hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foreldre.. Igjen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Foreldre.. Igjen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  20:25:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Utrolig bra skrevet Guro og jeg er veldig enig.
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  21:52:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner deg veldig godt, jeg, Mari. Foreldrene mine har altid vært veldig greie; de har alltid brydd seg om meg, og vært interresserte i mitt liv, men jeg har også vært velsignet med en ganske fri oppdragelse. Så lenge de visste hvor jeg var, og så at jeg ikke "forfalt", fikk jeg gjøre mye som jeg ville. Men så gjorde jeg heller ikke noe særlig "galt" (les: drikke seg dritings, røyke, slenge med dører...) før jeg var 16-17år, og egentlig var nesten "voksen". Jeg tror dette har ført til at jeg er blitt et selvstendig og fornuftig menneske.

Foreldrene til bestevenninna mi, derimot, klarte nesten å ødelegge forholdet mellom meg og venninna mi, fordi de var så kontrollerende overfor henne. Mens jeg kunne være ute med venner i helgene, dra på fest, være med hvem jeg ville, måtte hun hjem klokka 12, hadde forbud mot å være med enkelte av våre felles venner osv (foreldrene mente at disse vennene hadde dårlig innflytelse på henne), og foreldrene drev omtrent og overvåket henne når hun ikke var hjemme. Hun var 17år på denne tida...

Av oss to, er jeg den mest fornuftige, og den som har gjort minst "dumme" ting i ettertid. Har nok av flere eksempler på at dette er tilfellet.

Nå får også venninna mi gjøre som hun selv vil (skulle bare mangle:p), og foreldrene hennes har nok etterhvert forstått at hun må få leve sitt eget liv, selv om de ikke liker det livet hun lever (kristne foreldre, og faren er politi...). Og venneforholdet vårt overlevde, men mye på grunn av at jeg "bøyde" meg og var med henne istedet for å for eksempel dra på fest...

Vil til slutt si at jeg skjønner, og, på en måte, støtter innlegget til Guro, syns jeg du skal si fra hvis det går så langt som du sier med at du for eksempel ikke får dra på klassefester ol. Dersom de er så opptatt av utdannelsen din, kan du jo for eksempel fortelle dem hvor viktig det er med sosiale nettverk osv for å få en god jobb i framtida. Ved å holde deg borte fra folk, risikerer de jo en "sosialt tilbakestående" datter. Man skal ha det litt gøy her i livet og, og bekjente får man aldri nok av...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  00:03:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dette med pappaer er en litt underlig ting..jeg er særs ulik min, og derfor har vi glefset, ropt og vært slemme med hverandre mer enn en gang. Og jeg innrømmer ærlig at jeg fortsatt nekter å tro at alle gangene var min skyld. For meg var det å prate med pappa litt som å kjøre meg fast med hesteting: rett og slett så pratet vi ikke samme språk.
Nå, noen år senere, og ikke minst: 40 mil med flytting senere går alt så meget bedre, jeg blir ikke like fort sinna, og han er litt flinkere til å faktisk være glad i meg ;-)

Så akkurat når det kommer til pappaer har jeg i grunnen bare et noe lusent forslag: har han noen søsken?? (altså har du noen tanter eller onkler på den siden) da _er_ det lov å spørre dem noen ledende spørsmål så man får gravd fram noen detaljer fra pappas ungdom. Og de bør brukes på riktig tidspunkt og ikke som "men du gjorde jo..." når dere alt er sinna...
Syns de høres noe strikte ut, det skal jeg jo være enig med deg i. Men først og fremst: om du skal på fest: hvorfor ikke la mor og far hente deg. Bli enig om et tidspunkt på forhånd. Selvom du har det gøy når det tidspunktet kommer så følg litt med på klokka og vær klar til å dra. Hvis du godtar den løsningen noen ganger vil de sikkert få med seg at det ikke er farlig å sende deg ut på ting.

Dette med skolen er en annen ting: plages du? Er det noe du ikke skjønner? Gjør du leksene dine? Hvorfor syns moren og faren din at du skal gjøre mer? Jeg syns det kan være et berettiget spørsmål om du gjør så godt du kan: Hvorfor ønsker dere at jeg skal gjøre mer?
Hvis du stiller dette spørsmålet må du være beredt til å høre på dem, og hva de har å si før du sier noe. Prøv å ikke forsvar deg med ting som "lærern er så dum og skjønner ikke at jeg er guds gave til diktanalyse". Hvis du virkelig sliter i noen fag (jeg har i grunnen ikke fått inntrykk av det) er det kanskje bedre å si det til dem, og foreslå at de kanskje kan finne noen som kan hjelpe deg, fordi du ikke får noe mer ut av å sitte alene med det.

