hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ROS TIL HORZE
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 ROS TIL HORZE
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  22:19:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare fortelle at da jeg surfet gjennom nettsiden til Horze fant jeg under nyheter en
MULEKLEMME! Stor var forferdelsen og jeg klikket inn på produktet. Ingen informasjon, advarsel eller noe som helst!
Kastet meg over tastaturet og skrev en mail om hva jeg syntes om dette og at jeg til tross for kjempegode erfaringer med butikken ble utrolig skuffet da jeg så dette produktet i deres utvalg.
I tillegg kunne jeg se at det var solgt sammen med hovslagerutstyr og at jeg dermed tenkte mitt.
Muleklemme/brems er OLDTIDSINSTRUMENT og hører ikke hjemme i noe hestehold i 2006! hvor folk skulle være litt mer opplyste enn som så.
I dag fikk jeg en hyggelig mail om at de beklaget det hele, importøren var helt enig og de har fjernet det fra nettbutikken

Gratulerer Horze for å bevise at dere er en seriøs aktør på utstyrsmarkedet. Jeg kommer til å prioritere å handle der!

(dette er ikke ment som reklame men ros, å ta forbrukere på alvor og handle raskt, det står det respekt av!)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen

tebj0

Skrevet - 22/03/2006 :  22:27:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott... Bra at du tar saken i egne hender og gir beskjed Tommelen opp for deg Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  22:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Muleklemme/brems er OLDTIDSINSTRUMENT og hører ikke hjemme i noe hestehold i 2006! hvor folk skulle være litt mer opplyste enn som så.
Opprinnelig postet av Harneshaug

huff da, veterinæren som var hos meg i går brukte brems på hesten min
hjelp! kanskje jeg tilhører oldtiden
neida...spøk til alvor, jeg syns ikke en brems skal være tilgjengelig på netthandel. finnes nok en del folk der som ikke burde hatt det, men å påstå at det ikke hører hjemme i nåtiden syns jeg blir litt overdrevet.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 22/03/2006 :  22:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe galt i bruk av brems om den brukes riktig og i korte perioder.
Foretrekker brems framfor dop, da dette ikke er direkte sunt for hesten.
Når det gjelder om brems bør selges fritt er ikke dette noe jeg har tatt stilling til.
Må ærlig innrømme at jeg får mer frysning av at de selger tannrasp fritt.
For de kan gjøre langt mer skade enn en brems i gale hender.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  00:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei ærlig talt! Brems/muleklemme er IKKE ok! Dere kan argumentere så mye dere vil men å påføre hesten smerte for å holde den rolig... nei nei nei.
Det var slett ingen spøk om oldtiden og må si at jeg har lest en del av deres andre innlegg og sett at dere virker som ansvarlige hesteiere, hvordan dere da kan forsvare slikt fremstår for meg som et mysterium.
Tror dere hesten må ha brems fordi den ikke VIL stå rolig eller fordi den er redd/føler ubehag?
Er da løsningen å påføre den enda mer smerte slik at den skal stå i ro??
Å påføre hesten smerte for å løse et problem fører bare til et nytt. Begynn å bruk like mye tid på trening i de situasjoner hvor dere "behøver" brems som dere gjør på ridebanen....
At det er en veterinær som bruker det gjør bare saken enda værre.
Tenk så utrolig følsom mulen til hesten er! Snakk om at" bittet er bare så sterkt som hånden" eller at "jeg ville aldri BRUKE pisken på hesten, bare pirke", men å sette mulen i skrustikke! det vil dere?
utrolig logisk..

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  00:10:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ser heller ikke problemet med brems så lenge det er brukt av kyndige og bare i kort tid. Jeg setter heller brems på en hest enn å dope den ned. Jeg kan ikke under noen omstendighet klare å innbille meg at kunstige stoffer er bedre enn brems, uansett hva andre måtte mene.

Ikke alle problemer kan trenes vekk, Harneshaug. Sånn er det dessverre bare.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 23/03/2006 :  00:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei ærlig talt! Brems/muleklemme er IKKE ok! Dere kan argumentere så mye dere vil men å påføre hesten smerte for å holde den rolig... nei nei nei.
Det var slett ingen spøk om oldtiden og må si at jeg har lest en del av deres andre innlegg og sett at dere virker som ansvarlige hesteiere, hvordan dere da kan forsvare slikt fremstår for meg som et mysterium.
Tror dere hesten må ha brems fordi den ikke VIL stå rolig eller fordi den er redd/føler ubehag?
Er da løsningen å påføre den enda mer smerte slik at den skal stå i ro??
Å påføre hesten smerte for å løse et problem fører bare til et nytt. Begynn å bruk like mye tid på trening i de situasjoner hvor dere "behøver" brems som dere gjør på ridebanen....
At det er en veterinær som bruker det gjør bare saken enda værre.
Tenk så utrolig følsom mulen til hesten er! Snakk om at" bittet er bare så sterkt som hånden" eller at "jeg ville aldri BRUKE pisken på hesten, bare pirke", men å sette mulen i skrustikke! det vil dere?
utrolig logisk..

