi fikk aldri gjøre som vi ville."

Som dere sier - jeg kommer nok kanskje til å se annerledes på ting og tang når jeg en gang blir eldre, men akkurat nå er dette skrekkelig frustrerende.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.