En siste liten ting (føler meg som en femtiåring her jeg sitter og messer i vei;-)): for dem er det helt sikkert grusomt skremmende at førstemann begynner å bli stor jente, uavhengig og ikke minst: klar for å flytte hjemmefra for å gå på skolen. Så ikke regn med at de alltid er like fornuftige og logiske de heller. Deres hang til å ha deg med på skitur kan ha en sammenheng med at de tenker "oi, det er jo siste året vi har Mari her jo..." sånt tror jeg er skrekktanker for alle mødre og fedre gitt :-) Selvom det ikke blir flytting til Valle så blir det helt sikkert at du flytter etter videregående, og for mennesker som er såpass mye eldre enn deg som da dine foreldre så er tre år forsvinnende kort tid:-)

ikke noe av det over er skrevet for å forsvare noen, men bare for å si at innimellom kan foreldre angripes litt sånn som hester: prøv å prat deres språk, prøv å forstå hvorfor deres reaksjonsmønster er som det er, og da kan man kanskje finne en løsning på problemet :-)

Bea: Jeg er og var en særdeles fornuftig ungdom (nå er jeg jo ikke ungdom lenger, men fortsatt ung da;-)). Jeg fikk aldri sove over hos venninner når jeg var på fest, eller gå ut på byen før jeg var gammel nok. Jeg hadde alltid en "innetid" og den ble overholdt. Dette har på ingen måte gjort meg opprørsk (underlig kanskje??). For hjemme hos meg har vi aldri vært bestevenner, men jeg har foreldre som har stilt opp. Aldri har deres alkoholinntak vært viktigere enn at de har kunnet være edru og hente meg på fest. Jeg er den som _alltid_ kunne ringe hjem og da ble jeg hentet på flekken. Jeg har vært med venninner som har fått gjøre som "de ville", som ikke turte å ringe mor eller far når det var kjedelig på festen, eller når noe ekkelt oppsto. Derfor tror jeg fullt og fast på at det er mulig for barn å vokse opp til fornuftige individer selvom de har noen strikte grenser og ikke alltid har klodens "kuleste mamma og pappa"

Guro
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  00:09:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ååå.sjønner så inderli godt hva du mener..jeg er snart 18,å jeg blir fortsat tvingt med på sånne teite turer jeg ikke har noen interesse av.når jeg mye heller ville være ute å ri,enn å sitte i en bil å kjøre mange millioner milmen så tenker jeg at i morgen kan det hende jeg ikke får muligheten til noe sånnt mer.begynte spesielt å tenke på dette da en venn av meg mista begge foreldrene sine i en bil-ulykke..så prøv heller å være litt positiv selv om jeg vet det ikke er lett..smil til dem,å si du er gla i dem fordi de er foreldrene dine og sånn.mener ikke du skal smiske,men si det du mener til dem,hjelper ofte å snakke om ting.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  07:40:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Oi, så mange og lange svar :-) Hehe..

Jeg har mang en gang prøvd å finne morosomme detaljer om pappa, men det funker dårlig.

Ang. skole: Jeg gjør alle leksene mine, og har alldtid gjort det. Siden det nå er slutten av 10ende krever de at jeg skal sitte hjemme i helgene og gjøre lekser og slikt - hele tiden. De krever at jeg skal holde på karakterene mine helt frem til sommeren. Fikk varsel om at jeg måtte passe meg slik at jeg ikke gikk ned i norsk og samf.fag, da ble det ikke akkurat matro ved middagen den kvelden.. *sukk*

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  12:26:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er vidre urimelig å kreve at du skal holde karakterene dine til sommeren. Du går som du selv sier i 10. klasse og må ha de karakterene for å komme deg vidre. :-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  15:54:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes ikke det er vidre urimelig å kreve at du skal holde karakterene dine til sommeren. Du går som du selv sier i 10. klasse og må ha de karakterene for å komme deg vidre. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Du har rett, men jeg er jo tilfreds med mine egne karakterer, så hvorfor skal de støtt klage?

Vel, har husarrest resten av uka. Grunn: Orket ikke være med på skitur igår. Nå er kunsten å prøve og ikke bli sint, hehe..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  16:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner begge parter:) foreldre er utrolig dumme og provoserende noen ganger, men det tror jeg tenåringer også er.
men at du ikke fikk velge vdg skole selv syns jeg var litt urettferdig.
betaler du alt med hesten selv?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  16:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av lucky june

Litt?? Tragisk spør du meg.. alle skal da få velge sin egen utdannelse?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  17:10:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
VGS er ingen utdannelse. Bare et stoppested på vei til en utdannelse. ;-) Kommer sjeldent langt med bare VGS i dag. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  17:28:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
betaler du alt med hesten selv?