Opprinnelig postet av Harneshaug

Enig med deg her.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  00:50:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formorissima.... mener du virkelig det?
Påfører du hesten din smerte med viten og vilje i den tro at det ikke kan trenes vekk?
Jeg blir helt matt jeg... årevis etter den mest hardbarka NH-bølgen nådde landet, komunikasjon og samarbeid med hesten står i fokus og da ser du ingen andre alternativ enn brems kontra dop.
Brems og dop er ikke noe annet enn en latmannsløsning og en unødvendig en. Mulig du blir provosert men det ble jammen jeg også

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  00:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva om hesten er pissredd sprøyter da? Hesten min er det, grunnet en veterinær som rotet noe forferdelig etter ei blodåre en gang. Jeg måtte bremse hesten for å kunne dope henne etterpå, da hun var så fortvilet at hun kunne ha angrepet noen. Hun glefset ganske iherdig etter meg som holdt henne. Jeg skulle gjerne ha trent på dette, men faktum er at det er ulovlig (og ikke særlig humant i tide og utide heller) å penetrere hestens hud uten godkjennelse av veterinær. Og vet du hva, hun sto faktisk i ro da bremsen kom på. Vettskremt for sprøyten, ja, men rolig. Og ikke ble hun værre nesten gang hun skulle ha sprøyte heller, faktisk helt omvendt. Da sto hun i ro, og skvatt bare litt da sprøyta ble satt.

Brems er ikke særlig morro, men faktisk nødvendig til tider...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  01:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men så flott da at hun sto i ro med brems, det var jammen rart du.... tro hvorfor?
Er utrolig sjokkert over at dette er vanlig pinsel-praksis. Virkelig rart at hester er redd veterinærer og hovslagere. MEN .. det er jo slik hester er, prøver de å protestere mot noe som er vondt påføres de enda mer smerte og da lider de i stillhet.
Ja jeg mener du påfører hesten lidelse med å bruke brems!

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  08:03:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug: 100% ENIG med deg her. Blir faktisk litt trist av å lese hvor lett folk her på forum tar det med bremsbruk.. Det er et torturinstrument uten like.

Tenk dere neste gang dere skal bore i tennene hos tannlegen. Jeg har en veldig god løsning for dere som ikke vil ha dop i kroppen. Hva om tannlegen binder en tråd rundt tungen deres og strammer til om du viser ubehag under boringen. Så stramt at smerten i tunga deres krever din fulle oppmerksomhet.. så slipper du både bedøvelse og gleder deg sikkert til neste besøk..

Ja dette ble å sette det litt på spissen, men herregud vi mennesker bruker IKKE sånne instrumenter på hverandre (guantanamo kanskje) så jeg var litt kreativ her.

NEI FOR BREMS!!!
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  09:28:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Man påfører da ikke hesten smerte ved å bruke brems, det den gjør er å trigge et punkt på hesten som utløser en slags naturlig rus og hesten står rolig fordi den syns det er behageli. Det å bruke brems kan ikke sammenlignes med å binde en tråd rundt tunga på et menneske.

Må være mye bedre å bruke brems enn å skremme opp hesten hvis man kan ungå det. f.eks hvis den er livredd sprøyter, skal man da bare kutte ut å sette vaksinasjon eller hvis hesten har fått et alvorlig sår og må ha bedøveløse for å sy?

Men er enig i at brems ikke blir solgt til hvem som helst over internett, den som bruker den bør ha litt peiling på hva man driver med.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  09:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
de selger brems hos nesten alle nettbutikker :( Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  09:56:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det var slike situasjoner som Kristy beskriver som jeg mener at det er helt OK - og rett - å bruke brems. Jeg ser ærlig talt ikke på det som dyremishandling å trigge et punkt som frigjør endorfiner - andre må gjerne gjøre det, men jeg gjør ikke. Som Kristy sier, så er det ikke lov for lekfolk å sette sprøyter på hest i Norge, så jeg er litt interessert i å vite hvordan dere vil trene vekk f.eks. sprøyteskrekk? Og vil det ikke være utrolig mye verre å stikke hesten i tide og utide for å få vekk dette? Det finnes mye dobbeltmoral i hesteverdenen, gitt.

Forresten Lopke. Å borre hos tannlegen uten bedøvelse gjør ikke vondt. Man trenger strengt tatt ikke bedøvelse for å borre; om tannlegen gjør jobben sin er den ikke borti nerver uansett.
MvH Silje som ikke tåler bedøvelse, og derfor gjør det aller meste hos tannlege uten.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  10:04:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Om dette blir en debatt om brems så kan vi fortsette den her: Brems-misshandling?

Vil oppfordre dere til å lese elx' innlegg.

Vil også rose horze for at de tar kundene seriøst og hører på dem, også kan vi jo ta debatten om brems under en debatt om brems :)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  00:34:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
veldig ot, men horze har en vanvittig god service, jeg kjøpte salunderlag derfra som hadde farget av og sendte bilde av den til dem, og fikk jaggu meg en helt ny en med navnet til hesten på,siden det var det på den forrige...så all ros til horze :) uten at jeg måtte betale noe som helst, visste ikke at jeg fikk en ny, men mamma sa det var kommet pakke til meg
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.