hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten til å gå på tøylen..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten til å gå på tøylen..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TuddliboyockMeg

Skrevet - 23/03/2006 :  20:33:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. En hest jeg rir nå, er ganske så umulig å få på tøylen! Eieren hennes klarer det helt bra, men jeg sliter så sinnsykt.. men jeg klarer det på andre hester (for det meste) Det virker som jeg er for hard på hånden, for hun reagerer rett og slett ikke.
Kan noen forklare lett hva du gjør for å få hesten til å gå til tøylen?! Kanskje litt vanskelig, men blir veeldig glad for svar..=)

Opal

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  20:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hesten "går på tøylen" (hvilket er en terminologi jeg egentlig liker dårlig - ) med eieren -( Forutsetter at den er til kontakten, løfter ryggen og setter bakbeina innunder seg - og ikke bare "knekker" i nakken) så har nok du litt å jobbe mot for å kunne ri hesten "i form". Det er mange andre debatter om emnet her på MIX'en og det har vel vært enighet om at dette ikke er noe man kan lese seg til eller få en oppskrift på.

Sånn umiddelbart virker det på meg som om du har en oppfatning at å ri en hest til kontakten utelukkende skjer via tøylene og hendene dine (ser ikke helt sammenhengen i at du er for hard på hånden og hesten ikke ragerer??). Å ri en hest til kontakten skjer veldig lite gjennom tøyletak men hovedsakelig via setet ditt.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  21:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å få litt råd,tips og undervisning fra eieren?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  21:38:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg vil vel helst at hesten skal søke til tøylen.
Skjønner ikke at det er så "forferdelig" at hesten går på tøylen.
Endel gjør det av seg selv også. Alt fra indiandernes hesten til en hest som gjør tungt arbeide

Jeg ville i allefall med min hest passe på at den går frem, holde en jevn kontakt med yttertøylen, gjøre noen halvparader og bevege eller leke om du vil kalle det så går han ned som ingenting.
Han er veldig lett å få ned. Men hesten skal jo helst være selvbærende da. det begynner å bli bedre nå som han blir eldre og får mer muskler. Han er bare 5.

Men til deg så ville jeg ha snakket med eieren.
Kansje prøvd flere måter. Hestene er forskjellige. Men aldri tvinge

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/03/2006 :  21:38:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Mitt forslag til en god start på den lange veien.... ;)

Ri volter, få hesten til å bøye seg rundt innvendig sjenkel. Det er innvendig sjenkel som skal gi den bøyende virkningen, IKKE innvendig hånd. Innvendig hånd kan i starten LEDE forsiktig innover, men så lenge man leder, er hesten ikke virkelig bøyd. Hvis du HOLDER tak i hestens munn på innsiden, vil du bare skape spenning i innvendig side av ryggen til hesten, og få innvendig bakbein til å skyve ifra, i steden for at dette bakbeinet bøyer seg mer innunder hestens og din kropp, for å ta opp mer av vekten.

(Hvis hesten ikke forstår signalene dine, kan det hende du må prøve å finstille dem litt mer, og for all del ikke hold så hardt i tøylen at du gir hesten noe å "dra imot". Repetèr mange ganger, og hold deg til skritt. Når hesten begynner å lystre signalet ditt med en gang, er du på rett veg. PASS på at du, når hesten føles lettere i innvendig tøyle GIR etter med tøylen, slik at hesten får belønning for å gjøre riktig. Prøv å få timet ettergiften slik at hesten forstår hva "belønningen" gjelder! Vær forberedt på at "alt" du lærer i skritt først, må læres "på nytt" når du begynner å jobbe med en annen gangart. )

Det er det å få bakbeina til å bære (begynnende samling) du ønsker, ikke at hesten skal "gå pent" med hals og nakke. Det er mer "sirkustriks" og har ingenting med dressurridning å gjøre, strengt tatt.

Når hesten er virkelig bøyd, vil du til å begynne med kjenne at den blir "lettere" på innvendig tøyle, og kanskje til og med "suger seg mer til" på utvendig tøyle. Denne bøyningen av hesten, og løsgjøringen av hestens sider, gjør det altså mulig for hestens bakbein å svinge lenger fram, og ta opp mer vekt. Derfor vil dette være en fin ting å starte med, synes jeg. Se bare til at du ikke bøyer hesten mer enn at ryggsøylen dens (midtpunktet mellom ørene og til halespissen...) følger buen på voltesporet du rir på. Dette betyr at en stor volte krever mindre bøyning enn en liten, og derfor kanskje er lettere for deg og hesten til å begynne med.

Det er viktig at din utvendige tøyle under denne forsiktige bøyingen tilbyr en konstant støtte, ellers vil hesten slett ikke ha noen tillit til hendene dine, og da lar det seg ikke gjøre. Du skal altså IKKE holde hardt, men TILBY hesten støtte. Den utvendige tøylen kan da forsiktig kontrollere tempoet, for eksempel.

Når du kan få hesten til å bøye seg stille og rolig rundt først den ene sjenkelen, og så etterpå, på den andre volten, rundt den andre sjenkelen, vil du få en hest som lettere lar seg styre med sete og bein, og som er mer mottakelig for FINE signaler gjennom munnen. Om hesten etter hvert gjerne vil strekke seg litt fram og ned mens du øver på dette, er det bare fint, da styrker den ryggen sin! La den få lov, og ros den!

Etter hvert som det begynner å fungere bra på hver hånd, kan du også legge inn noen åttetall og kanskje også slangelinjer, hvor det å få til en omstilling og ombøying av hesten ved hjelp av en halvparade, og ny innvendig sjenkelhjelp uten for mye motstand, er hovedpoenget. Hesten skal gjøre denne ombøyingen mykt og snilt, og det er gode forberedelser fra deg som rytter, som skal forklare den hvordan.