Hvert eneste øre, men det har ikke vært store utgiftene, siden vi ordner fòr selv (Jeg ordner det fòret selv, slår gresset og pakker rundballer). Jeg betaler da drivstoffet til traktoren som jeg bruker. Jeg betaler utstyret til hesten selv, jeg betaler pappa når han kjører oss på aktiviteter osv. Så man kan trygt si at jeg betaler alt selv. Pengene er selvtjente (jobb), og jeg har ikke fått noe av foreldrene mine etter at hesten vår ble avlivet. Foreldrene mine liker ikke Miss. De synes hun er en liten plagsom "haugpølse" som det ikke er vits i å ha.

Jeg er litt irritert fordi jeg ikke fikk gå den linjen jeg ville. Føler at jeg ikke har så lyst til å gå på den skolen jeg endte opp på, men jeg overlever vel 3 år :-)

Edit: skrivefeil..

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 27/03/2006 17:29:57 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  17:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lopke

skulle stå "litt vel" men les veldig
tror du skjønte hva jeg mente alikevel..

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  17:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

skulle stå "litt vel" men les veldig
tror du skjønte hva jeg mente alikevel..

Ja da jeg bare måtte understreke at valg av videregående burde være fritt. Jeg har aldri hørt om noen som ikke selv fikk velge. Og jeg mener stadig VGS er utdannelse, du må ha denne i DK for å komme inn på høyskoler/UNI osv. Du velger linje etter hva din høyere utdannelse kan bli.. Helt klart en del av utdannelsen, men du kommer ikke langt med kun den nei
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/03/2006 :  20:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Her på skolen skrev rådgivern eget brev som ble sendt rundt til alle heimer. Der det sto tydelig at dette var elevens valg.
Aldri i livet om mamma skulle bestemt hva jeg skulle søkt på. Hun kan ikke plage på meg noe jeg ikke har intresser for.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  20:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi, dette har jeg ikke fått med meg...
Du kan fortelle moren og faren din at det er fort mulig å finne på både det ene og det andre på det internatet på Valle, så det er enda godt de ikke lar deg få begynne der ;-p

Husarrest har jeg aldri skjønt, og kommer jeg heller aldri til å skjønne. Av den enkle grunn at det i dagens samfunn eksisterer både vanlig telefon, mobiltelefon, internett og fortsatt er det bøker osv. ute og går. Dermed er det liksom ikke sååå store straffa å måtte være "hjemme", så lenge det ikke innebærer annet enn nettopp å være hjemme.

Som Formosissima syns jeg ikke det er unaturlig at de ønsker at du skal holde deg på et jevnt nivå på skolen, men jeg syns det er litt underlig at de skal mase veldig mye om det, om du er pliktoppfyllende og ikke minst om du ikke har fått beskjed om at det er fare for at du skal gå ned i noen fag.

Nå har jo jeg ikke fått med meg helt hva det er du skal gå på videregående, men jeg vil bare si at det er lurt å velge realfag hvis du trives med det, men om du virkelig ikke gjør det så får du si ifra til meg om foreldrene dine har tenkt det;-) Så kan jeg ringe og være "slemme Guro" og fortelle dem om motivasjon osv. ;-) (dette i tilfelle du skal gå allmenn altså).

Forøvirg har det seg sånn at jeg har lært noe en gang og det er at en sak alltid har tre sider, det er min side, din side og sannheten. Sånn vil jeg også tro det er i ditt forhold til dine foreldre. Men det kan være lurt å ikke smelle med døra denne gangen, eller være vrang. Hvis du ikke er vrang bør de jo ta et hint om at det ikke er ille å ha husarrest og at det derfor ikke er noe vits å holde på sånn.

Vil du forresten bare love meg en ting Mari: samme hvor leia du får, og samme hvor dumme foreldre du syns du har: så _ikke_ikke_ikke_ dropp ut av skolen før du er ferdig med dine tre år på videregående. Etterpå kan du heller finne på noe annet en liten stund. Feks leve på luft og kjærlighet og være hestepasser for noen. Eller bli praktikant på en stall eller noe :-) Men det vitnemålet på fra videregående er innmari greit å ha med seg (_understreke_veldig_at_det_er_viktig)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.