hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten til å gå på tøylen..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten til å gå på tøylen..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  15:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
javel ja, men sånn sitter jeg hele tiden og jeg er ikke i nærheten av å få hesten til tøylen. * Forvirra*

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:49:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
javel ja, men sånn sitter jeg hele tiden og jeg er ikke i nærheten av å få hesten til tøylen. * Forvirra*

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Men husk at for at en hest skal gå riktig, må den også ha LÆRT hva som er riktig!
Dessuten kan ikke alle hester ries på samme måte, de er ulike individer som krever litt ulike måter å ries på, men grunnprinsippene er de samme.

Hege Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:06:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm * Komplisert* Jeg for lære med tia, klarer ikke lese meg til det. Klarer heller ikke å lese meg til halvparader..

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/04/2006 :  22:10:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
oppfordrer du til diskusjon av utrykk??
neida, men jeg syns til tøylen sier mye mer enn på tøylen.
hvorfor vet du selv fordi det har vært disksjoner opp og ned i mente om det.

men skjønner hva du mener og er helt enig.
desverre så er det en del som er fornøyde bare hesten ser pen ut, deriblant en del ridelærere.

Opprinnelig postet av lucky june

Neida. mente ikke å starte noen diskusjon. Var mer et hjertesukk. På rideskolen jeg red på sier til gå PÅ tøylen. Og det tok laaang tid før jeg fant ut hva det egentlig dreide seg om. Og hvordan man får hesten til å jobbe riktig..

Har virkelig opplevd det med at folk er fonøyde med at hesten ser pen ut. Tok Matilda til rideskolen i fjor for å få ridd litt inne (dårlig rideføre hjemme). Da fikk jeg høre fra en av de som er ridelærer der at Matilda var jo blitt så flott. Hun så jo så søt ut.
jaja tenkte jeg, siden Matilda absolutt ikke gikk bra den dagen. Lite bakbeinsaktivitet og hun hang skikkelig i hånda mi.
men hodet så jo søtt ut, så da fikk jeg høre fra flere at hun var blitt så bra..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  22:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er synd. ridelærere er jo de som legger grunnlag for de aller fleste som begynner å ri.
og elever tror lærerens ord er det rette, uansett!
ideelt sett burde man kunne stole på lærerens ord, men jeg og har opplevd at lærere kan ta veldig feil. hodet betyr alt, blås i bakbeina, de er der jo bare så hesten ikke skal velte.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  21:34:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hei hei, jeg bruker jo ikke akkurat å blande meg i diskusjoner her inne på mix sidene...men det er ike så mye mening med "gå på tøylen" "gå på bittet" og utallige versjoner.....Det handler om å få hesten til å jobbe BAKFRA og at den skal gå i ETTERGIFT!!!

For det er ETTERGIFT det heter, og det er det vi ønsker å oppnå for en hest som brukes i dressuren. Det er et begynnende krav allerede i de letteste klassene. Det går ikke an å bare bøye halsen på hesten - den går ikke i ettergift da, det er noe som kalles undertramp! For å samle hesten må den gå "innunder" bak, des høyre krav til samling dess mer kommer den bakfra, med spenst og styrke.

Den ideele form er med nakken som høyeste punkt, jeg har to hester: den ene er en gammel dressurponni- han behersker faktisk å gå i en HØY samlet form, det er vanskelig... Jeg oppfordrer folk som skal skolere sine hester/ bygge dem opp til å legge hesten i en relativt dyp form, da dette er lettere og ikke så krevende. Ri hesten på lange tøyler på 20 meters volte, lettridnig slik at den får varmet seg skikkelig i ryggen og dermed blir med LØSGJORT. Ri volter, serpentiner og andre løsgjørene øvelser, og samle opp hesten mer og mer. Tilslutt :fokuser heller på dette løsgjørene arbeidet isteden for at dere på død og liv skal ha hestene samlet...Ikke krev at hestene deres skal gå øvelser til LA og MB/MA med mindre de har et grunnlag for å klare det.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.