Da begynner du å NÆRME deg det som mange kaller "å gå på tøylen".

Lykke til.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  22:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Veldig bra skrevet men er det ikke rytteren som skal få hesten til å gå på tøylen.
Men rytteren klarer ikke og hesten kan?
Jeg tolket din metode som hvordan å lære hesten det jeg(?)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/03/2006 :  22:27:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Høres jo kanskje ut som om rytteren ikke vet helt hvordan h*n skal få hesten til å jobbe riktig? Kanskje er hesten vant m andre signaler (hva vet jeg?) .

Det er jo viktig at man klarer å få til å kommunisere med den hesten man skal ri, og da synes jeg denne "basic" treningen er fin for å få hest og rytter til å være enige om signalene?

(selv har jeg drevet med "start og stopp" i det siste, fordi jeg ikke har vært helt fornøyd med traversene... å gå back to basic er ofte fin medisin...)

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:10:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Helt enig med LisaFi, veldig bra skrevet Selv om alle hester i utgangspunktet "kan" gå til tøylen (liker ikke å si på tøylen, som Opal nevner), må man jo vise den hva man vil den skal gjøre - selv om alle hester kan galoppere, må man lære den hjelperne til det først...

Men en ting til, er at jeg ser fryktelig mange hester som bare "knekker i nakken". Også på stevner, i ganske høye klasser, er det hester som ikke går i en ordentlig kontakt, og ryttere som sager dem i munnen - fordi "hesten må jo gå på tøylen, og det gjør den jo når jeg drar" - eller?
Det er lett å tro at det er sånn det skal være, nakken er jo det mest åpenbare tegnet på at hesten jobber i en stabil kontakt, men... også mange erfarne trenere her i området setter på kandar og stangbitt og drar, og når treneren din sier det, stoler man jo på det...
Hvordan kan disse unngå å innse at det ikke funker i lengden?

(dessuten, på stevner er det omtrent annenhver gang det går bra for oss, det kommer an på om det er en "knekke-i-nakken-dommer" eller en "gå-bakfra-og-ordentlig-dommer"... på en måte )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:12:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Forresten, samboeren til ridelæreren min, sånn passe "uvitende" når det gjelder hest, har et veldig morsomt uttrykk på folk som drar hestene ned på tøylen - "kjøre slalom til hest"! (at de drar annenhver tøyle, svinger hele tida...) hehe
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/04/2006 :  23:16:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Uff ja. Altfor mange som rir slalom ja...

Min ex var enda verre. Han mente at den andre hesten på kurset jeg red så mye flottere ut, den gikk så fint med hodet opp i lufta. mens min hest (som gikk bra etter vår målestokk) så så dau ut... hm... lite godkjent

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:37:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
husk å begynne bak sier nå jeg..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/04/2006 :  18:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvorfor heter det ikke sette bakbeina under seg, eller bære med bakparten eller noe lignende.. Det er jo ikke rart så mange fokuserer på hodet og halsen når det het gå til tøylen eller gå på tøylen...
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  21:29:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
oppfordrer du til diskusjon av utrykk??
neida, men jeg syns til tøylen sier mye mer enn på tøylen.
hvorfor vet du selv fordi det har vært disksjoner opp og ned i mente om det.

men skjønner hva du mener og er helt enig.
desverre så er det en del som er fornøyde bare hesten ser pen ut, deriblant en del ridelærere.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  21:51:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hos oss bruker vi ikke ordet "gå på tøylen" liker heller ikke det,
istede for bruker vi, " å ha hesten i form"
eller å få hesten i "holdning"

Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/04/2006 :  22:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
gjøre noen halvparader og bevege eller leke om du vil kalle det så går han ned som ingenting.
Han er veldig lett å få ned. Men hesten skal jo helst være selvbærende da.
Opprinnelig postet av hestefreek

Dette er bannlyst i mine øyne og har overhodet ikke noe med dressur å gjøre. Å leke med tøylen er pent oversatt av lirking. Hendene skal være i ro og en skal ikke trenge å ¨bruke¨ tøylen for å få hesten i rett form. Dersom rytter er i balanse og gir hesten riktige beskjeder så vil hesten søke seg ned og frem av seg selv til slutt.

Selvbærende....??? Hva legger du i det?? Hvordan skal hesten kunne være selvbærende dersom den ikke er i holdning? dersom hesten må bære rytter?

Når jeg leser svar til dette spørsmålet så ser jeg de fleste kommer med tips og råd til øvelser samt tekniske veiledninger. Hvorfor er det kun hesten som skal jobbe???? Nesten utelukkende er det rytter som har et problem som de ikke er klar over eller at de har for dårlig tid til å tenke igjennom det de gjør. (jeg forutsetter nå at hesten er frisk i hele kroppen og har tilpasset utstyr)
Jeg sier ikke at rytter på den aktuelle hesten ikke er i balanse....men slike problemer har alltid noe med rytter å gjøre....og balanse er en av årsakene.
De aller færreste av de ryttere jeg snakker med vet hva det faktisk vil si å være en balansert rytter. De tror de vet, men å være i balanse dreier seg om mer enn å se rett frem og kunne sitte rolig ned i arbeidstrav....
Dersom ryttere hadde jobbet like mye med egen sits og seg selv som de bruker på skylde på hesten så ville en til slutt ikke trengt å skylde på hesten da hesten vil tilby seg så fort rytter tilater og tilbyr hesten å være fri, naturlig og selvstendig...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  15:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kort og godt (?):
Sitt med HELT rolige hender, SITT på rompa, med ryggen rett, se fremover, sjenkler stille, og bruk de rolig, men bestemt hele tiden.
Ikke sag med tøylene, det er det verste du kan gjøre!

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.