hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko med brodder versus boots med brodder?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko med brodder versus boots med brodder?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  01:33:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ingen som tror at du lyver pga sne-klabbing? he he.. ærlig talt, men at det ofte klabber MINDRE er vel en grei formulering. Når man ser høydeforskjellen inni en barfothov og en skodd hov sier jo det seg selv. Fordeler og bakdeler med alt
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/04/2006 :  07:50:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest uten sko tilsvarer ikke alltid en barfothest. Den avlsmerra som klabber så fælt om vinteren: hvor ofte får hun hovstell, på hvilken måte blir de stelt og hender det at hovveggen er mer enn 3 mm over sålen? De fleste hester som mister en sko har ikke optimal fasong på hoven slik en barfothest har. Jeg har ridd masse på hesten min i vinter - uten sko og uten klabber. Det hender at det legger seg snø under hoven, men det bygger seg aldri opp slik det gjorde når hun hadde sko slik at hun nærmest gikk på stylter. Disse lave snøputene faller ut fortløpende og jeg må aldri trave for å løsne dem, eller hoppe av å ta dem ut, og de fikk henne aldri til å skli.

Alternativene kan sammenlignes med bildekk.
Sommersko = sommerdekk
Vintersko = piggdekk
Barfot = piggfrie vinterdekk - supert til alt unntatt holke.

Det beste med barfothest var at hun kjenner friksjonen i underlaget. Når hun hadde på sko hente det at hun skled og det virket ikke som hun kunne forutse det. Da skled hun langt og ukontrollert og jeg ble veldig fort redd. Uten sko kjenner hun hele tiden hvor mye friksjon hun har med underlaget og tilpasser seg hele tiden. 90% av tiden betyr det at hun går med maks steg-lengde og har mer enn nok friksjon. De 10% der hun må ta litt hensyn til at det kan være glatt så gjør hun det helt på egen hånd og vi samarbeider om å finne de beste veiene rundt is og så snart vi er forbi isen er det full fart igjen.
Det er samme måten jeg går på når jeg går tur om vinteren. Jeg kan se og ikke minst føle der det er litt glatt og derfor faller jeg ikke. En Barfothest har ca samme "veigrep" som jeg har i gode sko på vinteren, noen ganger litt bedre. Så lenge ikke jeg trenger brodder på mine sko, trenger ikke hesten det heller.
Men, det er klart jeg tar hensyn. Neste vinter skal jeg nok ha boots med brodder. Jeg har ikke minst unngått bakker som kan være glatte denne vinteren. Hun tåler noen meter med glatt underlag så lenge vi skritter og det ikke er bratt. Jeg vil ikke gå et sted der det er bratt og havne på isete underlag. Det kommer jo an på hvor du bor. Stier i skogen som er tråkket opp av hest er det beste underlaget for barfothøver.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  08:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovstell på Frøya?

Joda,det får hun,men ikke av noen "kvalifisert" barfot-trimmer.
Hun blir sjekket over og "behandlet" av hovslager MED fagbrev og 25 års erfaring ca hver 8. uke,når han ser over de andre hestene her.
Noen ganger litt oftere,sjelden med lenger intervaller enn det.

Jeg har ikke vært ute med milimetermål og sjekket om hovveggen er nedenfor sålen.
Denne hesten kan ikke sammenlignes med en hest som tilfeldigvis har mistet en sko eller som har vært "barfottrimmet" et halvårs tid.

Som sagt,hun hadde antagelig sko da hun var ridehest som ung,men neppe de siste 10 åra.

Det blir klabber om vinteren når det har vært riktig kaldt. 15 minus og lavere,da blir det stylter.De løsner greit igjen og faller av når hun kommer inn,og siden hun ikke ris idet hele tatt,så aner jeg ikke om problemet ville vært der da.
(ikke at det er noe problem i grunn...for den saks skyld...de lager jo ikke trøbbel...)

Sunn,frisk hest,med sterke og velfungerende høver for sitt bruk.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/04/2006 :  11:23:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at barfothøver ikke klabber, tror jeg har med hovfunksjonen å gjøre. Med lave drakthjørner og en bue under hoven slik at draktene (siden på hoven) ikke kommer helt ned til underlaget når den står på betonggulv og en hovvegg som aldri får mulighet til å vokse langt over sålen får høvene muligheten til å "flekse" når hesten er i bevegelse. Den buen jeg prøver å beskrive er slik som buen under vår egen fot og vil flate ut litt når hesten legger vekt på foten og dermed presse ut snø som pakker seg. Det er naturlig for hoven med en slik bue og vi "lager" den bare ved å følge den naturlige sålen og aldri la hovveggen vokse for lang.
De fleste vil ha lagt merke til at det er gjerne i draktene at hovveggen først vil brekke av i biter på en hest som har mistet sko. Hvis du snakker med en smed er de klar over at de må passe på når de trimmer høvene slik at hovveggen ikke blir for lav i draktene men helt flat slik de ønsker den når de skal sette på sko. Det er i draktene hovveggen ofte er tynnest. Alt dette er tegn på at høvene prøver å lage en slik bue om de får muligheten til det. På barfothester er hovveggen like tykk i draktene som alle andre steder på hoven.
De fleste som har barfothest pusser på hovveggen mye oftere enn hver 8 uke og de gjør nok en litt annen trim på høvene enn det en konservativ, tradisjonsbundet eldre smed som ikke har lest den siste forskningen på høver vil gjøre.
Hester som har god hovfunksjon med lave hæler har også maksimal blodsirkulasjon i høvene. Dette gjør høvene litt varmere enn høver med mindre hovfunksjon og dermed setter ikke snøen seg så godt fast.
Hvis det er noen som ønsker å vri det jeg sier nå kan de svare at varme høver tyder på at hesten har vondt eller betennelse el.lign. Det er ikke det jeg mener. Høvene er ikke så mye varmere og har ikke tydelig puls eller noen tegn på smerte eller skade. Men, de har bedre blodsirkulasjon fordi hoven får mulighet til å fungere som en pumpe og utvide seg hver gang hoven treffer bakken. Det er også en grunn til at barfothøver vokser fortere og ikke er så utsatt for forfangenhet.

Det er en naturlig forklaring på det meste.

Kurre: siden du har en hest som ikke blir ridd men som bare skal ha det komfortablet og være så sunn og frisk som mulig for å best mulig bære frem friske føll i flest mulig år. Den er også vant til å gå uten sko uten å være sårbeint. Du har jo en strålende mulighet til å lære deg litt mer om barfothøver. Hvis du leser litt om det (www.hoofrehab.com) og får litt hjelp kan du jo prøve en litt annen trim en stund og se forskjellen på f.eks klabber om vinteren.
Det kan vel aldri skade å lære og prøve noe nytt. Hva har du å tape? Pass på at du finner en dyktig barfot-trimmer som ikke tar noe av levende såle. Lykke til!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  14:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk skal du ha.
Tror Terje skal få fortsette med det han driver med jeg...vinkler er som de skal være,hovfunksjonen ypperlig,merra er frisk som en nøttekjerne (en frisk slik en...) nå 15 år gammel,ikke fliser høvene seg opp,ikke går det av biter,ikke har hun antydning til bærerandsrøte (halvsvensk ord,ikke helt stø på norsk versjon)...

Og lille hovslager er både oppdatert,åpen og helt klart til å diskutere med (var han som sa at nei,vi dropper å sko henne,hun trenger det ikke!) så jeg er nok mer heldig enn de fleste.

Hovis er en riktig hjälte!

men lese litt på sidene skal jeg helt klart.
man SKAL holde seg oppdatert og informert og interessert. Før man vet ordet av det får man nye ideer!

Lopke

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  15:09:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du svensk kurre? Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  16:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he...I wish...
Neida! Bare kludrer litt m språk innimellom.Skriver mye svensk,samt en del svenske venner...og lett å forvirre språklig.

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  16:50:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men jeg har til gode å se en korrekt trimma barfothov med kladd altså:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.